- xerent
- Medlem ●
- Uppsala
Nu får det vara nog. Apples marknadsavdelning gör ju för sjutton ingenting för att främja macanvändadet i Sverige. Ibland undrar jag om de ens försöker sälja datorer över huvud taget.
Apple verkar mest satsa på tebjudningar för företag och även om det är många företag som kör mac som en bra lösning är det inte där som Apples potential ligger. Apple har en enorma potential att sälja iPod och macar till konsumenten, eftersom produkterna är i högklass. Vad gör Apple åt detta? Konkurrerar ut sina egna återförsäljare och håller seminarier för företag som redan arbetar med plattformen.
Jag slår upp dagstidningen och ser gigantiska bilagor från ON-OFF där de smällt upp en stor artikel om MP3-spelare. Creative, Jens of Sweden, Sony fyller hela sidor av gratisinformation. ON-OFF ger ut katalogen och försöker sälja deras produkter. Här får dessa företagen totalt gratisskjuss till att förstöra för Apple. iPod är en otroligt bra produkt, men syns man inte så finns man inte!
Sluta upp att lulla med inhouse-företagen och desktop publishing branschen, satsa på konsumenterna, där finns köpkraften! Vill man köpa en mac idag måste man aktivt söka efter den. Medelsvensson vet inte ens om att Apple existerar längre. Hur sjutton tänker Apples marknadsavdelning? Sparka dem och anställ vettigt folk istället!
Argh!!, var bara tvungen att skriva av mig...
Det vore bättre att lägga ner Apple SE helt och sköta allting från London.
Apples europahögkvarter ligger i Paris.
Det vore nog i alla fall bättre att göra det från London....
Jo, men Computer Sweden skickas inte ut till 300000 göteborgare. Men det är bra att Apple syns någonstans. Computer Sweden är dock en branschtidning och Apples målgrupp bör vara konsumenterna.
En annan sak jag tänkt på är att SIBA säljer iPod - men det är aldrig någon reklam för iPod i deras reklambilagor. Hur kommer detta sig? Är det kanske andra företag som bakom kulisserna hotar att dra tillbaka försäljningslicenser om de sätter iPod i reklambilagorna?
Jo, men Computer Sweden skickas inte ut till 300000 göteborgare.
Sorry om jag blir lite offtopic här, men Computer Sweden är en av de större it-tidningarna i Sverige.
Den kommer ut 3 gånger i veckan och...
" Computer Sweden har en upplaga på 58 700 exemplar och når 99 000 läsare enligt Orvesto Näringsliv respektive 148 000 läsare enligt Orvesto konsument."
"CS Webb har i snitt 700 000 besök per månad. "
Och det körs ett par jippon både i radio och i tv där iPod:en är involverad.
Visserligen inte initierade av Apple, men namnet syns och hörs i alla fall.
Jag måste i alla fall berömma Macworld på idg.se
De har bra nyhetsbevakning av allt som rör Apple-sfären.
Många nyheter dyker upp på idg:s förstasida.
Vilket gör att fler och fler får upp ögonen för Mac:en.
Nu får det vara nog. Apples marknadsavdelning gör ju för sjutton ingenting för att främja macanvändadet i Sverige. Ibland undrar jag om de ens försöker sälja datorer över huvud taget.
Håller delvis med dig, men jag har också jobbat som reklamchef för svenska delen av ett multinationellt bolag som hade nästan identiska förutsättningar, fast i en helt annan bransch, så jag vet också att man kan jobba rumpan av sig utan att det "märks".
Man ska i alla fall försöka hålla isär aktiviteter som kommer från importören själv och sånt som återförsäljarna står för. Eftersom PC har så oändligt många fler återförsäljare än Mac, så drunknar Mac-reklamen lätt. Därför måste givetvis Apple vara mycket mer slipade än PC-nissarna när det gäller att formulera en strategi för marknadskommunikationen, och det är där jag tror att det brister för Apple: Man har kanske inte den kompetens som man behöver i organisationen.
Är det nån från Apple som läser detta, så får dom gärna höra av sig om dom behöver lite strategisk hjälp....
Hehe. Apple verkar inte så bra på marknadsföring.De kanske är rädda för det inte ska ge något? Att de ska gå back. Men nu när ibook är så stor som den är så borde dom ju förstå. Jag har pluggar en del reklam och info. Kan slänga upp en snygg och flashig annons
Enligt vad jag hört på ett seminarium där en av Sverigecheferna för Apple talade så sa han följande.
"Att Sveriges marknadsbudget är helt styrd från USA, liten försäljning = liten marknadsföringsbudget. De kan med andra ord inte göra så mycket åt saken då de inte har marknadsföringspengar. Försäljningen är med andra ord helt avgörande för hur mycket pengar man får till nästa års reklambudget."
Så förhoppningsvis får de större budget nästa år då de säljer bra både med datorer och iPods just nu... Och den där amerikanska budgetstrategin har jag egen erfarenhet av i en annan bransch också. Där allt det ekonomiska styrdes med budgetar från USA. Ganska jobbigt att här i sverige göra förändringar då jänkarna bara stirrar sig blind på senaste kvartalsrapporten.
