Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

batcha .doc -> .pdf för många dokument?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har högvis med .doc som skall göras om till pdf, och ibland dyker de upp uppdateringar på dessa dukument, i doc format som även dessa skall bli pdf. Fram till nu har ja öppnat hela bunten i word, o skriv ut -> spara till pdf. Jag har ju acrobat men den vill inte riktigt fungera från word.. och ja tycker att man skulle kunna spara mycke tid och jobb om man kunde automatisera alltihopa.

Nån som vet ett annat sätt så man kan ta en mapp med dokument och få dom att automagiskt göras om till pdf utan att ja behöver göra som jag gör nu?

Tack isåfall!

/Johan

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-11-25 16:31

Det går väl alltid att göra ett AppleScript för detta, något för Rönnbäck att sätta tänderna i...

Janne

-----------------------
Janne Suhr
Color Consult AB
Stockholm
http://www.colorconsult.se

Hade du kört Windows så hade det funnits en inbyggd funktion för det, men i Mac så får man som Janne säger göra ett AppleScript och för att det ska funka bra måste man ha Word 2004 (tidigare versioner har uselt AppleScript-stöd). Tar några timmar att knåpa ihop inklusive testning (som är den tidskrävande delen)

Kan man inte göra ett skript som man droppar de dokument man vill konvertera på?

Borde väl inte ta så lång tid, eftersom det är en så enkel sak det rör sig om?

Ursprungligen av mrubenson:

Kan man inte göra ett skript som man droppar de dokument man vill konvertera på?

Borde väl inte ta så lång tid, eftersom det är en så enkel sak det rör sig om?

Då tycker jag att du ska prova det. Starta tidtagaruret och gör det. Sen lägger du till all den tiden det tar att korrigera för fel som du glömde i den första versionen av scriptet.

Allvarligt talat, själva grundfunktionen är inte så märkvärdig men sån här funktion kräver också att man kontrollerar skrivarval, skrivarinställning, filnamn, fildubletter mm och det är såna saker som tar sin tid

Men om du tror att du kan göra det snabbare så är det väl bara att sätta igång...

Senast redigerat 2004-11-26 08:46

Word 2004 har jag, men eftersom jag är usel på AppleScript så blir de nog svårt.

Ursprungligen av Johan S:

Word 2004 har jag, men eftersom jag är usel på AppleScript så blir de nog svårt.

Om du har lite tid är det faktiskt inte så svårt att lära sig grunderna. Det finns bibliotek med alla funktioner och klasser listade. Ge det en chans tycker jag.

Vet inte vad det ska användas till, men som jag förstod det var det för personligt bruk och då behöver man väl knappast kolla alla inställningar och sånt bara för att få det att gå snabbare.

Att först kolla manuellt att allt är inställt rätt och sedan köra en batch borde vara en tidsbesparing god nog. Och filnamnen kan väl inte strula om de är OK innan man kör? Eller?

Men jag menade inte att du skulle göra det, om det var det det verkade som.

Ursprungligen av mrubenson:

Vet inte vad det ska användas till, men som jag förstod det var det för personligt bruk och då behöver man väl knappast kolla alla inställningar och sånt bara för att få det att gå snabbare.

Att först kolla manuellt att allt är inställt rätt och sedan köra en batch borde vara en tidsbesparing god nog. Och filnamnen kan väl inte strula om de är OK innan man kör? Eller?

Men jag menade inte att du skulle göra det, om det var det det verkade som.

Visst, men även om man gör så måste man ha en rutin för att kolla i vilken mapp den öppnade filen heter, dess namn utan filändelse, se till att den nya PDF-filen sparas där (eller kanske någon annanstans ?)

Inget man behöver vara raketingenjör för iofs, men tar sin tid när man också ska testa det, i synnerhet om man ska göra en droplet för det, eftersom det är betydligt jobbigare att "debugga" än vanliga script

1
Bevaka tråden