Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jämförelse av MHZ Mac/PC?

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • 2004-12-06 14:09

Vad gäller surfning, både hastighet och funktion beror till stor del på vilka sidor man besöker.
Och då är det med surfning som med spel, de flesta sidor är gjorda för Windows och helst Explorer.
Slutsats, vill man surfa, gör det på en Windows med Explorer... fast då bör man ha bra virusprogram såklart.

Ursprungligen av Comf:

Vad gäller surfning, både hastighet och funktion beror till stor del på vilka sidor man besöker.
Och då är det med surfning som med spel, de flesta sidor är gjorda för Windows och helst Explorer.
Slutsats, vill man surfa, gör det på en Windows med Explorer... fast då bör man ha bra virusprogram såklart.

Kunde inte ha sagt det bättre

• Medlem
  • Solna
  • 2004-12-07 00:52
Ursprungligen av Comf:

Du har inte testat kombinationen Linux/Firefox (eller i alla fall Windows/Firefox då?). Känns betydligt kvickare, jag skulle lätt räkna min Athlon 1400 som snabbare än min iBook 1 GHz på det. Nu är det visserligen specialkompilerat (Gentoo), men jag håller inte iBooken för ett prestandamonster, trots att jag jämför med en tre år gammal PC...

Windows/Firefox klår också iBooken, på samma dator. Och jag har 1,25 GB minne i iBooken, så hårddisken borde inte vara det största problemet. Däremot är PC:n himla obekväm att ha i knät, så iBooken "vinner" oftast ändå. Den må vara långsammare, men den är hur som helst "tillräckligt snabb".

Den enda nackdelen är vissa kassa webdesigners som inte kodar ordentligt...

• Medlem
  • 2004-12-08 14:15
Ursprungligen av TERdON:

Du har inte testat kombinationen Linux/Firefox (eller i alla fall Windows/Firefox då?). Känns betydligt kvickare, jag skulle lätt räkna min Athlon 1400 som snabbare än min iBook 1 GHz på det. Nu är det visserligen specialkompilerat (Gentoo), men jag håller inte iBooken för ett prestandamonster, trots att jag jämför med en tre år gammal PC...

Windows/Firefox klår också iBooken, på samma dator. Och jag har 1,25 GB minne i iBooken, så hårddisken borde inte vara det största problemet. Däremot är PC:n himla obekväm att ha i knät, så iBooken "vinner" oftast ändå. Den må vara långsammare, men den är hur som helst "tillräckligt snabb".

Den enda nackdelen är vissa kassa webdesigners som inte kodar ordentligt...

Jag har inte testat någon av de kombinationer du nämner, surfar oftast på OS X och Safari (alt. Explorer ibland), Det blir andra kombinationer på jobbet. Surfhastigheten räcker för mig.

Att det blir Explorer ibland beror oftast på de webdesigners du nämner.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2004-12-07 11:13
Ursprungligen av Comf:

Jag har inga problem med att surfa på macen.

• Medlem
  • 2004-12-08 14:06
Ursprungligen av tobot:

Jag har inga problem med att surfa på macen.

Jag har inga problem med det heller, tvärtom det känns tryggt.
Dock så finns det sajter som inte stödjer Mac.
tex. Nordeas e-legitimation är inget för Mac och Handelsbanken gillar inte Safari.

Senast redigerat 2004-12-08 14:44
  • Medlem
  • International user
  • 2004-12-07 12:56

Själv har jag en PB400/384 och en Compaq läptåp på 1.6 Ghz. Alltså 4 gånger klockfrekvens förvisso endast 256MB ram gämför med macen på 384MB. Men det ska jag säga PC:n är snabbare så länge jag kör ett program åt gången. Säkert skulle det förbättras med mera minne men 4 x frekvens så ska mer än väl kompensera för detta. När jag drar igång mer än 5 program på pc:n så storknar den. Jag kör glatt med tio eller mera program i PB utan att den storknar. UI svarar direkt allt sköts fint den orkar t.o.m. dra igång Exposé utan problem. Så visst PC är långt bättre spel dator i.o.m. att då konsentreras allt prossessor kraft till ett program. På jobbet har jag en IBM med 2.4 GHz och 512. Jag ser på denna fler timmglas än jag ser badbollar på macen. Men visst summa sumarum är PC:n snabbare frågan är om den är produktivare?

• Medlem
  • Lund
  • 2004-11-22 19:50

Svar till inledningfrågan
Som du förstår av svaren är båda plattformarna i dagsläget utmärkta att arbeta i.
Ett konkret exempel där Apple spöar skiten av en PC är filsökning. Jag har 8 stora HD som står fulladdade med bildfiler, en sökning av en viss bild tar någon sekund på min Mac. Samma sökning på min Pc och och jag kan ta en kopp kaffe under tiden ( något hårddraget).
mvh

Inte helt relevant för normal datoranvändning, men ett exempel som belyser att det inte går att jämföra olika processorer utan att ta hänsyn till vilken typ av beräkningar som jämförelsen gäller.

http://n0cgi.distributed.net/speed/

I att knäcka RC5-72 gör min iBook 1GHz 11Gkeys/s. Jämför det med de x86-maskiner som finns, så ser du en viss skillnad.

Min poäng är att det är användningen som avgör.

Och då kommer jag med lite retro info (ånej nu börjar jag igen) enligt boken Apple Facts May 1994 så motsvarar en Quandra 840AV med en Motorola 68040 processor på 33 MHZ en Intel 80486DX processor på 50MHZ, nu är visserligen denna Motorola processor ej en PPC processor men senare i boken står det detta (orkar ej översätta):
"Performance: The PowerPC 601 processor outperforms Pentium in floating-point calculations for computer-intensive tasks by more than 30 percent. And it offers equal or superiot performance when running identical applications"
Vilken onödig information...men kul (åtminstonde enligt mig).

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-06 08:01

Jag vill poängtera att Apples marknadsföring av G5:an _inte_ blev en besvikelse när jag switchade. Iaf inte när det gäller prestandan.

För snart ett år sen hade jag en sprillans ny AMD 1.8ghz barton, 1gb minne. Den sålde jag efter en månad och köpte istället en G5 1.6ghz. Gjorde inga prestandatester på någon av datorerna. Däremot körde jag Logic 5.5 på PCn och Logic 6.0 på Macen. Jag vet inte om det är några optimeringar gjorda i 6:an som gör det hela orättvist men jag inbillar mig att Macen faktiskt är "grymt" mkt kraftigare här.

Inga vetenskapliga tester gjorda som sagt men aldrig har så många autotunes kunnat köras samtidigt i min studio, jag kan köra så många pluggar och kanaler som jag vill och bryr mig inte om hur många datorn vill och klarar av. Det var ju faktiskt det jag var ute efter, inte hur den klarar benchmarks.

Bevaka tråden