Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Pocket Photo?

Tråden skapades och har fått 60 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag skulle vilja fråga er digitalfotografer om intresset för denna produkt. Jag funderar på att börja sälja en specialmodell av mina Speedmania Pocket-chassin kallad Pocket Photo, frågan är nu om den är tillräckligt intressant?

Detta är inte en Mp3-spelare! Den kopierar filer ifrån minneskort till hårddisk endast.

Fakta:

- 1.8" 20GB extern hårddisk
- USB2 anslutning
- Inbyggd LCD-skärm
- Batteridriven (laddas via USB)
- Inbyggt kortläsare för nio format:
(Compact Flash typ 1 och 2, MDm MMC, SD, MS, MS Pro, Mini SD och Memorystick Duo)

Pocket Photo används för att tömma fulla minneskort när du är på semester som exempel. Stoppa in kortet i disken, tryck "copy" så kopieras innehållet till den inbyggda hårddisken. Klart att börja fotografera igen. När du kommer hem så tömmer du din Pocket Photo via USB2 till din dator.

Pocket Photo har inbyggd hårddisk så även om batteriet tar slut är allting sparat.

Jag behöver ta ungefär 1.950kr för dom per styck, ska jag satsa på detta?

  • Medlem
  • Nacka
  • 2004-11-08 13:58

Vad visar displayen? Jag antar att man inte kan se bilderna eftersom den ser svartvit ut (elller snarare svart-blå)

Nope du kan bara se hur många bilder som är sparade, hur mycket utrymme som är kvar, inbyggd klocka, batteriindikator osv.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-08 14:19

Det var en sån jag letade efter i somras när jag skulle till Ukraina. Jag tror den skulle kunna sälja bra om den ligger under 2000:- . Är det inklusive eller exklusive moms? Är det inklusive så är det "rätt" prisnivå för att investera i för "just den långresan". Då spelar det inte nån roll om man inte kommer använda den särskilt mycket senare.

Oavsett om momsen är med eller inte så tycker du ska satsa på den. Folk köper digitalkameror som tokiga. Det kommer att finnas många som är i behov av såna grejer...

Edit: stavfel

  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-08 14:26

Läste igenom specen en gång till...

Kan man ladda den på annat sätt än genom USB? Man gör ju resor där man inte vill släpa med sig en powerbook och det är kanske just då man vill ha en sån här.

Den funkar som hårddisk till datorn också antar jag?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-08 14:23

Kul grej kanske, men å andra sidan kan man lika gärna köpa fler minneskort eller en adapter till iPod.

  • Medlem
  • Varberg
  • 2004-11-08 14:27

Ser intressant ut, tycker jag. Hur snabb överföringshastighet har den? Har hört skräckhistorier om Belkin Media Reader till iPoden, men antar att det är andra grejer vi pratar om här.

1. Jag måste köpa in en himla massa så om dom inte säljer blir det ingen julmiddag för mig

2. Du kan ladda den med en strömadapter

3. Hur snabb? Har inte mätt ännu, borde göra det.

4. Priset är exkl moms, dvs typ 2.450kr inkl moms. Staten måste ha sin lilla andel oxå.

  • Medlem
  • 2004-11-08 15:12

Verkar helt klart intressant!

Fullkomligt lysande - perfekt format och rejält med lagringsutrymme - vill ha. Prisbilden har jag dock ingen aning om!

Inte så illa om man jämför med konkurrenterna. Hur lättsålda de är kan jag inte sia om men jag skulle nog köpa den du pratar om före t.ex den här:

Archos gmini 120e 20gb usb2.0
http://www.scandinavianphoto.se/?595772
Kostar 2995 inkl, läser inte lika många kortformat, men har MP3-spelare.

Om det plötsligt skulle dyka upp en väldigt liten smidig koppling direkt från en kamera till en iPodPhoto där iPoden har programvara för att kopiera filerna så skulle dessa produkter få det betydligt svårare. Detta trots prisskillnaden, därför iPod köper folk redan som galna.

  • Medlem
  • 2004-11-08 15:32

Japp jag har kollat på flera olika varianter också ...men jag behöver varken mp3 delen eller färgskärm för att se på bilderna .jag behöver bara tömma CF-korten snabbt och säkert.

Så eftersom iPod inte klarar detta smidigt är denna modell perfekt och smidig i formatet.

Fast vem vet vad som händer inom minneskortsindustrin ...snart finns det kanske minneskort på 10GB.

Senast redigerat 2004-11-08 15:44
  • Medlem
  • Malmö
  • 2004-11-08 16:06

Martin: MAP (som du redan säljer) har för användning med 2,5" diskar som är billigare i inköp och lättare att hitta. Jag tror apparaten är rejält billigare också.

