Det finns en massa nyttigt att använda de gamla burkarna till. De gamla programmen slutar som bekant inte att fungera bara för att OSX finns.
Nåt som förvånar mej i forumen på nätet är att det verkar finnas några som fnyser åt "Classic"-läget. Jag inser inte varför. Om ett gammalt program gör jobbet i Classic så är det bra. Det är nästan lika transparent som att köra 68k-program på en Powermac.
När det finns en OSX-version så kan man ju fundera på att uppgradera, om man tycker att man behöver det. De viktigaste programmen vill jag nog ha i OSX-version, men diverse inte så ofta använda program vill jag bara att gör sitt jobb.
På lång sikt kommer de gamla burkarna att fasas ut för att allt färre program rullar på de gamla systemen, men det är först det som fasar ut dem för mej.
De åker på samma sätt som de gamla 68k-burkarna gjorde. I början är den nya fina maskinen lyxburken som kan köra de nya (då en 6100, nu en Quicksilver). Först långt senare står den sista gamla och samlar damm för att för få av de intressanta programmen rullar på den. (Då: en Duo med 68LC040. I framtiden: Min G3 desktop?)
Det första som blivit kritiskt är att kunna köra nya Java-versioner. Det är den första punkten där gamla OS8/9 kommer till korta ordentligt.