- mikado
- Medlem ●
Har en kompis som står i begrepp att inhandla dator för hemmabruk. Jag är själv Macanvändare sedan 80-talet, men har en gammal bärbar PC hemma av någon anledning. Jag är ganska okunnig vad gäller PC-modeller och har svårt att hjälpa min vän att göra prisjämförelser iMac G5 vs motsvarande PC.
Satt några timmar på Dells sida och försökte snickra ihop en dator, Dell Dimension 4700, som motsvarade iMac G5 20" (med airportkort och bluetooth, samt 512 MB internminne). Försökte också lägga till programvara som motsvarade de som levereras med Macen. Virusskydd till PC känns som en nödvändighet så det måste också ingå.
Efter att ha komponerat ihop det jag tror skulle vara motsvarigheten på PC så landade prislappen på ca 30 000 kr, att jämföra med 22 000 för Macen. Min undran är om jag valt helt fel PC som jämförelse. Till saken hör att min kompis är ganska priskänslig.
Tacksam för tillrättalägganden och gärna tips om relevanta jämförelser på internet.
Skall man räkna med massa program som finns i mac:en men inte i pezen i priset så kan nog priset bli till mac:ens favör...
Men jag skulle nog råda kompisen att vänta lite så att han inte behöver vara så priskänslig utan kan köpa det han vill ha och tror han behöver (iofs en Mac ändå ).
Att bränna sina sista spänn på en dumburk gör ju att man lätt känner att man kunde gjort ett bättre val, kanske...
Räkna på en iBook 12" till honom, ihop med en 17" CRT om han tycker skärmen är för liten...
Räkna på en iBook 12" till honom, ihop med en 17" CRT om han tycker skärmen är för liten...
En liten parantes ang. detta; även om man kopplar in en större skärm till iBooken så förblir upplösningen den samma som på den inbyggda 12-tummaren. Denna begränsning finns inte på Powerbook modellerna.
En liten parantes ang. detta; även om man kopplar in en större skärm till iBooken så förblir upplösningen den samma som på den inbyggda 12-tummaren. Denna begränsning finns inte på Powerbook modellerna.
Inte om man kör det lilla fina hacket som finns på nätet. Då går det bra att välja upplösning på en extern skärm.
Det är iofs relativt enkelt att åstadkomma högre extern upplösning även med iBook.
Vet - men dels så går det gå runt och dels så är 1024x768 (XGA?) ganska lagom och vanlig upplösning på en 17" CRT.
Tycker spontant det låter överaskande dyrt för PC:n. Dessutom, om man handlar dator för mellan tjugo och trettio tusenlappar (Mac såväl som PC) så skulle inte jag vara nöjd med 512 MB RAM. 1GB är nog ett bättre riktvärde så inte minnet blir en flaskhals.
Har du lust (läs: ork) att lista vad du plockade på PC:n för några delar?
Har en kompis som står i begrepp att inhandla dator för hemmabruk. Jag är själv Macanvändare sedan 80-talet, men har en gammal bärbar PC hemma av någon anledning. Jag är ganska okunnig vad gäller PC-modeller och har svårt att hjälpa min vän att göra prisjämförelser iMac G5 vs motsvarande PC.
Satt några timmar på Dells sida och försökte snickra ihop en dator, Dell Dimension 4700, som motsvarade iMac G5 20" (med airportkort och bluetooth, samt 512 MB internminne). Försökte också lägga till programvara som motsvarade de som levereras med Macen. Virusskydd till PC känns som en nödvändighet så det måste också ingå.
Efter att ha komponerat ihop det jag tror skulle vara motsvarigheten på PC så landade prislappen på ca 30 000 kr, att jämföra med 22 000 för Macen. Min undran är om jag valt helt fel PC som jämförelse. Till saken hör att min kompis är ganska priskänslig.
Tacksam för tillrättalägganden och gärna tips om relevanta jämförelser på internet.
Men nu räknar du ju med att KÖPA programvaran också. Det är något som väldigt få PC-användare gör med all programvara de använder.
De flesta jag vet (det kanske säger mer om mig än om PC-användare i stort, men jag tror inte det) skulle inte ens ta med någon programvarukostnad i priset om de satt och jämförde modeller. Photoshop är gratis, Office är gratis, OS:et är gratis, o.s.v.
