Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Instabil mjukvara (word och msn messenger)

Tråden skapades och har fått 19 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej alla!
Är det bara jag eller är det "allmänt kännt" att Microsoft Word för OS X (jag var inte med före OS X) är sjukt instabilt? Här i skolan där jag sitter krashar Word flera gånger om dagen, ska iofs be att administratörerna uppgraderar till senaste x.y.z-versionen.

Dock så bär jag med mig en föreställning (som jag inte riktigt vet vart jag snappat upp den, troligtvis från flera olika källor) om att Office är väldigt instabilt och att det bara allmänt accepteras. På dessa fördommar bygger MSN Messenger på med sina dagliga krasher både hemma och i skolan.

Visst det kan säkert vara version a.b.c.x.y.z av Mac OS X eller något annat program som inte är kompatibelt med version z.x.y.a.b.c av Microsoft Office men i den utsträckning jag stött på instabilitet hos ovan nämnda programvaror gör mig ändå lite förbryllad.

  • Medlem
  • 2004-11-16 10:55

Det är microsoft som inte kan skriva vettiga programvaror...
Du kan lägga till IE till hopplöst struliga program...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-16 11:59
Ursprungligen av t0themax:

Hej alla!
Är det bara jag eller är det "allmänt kännt" att Microsoft Word för OS X (jag var inte med före OS X) är sjukt instabilt? Här i skolan där jag sitter krashar Word flera gånger om dagen, ska iofs be att administratörerna uppgraderar till senaste x.y.z-versionen.

Dock så bär jag med mig en föreställning (som jag inte riktigt vet vart jag snappat upp den, troligtvis från flera olika källor) om att Office är väldigt instabilt och att det bara allmänt accepteras. På dessa fördommar bygger MSN Messenger på med sina dagliga krasher både hemma och i skolan.

Visst det kan säkert vara version a.b.c.x.y.z av Mac OS X eller något annat program som inte är kompatibelt med version z.x.y.a.b.c av Microsoft Office men i den utsträckning jag stött på instabilitet hos ovan nämnda programvaror gör mig ändå lite förbryllad.

Efter vad jag har hört är Word känsligt för trasiga typsnitt. Jag har själv inga större problem med Office X.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2004-11-16 18:32

Kan bara hålla med. Ibland händer det att Word lägger av om man öppnar en fil, sen öppnar man igen och då går det. Ibland händer det när man kopierar och klistrar in en avsnitt med understreck.

Tacka vet jag AppleWorks ...

Tack och lov för Abi Word 2.2, nu åker Word ut en gång för alla(!)

Se www.abisource.com för ett helt ok ordbehandlingsprogram för Mac OS X (Win, *nix).

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 21:26
Ursprungligen av Ylan:

Efter vad jag har hört är Word känsligt för trasiga typsnitt. Jag har själv inga större problem med Office X.

Vänligen, Ylan

Där bet jag mig i tummen, i dag kan jag inte starta Word över huvudtaget! Det tokdyker direkt!

Surt!!!

Syrligen, Ylan

MS Word fungerar alldeles utmärkt, men är som Ylan säger väldigt känsligt för trasiga teckensnitt. Det faktum att flera program kraschar indikerar väldigt starkt att det orsaken till problemen måste sökas på systemnivå, inte på programnivå.

  • Medlem
  • 2004-12-06 10:01

Hur letar man upp trasiga typsnitt?

Både Suitcase och Fontdoctor har funktioner för att hitta vissa typer av skador, men de fångar dessvärre inte allt, så att de inte hittar något är tyvärr ingen garanti för att typsnitten är felfria.

Det bästa är att installera om samtliga typsnitt från originalmedia. Hårda bud, men tyvärr det enda sättet att veta. Därutöver måste man också ta bort font cache-filer, både för Office i sig och för systemet. Två bra hjälpprogram för ändamålet är DeepSix och Onyx

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-12-06 12:21

Word X fungerade inget vidare tyckte jag. Word 2004 har jag dock inte haft några problem med.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 12:32

Office 2004 funkar fint på min burk, men visst, det går segt... Såg att AbiWord har kommit i en ny version. Men bäst är AppleWorks! Har inte kraschat en enda gång för mig sedan 1994...

  • Medlem
  • 2004-12-06 13:02

Går just i tankarna på att skaffa office 2004 till min nya iBook. Känner mig ovan med works. Word har ju varit med i alla år. Är det bra? Är det onödiga 1500kr?
Lyckas förresten inte öppna mina word-dokument som jag nyss la över från pc:n i works. Ska det inte gå bara genom att välja "alla tillgängliga" filtyper och sedan "öppna"?

Är det nån som sysslar med logik, matematik eller andra specialsymboler? Kan man möjligtvis med kortkommando byta typsnitt. Jag skriver en filosofisk uppsats med lite logik insprängt. Det vore så skönt att kunna skriva vanligt och sedan snabbt byta typsnitt till de logiska symbolerna för att bara skriva en halv rad och sedan byta tillbaka igen. Det är så tidskrävande att skifta hela tiden, eller använda komplicerade kombinationer för varje enskilt tecken.

