Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter allas iMac G5 som en "moppe"?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Jag tror att det kan ha att göra med damm. Det verkar vara så att de flestas maskiner är tysta när de är nya och rena inuti. Damm kan säkert göra fläktarna en smula högljudda eftersom det lägger sig som ett lager inuti datorn. Alla som har öppnat en PC-burk som fått stå något år för att sätta i mer minne åt mamma vet hur det kan se ut. I det avseendet borde både macar och peze:ar vara jämlika... Förklaringen torde vara högra luftmotstånd internt=brum. Precis som vindljud på gamla bilar jämfört med nya, mer strömlinjeformade bilar.

Jag har hört att man gör saken värre om kedjeröker framför datorn. Dammet blir äckligare eller något i den stilen. Ytterligare en anledning för mig att fimpa..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-25 09:13
Ursprungligen av Redglittercoffin:

Jag tror att det kan ha att göra med damm. Det verkar vara så att de flestas maskiner är tysta när de är nya och rena inuti. Damm kan säkert göra fläktarna en smula högljudda eftersom det lägger sig som ett lager inuti datorn.

...

Jag har hört att man gör saken värre om kedjeröker framför datorn. Dammet blir äckligare eller något i den stilen. Ytterligare en anledning för mig att fimpa..

Nja, undrar om moppeljudet orsakas av damm ändå...dels var datorn helt jätteny (den lät så i princip från första ögonblicket) och sen är det mer ett gnisslande/knarrande ljud än högt sus. Men i längden kan damm säkert göra din dator rosslig i halsen – liksom rökning

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-05-25 09:26

Kanske borde man ange "icke rökare" redan vid beställningen?

  • Oregistrerad
  • 2005-05-26 18:11

är säker på att apple har ett "hemligt" problem med iMac:arna som de inte berättar om. tror inte att de själva ens vet vad det beror på. därför fortsätter de med att byta alla delar på inlämnade macar (därav bristen på logic-kort) men det löser inga problem och datorerna pajar igen. kan sätta 100:- på att min iMac kommer paja igen när jag får tillbaks den från service om sisådär två månader. då kommer även min garantitid på ett år att ha löpt ut och jag kommer bli tvungen att köpa deras apple care för 3000:-. vid det laget kommer jag att ha betalt ca 25000 på ett år för en dator som var paj och inne på service ca 2-3 månader av den tid jag ägt den.

inget scenario jag hoppas på självklart...som tur var har jag fått låna en fin PowerBook av de så länge

annars hade jag stormat deras så kallade "support" i irland...grrr

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-05-26 18:30
Ursprungligen av bowemawo:

är säker på att apple har ett "hemligt" problem med iMac:arna som de inte berättar om. tror inte att de själva ens vet vad det beror på. därför fortsätter de med att byta alla delar på inlämnade macar (därav bristen på logic-kort) men det löser inga problem och datorerna pajar igen. kan sätta 100:- på att min iMac kommer paja igen när jag får tillbaks den från service om sisådär två månader. då kommer även min garantitid på ett år att ha löpt ut och jag kommer bli tvungen att köpa deras apple care för 3000:-. vid det laget kommer jag att ha betalt ca 25000 på ett år för en dator som var paj och inne på service ca 2-3 månader av den tid jag ägt den.

inget scenario jag hoppas på självklart...som tur var har jag fått låna en fin PowerBook av de så länge

annars hade jag stormat deras så kallade "support" i irland...grrr

apple care måste du köpa INNAN (orginal) garantin gått ut (inom första året).
Och för en imac kostar det 2095.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-05-26 23:20
Ursprungligen av bowemawo:

är säker på att apple har ett "hemligt" problem med iMac:arna som de inte berättar om. tror inte att de själva ens vet vad det beror på. därför fortsätter de med att byta alla delar på inlämnade macar (därav bristen på logic-kort) men det löser inga problem och datorerna pajar igen. kan sätta 100:- på att min iMac kommer paja igen när jag får tillbaks den från service om sisådär två månader. då kommer även min garantitid på ett år att ha löpt ut och jag kommer bli tvungen att köpa deras apple care för 3000:-. vid det laget kommer jag att ha betalt ca 25000 på ett år för en dator som var paj och inne på service ca 2-3 månader av den tid jag ägt den.