Finns det möjlighet att byta hårddisk på den i framtiden?

Ursprungligen av CyberPet:

Finns det möjlighet att byta hårddisk på den i framtiden?

Det går att byta till andra 1.8" diskar men dom är ju inte så lätta att hitta (idag iallafall).

Ska själv inhandla en sådan pryl snart. Ska backpacka i 3 månader...

har diskuterat om olika alternativ i denna tråd: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=29595

Känns som många av de som finns nu använder 2.5" HD... vill ju ha så liten och nätt lagringsmedia som möjligt så jag tro att den kan slå, med rätt marknadsföring.

Har kollat lite extra på Compact Drive PSD PD7X... lite stor dock... :/

En fåga dock: Kommer den i så fall bara finnas i 20 GB?

Bra att kolla in http://www.zebramedia.com/ för att kolla in liknande produkter...

--
Daniel

Klart intressant men läshastigheten är som jag ser det helt avgörande. Även intresserad av batteritid.

Vilken jävla chock jag fick.

Lustigt hur det kan bli med annonserna ibland. På en millisekund hann jag tänka att usch vilken ful lo-fi-variant av iPoden Apple släppt nurå, va ere frågan om ejenklien?

Puuuuh!

Ursprungligen av Björnström:

- 1.8" 20GB extern hårddisk
- USB2 anslutning
- Inbyggd LCD-skärm
- Batteridriven (laddas via USB)
- Inbyggt kortläsare för nio format
1.950kr för dom per styck, ska jag satsa på detta?

priset är ok. det är en produkt som ligger i tiden. allt fler upptäcker fördelarna med raw-formatet och minneskort är dyra, mellanlagring är helt enkelt ett måste.
om man får önska en förbättring så är det firewire. är det en verifierad filöverföring? vilket os bygger gränssnittet på?
jag använder en mindstor sen 2 1/2 år, 10 gb, fire wire/usb, kostade 6 papp då. den funkar fortfarande klockrent.

Ursprungligen av Anders K:

priset är ok. det är en produkt som ligger i tiden. allt fler upptäcker fördelarna med raw-formatet och minneskort är dyra, mellanlagring är helt enkelt ett måste.
om man får önska en förbättring så är det firewire. är det en verifierad filöverföring? vilket os bygger gränssnittet på?
jag använder en mindstor sen 2 1/2 år, 10 gb, fire wire/usb, kostade 6 papp då. den funkar fortfarande klockrent.

Jag har tyvärr inga möjligheter att "stoppa in firewire" med dom volymer jag köper, men jag håller med. Skulle helst vilja tanka över bilderna direkt ifrån kameran till en backup via firewire, hade ju varit smidigt.

Den loggar filöverföringen, jag tror jag måste testa en massa innan jag tar något beslut. Operativsystemet har jag ingen aning om, är nog inget som går att köra på Intel/PowerPC iallafall

Ursprungligen av Björnström:

Skulle helst vilja tanka över bilderna direkt ifrån kameran till en backup via firewire, hade ju varit smidigt.

Om det stämmer att vi har liknande utrustning (powerbook och professionella digitalhus som lämnar stora filer på stora CF-kort) så rekommenderar jag dig att kika närmare på exempelvis Delkins Cardbus 32-kortläsare. Smidigt får en helt annan betydelse liksom hastighet. Av just den anledningen håller jag inte med om ovanstående och det är också just detta, och icke minst det faktum att man faktiskt kan fortsätta jobba medan man tömmer fulla kort, som gör din produkt intressant för mig personligen. Dock fortfarande intresserad av batteritiden. Nån aning?

Jag tycker priset är åt pipan för dyrt!
Själv använder jag en sån där kortläsare där man kan stoppa in mer eller mindre alla förekommande minneskort.
Sen tömmer jag allt ner i Ibooken och iphoto.
Pris under 200 kr !

Ursprungligen av sventa46:

Jag tycker priset är åt pipan för dyrt!
Själv använder jag en sån där kortläsare där man kan stoppa in mer eller mindre alla förekommande minneskort.
Sen tömmer jag allt ner i Ibooken och iphoto.
Pris under 200 kr !

Att du tycker priset är för högt är väl en sak - men att jämföra den här produkten med en ordinär kortläsare med USB-anslutning är väl inte särskilt konstruktivt? Det är ju två helt skillda produkter.

Ursprungligen av sventa46:

Jag tycker priset är åt pipan för dyrt!
Själv använder jag en sån där kortläsare där man kan stoppa in mer eller mindre alla förekommande minneskort.
Sen tömmer jag allt ner i Ibooken och iphoto.
Pris under 200 kr !

