Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skriva på dvd

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-10-24 20:31

Hej!

Nu har jag köpt mig en Epson Stylus PHOTO R300. Med den tänkte jag göra omslag på foldrar för dvd samt även skriva ut på själva dvdskivorna.

CD skivan som följde med kartongen som innehåller programvaror (köpte skrivaren på MacForum) var inte för OS X native. Så jag fick ladda ner engelsk programvara. För någon svensk fanns inte. Det var lite bökigt, men det gick efter en stunds pulande.

Jag har provat att skriva ut ett foto på ett fotopapper som följde med och kvalitén var extremt imponerande. Jag är mycket nöjd där.

Nu till själva problemet. När jag startar programmet för att skriva på dvdskivor så får jag inte det att skriva ut. Det blir error. Jag känner mig lite vilsen här. Jag måste ha löst problemet inom några dagar, annars får jag gå till tryckeriet i alla fall och förlora fler dagar och pengar.

Någon som köpt en sådan skrivare och fått det att fungera? Sedan undrar jag ifall man kan ta vilka dvdskivor som helst, eller måste man köpa särskilda skivor med specialyta för utskrift? I så fall är det synd, då mina dvdskivor som jag har är så billiga

Jonas

• Oregistrerad
  • 2004-10-24 20:36

Jag har bara skrivit ut på CD från en PC på jobbets Epson-skrivare. Programmet är bedrövligt, men resultatet blir bra. Man måste naturligtvis ha vita skivor gjorda just för bläckstråleutskrift. De brukar kallar "Printable".

När man skulle skriva ut på skivor med Epson 2100 var man tvungen att hämta programvaran från Epson i Australien. Efter installation var man tvungen att skapa nya skrivare för varje sak man skulle skriva ut, rullpaper eller CD/DVD-skiva.
Epson supporten är ett hett tips.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 20:54

Var har du hittat DVD skivor som är vita o går att skriva på (Inkjet)...???

Jag har en 830 och den skriver hur bra som (RGB) på vita skrivbara CDs... men jag håller med programvaran är inte imponerande. Det sägs att det skall finnas plug ins på den amerikanska hemsidan - som skriver dirkt från Photoshop - men jag har inte hunnit kolla upp det ännu.-..

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-10-24 23:23
Ursprungligen av fjellis:

Var har du hittat DVD skivor som är vita o går att skriva på (Inkjet)...???
.

http://wesellcd.com/

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-24 23:30
Ursprungligen av Kentor:

TACK!!!!

Bra pris med!

Jag har en sån skrivare. Jag tankade också hem den engelskspråkiga programvaran. Jag har inte haft några problem med att få det att fungera. Pillade en del med inställningarna, nu skriver den ända ut i kanten och in till det transparenta centrumhålet. Snygg sätt att leverera bilder på.
Kolla så att du verkligen valt rätt i utskriftsdialogen i "Print", Epson Print CD ska du välja.
Och det är klart att du måste köpa skivor som är gjorda för att skriva på, annars funkar det ju inte. Jag kör med Verbatims skivor, vanliga CD är bara marginellt dyrare än såna som man inte kan skriva på. Säkert samma sak med DVD, jag vet att Verbatim har sådana också.
Enda problemet jag har haft är att man ibland måste hjälpa den där släden lite granna på traven när den ska mata in skivan och börja skriva. Annars funkar det perfekt.

PS.
När jag tankade hem drivrutinerna fanns de bara på Epsons ryska (!) sajt.

Edit; la till PS.

Epson print Cd

Vill väldigt gärna ha det programmet. Någon som har en länk vart det finns? Har letat massor. hade det på PCn innan jag gick över.

1
Bevaka tråden