- Matsaki
- Medlem ●
- Uppsala
Hejsan music lovers!
Jag är en 40 årig kille som nyss fått min nya Powerbook G4 och har köpt lLife med Garageband.
Jag har vart DJ i nästan 20 år (slutade för 5 år sedan) så lite fattar jag om beats osv. MEN jag har aldrig gjort musik i en dator.
Jag skulle verkligen kunna komma igång med att göra lite fräcka intron, beats och andra enkla saker, innan försöker sig på svårare saker.
Jag äger bla. en klubb på Cypern och skulle vilja göra mitt eget maffiga intro på ca2 min till den.
Jag söker en Mentor/vänlig själ som bara kan hjälpa mig och "getting started".
Jag fattar snabbt och lovar att inte störa för mycket
Snälla ni som kan lite om programmet, kan ni hjälpa mig lite?
Tack på förhand!
Mats
Hejsan music lovers!
Jag är en 40 årig kille som nyss fått min nya Powerbook G4 och har köpt lLife med Garageband.
Jag har vart DJ i nästan 20 år (slutade för 5 år sedan) så lite fattar jag om beats osv. MEN jag har aldrig gjort musik i en dator.
Jag skulle verkligen kunna komma igång med att göra lite fräcka intron, beats och andra enkla saker, innan försöker sig på svårare saker.
Jag äger bla. en klubb på Cypern och skulle vilja göra mitt eget maffiga intro på ca2 min till den.
Jag söker en Mentor/vänlig själ som bara kan hjälpa mig och "getting started".
Jag fattar snabbt och lovar att inte störa för mycket
Snälla ni som kan lite om programmet, kan ni hjälpa mig lite?
Tack på förhand!
Mats
GarageBand är extremt enkelt att komma igång med , gör en ny sång och loopa den dra sen in lite loopar och experimentera så lär du dig snabbt. Kolla in http://www.macjams.com/forum/index.php så hittar du massvis av tips.
En klar fördel är om du har ett bra USB-klaviatur och ett par bra monitorhögtalare.
Tack för tippsen,
Jag har kollar runt lite på tutorials, men där är inget som jag letar, vill bygga. Svprt att förklara. Sen behöver jag fråga lite saker vad jag behöver. Behöver jag tex en klaviatur för just det jag vill göra tex.
Jag skulle behöva 20 min med en Mentor på MSN och ställa mina frågor till någon som har tid.
Tack för tippsen,
Jag har kollar runt lite på tutorials, men där är inget som jag letar, vill bygga. Svprt att förklara. Sen behöver jag fråga lite saker vad jag behöver. Behöver jag tex en klaviatur för just det jag vill göra tex.
Jag skulle behöva 20 min med en Mentor på MSN och ställa mina frågor till någon som har tid.
För att göra intron så behöver du egentligen inget klaviatur. Men det underlättar. Garageband har ett inbyggt virtuellt klaviatur som kan styra instrument och trummor men det är ju lite knepigare att spela på än ett fysiskt.
Jag trodde oxå det, Men igen, så skulle jag vilja ha live hjälp av någon som kan lyssna på årets intro och hur det är gjort och vad som behövs, voicecoder, mog, (förvränga röster) osv osv.
Vet bara att förra killen gjorde allt i Cubase.
Min MSN adress är cooltd@hotmail.com om någon vill tjabba musik
Jag trodde oxå det, Men igen, så skulle jag vilja ha live hjälp av någon som kan lyssna på årets intro och hur det är gjort och vad som behövs, voicecoder, mog, (förvränga röster) osv osv.
Vet bara att förra killen gjorde allt i Cubase.
Min MSN adress är cooltd@hotmail.com om någon vill tjabba musik
Det mesta du behöver finns i GarageBand loopar instrument och effekter, men kan vara vist att investera i t.e.x. en Micro Korg synt så får du ett klaviatur och en ball vocoder på köpet. Finns också mängder med loopar och effekter gratis och att köpa på nätet finns mängder av länkar på www.soundonsound.com
Ok, bra linkar att ha Men jag söker också vidare efter en "live" mentor som jag kan gå igenom vad jag vill göra, hur jag ska lägga upp det och vad jag behöver.
Har du lyssnat på looparna och instrumenten i GB?