Då måste du ha med dig din iBook när ditt CF-kort är fullt, eller hur?

Jag har en fet Targusväska som jag bär runt min fotoutrustning i och där stoppar jag även min Powerbook. Vikten gör att man storknar, det hade varit skönt att bära runt på en liten Pocket Photo i fickan (den är liten) istället.

  • Oregistrerad
  • 2004-11-10 09:23

Annars har ju Nikon en seriös läsare och bildvisare i form av CoolWalker

Har för övrigt en klassiker själv som inhandlades 1999. Digital Wallet var den första kortläsaren med hårddisk mig veterligen. Den har varit med ända ute på Mongoliets grässtäpper och fungerar fortfarande alldeles utmärkt. 6GB 2,5" hårddisk. PC-card-läsare som alltså kräver en adapter för att läsa andra korttyper

  • Medlem
  • 2004-11-10 10:46

Rent spontant så tror jag att man vill ha möjlighet att titta på bilderna faktiskt. Men då blir ju säkert priset ett annat också.

  • Medlem
  • 2004-11-10 13:16
Ursprungligen av stfm:

Rent spontant så tror jag att man vill ha möjlighet att titta på bilderna faktiskt. Men då blir ju säkert priset ett annat också.

Varför ? Produkten är ju tänkt som mellanlagring.

Själv är vill jag ha en så liten,tålig,snabb produkt som möjligt att ha med kamerautrustningen ...gärna FW

Bilderna kan jag se på i kameran innan och sen i redigeringsprogrammet i datorn

  • Medlem
  • 2004-11-10 13:31
Ursprungligen av maco:

Varför ? Produkten är ju tänkt som mellanlagring.

Själv är vill jag ha en så liten,tålig,snabb produkt som möjligt att ha med kamerautrustningen ...gärna FW

Bilderna kan jag se på i kameran innan och sen i redigeringsprogrammet i datorn

Varför? Om man är på semester, t ex, så är det väl inte helt märkligt att man vill kunna titta på lite bilder? Även som fotojournalist är väl tanken att man kan kolla vad man har tagit för bilder inte helt galen?

Man får två-tre stycken 1GB, eller fyra 512MB minnen för det priset, och utan möjlighet att titta på bilderna tycker jag nog att det är ett bättre köp. De är åtminstone mindre, och man får slösa rätt mycket för att fylla 2-3GB bilder som man vill spara (beroende på kamera så klart).

Ursprungligen av stfm:

Även som fotojournalist är väl tanken att man kan kolla vad man har tagit för bilder inte helt galen?

för min del handlar det bara om att tömma korten när jag jobbar, det ska gå snabbt, vara en säker/verifierad filöverföring och ha en hyfsad batteritid.
ett problem med att bygga in bildvisning, är de olika formaten för raw-filer, mer funktioner = högre risk för knas och pris.
gränssnittet i min mellanlagring bygger på dos, det finns en linuxvariant också. det är fullt möjligt att göra små hack själv, kan på så vis stoppa in upp till 40 gb hd (2.5"). något jag ska göra framöver, 10 gb är redan på gränsen. även batterierna går att byta ut.
på fältet/resan för jag sedan över och fixar med bilderna i min pb.

  • Medlem
  • 2004-11-10 16:25
Ursprungligen av Anders K:

för min del handlar det bara om att tömma korten när jag jobbar, det ska gå snabbt, vara en säker/verifierad filöverföring och ha en hyfsad batteritid.
ett problem med att bygga in bildvisning, är de olika formaten för raw-filer, mer funktioner = högre risk för knas och pris.
gränssnittet i min mellanlagring bygger på dos, det finns en linuxvariant också. det är fullt möjligt att göra små hack själv, kan på så vis stoppa in upp till 40 gb hd (2.5"). något jag ska göra framöver, 10 gb är redan på gränsen. även batterierna går att byta ut.
på fältet/resan för jag sedan över och fixar med bilderna i min pb.

Jag försöker bara vara Martin till hjälp att fatta beslut om det är en bra grej att satsa på. I min mening är det försvinnande få som behöver 20GB på fältet. De som gör det kan nog också pröjsa för det, eftersom det krävs rätt ball upplösning för att göra så stora filer även om man plåtar en hel del. Om man däremot kan kolla på bilderna också, så tror jag att man träffar fler kunders önskemål. Fler "amatörer", kanske.

Angående RAW, så sparas det väl alltid en jpeg också, just för att kameran ska kunna visa en förhandsvisning. Kameror har väl inte 16bit/kanal RAW i visningsläge?

Bevaka tråden