- Ekengren
- Medlem ●
- Kungsbacka
...byggt en egen stad!
Jag läste på forumet ang. 10.000:de medlemskapet, och någon (kommer inte ihåg vem) skrev att vi kunde bygga en mindre stad. Intressant tanke tycker jag. Smaka på det, vad för typ av stad kommer det att bli? Naturligtvis Svergies mesta IT-stad, med 10.000 mac användare (nördar) på ett och samma ställe. Vi skulle piska Kista och Ericson med hästlängder tillsammans med vår samlade kunskap. Webb, teknisk, grafisk, IT, arkitekt och allt annat som vi kan med våra enkla men effektiva datorer. Tänk er ett samhälle i storlek Hylte Bruk i Halland uppbyggt med Airport och 3G. Kommunhuset kommer att vara en xServe park som heter duga och alla "måste" ha sin personliga hemsida upplagd precis som du måste betala skatt i Svergie IRL. Det bästa med detta samhälle skulle vara att vi alla har en gemensam sak...VI ÄLSKAR APPLE. Detta är bara en liten utopi, men ack om den hade varit verklig.
Fantasimakare
John Ekengren
Lek med tanken!
Kasta upp bollar!
Starta ett rockband!
Tanken är lite kul men jag kan inte hjälpa att se en stad där ett enda företag har monopol på typ allt.
Är väl bara en tidsfråga sen innan de börjar tillverka allt annat också, som mat t.ex.
iFlakes, iMeat, iLangos o.s.v.
Till slut kontrollerar de våra liv totalt - ingen får slinka undan, ingen får vara annorlunda och så sitter Steve Jobs i ett högt glastorn och smeker en vit katt.
Tanken är lite kul men jag kan inte hjälpa att se en stad där ett enda företag har monopol på typ allt.
Är väl bara en tidsfråga sen innan de börjar tillverka allt annat också, som mat t.ex.
Till slut kontrollerar de våra liv totalt - ingen får slinka undan, ingen får vara annorlunda och så sitter Steve Jobs i ett högt glastorn och smeker en vit katt.
hehe
Vart kan jag köpa dessa iFlakes, jag frågade i butiken här hemma och de såg riktigt ovetande ut. De måste ju finnas....
Tänk på fler produker Apple skulle kunna göra t.ex.
iCar - en stor variant och en liten som finns i 5 olika färger
iÖl -naturligtvis ett vitt öl
Vart kan jag köpa dessa iFlakes, jag frågade i butiken här hemma och de såg riktigt ovetande ut. De måste ju finnas....
Veteöl alltså. Hoegaarden t.ex.
iÖl... du menar sådan öl som stifler dricker i amerian pie 1?
Nej nej nej.
iÖl = Lättöl/Folköl (självklart eftersom de är billiga så som en i-Produkt)
PowerÖl = Starköl
iBil = Vanlig volvo eller liknande svenssonbil
PowerBil = Snygg bil eller sportbil
:D:D
George Orwell "1984"
Hylte Bruk i Halland
Här kommer jag som ordmärkare...
Hylte Bruk är FÖRETAGET. De har nog duktigt med teknik redan (jag har kompisar som jobbar på andra pappersbruk som beskrivit duktigt avancerade apparater för mig...)
Hyltebruk (samhället) är dessutom ingen stad, så i samband med ditt exempel passar det väldigt dåligt...
Här kommer jag som ordmärkare...
Hylte Bruk är FÖRETAGET. De har nog duktigt med teknik redan (jag har kompisar som jobbar på andra pappersbruk som beskrivit duktigt avancerade apparater för mig...)
Hyltebruk (samhället) är dessutom ingen stad, så i samband med ditt exempel passar det väldigt dåligt...
Hylte Bruk som företag upphörde för flera år sedan och heter i dag Stora Enso.
Staden (samhället) jag refererade till har ungefär 10.000 invånare.
Jag hade hellre sett att alla Sveriges mac-användare isåfall klumpades ihop i samma stad, eftersom vi här på 99mac skulle skapa en tämligen enkönad befolkning (ursäkta Eva, men visst är du i minoritet här! Fler kvinnor på 99mac!). Min uppfattning är att Sveriges samlade mac-användare skulle balansera upp fördelningen något?
Om inte detta samhälle skulle dö ut ganska snabbt så skull Eva och hennes systrar få ligga i ordentligt, med tanke på den totala dominansen av män och pojkar här.
En annan tanke är att de upplysta mac-eliten via väpnat uppror skulle ta ledningen, och i folkets intresse införa en proletariatets diktatur. De som fortfarande gillar pc skulle bedömas som sinnessjuka och sättas in på mentalsjukhus. Om de därefter fortfarande ihärdar så skulle de bedömas som kriminella och sättas i arbetsläger långt uppe norrland
När alla felaktiga element med tiden har gallrats ut DÅ skulle vi ha det så bra - den handfull som blev kvar vill säga...
Om de därefter fortfarande ihärdar så skulle de bedömas som kriminella och sättas i arbetsläger långt uppe norrland
Du menar om dom iHärdar?
Kiseldalen kunde staden heta.
...byggt en egen stad!
