Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skrivbordet.

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2004-11-24 14:11

Hej
Jag har en ganska så liten intern hårddisk men en väldigt stor extern.

Jag jobar ganska så mycket mot skrivbordet lägger filer där osv. Jag skulle vilja att det som läggs på skrivbordet läggs på den externa HD. Går det att lösa? Någon som vet. som det blir nu måste jag rensa hela tiden för att det ska funka med arbetsminne

Tack på förhand

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 14:57

nyfiken...

Hej,
jag har noll koll på svaret till din fråga - men jag ska precis köpa en extern hårddisk, vad har du för någon? Är du nöjd med den?

/Christian

  • Medlem
  • 2004-11-24 14:59

Extern

Jag har en Lacie 160 GB F.A Porsche design helt grym

  • Oregistrerad
  • 2004-11-24 15:04

ok...

ok, ser faktiskt riktig schysst ut... Designen är ju inte oviktig!! Ska se snyggt ut vid ibooken.

thanks.

  • Medlem
  • 2004-11-24 15:14

Jag skulle tippa att det GÅR att lägga ett alias skapat genom ex. cocktail, som ersätter ditt skrivbord med ett annat (ett som ligger på din andra hårddisk (detta är dock att be om problem tror jag).

Ett bättre sätt kan vara att klona ditt system till den externa, och boota från den. Så brukar jag göra på kontoret. Då kan du ha den interna disken mer som ett reservsystem.

  • Medlem
  • Mölndal
  • 2004-11-24 15:34

Det du kan göra är att skapa en mapp på din externa disk där du vill lagra filerna. Byt sedan namn på skrivbordsmappen, och lägg en symbolisk länk till din nyskapade mapp. Kopiera sedan över filerna.

sudo mv ~/Desktop ~/Desktop.old
sudo ln -s /Volumes/ExternaDisken/KalleDesktop ~/Desktop

där "externadisken" är namnet på din externa disk, och "KalleDesktop" är namnet på mappen du skapade.

Givetvis tar du en säkerhetskopia på allt du har på skrivbordet (helst på alla dina data) innan du börjar.

1
Bevaka tråden