Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förlorat dokument

Tråden skapades och har fått 7 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Ett claris works dokument har spårlöst försvunnit. Höll på att lägga till ändelsen .doc på några worddokument i samma mapp för att windows användare säkrare skulle kunna öppna dem. Gjorde av bara farten samma sak med ett Apple Works dokument som var en hel dags arbete. En dialogruta kom upp som snabbt klickades bort och dokumentet hade nu .doc ändelse. Kan fortfarande öppnas med Claris Works men det är en tidigare version med bara rubrik plus lite till- resten är borta. Har sök förtvivlat för att hitta något dokument på hårddisken som är ändrat idag men hittar inget som är det fullständiga dokumentet. Tycker inte att det borde försvinna även om man lägger till fel ändelse. Finns det några tips om hur jag kan gå vidare eller är det bara att sätta sig och göra om allt från början??!!

Går det inte bara att byta tillbaka filändelsen? Eller har du gjort det och får det ändå inte att funka?

Nej, tyvärr. Det var ju det uppenbara att göra. Men när jag öppnar det dokumentet så finns bara rubriken och första raden kvar. allt annat är borta.

Så det hjälpte alltså inte att byta tillbaka filändelsen?

Har du sparat dokumentet som det var i Claris Works efter att det började strula?

Låter mycket märkligt.............

Nej, det dokument som var kvar hade en äldre datering. Har provat att göra om samma grej igen med ett nytt Apple Worksdokument och det fungerar. DVS namnet byts till det nya och dokumentet öpponas i allafall i AW med all text intakt. Har sökt igenom hela hårddisken dels för filer ändrade idag dels för filer med innehåll som den förkomna utan att hitta något. Borta i det svarta hålet. Dokumnetet nu rekonstruerat från noll.... Tack för visat intresse

Det där är en bugg!
Jag har sett samma sak när jag sparat filer från Photoshop.
När man är i "Spara fönstret" och inne i en mapp så kan OS X byta namn på filen man tänker spara till något av de filnamn som finns i den mappen och ersätta filen.
Allvarligt som fan!
Jag hade en Photoshop-fil som jag lagt ett par timmar på.
Lyckades fiska upp den med Norton Unerase. Tar inte gärna till Norton, men i det här fallet funkade det.
Jag kan simulera fram den där buggen när jag vill, har testat, är man inte på sin vakt så kan man tappa bort filer.

Nja,, jag vet inte om det är riktigt samma sak vi råkat ut för. För oss är det alltså den senaste filen som försvunnit, den som vi försökte namnändra direkt i mappen. För dig låter det som om en äldre fil skrivs över i och md att en nyare fil får dess namn, eller har jag missförstått? Händer det när du sparar via dialogruta eller när du namnändrar i mapp?

Cuben, jag har en möjlig teori:

I unixvärlden så är filer som börjar med . (punkt) osynliga. Skulle man därför av misstag ha råkat namnge en fil till bara ".doc" så blir den osynlig. Normalt sett ska OS X varna och förhindra det men om det skulle vara så finns iaf filen kvar, men du måste använda terminalen för att se den och byta namn.

Eller så kan du använda den bifogade filen, ett litet script som låter dig söka efter och byta namn även på osynliga filer.

OBS! Använd med omdöme! Ändra INTE namn på osynliga systemfiler!!!

1
Bevaka tråden