Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Muxa ihop MPEG 2 med ljud

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-01 01:29

Ja hur muxar jag ihop ljud och bild, har provat en del program men kan inte muxa ihop de som jag har kodat i compressor. Problemet e att de program jag har provat, kan inte läsa Aiff o Wav-filer, har fått det att funka om jag konverterar ljudet i de program som jag använt. Vet ej vilken komprimering det är o vill hälst ha Aiff-kodat ljud. Sen blir ljudet osynk ju längre in i filmen man kommer. Ca en timme in i filmen släpar ljudet efter med ca 3 sek. Likadant när jag bränner i Toast när jag bränner de demuxade filerna.
Har kodat direkt från tidlinan i Final Cut Pro 4 om det kan vara problemet, har inte upplevt de när jag exporterat från QuickTimefil.

Har försökt ett tag nu att muxa ihop alla filmer, men inte trodde jag att det skulle vara så här avancerat att koda MPEG-filmer? MPEG 4a o andra format slipper man det här problemet. Men eftersom jag både vill kunna visa mina filmer på datorn och på DVDskivor är MPEG2 det bästa alltenativet för mig.

De program som jag har prövat är: MMT-EZ, bbDEMUX, MPEG Streamclip, ffMPEGX, BitViceHelper

Tackar på förhand, va kanske ett problem att bita i. Kanske e så att man har låst MPEG2 för endast visning på DVDskivor, i så fall mycket skumt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 09:59

Har funderat lite, är VOBfiler samma sak. Toast lägger ihop det när jag bränner en DVDskiva som VOB-filer, men vet däremot inte om ljudet komprimeras till annat format, Quicktime klarar inte att spela upp VOB-filer, men finns det program som man kan muxa ihop ljud o bild till en VOB-fil istället?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 20:34

Har kommit fram till en lösning nu, Det känns nästan bättre att lagra separata filer på hårddisken, då jag vet att de är rätt kvalitet. Tror inte det går att muxa ihop filerna då jag misstänker att vobfilerna komprimerar ljudet. Men jag förstår det inte, att MPEG2 är så annurlunda jämfört med andra format???

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-02 22:07

Vad gäller ljud som släpar från FCP4 så tror jag det är en bugg i antingen Final Cut Pro eller Compressor som gör att det blir så. Om du exporterar din film från FCP till en separat Quicktime-fil så får du troligen INTE problem med ljudsläp.

Att muxa ihop en mpeg2-video fil (.m2v) och en "dvd-ljudfil" (.aiff, .wav, .pcm eller .ac3 i regel) är ingen omkomprimering av filerna. En VOB-fil är en muxad mpeg2 bild och en "dvd-ljudfil". Att man vid redigering jobbar med separat ljud/bild är för att du i en VOB-fil på DVD:n kan ha flera ljud, bild och text-spår.

Sen KAN det hända att Toast får för sig att koda om saker om du väljer "DVD VIDEO" som output eller vad det heter, det är mer än jag vet… Jag använder alltid DVD Studio Pro för DVD:er och det muxar ljud/bild åt en.

Dock borde det finnas något utility som fixar muxning av filer… Ska leta lite

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-03 10:56

Jag undrar jag, jag kollade infon med Bitvicehelper, måste säga att jag blev mycke fundersam. Testade DVDstudio Pro. Bitvicehelper öppnar infon i terminalen och där ser jag att ljudet från DVDstudioPro har 320kb/sek MPEG 1 layer 1 audio från VOBfilen som lägger sig på den färdiga DVDn. Toast stog det MPEG 2 layer 1 audio med 172 kb/sek. När jag tittar på orginalfilen aiff som jag ursprunngligen har sparat den som är det över 1000 kb/sek som jag kan se i iTunes

Men i båda fallen så är videobilden i behållen kvalite. Men angående videobilden kan jag se att det är 4:3 och 720*576 i terminalen, men när jag öppnar den i QuickTime står det 720*540 orginalstorlek, misstänker själv att 4:3 kodningen gör att den även visar rätt på datorn, med tanke på att det blir fel proportioner när jag tex kör DVpal i quicktime.

Tråkiga är väl att det inte går att spela upp VOBfiler i QuickTime
det är nog anledningen till att jag nu vill ha mina filmer uppdelat i ljud o bild tills det kommer nåt program i framtiden kanske.

Terminalen verkar vara pålitlig att ge info om en fil, är de det? går det att öppna på samma sätt som i bitvicehelper fast direkt i terminalen utan hjälpprogram? Kanske man kan kolla andra filmer eller filer och så.

Jag måste säga att MPEG2 är ett bra och framtidssäkert format, men jag har aldrig varit me om ett så krångligt format och så dålig onformation om formatet. I en VOBfil måste jag in i terminalen för att se vilken codec och ljudformat, bitrate det är. I de mediaplayers som jag har på datorn har jag inte sett det.

Tjenare. Har precis suttit natten ut och gjort en dvd-produktion. Jag hade jättestora problem med syncningen av ljudet och har det fortfarande. Jag har då gjort om ntsc till pal och demuxat filmerna för att kunna få in dem i dsp3. Jag har filmerna i 720x576 och när jag körde in dem i afterFX så råkade jag ta squarepixels från början och slet mig i håret och undrade varför filmerna blev ungefär 6 pixlar för smala Det ordnade sig genom att jag valde dv1/pal istället för squarepixels. Nån som har en bra guide för överföring mellan ntsc och pal in på dvd. Nu ska jag jobba lite till.

Detta hjälpte förmodligen inte dig så mycket, men kände att jag behövde tömma mina tankedepåer lite

.j

1
Bevaka tråden