Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

arp -spoof?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Bredbandsbolaget tror att min Dlink DI 804 arp-spoofade deras närvekt och ville att jag skulle stänga av DHCP i min router. Det har jag gjort men vad är arp - spoof?

De sa att jag störde ut andra användare så det klippte kontakten, helt enkelt. Surt sa räven. nu är jag uppkopplad igen men kan det hända pånytt och hängde det ihop med DHCP, eller är DI804 buggig?

tacksam för svar.

Att spoofa innebär att fejka, ungefär.

ARP står för Address Resolution Protocol, och är det protokoll som datorer (och övrig IP-utrustning) använder för att ta reda på vilken MAC-adress (nätvkerskortsadress, en fast unik adress som tillverkaren sätter på kortet) som bär på den IP-adress till vilken de vill skicka ett paket (i det lokala LAN:et).

Detta innebär troligen att när BBB:s router frågar efter din grannes MAC-adress (och skickar ut en ARP-request för dennes IP-adress) så svarar din router med sin MAC-adress, vilket gör att paketet skickas till dig istället för till grannen.
ARP-respons får bara skickas av den som verkligen bär på IP-adressen som efterfrågats. Undantaget är när man använder Proxy-ARP vilket man kan använda i vissa specialfall, där t.ex. en router kan vara "proxy" (eng. ombud) och svara i någon annans ställe.

DLink är väl inte kända för att att göra kvalitetsprodukter kanske. Det väl väl få lågprismärken iofs, så de är inte ensamma.
Huruvida routern fått spatt eller ej törs jag inte svära på. Vad _jag_ skulle göra är att ansluta en hubb mellan routern och BBB och koppla in en protokollanalysator för att ta reda på vad som verkligen skickas.
Men det kräver en del kunskap, och en hubb.

Tack för ett uttömmande svar. Men det måste väl finnas ett syfte och någon ligger väl bakom, jag menar det händer väl inte bara av sig själv?

Ingen aning. Du har DLink...
Men antingen en bugg eller en felkonfiguration. Har du mycket konfigurerat? Kan du fabriksinställa den och försöka gör "så lite som möjligt" för att komma ut på internet och se om problemet kvarstår?

Ursprungligen av Jonas Mellander:

Ingen aning. Du har DLink...
Men antingen en bugg eller en felkonfiguration. Har du mycket konfigurerat? Kan du fabriksinställa den och försöka gör "så lite som möjligt" för att komma ut på internet och se om problemet kvarstår?

Jag har förkryssat för ICQ, Gnutella och Napster, DHCP är som sagt avaktiverat. Inga kabelar satt fel.
Men, och nu kommer det; Jag har inte märkt av något själv av detta. Hur kollar jag upp om det är något "bus på linan"? Inte så kul om BBB klipper igen och jag står där som ett fån.

Till sist; du verkar inte vara så impad av Dlink. Tipsa mig om ett bättre konsumentaltenativ. Jag är ändå inne på att skaffa en trådlös router och ett airportkort inom en hyfsad snar framtid.

MVH
Svante

  • Oregistrerad
  • 2004-10-30 16:32

provat uppdatera firmware? har inte haft samma problem. men deras nya firmwares är ganska stabila iaf
(DI-714p+ men ändå)

Jag skulle nog rekommendera Powerbit Safegate. Finns med ADSL eller Ethernet som WAN-interface. Loggar in på alla ISP:er i Sverige. Finns med och utan WLAN. Kan kompletteras i efterhand.
Men vad du menar med konsumentalternativ vet jag inte. Denna kostar från 1900 + moms. Så den är inte billig som en DLink. Men jag vänder mig väl generellt mot de flesta av dessa billiga routrarna då man oftast får vad man betalar för.

1
Bevaka tråden