Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Många switchare numera?

Tråden skapades och har fått 32 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 11:56

Det känns som om många fler byter till Mac nu än tidigare. Är det inte så? Framför allt verkar det som om många före detta Windows-användare köper Powerbook, iBook eller iMac snarare än Power Mac. Det känns jäkligt bra, men vad är det som satt igång den utvecklingen precis just nu?

Jag håller med - jag talade med lite Applefolk nere i Malmö som bekräftade att iBook-försäljningen till studenter ökar explosionsartat.

• Medlem
  • Solna
  • 2004-11-07 12:51

Att iBooken säljer bra till studenter är helt klart beroende av två saker:

1. Priset. iBooken slår en del bärbara PC som kostar det dubbla på fingrarna ur vissa synpunkter, främst storlek (små bärbara PC är nästan alltid svindyra). Även jämfört med större, billiga bärbara PC är de vettiga även om man inte tar hänsyn till storleksskillnaden - visserligen kanske inte processorn är lika bra, men att ha hårdvaru-3D-grafik och trådlöst nätverk i en bärbar under 10 kkr är verkligen ingen självklarhet i PC-världen. Med prissänkningen nu senast känns det ju nästan som stöld att köpa en iBook! (edit: med studentrabatt är den nästan billigare än de billigaste "släpbara, kassa" bärbara PC som finns)

2. Operativsystemet. Speciellt för de som studerar någon datautbildning och har använt *NIX en del, men samtidigt inte riktigt vill lämna Windows är Mac OS X riktigt bra. Det fungerar mycket bättre tillsammans med andra *NIX-ar än Windows gör, samtidigt funkar det mycket bättre tillsammans med Windows än Linux gör. Dessutom är ju kombinationen Linux+bärbara inte alltid den bästa pga propietär hårdvara... Slutligen är det lättanvänt, man måste inte harva runt i konsolen för att få saker att funka utan gör det av egen fri vilja...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 12:52

Tror att det är Mac OS X överlägsenhet över Mac OS 9 som sipprat ned och visar sig nu. Vet massor med folk som var helt galna över Mac OS 9 kraschbenägenhet.

Sedan har vi ju såklart Mac OS X unix-rötter.

Ipoden tror jag har ett finger med i spelet, jag vet att detta diskuterats tidigare.

Apple har fått väldigt mycket medial uppmärksamhet, även här i Sverige. Det har en hel del med iPod och iTunes att göra. Tror det var en väldigt väldigt smart idé att släppa in iTunes åt windowsfolket. Tidigare var Apple mest hatföretaget som hade den dåliga mediaspelaren som man mer eller mindre är tvungen att installera i windows. Idag ser man på Apple med respekt.

Jag tror att vi kommer se ännu större ökning den närmaste tiden, och det gynnar oss framför allt genom att allt fler företag ser till att deras produkter fungerar på Mac.

Ciryon

Det är också viktigt att Mac-plattformen ökar så att det är fler Windows-användare som går till Mac än tvärtom. Det i sig gör att ökningen kan accelerera. Fler går till Mac, det blir fler program, fler pratar om Mac, Mac blir mer respekterat av Windowsvärlden, media etc, ännu fler går till Mac osv. Alltså, moment 22 – fast tvärtom! Columbi ägg, kanske det heter? Eller var det lök på laxen?

om mac basen här i sverige (1,8 % ib) snor 1/100 av windows användarna (97% ib) så innebär det att basen ökar med 53,89 %, en dramatisk ökning, det kan bara gå uppåt...

• Oregistrerad
  • 2004-11-07 14:48
Ursprungligen av Mondo:

Det känns som om många fler byter till Mac nu än tidigare. Är det inte så? Framför allt verkar det som om många före detta Windows-användare köper Powerbook, iBook eller iMac snarare än Power Mac. Det känns jäkligt bra, men vad är det som satt igång den utvecklingen precis just nu?

Jag har precis switchat. Det var MacOS X som fick mig att byta till Mac. Apples gamla OS var ju ett skämt. Ett bra OS i kombination med designad och cool hårdvara är en killer.

• Medlem
  • 2004-11-07 15:49

jag har nyligen swwitchhar ett par goda vänner genom att köpa en egen TiBook. De fick se den och vill genast ha en likadan. När de sedan fick se iTunes, Mail och Adressboken var det klippt. Jag fick i uppdrag att leta reda på en bra PB och hittade en AluBook 12" som de kompletterade med en AP Express. Men hade inte Office funnits hade det nog inte varit intressant. Jag tror att många "vanliga användare" tycker att en dator måste ha Office för att räknas som dator. I kombination med formgivning och snygga GUIs kan man nog vinna över en del. Och seda borde ökningen bli exponentiell (plus att en del byter ner sig).

