Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag behöver en Garageband Mentor

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Nu vet jag vad som var fel. Jag hade ändrat någon inställning på låten, så den inte var totalstandard Garagebandinställd 4-takt C-dur tråkplatt. Då försvann nästan alla loopar. Jag skapade nytt dokument i 5-takt, och då försvann allt!

Alltså måste jag köpa ett antal loopsamlingar för att kunna göra något mer än låtar i 4-takt! Dvs om det nu finns.

Min förhoppning om att kunna använda Garageband för att lägga diverse komp till mina låtar börjar kännas grusad. Jo, många av mina låtar är i 4-takt, men inte alla. 6-takt har jag använt en hel del på sistone.

Men det kanske finns några roliga musiker som gjort fria loopar i udda takter? Eller samplingssamlingar som uttalat breddar perspektivet?

Är jag över huvud taget rätt ute när jag funderar på att bygga komp till existerande låtar? Garageband kanske lämpar sig bättre för att pilla ihop nya saker?

Senast redigerat 2004-12-29 10:06
  • Oregistrerad
  • 2004-12-29 12:43

Loopar i udda taktarter är tyvärr sällsynta f.n., men vad jag vet så är en del loopmakare (bla jag) på G och håller på med att skapa loopar (trum/git/bas/etc) i 5/4 9/4 7/8 3/4 etc etc.

Så om man, som rent tankeexperiment, vill loopa ihop ett komp till "Nu är det jul igen" så är det helt kört. Det tycker jag känns lite begränsat, men jag var väl lite optimistisk. Jag trodde väl inte direkt på att fixa ackordsekvenserna, men lite trummor och percussion i alla fall.

• Oregistrerad
  • 2005-01-02 15:04

Jo. d¨är det kört.

Men det går att "fuska" sig till med lite kreativitet. Det går att kapa sista 4-delen i en 4-4 beat och loopa den. Det är enkelt att göra i GB. Jag har skapat en del 5-4 och 7-5 beats just genom att göra så.

Bevaka tråden