inget scenario jag hoppas på självklart...som tur var har jag fått låna en fin PowerBook av de så länge

annars hade jag stormat deras så kallade "support" i irland...grrr

Glöm nu inte att den större majoriteten av iMacs inte har detta problem, och fungerar helt felfritt (min egen bland annat )
Så bara för att dom som klagar gör sig mycket mer hörda skulle jag knappast vilja kalla detta ett "hemligt" problem.
Och eftersom de flesta inte har detta problemet så borde dom lätt kunna jämföra och märka vart problemet ligger och fixa detta.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-26 23:42
Citat:

kan sätta 100:- på att min iMac kommer paja igen när jag får tillbaks den från service om sisådär två månader. då kommer även min garantitid på ett år att ha löpt ut och jag kommer bli tvungen att köpa deras apple care för 3000:-. vid det laget kommer jag att ha betalt ca 25000 på ett år för en dator som var paj och inne på service ca 2-3 månader av den tid jag ägt den.

Är rätt säker på att du kan kräva längre garanti i fall av din typ, när datorn har servats upprepade gånger!

  • Oregistrerad
  • 2005-05-27 16:03

upptäckte en process som konstant låg på 90-95% av processorkraften. En fil som var kopplad till Virex som tydligen inte är kompatibelt med Tiger. Avinstallerade Virex och nu är allt bättre.

tyst som en mus..

  • Oregistrerad
  • 2005-05-28 13:36

Har en sprillans ny iMac G5 tycker att den är helt ljudlös... Men då jämför jag med min gamla eMac som håller mig vaken även i vila
Men det var kanske tur att jag köpte AppleCare.. om nu detta är ett stort problem på imac

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-28 16:04

Ja, det finns ju ett par saker här vad gäller reparationer och supporten genom Apple:

1) Upprepade reparationer (säg 2 eller 3 gånger) för samma fel så bör man kräva en my maskin. Alternativt reklamerar du maskinen och köper en ny sedan.

2) Apple ger 3 månaders garanti på reparationer. Så även om din befintliga garanti gått så får du garanti på på reparationen

3) Även om Apple bara ger ett års garanti så har du reklamationsrätt i Sverige i två år. Pajar maskinen igen efter garantin gått ut så kan du alltid hålla dig till denna lag.

hur ska det där moppeljudet låta eg.. klart att datorn låter liksom. Men det
är knappt hörbart och låter lite brrrrrr. Min moppe lät iaf inte såhär.

Man blir ju helnojjig nu när alla tjatar så man sitter och lyssnar efter minsta lilla
som skulle kunna uppfattas som en moppe. ASJOBBIGT!

så min fråga till dom som vet att dom har moppeljudet.
Låter det så pass högt att man hör det om man står en bit ifrån datorn.
Liksom är det irriterande högt. Satte på PCn innan brevid. Den överröstade
Imacen big time.

  • Oregistrerad
  • 2005-05-29 10:22
Ursprungligen av mayweather:

hur ska det där moppeljudet låta eg.. klart att datorn låter liksom. Men det
är knappt hörbart och låter lite brrrrrr. Min moppe lät iaf inte såhär.

Man blir ju helnojjig nu när alla tjatar så man sitter och lyssnar efter minsta lilla
som skulle kunna uppfattas som en moppe. ASJOBBIGT!

så min fråga till dom som vet att dom har moppeljudet.
Låter det så pass högt att man hör det om man står en bit ifrån datorn.
Liksom är det irriterande högt. Satte på PCn innan brevid. Den överröstade
Imacen big time.

Ljudet låter som en liten moppe, i lägre dB såklart men det är det typiska moppeljudet. När jag har min på så får jag ont i huvudet av detta extremt jobbiga ljud. Jag har haft PCs förr med mycket mer högljudda fläktar men det har aldrig varit såhär jobbigt. Det är alltså ett ljud som inte inte är högt i dB men med en skitjobbig frekvens!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-29 11:26
Ursprungligen av mayweather:

hur ska det där moppeljudet låta eg.. klart att datorn låter liksom. Men det
är knappt hörbart och låter lite brrrrrr. Min moppe lät iaf inte såhär.