Jag tror det resonemanget kan vara lite svårt för mac-användare att förstå om de inte själva använt PC. För macare är mer ärliga på det sättet.
Därför kan man inte säga åt en PC-användare att Mac är bättre för att man får med iPhoto. Big deal om man får Photoshop gratis med lite DC och cracks...
Men nu räknar du ju med att KÖPA programvaran också. Det är något som väldigt få PC-användare gör med all programvara de använder.
De flesta jag vet (det kanske säger mer om mig än om PC-användare i stort, men jag tror inte det) skulle inte ens ta med någon programvarukostnad i priset om de satt och jämförde modeller. Photoshop är gratis, Office är gratis, OS:et är gratis, o.s.v.
Jag tror det resonemanget kan vara lite svårt för mac-användare att förstå om de inte själva använt PC. För macare är mer ärliga på det sättet.
Därför kan man inte säga åt en PC-användare att Mac är bättre för att man får med iPhoto. Big deal om man får Photoshop gratis med lite DC och cracks...
Att inte ta med kostnader för programvara förefaller orimligt när det handlar om att jämföra. Kanske du har rätt i att de flesta PC-användare bortser från detta, men min kompis gör det inte.
I den aktuela jämförelsen iMac G5 20" vs Dell Dimension 4700 var det dock inte möjligt att från Dell köpa all jämförbar programvara. Vi bytte från XP Home till XP Professional; vi lade till programvaran för bildhantering, samt Office Small Business (tror jag det hette). Hårdvarumässigt lade vi till:
20" bildskärm (Dell 2001 FP)
160 GB Hårddisk
3,4 GHz processor
Grafikkort ATI Radeon™ X800
DVD-brännare
Dell ADA425 högtalare
Ljudkort Soundblaster (lilla varianten)
Firewire-adapter
Modem
Wifi-kort
Bluetooth
En arbetskamrat sade att han inte var förvånad och menade att Dell inte var den bästa jämförelsen när det gällde priser. Han rekommenderade att om man vill köpa PC skall man vända sig till "oberoende" aktörer. Han står förresten i begrepp att köpa en bärbar Mac eftersom han är såld på designen.
Kontentan verkar vara att jämförelser, pris såväl som vad man köper, inte är helt enkelt att åstadkomma.
Nej okej, vill han ta med det i beräkningen så får han göra det. Men de flesta skulle nog inte ta med annat än möljligtvis OS:et eftersom allt annat är "gratis"... Det är möjligt att macen framstår som det billigare valet då men jag tror som sagt att Svensson skulle piratkopiera alla program som behövs förutom då möjligen XP och vara nöjd och glad över det.
Att inte ta med kostnader för programvara förefaller orimligt när det handlar om att jämföra. Kanske du har rätt i att de flesta PC-användare bortser från detta, men min kompis gör det inte.
I den aktuela jämförelsen iMac G5 20" vs Dell Dimension 4700 var det dock inte möjligt att från Dell köpa all jämförbar programvara. Vi bytte från XP Home till XP Professional; vi lade till programvaran för bildhantering, samt Office Small Business (tror jag det hette). Hårdvarumässigt lade vi till:
20" bildskärm (Dell 2001 FP)
160 GB Hårddisk
3,4 GHz processor
Grafikkort ATI Radeon™ X800
DVD-brännare
Dell ADA425 högtalare
Ljudkort Soundblaster (lilla varianten)
Firewire-adapter
Modem
Wifi-kort
Bluetooth
En arbetskamrat sade att han inte var förvånad och menade att Dell inte var den bästa jämförelsen när det gällde priser. Han rekommenderade att om man vill köpa PC skall man vända sig till "oberoende" aktörer. Han står förresten i begrepp att köpa en bärbar Mac eftersom han är såld på designen.
Kontentan verkar vara att jämförelser, pris såväl som vad man köper, inte är helt enkelt att åstadkomma.
Jag är själv Macanvändare sedan 80-talet.
Enligt din profil är det -90 tal som gäller...
10 år är ju inget som går obemärkt förbi och som man glömmer bort direkt eller?
Med hjälp av denna sida; http://buggy.no-ip.com/index.php
och din lista på hårdvara så kommer jag fram till ett pris på ca 16500:- dock är det lite missvisande då frakterna tillkommer och priset är från flera leverantörer, men jag håller det inte för helt omöjligt att hitta en komplett maskin för ca 20 tusen inkl frakt och moms hos en och samma leverantör.
mvh
Enligt din profil är det -90 tal som gäller...
