Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cd uppspelning i fel högtalare.

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej och hallå, här kommer mitt första inlägg på detta forum (vet inte riktigt om jag befinner mig på rätt avdelning):
Det ligger till så att jag sedan i sommras är ägare till min första mac, en G3a med OS 9. Jag använder den till musikproduktion på hobby nivå. Jag har ett audiophile 2496 ljudkort som jag har kopplat till min alto 2-6 mixer och från mixerns controll room out har jag kopplat in mina tapco monitorer. När jag spelar in och upp ljud i cubase så hörs ljudet i tapco monitorerna, men när jag slänger in en cd i datorn så spelas ljudet upp ur den inbyggda högtalaren. Jag vill givetvis inte ha det så men vet inte vad jag ska göra för att få ljudet ur monitorerna. Jag har varit i en meny som heter "ljud" som ni kan se på bilden och jag förstår inte vad jag ska göra för att det ska fungera...

Blir oerhört tacksam om ni kan hjälpa mig. /Bruno

• Medlem
  • Trollhättan
  • 2004-11-07 23:27

På Cd står det ju enhet inbyggd nu, kan du inte ändra det till ditt ljudkort istället? Om det inte går så kanske det behövs något extra tillägg för att få ditt ljudkort att hänga på ditt OS.

nepp, det går inte att ändra, förstår inte varför. Jag laddade ner senaste updateringen till ljudkortet, det hjälpte inte, men det halverade däremot min latency, så helt förgäves var det ju inte!

• Oregistrerad
  • 2004-11-13 12:05

Jag tror faktiskt inte det går i OS9, åtminstone inte på ett enkelt sätt. Det kanske finns någon tredjepartsprogramvara som löser det.

Men jag hade samma problem när jag använde mitt gamla ljudkort (Echo Gina) på min gamla dator. När jag spelade med iTunes var det det inbyggda som spelade. Därför hade jag datorns ljudkort inkopplat i mixern också. Med Logic och Reason var det inga problem.

Jag körde då på min blåvita G3/350. Några månader senare satte jag in massa minne och bytte till OSX. Jag tycker det flöt på bra för mina behov, lite slöare men definitivt stabilare. Och då löste sig ljudfrågan eftersom OSX har bättre ljudinställningar.

Men det kanske kan vara tungt att byta upp sig om det är många program som behöver uppgraderas. Men jag rekommenderar faktiskt OSX om du inte har en väldigt gammal G3.

1
Bevaka tråden