Försäljningen är med andra ord helt avgörande för hur mycket pengar man får till nästa års reklambudget."
vad smart...moment 22 :rolleyes:
bara apple kan komma på något så hjärndött, microsoft satsar varje år över 1 miljard dollar på marketing & advertising, märk väl under ett vanligt år, när dom tex släppte xbox så satsade dom 500 miljoner dollar enbart på marketing för den releasen...jag tvivlar på att apple kommer upp i ens 5% av den summan globalt
vad smart...moment 22 :rolleyes:
Så länge man befinner sig på en stark marknad med fina försäljningssiffror så fungrear ju strategin. Men för de mindre svagare länderna så håller det ju inte och blir precis som du säger ett moment 22.. tragiskt men tyvärr sant.
Jag tror det hela handlar om att Apple har en väldigt strikt hirearki i företaget som gör att besluten alltid måste komma uppifrån, skulle de enskilda länderna få agera lite mer fritt så skulle säkert marknaden se annorlunda ut. Ta en ekonomisk smäll ett år och satsa på marknadsföring och aktiviteter. Det är ju bevisat att marknadsföring lönar sig så denna kostnad går att räkna hem på kommande periods försäljning.
"Man måste våga för att vinna!"
bara apple kan komma på något så hjärndött
Alla bolag jag jobbat på jobbar precis så. Det är väl snarare ganska vanligt!
Alla bolag jag jobbat på jobbar precis så. Det är väl snarare ganska vanligt!
nja ska man ta sig in på en "ny" marknad så fungerar det inte att göra så, med tanke på att apple har en marknadsandel på mac sidan som understiger 2% här i sverige så är det en "ny" marknad för apple och det behöver således satsas rejält på marknadsföring här i sverige
nja ska man ta sig in på en "ny" marknad så fungerar det inte att göra så, med tanke på att apple har en marknadsandel på mac sidan som understiger 2% här i sverige så är det en "ny" marknad för apple och det behöver således satsas rejält på marknadsföring här i sverige
Det finns andra marknadsinsatser som ger mer än annonser mm. Det är där Apple får lägga sitt krut.
Det handlar väl om vad det kostar. Apple har ju inte lika stora resurser som HP, Dell och Microsoft.
Apple syns mer och mer, men samtidigt så är det nog mycket att få de lokala Apple Centerna att synas. Kullander & Kullander hade en mycket fin monter nere på Skånemässan i Malmö. Mer liknande aktiviteter behövs i hela landet!
Ursäkta mej, men detta verkar vara en av de "svamligaste" trådarna på länge med synpunkter som är byggda på vilda gissningar utifrån varje medlems egen begränsade horisont.
Men det är klart, det är nog underhållande läsning om man jobbar på Apple och vet vad som faktiskt gäller....
Ursäkta mej, men detta verkar vara en av de "svamligaste" trådarna på länge med synpunkter som är byggda på vilda gissningar utifrån varje medlems egen begränsade horisont.
Men det är klart, det är nog underhållande läsning om man jobbar på Apple och vet vad som faktiskt gäller....
vilda gissningar? har du öht läst tråden?
mrsandin skrev vad han hade hört på ett seminarium från en av apples sverigechefer, det är möjligtvis hörsägen men knappast "svammligt" eller "vilda gissningar"
vilda gissningar? har du öht läst tråden?
mrsandin skrev vad han hade hört på ett seminarium från en av apples sverigechefer, det är möjligtvis hörsägen men knappast "svammligt" eller "vilda gissningar"
Det är defenitivt ingen hörsägen, apple sveriges marknadschef berättade det på seminariet då frågan om marknadsföring kom upp. Det är fakta...
Det är defenitivt ingen hörsägen, apple sveriges marknadschef berättade det på seminariet då frågan om marknadsföring kom upp. Det är fakta...
Jodå, jag tvivlar inte på vad du hört.
Men för det första så kom ditt inlägg som nummer elva i tråden, dvs när några redan levererat sina synpunkter. För det andra så kan man inte dra några som helst slutsatser om VAD dom gör eller HUR MYCKET stålar dom har med stöd av ett ett sånt uttalande. För det tredje är uttalandet i sig tämligen ointressant eftersom vartenda bolag med representation i Sverige gör på samma sätt, så det är ungefär lika överraskande som att säga att det oftast regnar uppifrån.
Jodå, jag tvivlar inte på vad du hört.
Men för det första så kom ditt inlägg som nummer elva i tråden, dvs när några redan levererat sina synpunkter. För det andra så kan man inte dra några som helst slutsatser om VAD dom gör eller HUR MYCKET stålar dom har med stöd av ett ett sånt uttalande. För det tredje är uttalandet i sig tämligen ointressant eftersom vartenda bolag med representation i Sverige gör på samma sätt, så det är ungefär lika överraskande som att säga att det oftast regnar uppifrån.
Själv tycker jag att det är en ganska intressant sak att diskutera. För det finns andra sätt som används (även om % av försäljning är populärt). Håller dock med om dina andra synpunkter.