10 år är ju inget som går obemärkt förbi och som man glömmer bort direkt eller?
Jag köpte min första Mac (Classic) 1990, innan dess var det min brors burk som gällde. Macanvändare?Macägare
Med hjälp av denna sida; http://buggy.no-ip.com/index.php
och din lista på hårdvara så kommer jag fram till ett pris på ca 16500:- dock är det lite missvisande då frakterna tillkommer och priset är från flera leverantörer, men jag håller det inte för helt omöjligt att hitta en komplett maskin för ca 20 tusen inkl frakt och moms hos en och samma leverantör.
mvh
Efter lite konfigurerande hittar jag följande prylar på Dustin för 21.370,00:- OS tillkommer men går att köpa för ca 900:- för en OEM licens.
BELKIN BLUETOOTH USB ADAPTER UPP TILL 10M 5010053604 I lager 348,75 kr 348,75 kr Radera
HITACHI DESKSTAR 7K250 160GB 7200RPM S-ATA 8MB 5010056264 I lager 930,00 kr 930,00 kr Radera
BELKIN FIREWIRE IEEE1394 3-PORT PCI FÖR PC 5010056353 I lager 531,25 kr 531,25 kr Radera
ANTEC MIDITOWER SUPER LANBOY NO POWER 5010065520 I lager 950,00 kr 950,00 kr Radera
NETGEAR WG311T 802.11B/G 11/54/108 MBPS WLAN PCI 5010065847 I lager 505,00 kr 505,00 kr Radera
ACER AL2021MS 20# TFT TCO-03 HÖGTALARE SILVER 5010068992 I lager 7.493,75 kr 7.493,75 kr Radera
INTEL P4 550 3.4GHZ 800MHZ 1MB SOCKET 775 5010069434 I lager 2.875,00 kr 2.875,00 kr Radera
ASUS P5P800 I865PE SKT-775 DDR ATX 5010070939 I lager 975,00 kr 975,00 kr Radera
LG DVD±RW/RAM DOUBLE LAYER 16X IDE RETAIL SVART 5010071806 I lager 868,75 kr 868,75 kr Radera
CREATIVE MODEM BLASTER 56K V.92 INTERNT PCI 5010072141 I lager 405,00 kr 405,00 kr Radera
SAPPHIRE RADEON X800 PRO 256MB DDR3 VIVO DVI AGP 5010072162 Ej i lager 4.618,75 kr 4.618,75 kr Radera
NÄTDEL 400W ZALMAN, AMD/P4 PFC SILENT (20DB) 5010051367 I lager 868,75 kr 868,75 kr Radera
Varuvärde: 21.370,00 kr
Frakt: Läs mer
Moms ingår med: 4.274,00 kr
Totalt: 21.370,00 kr
Efter lite konfigurerande hittar jag följande prylar på Dustin för 20501:- OS tillkommer men går att köpa för ca 900:- för en OEM licens.
Men det är ju som för Dullburken?
Lägg på pro OEM och lite program enligt ovan och det är väl inte så kul längre...
(Även om pezen är braigare på spel.)
Ursäkta en dum fråga:
Vad ska han använda datorn till?
Jag får en känsla av att många köper värstingdatorer helt i onödan.
Själv så har jag en gammal PM G4, som duger åt mig som inte spelar spel, samt en hemmabyggd PC för ca 4000 kr, som sonen spelar Myst IV och URU på.
Till båda datorerna har jag exakt likadana skärmar, Apple Studio Display 17" CRT. Jag skulle aldrig köpa en dator som har skärmen inbyggd, eller tvärtom en skärm som har datorn inbyggd. Då är man ju helt låst. Då går det ju inte att uppgradera t ex grafikkortet eller att byta skärm. (Båda mina datorer har nya grafikkort med DVI-utgång. Så jag planerar väl att byta ut skärmarna mot platta diton längre fram.)
Nej, då köper jag hellre en PM G5 eller uppgraderar PC:n med nytt moderkort och processor t ex AMD Athlon 64. Tyvärr kan man inte göra det samma med Power Macen.
Men behöver han verkligen alla de där prylarna?
Använder han t ex modem?