Man blir ju helnojjig nu när alla tjatar så man sitter och lyssnar efter minsta lilla
som skulle kunna uppfattas som en moppe. ASJOBBIGT!

så min fråga till dom som vet att dom har moppeljudet.
Låter det så pass högt att man hör det om man står en bit ifrån datorn.
Liksom är det irriterande högt. Satte på PCn innan brevid. Den överröstade
Imacen big time.

Jag visste inte heller...var nära att bara ge upp...det var, som nämnts innan, ett högfrekvent ljud som inte har något med "flåset" från fläkten att göra. "PC-ljudet" är ju väldigt lågt på iMacen även när den jobbar lite.

Det jobbiga med moppeljudet är att det är en enda frekvens, och, tyckte jag, att det går upp och ner i frekvens med varierande belastning på datorn. När man kör hårt är det som en ton från en kass strömadapter eller nåt, på låg effekt låter det som en moppe som varvar upp och ner vid tjorren

Det var just att det "riktiga fläktljudet" är så lågt som avgjorde att moppeljudet var ett fel. En hel iMac är mycket tystare än en typisk PC eller för den delen en Macintosh SE från 1987

hmm tror inte jag har det då.. lyssnar man riktigt riktigt noga så kan jag höra
ett svagt brrrr. Men fan inte som en moppe som låter aurooou ou ou ouuum och
det håller sig på samma brrrr med. blir aldrig brr BRRR BRRRRRUUUUAM brr
och sätter jag örat till datorn så hör jag bara ett svagt surr.

härligt det här med att beskriva ljud på internet

  • Oregistrerad
  • 2005-05-31 12:24
Ursprungligen av mayweather:

hmm tror inte jag har det då.. lyssnar man riktigt riktigt noga så kan jag höra
ett svagt brrrr. Men fan inte som en moppe som låter aurooou ou ou ouuum och
det håller sig på samma brrrr med. blir aldrig brr BRRR BRRRRRUUUUAM brr
och sätter jag örat till datorn så hör jag bara ett svagt surr.

härligt det här med att beskriva ljud på internet

Haha

Jag håller med, jag blir också paranoid av allt moppesnack. Men det kan inte gälla min, den är så tyst så. Klart om man lägger örat intill den så susar det lite av fläktarna men inte mer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-05-31 15:44

Wohoo!
Hela härligheten är tillbaka efter 8 dagar hos Macademic. Och låter fint, kan inte svära på att skillnaden är så stor men nu är jag riktigt nöjd

ja alltså det är klart fläktarna surrar.. men fan inte som en moppemotor

  • Oregistrerad
  • 2005-06-01 16:39
Ursprungligen av mayweather:

ja alltså det är klart fläktarna surrar.. men fan inte som en moppemotor

Vad paranoid jag blir av alla som tror att det är en moppe vi har på bordet. Det låter som en moppe fast mycket lägre såklart!!!!!!!! Inte det typiska surret från fläktarna utan ett brumm som får en att få ont i huvudet! Är det så svårt att fatta att en del har det ljudet, även om ni inte har det?

Jag har liknande problem. Tycker ljudet är mer störande än vad apple borde tillåta även om den låter mindre än min gamla G4:a. Ett lågt intensivt "wrrrrrrrrrrrr" som ibland ökar i styrka när processorn uppgraderas. Ingen som vet om Apple kommenterat det?

Ursprungligen av iSvenne:

Jag har liknande problem. Tycker ljudet är mer störande än vad apple borde tillåta även om den låter mindre än min gamla G4:a. Ett lågt intensivt "wrrrrrrrrrrrr" som ibland ökar i styrka när processorn uppgraderas. Ingen som vet om Apple kommenterat det?

Nix.. Inga kommentarer än. I januari när man ringde Apple Care så kunde de som sitter i supporten ibland säga att de 'var medvetna om problemet' och att en fix var på väg. Fast oftast påstod de att det var något som de aldrig hört talas om. Konstigt med tanke på alla inlägg som var på apple.com's diskussionsforum... Jag har också det där ljudet och har haft det sedan nov-04 då jag köpte datorn. Jag har haft 4 olika midplanes som alla haft moppeljudet och Apple's taktik funkade till slut. Det är så bökigt att genomgå det som krävs för att få ett nytt midplane så jag står hellre ut med oljudet. Nu (sedan maj) ingår inte midplanes i DIY-reparationer längre och du måste lämna in din dator på ett auktoriserat serviceställe för att få det gjort. Jag lämnade in min i februari och fick tillbaka en lika högljudd dator plus en död powerlampa. Riktigt nice...