Vad gäller intron så brukar många DJs låna från soundtracks som t.e.x. "the rock" och "armageddon" och sen mixa ihop med en röst med mycket effekter på plus beats och ljudeffekter relativt enkelt.
Jo jag vet. Men jag vill att ett "proffs" lyssnar på introt jag menar och vägleder mig hur det är gjort, vad som behövs för att göra ett liknande (eller bättre så klart)
Finns det en riktigt bra mjukvaru vocoder? Gärna till Garageband eller Logic Express.
Kan du specifisera "the rock" och "armageddo" med titel/artist är du snäll.
Jag skrev en recension när GarageBand kom och gjorde två test-låtar som man kan ladda ner och kika på i sitt eget GarageBand. Det kanske kan vara lite inspiration och intressant att titta på. Du hittar recensionen här!
GarageBand är extremt enkelt att komma igång med , gör en ny sång och loopa den dra sen in lite loopar och experimentera så lär du dig snabbt.
Jag skaffade Garageband för ett tag sedan men lade det åt sidan, för jag fattade ingenting. Jo, jag fattade det lilla jag kan göra, men det jag ser är lättare att göra med gamla SoundEdit.
Det jag hade hoppats på var att det skulle vara trevligt för att lägga ett komp till en given låt, lite loopade/synthade trummor, bas och elgitarr kanske, och så sedan lägga på sång och kanske några riktiga instrument. Tji fick jag. Det fanns ju ingenting, två ynka loopar och så uppenbarligen inspelningsmöjlighet och mixning antar jag (men jag har inte testat eftersom det är meningslöst att mixa ingenting). Är det helt enkelt så att det kräver MIDI-klaviatur och därmed punkt? Eller har jag missat någonting i installationen?
Jag skaffade Garageband för ett tag sedan men lade det åt sidan, för jag fattade ingenting. Jo, jag fattade det lilla jag kan göra, men det jag ser är lättare att göra med gamla SoundEdit.
Det jag hade hoppats på var att det skulle vara trevligt för att lägga ett komp till en given låt, lite loopade/synthade trummor, bas och elgitarr kanske, och så sedan lägga på sång och kanske några riktiga instrument. Tji fick jag. Det fanns ju ingenting, två ynka loopar och så uppenbarligen inspelningsmöjlighet och mixning antar jag (men jag har inte testat eftersom det är meningslöst att mixa ingenting). Är det helt enkelt så att det kräver MIDI-klaviatur och därmed punkt? Eller har jag missat någonting i installationen?
2 Loopar? Ingemar GarageBand har massvis av loopar (plus att det finns fler att ladda ned gratis) som du kan dra in i programmet och korta/förlänga/ändra tempot på. Plus massvis av instrument och effekter. GB är extremt enkelt att använda, och det går ju hjälpligt att använda med det virtuella klaviaturet som finns "inbyggt" i GB om du inte har ett usb-klaviatur.
Det mesta i programmet är ju självförklarande men kolla in bruksanvisningen/GB Help eller Apples Garagebandsidor.
2 Loopar? Ingemar GarageBand har massvis av loopar (plus att det finns fler att ladda ned gratis) som du kan dra in i programmet och korta/förlänga/ändra tempot på. Plus massvis av instrument och effekter. GB är extremt enkelt att använda, och det går ju hjälpligt att använda med det virtuella klaviaturet som finns "inbyggt" i GB om du inte har ett usb-klaviatur.
Det mesta i programmet är ju självförklarande men kolla in bruksanvisningen/GB Help eller Apples Garagebandsidor.
Jag har två loopar: "Blues harmonica" och "Edgy rock guitar". Punkt. Inte ett skit mer. De flesta av "loopar"-knapparna är gråa, för det finns ingenting.
Har ni andra bara installerat rakt av, precis som jag gjorde? Och fick mer? Har jag fått nån miniversion?
Att gå ut och hämta en massa gratisloopar, det är jag skeptisk till som första steg. Man borde väl börja med en lagom och komplett "verktygslåda" innan man börjar grotta bland osorterad bråte med enstaka guldkorn?
Jag har två loopar: "Blues harmonica" och "Edgy rock guitar". Punkt. Inte ett skit mer. De flesta av "loopar"-knapparna är gråa, för det finns ingenting.
Antingen så har du missat att installera looparna som följer med GB eller så har du gjort något mysko.