Måste han ha ett sånt grafikkkort? Det finns ju betydligt billigare som motsvarar det som sitter i iMac:en.
Eller försöker du bara göra en jämförelse som får iMac:en att framstå som det billigare alternativet?
Det går att få ihop en kraftfull PC med Win XP och lite andra program för ca 10 000 kr inkl moms.
iMacen blir lite dyrare, men den väljer man ju inte p g a av priset i första hand. Den väljer man ju om man vill slippa krångel och virus samt föredrar känslan. Samt har råd att byta hela klabbet på en gång när det är dags för det.
Det går att få ihop en kraftfull PC med Win XP och lite andra program för ca 10 000 kr inkl moms.
iMacen blir lite dyrare, men den väljer man ju inte p g a av priset i första hand. Den väljer man ju om man vill slippa krångel och virus samt föredrar känslan. Samt har råd att byta hela klabbet på en gång när det är dags för det.
Visst går det men inte med en 20" tft skärm och övriga pryttlar som fanns i listan vilket det hela handlade om !
Visst går det men inte med en 20" tft skärm och övriga pryttlar som fanns i listan vilket det hela handlade om !
SAPPHIRE RADEON X800 PRO 256MB DDR3 VIVO DVI AGP 5010072162 Ej i lager 4.618,75 kr 4.618,75 kr
Du har ju över 4000kr i överpris på grafikkortet helt i onödan. iMac har ju 64Mb FX5200, ett 128Mb sådant till pcn kostar runt en femhundring.
128Mb geforce 5200 hittar du varsomhelst för en femhunka. Om Ultra är nån specialare vet jag inte men 500 känns som väldigt lagom för grafikkort. Många köper som sagt långt mycket kraftigare grejer än de behöver.
Hittar du ett FX5200 Ultra för en femhundring så säg till...
128Mb geforce 5200 hittar du varsomhelst för en femhunka. Om Ultra är nån specialare vet jag inte men 500 känns som väldigt lagom för grafikkort. Många köper som sagt långt mycket kraftigare grejer än de behöver.
Jo, FX 5200 Ultra skiljer ganska mycket från FX5200...
Runt +40% på fillrate ex.v.
Att säga att FX5200 och FX5200 Ultra är lika är ungefär som att påstå ett GeForce 4MX400 och GeForce 4Ti är likvärdiga...
Sen om FX 5200 är nog är ju en annan sak.
Måste han ha en 20" TFT-skärm? (Dustin säljer i så fall en Acer för 5995 kr exkl moms.)
Där kan han ju spara en rejäl slant, liksom på grafikkortet.
Jag har själv en Apple Studio Display 17" (700 kr kostade den mig som begagnad igår) med Mitsubishi Diamondtron-bildrör kopplad till PC:n. Den är lika snygg på PC:n som på Mac:en. I PC:n har jag ett Asus Radeon 9200 128 MB AGP som kostade ca 500 kr inkl moms hos Dustin.
I Power Macen har jag ett Geforce4 MX 64 MB AGP och kopplad till det en likadan Apple Studio Display 17".
Man kan köpa en färdigbyggd kraftfull PC med AMD Athlon 64 och ännu bättre grafikkort för ca 10 000 kr. Sen köper man till vilken skärm man vill. Ska man spela spel så är det ett bättre köp än iMacen. Låt m a o användningsområdet styra valet i första hand.
Vill man istället ha något som aldrig strular och som är bra till annat, så kan ju iMacen vara ett alternativ. Trots sina brister när det gäller uppgraderingsmöjligheter och trots vetskapen om att man troligtvis måste byta ut alltihop en vacker dag. Men man kanske inte behöver uppgradera den, ifall man inte spelar spel eller sysslar med avancerad videoredigering eller dylikt.
Mitt råd är annars att köpa två datorer. En Mac och en PC. Då slipper man ju välja.
Eller varför inte en billigare Mac + en XBox + en widescreen-TV?
Måste han ha en 20" TFT-skärm? (Dustin säljer i så fall en Acer för 5995 kr exkl moms.)
Tydligen om du läser ordentligt så vill han ha en dator som motsvarar en imac 20" och då är det väl bra dumt att välja en skärm på 15" och om du läser på riktigt ordentligt så ser du att jag har valt den skärmen du hänvisar till för 5995:-.... Ditt pris är exkl moms...:)
Till alla andra som försöker komma med goda råd...Välj en dator som följer specen på sida 1 som mikado har tillhandahållit.