Åtminstone i universitetsvärlden har antalet ökat ordentligt. Dels har man den gamla vanliga kategorin datavetare/teknologer som gillar kombinationen av *nix och ett bra gui, men framför allt ser jag en mindre explosion bland icke-tekniker (studenter på sam fak och hum fak) som verkar gilla bra och lättanvända laptops. Numera kan man nästan inte gå nånstans i samhällsvetarhuset eller humanisthuset utan att råka på iBook-utrustade studenter, och det är ju såklart kul

om du går till en tidningshandlare och tittar i en inredningstidning tex elle interiör, alltid en mac med, i varje bilaga. apple är inte bara en dator utan även en möbel.

• Medlem
  • 2004-11-07 16:43

min teori om varför macar är med i inrednings-/modereportage är att nissarna på reklambyrån kör mac. när det ska vara en burk med på bild i ett modernt hem tar de helt enkelt sin egna dator och slänger in.

på datautbildningen här i uppsala är macar populära, både bland elever och lärare. och ännu fler verkar sugna på att switcha.

saken är ju den, jag känner ingen som inte vill ha en mac.

• Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-07 20:00
Ursprungligen av anders gbg:

saken är ju den, jag känner ingen som inte vill ha en mac.

Du känner inte min farsa. Han är av åsikten att om inte han kommit på själv att Mac är överlägset så får det vara. Att jag ständigt överbevisar honom räcker alltså inte...

Switchade för två år sedan, har fått två personer att göra det sen dess plus lillbrorsan som köper iBook efter jul. Flera av hans kompisar har skaffat iBookar den senaste tiden, vissa efter att först skaffat iPod, vissa som kört Linux ett tag och lockats av iBookens smidighet + *nix.

Ursprungligen av skamuel:

Du känner inte min farsa. Han är av åsikten att om inte han kommit på själv att Mac är överlägset så får det vara. Att jag ständigt överbevisar honom räcker alltså inte...

Switchade för två år sedan, har fått två personer att göra det sen dess plus lillbrorsan som köper iBook efter jul. Flera av hans kompisar har skaffat iBookar den senaste tiden, vissa efter att först skaffat iPod, vissa som kört Linux ett tag och lockats av iBookens smidighet + *nix.

nej, jag känner ju inte din farsa, men han låter som min farsa.

Försöker få flickan att switcha...det går sådär...hennes syter som inte kan ett skit om datorer kom och la sig i...attans men jag tror nog att hon kommer att switcha. Hon ska få klämma på min så fort det bara går

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 16:53

Det är många i skolan som är väldigt imponerande av min PB 12". Tror nog att en del kommer att köpa sig en mac inom en snar framtid,

• Medlem
  • Svedala
  • 2004-11-07 17:00

En stunds klämmande på min iBook har åtminstånde fått två pers att switcha.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-07 17:12

Känner väl egentligen ingen mer än jag som switchat Däremot så blir jag som switcher mer o mer sugen på att köpa en extra mac... en 12" ibook. Billig och pytteliten!

Jag ska switcha nästa vecka, eller åtminståne beställa min ibook 12". Har sett pirates of silicon valley nu. Den där förbannade Bill Gates! Vilken idiot.

Rekomenderar verkligen denna film!

En fråga till er mac historiker...

Steve Jobs fick tydligen sparken. Hur kunde han få det när han var skapare av apple?

Ursprungligen av blodsugare:

Jag ska switcha nästa vecka, eller åtminståne beställa min ibook 12". Har sett pirates of silicon valley nu. Den där förbannade Bill Gates! Vilken idiot.

Rekomenderar verkligen denna film!

En fråga till er mac historiker...

