Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fyrverkeristjärna i Quark?

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Nödrop här:

I Quark 6.1 finns längst ned en i verktygspaletten en liten stjärna som döljer ett sällan använd men ändå trevlig liten funktion, benämnd Fyrverkeriverktyget.

Märkligt nog står inte ett ord om detta i Quarks egen manual.
Fyrverkeriverktyget existerar inte, därmed heller inget avsnitt i Onlinehjälpen.

Jag vet att man kan ändra de förinställda definitionera på stjärnans egenskaper genom att dubbelklicka på verktyget i paletten. Vad jag är ute efter är en meny
där man kan justera en färdig stjärna i efterhand, gärna med ett snabbkommando.

Finns någon här som vet hur det fungerar och hur man kan ändra parametrarna i efterhand för kreationer av detta verktyg?

• Medlem
  • 2004-10-27 15:01
Ursprungligen av Ravajack:

Vad jag är ute efter är en meny
där man kan justera en färdig stjärna i efterhand, gärna med ett snabbkommando.

Finns någon här som vet hur det fungerar och hur man kan ändra parametrarna i efterhand för kreationer av detta verktyg?

Det går väl inte med något av de andra objekten? Så varför skulle det det med stjärnan?

Baron;
dubbeklicka på stjärnan så ser du vilken typ av meny jag är ute efter:
Antal spetsar i stjärnan, spetsarnas djup samt figuren oregelbundenhet.

Visst vore det väl praktiskt att kunna ändra detta i efterhand?
Det är ju lite bökigt att prova sig fram när man måste definiera om hela verktyget inför varje operation, n'est ce pas?

Döljer det sig möjligen även andra funktioner under detta verktyg,
typ molnformationer o dyl?

Jag vet inte, eftersom just detta verktyg och dess hantering inte omnämns i manual och onlinehjälp. Sök på ordet fyrverkeri eller fyrverkeriverktyg = 0 träffar i Quarks egen manual.

• Medlem
  • 2004-10-27 20:33
Ursprungligen av Ravajack:

Baron;
dubbeklicka på stjärnan så ser du vilken typ av meny jag är ute efter:
Antal spetsar i stjärnan, spetsarnas djup samt figuren oregelbundenhet.

Visst vore det väl praktiskt att kunna ändra detta i efterhand?
Det är ju lite bökigt att prova sig fram när man måste definiera om hela verktyget inför varje operation, n'est ce pas?

Jag är inte säker på att jag fattar vad du menar. Om vi jämför med bildblocksverktyget, skulle du då vilja kunna ändra tex ramen på alla bildblock du redan ritat upp genom att ändra inställningarna i paletten?

Tyvärr har jag inga tips, men det heter iaf Starburst tool på engelska så du kanske kan hitta något om det på nätet.

Det finns ju däremot ett annat program som klarar det här lite smidigare...

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Tyvärr har jag inga tips, men det heter iaf Starburst tool på engelska så du kanske kan hitta något om det på nätet.

Det finns ju däremot ett annat program som klarar det här lite smidigare...

Vad kan det vara för ett litet program?

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-27 18:26

Vad vill du göra?
Använder du redigeringsverktyget kan du dra i sjärnans ankarpunkter. I måttfönstret kan du förändra en hel del också. Med alternativtangenten och ett musklick lägger du till ankarpunkter. Med Shift+mus markerar/avmarkerar du ankarpunkter

Mycket likt Illustrator faktiskt!

• Medlem
  • 2004-10-27 18:52

Oj vad glada DR-makarna måste ha blivit när det här verktyget fanns med som standard iom femman. Alla vet ju att det finns inget som säljer skit bättre än en splasch.

Var glad att verktyget är lite trögjobbat, så kanske du använder det mindre.

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 19:30
Ursprungligen av stfm:

Oj vad glada DR-makarna måste ha blivit när det här verktyget fanns med som standard iom femman. Alla vet ju att det finns inget som säljer skit bättre än en splasch.

Hänt i vecket blev helglada när det kom:-))

Och tänk snart e de Jul då är det bra när man gör alla kundjulkort.. för vad är Julen utan en stjärna?

• Medlem
  • Orranäs
  • 2004-10-27 22:07
Ursprungligen av stfm:

Nu ska du inte vara sånn Det kanske finns användningsområden som du inte har nån aning om!
Det där andra programmet som har såna bra sätt att ändra stjärnorna på, kanske är mer för de som gör Vänt i Häcken och Ica-bladet?

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Nu ska du inte vara sånn Det kanske finns användningsområden som du inte har nån aning om!
Det där andra programmet som har såna bra sätt att ändra stjärnorna på, kanske är mer för de som gör Vänt i Häcken och Ica-bladet?

Du menar småttingar som Aftonbladet, Göteborgs-posten, Ikea, DN, IDG och så vidare...

• Medlem
  • International user
  • 2004-10-27 23:04
Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Du menar småttingar som Aftonbladet, Göteborgs-posten, Ikea, DN, IDG och så vidare...

Ja eller ”lilla” Hallmark med alla stjänor på sina Julkort...

Det där verktyget är bara till för Hänt i vecket och för de som tror att det måste vara stjärnor på julkort.:D

• Medlem
  • 2004-10-28 00:15

Kom igen nu, är detta möjligt i QXP 6.1? Jag har bara femman och vill gärna veta.

1
Bevaka tråden