Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iMac G5 och en motsvarande PC

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Macus:

Det är alltså inte Mikado som ska ha en dator, utan en kompis till Mikado. Berätta den om Rödluvan och vargen också!

Vad bra att ni hela tiden gömmer er bakom "den är inte till mig, utan till en kompis"
Men det är väl en vanlig taktik när man vill starta datorkrig, utan att vilja svara på frågor.

Om jag vore säljare i en datoraffär och det kom in en kund och körde en sån vals, så skulle jag be honom flyga och fara!

Snälla Macus! Du ser konspirationer som inte finns. Äger själv en PB 12" och en iMac G4 och har väl knappast dolt min bias. Skulle aldrig falla mig in att köpa en PC personligen eftersom jag inte vill lära in ett nytt operativsystem, etc. Är heller inte intresserad av något datorkrig. Är av uppfattningen att det som passar den enskilde och denne trivs med är dennes sak. Har för liten erfarenhet (vilket var mitt motiv till frågan) för att kunna säga särskilt mycket om Peze.

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 17:31
Ursprungligen av mikado:

Snälla Macus! Du ser konspirationer som inte finns. Äger själv en PB 12" och en iMac G4 och har väl knappast dolt min bias. Skulle aldrig falla mig in att köpa en PC personligen eftersom jag inte vill lära in ett nytt operativsystem, etc. Är heller inte intresserad av något datorkrig. Är av uppfattningen att det som passar den enskilde och denne trivs med är dennes sak. Har för liten erfarenhet (vilket var mitt motiv till frågan) för att kunna säga särskilt mycket om Peze.

Äh… lös det på det smidiga sättet.
Låna ut din iMac G4 några dagar och sedan är det klippt för polarn…

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-09 14:40

Hur får man in ett ATI Radeon™ X800 i iMacen?

Eller jämför du äpplen med päron?

• Medlem
  • International user
  • 2004-12-09 16:31

Det finns ju nästan ingen motsvarande PC. iMacen är ju schysst genom att den är både snygg, lättplacerad, enkel att underhålla och använda och funkar till alla vanliga uppgifter. Att jämföra pris mot en stationär pc är ju ganska ointressant. Det rör sig som någon sa om äpplen och päron...

Jag tvivlar inte det minsta på att mikado har en polare som skall köpa dator och att tråden inte skapats som ett flamebait. Jag tycker slutsatserna som dragits känns ok, men vill bara kommentera en liten detalj eftersom tråden finns kvar och risken finns att någon läser det och tar det för sanning.

Ett GeForce4MX och ett GeForce4Ti är betydligt mer skilda än 5200 & 5200 Ultra. På PC-sidan skulle man säga att GF4MX är ett DirectX7-kort, där GF4Ti även klarar funktioner i DirectX8. GF4MX är egentligen inget annat än ett uppsnabbat GF2MX. GFFX5200 (vanilj) klarar allt GFFX5200 Ultra kan – fast vid en lägre klockfrekvens.

I övrigt vill jag be Pär om ursäkt om det verkar som jag letat efter varje inlägg han gjort på sistone och försökt säga emot. Det var inte meningen att det skulle bli så – vi verkar bara intressera oss för samma trådar.

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 18:08
Ursprungligen av Tiny Turtle:

Ett GeForce4MX och ett GeForce4Ti är betydligt mer skilda än 5200 & 5200 Ultra. På PC-sidan skulle man säga att GF4MX är ett DirectX7-kort, där GF4Ti även klarar funktioner i DirectX8. GF4MX är egentligen inget annat än ett uppsnabbat GF2MX. GFFX5200 (vanilj) klarar allt GFFX5200 Ultra kan – fast vid en lägre klockfrekvens.

Det jag hittat som ger lite data på många olika modeller...
< http://www.pantherproducts.co.uk/Articles/Graphics/Graphics%20Comparison.shtml >
directX -kompabiliteten är ju ganska ointressant för ett OpenGL-kort...

• Medlem
  • Kungälv
  • 2004-12-09 20:54

Bra directX-kompatibilitet är ett måste på PC, om man vill spela vissa spel.
Men är ju inte relevant alls på Mac.

Tiny Turtle utryckte sig nog så att en PC-snubbe skulle fattat jämförelsen.
Men det stämmer vad han säger om Geforce4 MX. Det är betydligt större skillnad på det och Geforce4Ti än t ex mellan Geforce 5200 och Geforce 5200 Ultra.

Men faktum kvarstår att grafikkortet i iMac inte går att byta. Så det gäller att man är nöjd med dess prestanda innan man slår till på en iMac.

På PC kan man ju köpa ett relativt billigt grafikkort till att börja med och sedan byta upp sig när man känner för det och har råd.

Vilken DirectX-version som kortet uppfyller är ju ett mått på vilka features som kortet klarar av, så det är relevant oavsett vilken API man tänkt använda sig av.

• Oregistrerad
  • 2004-12-09 22:07
Ursprungligen av ptolemy:

Vilken DirectX-version som kortet uppfyller är ju ett mått på vilka features som kortet klarar av, så det är relevant oavsett vilken API man tänkt använda sig av.

DirectX är ju en spes på API:er på en peze, även om nyare DirectX innehåller mycket OpenGL, men DirectX är oxå spes på ljud m.m.
Inte sådär viktigt på en Mac OS X som på en Wintendo

Bevaka tråden