Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sök och ersätt versaler i Indesign

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjena,

jag sitter och sätter (harkel) en bokinlaga. Texten innehåller en massa versala ord och meningar. Då de bryter sönder textbilden skulle jag vilja söka upp alla ord som är versala och dra ner de nån punkt i grad.

Vet nån om det går att hitta versala ord genom "Hitta ersätt"-funktionen?
Och om ja, hur man gör.

Har ingen större lust att manuellt leta igenom 300 sidor.

Tacksam Korner

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-13 18:53

Är inte 100% säker på hur du ska göra, kanske manuellt.
Annars kan du ju markera textblocket & välja "inledande Versal i mening" men då finns risken att endel versaler som ska vara där försvinner.
Dessutom rekomenderar jag att du sätter de versala orden i kapitäler istället.

Lycka till.

Ursprungligen av Elias:

Är inte 100% säker på hur du ska göra, kanske manuellt.
Annars kan du ju markera textblocket & välja "inledande Versal i mening" men då finns risken att endel versaler som ska vara där försvinner.
Dessutom rekomenderar jag att du sätter de versala orden i kapitäler istället.

Lycka till.

Tack för svaret.

En sån manöver tar bort versalerna - och det vill jag inte göra - eller snarare det vill inte författaren jag skall göra. Så det få bli att bläddra.

/korner

Korner, jag har ofta diskuterat detta med Christer Hellmark, som även han saknar en sån funktion när han sätter böcker, och sen har jag skruvat och vänt på problemet och kommit fram till att man faktiskt skulle kunna skapa en sån funktion med hjälp av script.

Problemet är att det är relativt tidsödande, kanske 4-6 timmars jobb för mig inklusive testning, men om du tycker det är en mycket viktig funktion så kanske ni skulle kunna dela på kostanden

Ursprungligen av Richard Rönnbäck:

Korner, jag har ofta diskuterat detta med Christer Hellmark, som även han saknar en sån funktion när han sätter böcker, och sen har jag skruvat och vänt på problemet och kommit fram till att man faktiskt skulle kunna skapa en sån funktion med hjälp av script.

Problemet är att det är relativt tidsödande, kanske 4-6 timmars jobb för mig inklusive testning, men om du tycker det är en mycket viktig funktion så kanske ni skulle kunna dela på kostanden

Ja, saknar han en sån kan man väl lugnt slå fast att det inte finns någon.

Jag hade gärna varit med och delat på en sån kostnad om boksättandet varit en större del av min inkomst - men som det är nu skulle det nog kosta mer än det smakar. Tack ändå!

Dags att börja bläddra och ersätta.

/korner

Korner, gör så här:

I sökrutan anger du sökning för "valfri bokstav" + A och kryssar i att det ska passa versaler/gemena Övriga fält lämnar du tomma.

När du uför sökningen hittar InDesign alla ord vars andra bokstav är ett versalt A och du får ta ställning till om ordet i vilket det ingår ska behandlas på det sätt du önskar. Stega igenom sökresultat tills du gått igenom alla förekomster.

Repetera sedan sökningen med övriga bokstäver i alfabetet. Troligen kommer många sökningar inte ge någon träff, eftersom inget förkortning som matchar finns, och då är det bara att hoppa vidare till nästa bokstav.

Det tar förvisso lite tid, men bör vara betydligt snabbare än att läsa igenom 300 sidor manuellt...

1
Bevaka tråden