Steve Jobs fick tydligen sparken. Hur kunde han få det när han var skapare av apple?

den filmen är ökänd för att vimla av felaktigheter och rena lögner, jag rekommenderar alla att inte titta på den, amatörmässigt gjord film, och uppenbarligen gjord utan någon djupare research, se hellre "triumph of the nerds", hela serien om du vill veta vad som verkligen hände, en viss steve jobs bla som säger att iom windows 95 så kom verkligen microsoft med något eget (gui:et)
den är till skillnad mot den tidigare nämnda fantasifilmen en dokumentär gjord av bbc , med intervjuer av dom som faktiskt var med på insidan när det hände

sj blev satt i karantän av apples dåvarande styrelse för att han gjorde sig ovän med i stort sett ...tja, alla, wozniak, raskin mfl han ville att apple skulle satsa på hans lisa projekt och motarbetade aktivt wozniaks macintosh dator, och naturligtvis skulle han gå i fejd med dåvarande vd för apple, sj vet juh alltid bäst hur saker och ting skall skötas :rolleyes: ,till sist tröttnade styrelsen och satte han i "karantän" varpå han sa upp sig, han blev alltså inte direkt kickad.

Ursprungligen av ingemarl:

den filmen är ökänd för att vimla av felaktigheter och rena lögner, jag rekommenderar alla att inte titta på den, amatörmässigt gjord film, och uppenbarligen gjord utan någon djupare research, se hellre "triumph of the nerds", hela serien om du vill veta vad som verkligen hände, en viss steve jobs bla som säger att iom windows 95 så kom verkligen microsoft med något eget (gui:et)
den är till skillnad mot den tidigare nämnda fantasifilmen en dokumentär gjord av bbc , med intervjuer av dom som faktiskt var med på insidan när det hände

sj blev satt i karantän av apples dåvarande styrelse för att han gjorde sig ovän med i stort sett ...tja, alla, wozniak, raskin mfl han ville att apple skulle satsa på hans lisa projekt och motarbetade aktivt wozniaks macintosh dator, och naturligtvis skulle han gå i fejd med dåvarande vd för apple, sj vet juh alltid bäst hur saker och ting skall skötas :rolleyes: ,till sist tröttnade styrelsen och satte han i "karantän" varpå han sa upp sig, han blev alltså inte direkt kickad.

Fasiken. Jag som trodde att allt var sant. Aja, det var synd. Jobs verkar/verkade int evara en direkt trevlig chef iallafall. Tvingas jobba tre dygn i streck. Inte ens jag skulle kunna vara så elak. Möjligtvis mot Manpower hyrpersonal.

• Medlem
  • Oslo
  • 2004-11-12 00:59

den filmen är ökänd för att vimla av felaktigheter och rena lögner, jag rekommenderar alla att inte titta på den, amatörmässigt gjord film, och uppenbarligen gjord utan någon djupare research

Steve Wozniak verkar inte riktigt hålla med om att filmen är så felaktig. Ett litet utdrag i mp3.

Ursprungligen av Kentor:

Steve Wozniak verkar inte riktigt hålla med om att filmen är så felaktig. Ett litet utdrag i mp3.

den visar steve jobs i mycket dålig dager, det tror inte jag heller att steve wozniak har någonting emot, relationen dom emellan är fortfarande något frostig vad jag förstår.

• Medlem
  • International user
  • 2004-11-14 17:52

Tja var int macen raskins dator, i alla fall inte woz!?

• Oregistrerad
  • 2004-11-14 18:44
Ursprungligen av juanito:

Tja var int macen raskins dator, i alla fall inte woz!?

Läser man i Sculleys bok så ser man att det var runt utbyggnadsmöjligheterna i SE (pds) och varandet av II:an samt hur man skulle fjäska till sig utvecklare som meningsskiljaktligheterna fick Jobs att ge sig av och starta neXt

Angående varför Jobs fick lämna Apple, denna text tog jag från webbsidan www.apple-history.com

Citat:

It was around the beginning of 1985 that Jobs and Sculley began to argue. Sculley believed Jobs was dangerous and out of control; Jobs believed that Sculley knew nothing about the computer industry, and was making a poor effort to learn. In May of 1985 Jobs decided to make a play for control of the company. He enticed Sculley to schedule a meeting in China, and planned to stage a boardroom coup while Sculley was gone. At the last minute someone leaked the information to Sculley, and he decided to confront Jobs. After a heated argument between the two, the board took a vote, and sided unanimously with Sculley. Jobs resigned that day, leaving Sculley as the head of Apple.

Ursprungligen av Elo:

Angående varför Jobs fick lämna Apple, denna text tog jag från webbsidan www.apple-history.com

det var juh det jag skrev, om än i något förkortad form

det var juh det jag skrev, om än i något förkortad form

Jag glömde att skriva in att föregående talaren hade rätt efter citatet, nu hinner jag dock inte editera det eftersom jag har lektion om ca en minut

Bevaka tråden