Servicestället (LANmaster) bekräftade att den inte skulle låta som min gjorde men det enda de kunde göra var att beställa ett nytt midplane från Apple och hoppas på att det var tyst. Jag antar att läget är samma nu som det var för några månader sedan.

Har en 1-månad gammal Imac G5 17" som låter just som en moppe, har nyligen bytt midplane efter samtal till supporten men det har inte direkt hjälpt, det surrar fortfarande om än möjligen nååågot mindre intensivt än förr. Enda gången ljudnivån är uthärdlig är när man har ett ensamt fönster uppe, och då ett Word-dokument eller liknande. Hade tidigare en 20" via mitt förra jobb som var knäpptyst så den här maskinen, och många andra tydligen, måste vara ett måndagsexemplar. Enormt irriterande.
Man tycker att Apple borde ta nåt j-vla ansvar för det här. Killen jag pratade med på supporten bekräftade åtminstone att det var ett vanligt problem (eller "klagomål", som han uttryckte saken, vilket ju iofs gör att det mer blir konsumentens personliga problem än tillverkarens fel och därigenom ansvar...)

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 14:15

Kan inte någon av er som har det berömda moppeljudet i era iMacar ta och spela in det, och lägga upp så att man får reda på hur det låter?

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 15:45
Ursprungligen av jsalo:

Kan inte någon av er som har det berömda moppeljudet i era iMacar ta och spela in det, och lägga upp så att man får reda på hur det låter?

Finns redan i gamla trådar här på 99mac och det låter, kanske inte som en mopped...

Har förresten fått min nya iMac 20", är mer än nöjd! Ljudet som datorn alstrar är inte mkt, så jag har nog haft tur.

Hm, kommer nog med lite bilder senare.

  • Oregistrerad
  • 2005-06-02 16:01

Min nya iMac G5 20" 2ghz dök upp i måndags, och jag får faktiskt anstränga mig för att höra något alls, ens när jag kör Doom 3 med ljudet avstängt. Den är nästan obehagligt tyst. Men så bytte jag upp mig från en eMac också.

Jag arbetar med två stycken 20 tums imacar, dels på jobbet och dels hemma. Den på jobbet är tyst, jag får lägga örat till skärmen för att kunna höra suset från fläktarna men den som jag har hemma är det tinnitusvarning på särskilt sedan jag installerade Tiger. Hemdatorn har ett starkt irriterande brummande ljud som varierar i styrka och som påminner om en mopedmotor. Den ska in på service så snart jag kan undvara den.

hmm min låter ju betydligt mer än mackults om man måste lägga örat till för att höra datorn.. jag hör den om jag sitter nån meter bort tom.

Min IMac 17-tum 1,8Ghz har låtit högt redan från början. Dock tycker jag oväsendet blivit värre de senaste månaderna. Så nu ska den lämnas in för reparation. Det här nedrans dammsugarljudet går mig på nerverna! Hoppas nu bara man lyckas åtgärda problemet. Är det nån som vet vad man har för konsumenträttigheter här? Kan jag begära att få en ny dator om man inte lyckas få rätt på problemet? (Inköpt i december-04)

Min helt nya iMac 20" brummar lite, men man märker av det mest när det är tyst i rummet i övrigt. Dock upphör brummet nästan helt om man lutar datorn lite bakåt, så jag antar att ljudet förstärks av resonans i mitt skrivbord.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-08-16 22:31

är det ingen som har kontaktat ARN? Det borde inte få gå till på detta sätt. Visst kan man ha problem, men då får man ju fixa det smidigt för de kunder som lider. Nu är det altså så att om man skaffar en iMac 20" (jag funderade själv på att byta från PB12" till iMac 20") så kan man inte vara säker på att man får en dator som håller normal ljudnivå, ej heller om man måste skicka den på reparation kan man vara säker på att felet blir fiksat. Det verkar ju som om de flästa som lämnar inn datorn blir så uttråkade att när datorn kommer tillbaka med samma fel som man lämnade inn den med så bortser man från det och är bara själaglad för att man har fått tilbaka sin vänn.

Bevaka tråden