Vill mikado ha en dator som följer den specen så vill han, sedan skiter jag i om han behöver det eller inte... Det var ju inte det den här tråden handlar om eller?
Vilken PC rekommenderar du då? Vad jag har försökt göra är att skapa en motsvarighet till iMac G5 (direkt ur kartongen). Det är möjligt att kompisen inte "behöver" en iMac G5 eller dess PC-motsvarighet, men i köpbeslutet är det högst relevant att kunna jämföra äpplen med äpplen och inte med jordnötter.
Jag är tacksam för alla kommentarer och råd hittills. Tack särskilt för ansträngningarna att speca Pezen (xplane). Skall meddela kompisen era synpunkter och se om behovet och plånboken kan balanseras.
Gå in på < gttp://www.inet.se > och konfigurera någon AMD-basic med por och 19" TFT
Tror du hamnar på runt 13.000 och sedan tillkommer ju program (och annat jag inte minns från förra sidan).
Ful som stryk och tristare än en iMac - men den är ju i vart fall (troligen) några kronor billigare...
(Snålheten bedrar visheten kanske?)
Säg dubbelt upp då. För en tusing får du ett rappare kort. Fortfarande 3600:- mindre...
Sedan måste jag undra varför man köper till ett Soundblasterkort till en PC 2004? Var det inget ljudkort i Dell-burken från början. Inga stora pengar, men ändå.
Finns Mikado på riktigt?
Eh?
Ja, och han är smått förvånad över de svallvågor som åstadkommits i denna tråd. Ville bara i all ödmjukhet bli hjälpt av personer med bättre kunskaper om Peze (PC med Windows som huvudsakligt operativsystem, men för den delen även linux och andra system (är medveten om att tårna kan bli ömma))), än jag själv. Då jag endast hjälpligt kan navigera på andra sidan, men är hyfsat bevandrad i "vår" värld tänkte jag undertrycka min egen tendens att förorda Mac i alla lägen och göra ett uppriktigt försök att ge neutrala råd till en kompis som är relativt befriad från prestige. och för den delen kunskap, beträffande olika plattformars förträfflighet.
Är benägen att lyda det klassiska rådet att råda min komis att välja den plattform som din mest datorintresserade kompis har framför rådet att undersöka vad som är billigast/bäst/snyggast/etc. Rätt så säker på att det blir en imac G5 20" (får kanske skjuta till mellanskillnader).
Återigen, tack till alla för synpunkter och information. Pär, gillar generellt dina inlägg oavsett tråd då de är informativa och uppenbart baserade på kunskaper.
Eh?
Ja, och han är smått förvånad över de svallvågor som åstadkommits i denna tråd. Ville bara i all ödmjukhet bli hjälpt av personer med bättre kunskaper om Peze (PC med Windows som huvudsakligt operativsystem, men för den delen även linux och andra system (är medveten om att tårna kan bli ömma))), än jag själv. Då jag endast hjälpligt kan navigera på andra sidan, men är hyfsat bevandrad i "vår" värld tänkte jag undertrycka min egen tendens att förorda Mac i alla lägen och göra ett uppriktigt försök att ge neutrala råd till en kompis som är relativt befriad från prestige. och för den delen kunskap, beträffande olika plattformars förträfflighet.
Är benägen att lyda det klassiska rådet att råda min komis att välja den plattform som din mest datorintresserade kompis har framför rådet att undersöka vad som är billigast/bäst/snyggast/etc. Rätt så säker på att det blir en imac G5 20" (får kanske skjuta till mellanskillnader).
Återigen, tack till alla för synpunkter och information. Pär, gillar generellt dina inlägg oavsett tråd då de är informativa och uppenbart baserade på kunskaper.
Det är alltså inte Mikado som ska ha en dator, utan en kompis till Mikado. Berätta den om Rödluvan och vargen också!
Vad bra att ni hela tiden gömmer er bakom "den är inte till mig, utan till en kompis"
Men det är väl en vanlig taktik när man vill starta datorkrig, utan att vilja svara på frågor.
Om jag vore säljare i en datoraffär och det kom in en kund och körde en sån vals, så skulle jag be honom flyga och fara!