Och hur funkar kompabiliteten när det gäller alla specialsymboler? Blir det till kinesiska om man skickar det till en word-användare?

Ursprungligen av bohne:

Går just i tankarna på att skaffa office 2004 till min nya iBook. Känner mig ovan med works. Word har ju varit med i alla år. Är det bra? Är det onödiga 1500kr?
Lyckas förresten inte öppna mina word-dokument som jag nyss la över från pc:n i works. Ska det inte gå bara genom att välja "alla tillgängliga" filtyper och sedan "öppna"?

Är det nån som sysslar med logik, matematik eller andra specialsymboler? Kan man möjligtvis med kortkommando byta typsnitt. Jag skriver en filosofisk uppsats med lite logik insprängt. Det vore så skönt att kunna skriva vanligt och sedan snabbt byta typsnitt till de logiska symbolerna för att bara skriva en halv rad och sedan byta tillbaka igen. Det är så tidskrävande att skifta hela tiden, eller använda komplicerade kombinationer för varje enskilt tecken.

Och hur funkar kompabiliteten när det gäller alla specialsymboler? Blir det till kinesiska om man skickar det till en word-användare?

Skaffa istället Nisus Writer Express 2.1 väldigt bra och mycket enkelt program men mycket kraftfullt för det har de flesta användbara funktioner, Rättstavningen är suverän jämfört med Office X eller 2004. Du kan både importera och spara dokument i word format och massa andra format.
Nisus Writer Express 2.1 läser och spara alla kända format även en hel del konstiga format.

http://www.nisus.com/Express/

sedan kostar inte programet mer än ca 400 Kr med dagens dollar kurs!

  • Medlem
  • 2004-12-06 15:04

Nu har jag testversioner av både Nisus och Word, samt lyckats öpna mina dokument med Works. Inget lätt val. Word är det enda som lyckades få symbolerna rätt. Får överväga hur mycket jobb det skulle vara att ändra i alla gamla dokument.

Är det nån annan som kör Nisus? Hur är det jämfört med de andra?

Bohne, det hela är mycket enkelt, inget är så kompatibelt med Word som Word själv. Även om det finns många bra ordbehandlingsprogram, t.ex. Nisus och Mellel, så är deras Word-kompabilitet ytterst rudimentär. Vill du vara säker på kompabilitet så finns det alltså egentligen inga realistiska alternativ.

  • Medlem
  • 2004-12-06 15:34

ok,
Vad är rtf-format för något? Nisus kör på det om jag förtått det rätt. Har hört talas om rtf innan och fått för mig att det är lite pdf-liknande. Stämmer det? Och är det ett format på fram-marsch?

Ursprungligen av bohne:

ok,
Vad är rtf-format för något? Nisus kör på det om jag förtått det rätt. Har hört talas om rtf innan och fått för mig att det är lite pdf-liknande. Stämmer det? Och är det ett format på fram-marsch?

Rich Text Format (RTF): En filtyp som används för att överföra formaterade textdokument mellan program, även de som körs på olika plattformar, till exempel IBM och Macintosh.) är ett filformat som kan användas i många ordbehandlingsprogram. Du kan använda det om du skapar ett dokument i ett ordbehandlingsprogram men vet att det kommer att redigeras i andra program. Vissa typer av data och formatering kan dock gå förlorade om du sparar ett Microsoft Word-dokument i RTF-format. Du kanske vill spara dokumentet i ett annat format, eller använda en dokumentkonverterare.

OBS ! Du kan ju spara document i Nisus som word document eller annat format.
Spar du ditt document i Word formatet med Nisus så kan både Office på Pc ovh mac öppna det och använda det! Det är därför jag använde endast Nisus när jag hade mac det är helt enkelt det bästa som finns !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 16:01

Ska ta te å titta lite på Nisus Writer Express 2.1. Jag tycker att Word funkar OK, men gillar inte att det går segt, har så fruktansvärt rörigt och klumpigt gränssnitt, och att man är låst till Microsofts slutna filformat (man kan i och för sig välja att ha RTF som standard).

RTF och PDF är kanon. Idealet vore om AppleWorks gick över till RTF (eller någon form av redigerbar PDF) som standardformat.

Mondo, du kanske redan vet det, men om inte, undersök hur du kan anpassa gränssnittet i Word, faktum är att det är ett av de mest anpassningsbara program jag sett, och du kan skräddarsy gränssnittet till praktiskt taget vad som helst.

  • Oregistrerad
  • 2004-12-10 02:43

Jag hade också problem med att Word 2004 hängde sig men uppgraderade för ett par dar sen till SP1 och sen dess har det inte hängt sig en enda gång. Microsoft har kanske lärt sig till sist.

1
Bevaka tråden