Själv tycker jag att det är en ganska intressant sak att diskutera. För det finns andra sätt som används (även om % av försäljning är populärt). Håller dock med om dina andra synpunkter.
Visst kan det vara en intressant diskussion!
Men med den här utgångspunkten:
"Jag personligen har inte sett någon reklam för Mac på sistone. Alltså är deras marknadsföring dålig."
...så har man ganska dåligt på fötterna (= veckans underdrift).
Jag tror inte någon här på 99mac har en aning om vad moderbolaget lagt ut för riktlinjer för Apple Sverige (eller hela Europa), och det är naturligtvis en företagshemlighet som ingen ansvarig på Apple någonsin kommer att avslöja.
Det är faktiskt lite naivt att tro att dagens marknadskommunikation endast går genom "traditionella" kanaler, dvs. tidningar, TV, osv. Bara för att man inte ser produktannonser i sin lokala tidning behöver alltså inte alls betyda att marknadsgubbarna sitter och petar sig i näsan. Tvärtom, redan för 20 år sedan pysslade jag en hel del med vad som egentligen kallas PR, dvs att få ut så mycket redaktionellt material som möjligt.
Dessutom har du "produktplaceringar", lobbying och det (ofta) mycket effektiva tricket att förse rätt "opinionsbildare" med gratis exemplar av en produkt.
För att inte tala om företag som valt att inte annonsera över huvud taget utan istället satsar på välutbildade representanter som besöker och bearbetar potentiella kunder.
Man kan alltså inte på något sätt dra slutsatser om ett bolags strategi för marknadskommunikation genom vad man personligen sett eller inte sett ifråga om annonser, osv, och utan någon som helst studie. Det är ungefär som att påstå att man vet vad en dator går för genom att titta på dess tangentbord.
Därför tyckte jag att det var en aning svamligt.
Apple SE arbetar inte med PR på något sådant effektivt sätt som du beskriver att man kan göra. De arbetar inte aktivt med produktplacering, de skickar inte ut test-exemplar till journalister och absolut inte "gratis"-exemplar till opinionsbildare/kändisar och lobbying arbetar de inte med öht. Tidigare besökte de keyaccounts och större aktörer på viktiga eller möjliga marknader, men nu är även den verksamheten nerdragen till ett minimum.
Det kan mycket väl vara som du skriver. Men jag tror inte att du vet, utan att det är din uppfattning att det är så. I vilket fall så skulle det vara intressant att få reda på var du fått dom uppgifterna från.
Och även om det skulle stämma, så vet ingen varför man i så fall inte jobbar effektivare. Det kan mycket väl vara att moderbolaget (eller hur deras hierarki är uppbyggd) av strategiska skäl inte låter Apple Sverige sköta sig själva. Det kan också vara (o, hemska tanke) att man inte bryr sig särskilt mycket om Skandinavien utan fokuserar på centraleuropa eftersom varje dollar som investeras i marknadsföring därnere oftast ger flera gånger bättre gensvar än här uppe i kylan. Därför kanske man plockar medel härifrån och plöjer in därnere. Något som förresten inte alls är ovanligt, men svider i skinnet att höra.
Vi är nog ganska många här på 99mac som arbetar med marknadsföring på olika nivåer och kan nog se hur bra Apple SE sköter sin marknadsföring utan att tro att vi vet exakt varför de misslyckas så totalt.
Jamen, hur "vet" vi att Apple Sverige "misslyckas totalt"? Att "misslyckas" eller "lyckas" står ju i direkt relation till förutsättningarna och är en helt subjektiv bedömning. Det kan vara precis tvärtom.
Vi borde iallafall kunna vara överens om att ju mindre marknadsföringsbudget du har desto viktigare är planering och implementering av dina marknadsaktiviteter.
Rätt. Framförallt måste man ha en bättre utvecklad och kristallklar strategi och hålla sig till den under låååång tid.
Hur bra Apple SE sköter sin marknadsföring går ju också att känna av genom att tala med återförsäljare och möjliga kunder, och genom att se hur de lyckas i offentliga upphandlingar, försäljning till skolor, institutioner och andra kärnmarknader.
Nej. Det kanske kan ge en indikation i en del fall, om man har tur. Se svaret ovan: Det står i relation till förutsättningarna man har, och återförsäljare är sällan helt nöjda med stöd dom får från en grossist i alla fall.
"Hate to burst your bubble", men här på Gotland regnar det alltid sidledes
Närå, det är bara som ni gutar tror eftersom ni ofta tror att ni står och lutar er mot en vägg när ni i "sjelve verket" ligger raklånga på backen.
Händer oftast under fredag- och lördagskvällar, av nån underlig anledning.
Ja du xerent, det var du som fick mig att snegla över Macdatorer... och det blir snart en iBook för min del
Men, jag får hålla med dig. det är lite glest med annonser, o andra sidan tycker inte att Apples produkter gör sig bra i reklamblad eller dylikt. De måste ses "live" för att man ska bli beroendeframkallande. Vore kanske bättre med fler apple stores, så folk fick se på alla grejjer.