Tryck på återställ och sedan någon musikstil i loopbläddraren så borde du ha massvis med loopar att välja bland.
Så här ser det ut (efter återställ och ett klick):
Inte mycket att välja på, men då är det i alla fall klart att det inte ska vara så. Antagligen måste jag helt enkelt installera om den. Det är bara konstigt att installationen inte gav minsta varning om någonting gick snett. Har ingen annan råkat ut för någonting liknande?
Ok då har jag börjat leka i Garageband. Man lär sig med tiden. FÖRUTOM att de två aiff spår jag lekt med och mixat ihop inte exporteras tillsamans. Alltså bara en av två låtar går till iTunes.
Har du verkligen spelat in båda spåren?
När du beskriver musiken du vill göra, tycker jag att det låter som att Reason från Propellerheads vore nåt för dig. Trummaskiner, loop-spelare, synthar, samplers, effekter, vocoder, sequencer. Dock ingen audio-inspelning, men har du Garageband så kopplar du på Reason som slav. Programmet kostar ca 3000:- Ladda hem en demo-version.
Logic Pro har en vocoder, men jag vet inte huruvida Express har EVOCen?
Men börja med att experimentera med Garageband först. Du kommer långt med det!
"The Rock" och "Armageddon" är (som någon sa) filmer. Huvudtemat till "The Rock" är skrivet av Hans Zimmer. "Armageddon"-musiken är skriven av Harry Gregson-Williams och Trevor Rabin.
Kolla gärna även in på http://www.99musik.com där alla musikproduktionsnördar hänger!
Kolla in "Talkbox" på denna sida (under VST-effects). Den finns i AU-format.
OBS! Jag har inte testat den själv.
Aha, har laddat ner och vill genast pröva. Men hur lägger jag in dom pluggarna i GB? (Har kollat i hjälp menyn )
För dom som vill lyssna på vad jag vill göra ungefär (fast bättre) går det bra att tanka ner det gamla introt från http://www.clubxlnt.com/XLNT_Intro_2004.mp3
GB är det mest underskattade programet i musikväg, jag har jobbat som proffs inom musik sedan 76 , midi sen Prophet 600, musik med datorn sen Steinberg 24, etc etc men aldrig har det varit så kul och lätt att jobba med musik i datorn sedan GB kom. Jag har gjort flera större kommersiella jobb i GB som skulle ha tagit mig tre ggr längre tid i Logic/Cubase/Protools/Reason (vilka jag använder alla). Nu kan man inte tala om för kunder att er musik/remix/mm är skapta i en 490krs program utan det blir export till PT vid visning. Men som sagt GB linjerar!!
Ja tack. Där skulle dom ligga Men GB accepterar ju inga plugins? Jag hittar inga iaf
En ny fråga:
Mitt första projekt är att importera ett intro (aiff) och lägga en tyngre beat på det med hjälp av en loop.
1. Jag importerar introt/sången till ett nytt spår
2. En bit in i introt så lägger jag in trum loopen
3. Sätter bägge spåren till samma BPM
MEN jag lyckas INTE få första beaten att börja EXAKT där den ska. Jag har stängt av "snap to grid" osv. men fan va svårt de är finns där något knep?
GB tar plugins, au. D/bl klicka på ett spår så får du upp effektfönstret, där kan du lägga till plugins.
Låter krångligare än vad det är.
Hur är dit Intro? har det en beat? vet du vilket bpm den har? hur börjar den på en etta? etc etc.
Svårt att svara dig, men om du kunde lägga upp ett ljudprov så att det gick att lyssna på vad du försöker göra är det lättare att svara.
GB tar plugins, au. D/bl klicka på ett spår så får du upp effektfönstret, där kan du lägga till plugins.
Låter krångligare än vad det är.
Hur är dit Intro? har det en beat? vet du vilket bpm den har? hur börjar den på en etta? etc etc.
Svårt att svara dig, men om du kunde lägga upp ett ljudprov så att det gick att lyssna på vad du försöker göra är det lättare att svara.
Tack för tippset!
Introt finns på www.clubxlnt.com , klicka på CD'n bara.
Jag vill alltså lägga på en extra beat i form av en loop från GB. Men jag kan inte få BPM att stämma. Jag har provat allt möjligt som tex att först göra om introt till en apple loop och sen ändra BPM från nuvarande 107 BPM till 110. Men jag får det inte att funka