Jag läste på forumet ang. 10.000:de medlemskapet, och någon (kommer inte ihåg vem) skrev att vi kunde bygga en mindre stad. Intressant tanke tycker jag. Smaka på det, vad för typ av stad kommer det att bli? Naturligtvis Svergies mesta IT-stad, med 10.000 mac användare (nördar) på ett och samma ställe. Vi skulle piska Kista och Ericson med hästlängder tillsammans med vår samlade kunskap. Webb, teknisk, grafisk, IT, arkitekt och allt annat som vi kan med våra enkla men effektiva datorer. Tänk er ett samhälle i storlek Hylte Bruk i Halland uppbyggt med Airport och 3G. Kommunhuset kommer att vara en xServe park som heter duga och alla "måste" ha sin personliga hemsida upplagd precis som du måste betala skatt i Svergie IRL. Det bästa med detta samhälle skulle vara att vi alla har en gemensam sak...VI ÄLSKAR APPLE. Detta är bara en liten utopi, men ack om den hade varit verklig.
Fantasimakare
John Ekengren
Hade blivit ett fetekluser om alla innevånarna kopplat ihop sina datorer. We are the Borg!
Hade blivit ett fetekluser om alla innevånarna kopplat ihop sina datorer. We are the Borg!
Äh, varför bara nöja sig med datorerna? Det borde väl åtminstone vara ett iMplant inmonterat i hjärnan och som kommunicerar via Airport Extreme, allt annat vore en ren skymf!
Lite ironiskt att starta en stad för liktänkade för ett företag som har som slogan "think different".
Hoppas att fundamentalisterna förlåter mig för att jag vill ha kvar min flickvän och inte väljer att skaffa iGirl. Kanske jag kan tänka mig iKids.
Det coolaste vore väl ändå att koppla ihop alla skärmar.
Man skulle nog inte få problem att få plats med alla program om man hade en skärmyta som var 10000
skärmar stor...
Det coolaste vore väl ändå att koppla ihop alla skärmar.
Man skulle nog inte få problem att få plats med alla program om man hade en skärmyta som var 10000
skärmar stor...
Inte då. Du kör skärmarna i 800x600 bara Så behöver ingen använda glasögon längre. Tänk vad mycket pengar vi hade sparat!
800x600=480 000
Det är 10 000 medlemmar varav vissa har 2-3 skärmar, det betyder att det blir cirka 20 000 skärmar för 480 000 pixlar.
480 000 / 20 000 = 24
Det skulle bli cirka 24 pixlar per skärm om vi körde alla skärmar tillsammans och hade en "upplösning" på 800x600.
24 Pixlar...
Jag är säker på att mycket nytt skulle hitta dagens ljus i en sådan stad. Mac-människor har en förmåga att vara väldigt kreativa. Jag ser oss som ett innovativt släkte, inte nördar. Vi hämtar intryck utifrån som vi sedan matar in i Macen. Med hjälp av Macen skapar vi något nytt.
åsså skulle alla bära långa vita 'klänningar' prydda med apple-logga, ha rejäla skägg (inte Eva och de andra damerna kanske) och fyra gånger om dagen skulle Björnström mässa i mikrofon och vi andra skulle knäböja i riktning mot Cupertino.
Skulle man vilja prata om annat än Apple så blir man utvisad till "offtopicstaden".
Vilket i och försig skulle vara ett kul ställe att bo på, men ändå...
Bara man slipper att köpa mat osv via Applestore. För då lär man ju svälta ihjäl...
/M
Den här tråden börjar bli lite OT ...
Skulle man vilja prata om annat än Apple så blir man utvisad till "offtopicstaden".
Vilket i och försig skulle vara ett kul ställe att bo på, men ändå...
Bara man slipper att köpa mat osv via Applestore. För då lär man ju svälta ihjäl...
/M
Den här tråden börjar bli lite OT ...
Sant, eller så skulle man få storhandla å det grövsta. Jag väntar på grejer as we speak. Från riktiga Apple Store alltså.
...byggt en egen stad!
Fantasimakare
John Ekengren
Vi hade säkert fått ihop "fotfolket" men faktum är att det är företagledninagrna som lägger upp kursen för Sveriges framgångsrika företag. Och även om vi är kompetenta så finns nog inte tillräckligt många "ledarpersoner" för att fylla alla viktiga poster i kommunen, företagen, skolan, sjukvården osv.
Inte för att jag inte tycker om att snacka med er här men hur kul är det att bo i ett samhälle där folk tycker samma sak och i princip bara talar Mac? Gud så tråkigt, jag skulle inte stå ut en vecka!
Kvinnorna (de få) skulle fly innan vi hade hunnit säga "Appletalk" eftersom även om de gillar sina Macar så finns det annat än äpplen och kringlor att prata om.
Och som någon sa, det skulle bli en en diktaturstad eftersom det bara skulle finnas en rätt väg och allt annat vore fel. Windows-människor skulle bli utfrusna eller utdrivna ur staden. Så mycket för demokrati och yttrandefrihet.
Nej tack, jag träffar er gärna på en pubrunda ibland men det där låter som en mardröm.
Ett fett Mac-kontorshotell vore dock ok ...