Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låter allas iMac G5 som en "moppe"?

Tråden skapades och har fått 103 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av beh:

är det ingen som har kontaktat ARN? Det borde inte få gå till på detta sätt. Visst kan man ha problem, men då får man ju fixa det smidigt för de kunder som lider. Nu är det altså så att om man skaffar en iMac 20" (jag funderade själv på att byta från PB12" till iMac 20") så kan man inte vara säker på att man får en dator som håller normal ljudnivå, ej heller om man måste skicka den på reparation kan man vara säker på att felet blir fiksat. Det verkar ju som om de flästa som lämnar inn datorn blir så uttråkade att när datorn kommer tillbaka med samma fel som man lämnade inn den med så bortser man från det och är bara själaglad för att man har fått tilbaka sin vänn.

Fick i veckan tillbaka min IMac G5 17" (inköpt i dec-04) som jag lämnat in pga det extremt höga fläktljudet a la dammsugare. Servicestället har bytt 2 fläktar. Resultat: Den låter lika mycket som innan. Sitter nu och funderar på vad f-n jag ska göra. Har hört att om man lämnar in en vara tillräckligt många gånger för reparation utan att felet åtgärdas har affären skyldighet att köpa tillbaka varan. Någon som vet mer? Tycker att datorn är kanon i övrigt men det här ljudet går mig snart på nerverna. (En del frestas kanske tro att jag är en överkänslig person. Men t.o.m teknikern på servicestället hade aldrig hört så högt och ihållande ljud på en Imac G5.)

Inga problem på vår 1,8 GHz 20" iMac. Jättetyst och bra. Jag jämför iofs med vår gamla G4:a ur första generationen som lät som en skördetröska.

Jag har bytt midplanet 2 ggr, service har bytt midplanet 1 gång, alltså 3 ggr..,jag också köpte min i december '04....dammsuger fortfarande varje dag : )
20'' verkar inte ha problem med processorfläkten som 17''.
Köpte min via Apple Store...och deras kundsupport är blää - bryr sig inte mycket alls.
Kan inte räkna hur mycket pengar gick till telefonräkningar och hur många ånger jag ringde dom.
Inget hjälpte...

Har för mig att om datorn har varrit på servicereparation 3 ggr eller mer, då kan dom skicka ny dator (samma modell, man får inte byta till sig en PB ellernåt annat)

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 15:53

jag vill att apple gör en utredning om det här och ger oss nåt hum om vad som är acceptabelt. själv var jag inne med min 20":are på grafit i umeå förra veckan men de sa att den var normal. Då blir jag lite fundersam när folk säger att den är knäpptyst och inte går att höra när de kör doom 3 utan ljud.

Det var mycket snack om det här innan, man kan läsa mycket i tråden "Fått nya Imac - rapportera intryck. Ämnet var mycket het, och det börjar bli igen, eftersom 1 års garanti för många slutar i december - januari.
På det Tyska Mac-forumet kunde man läsa om folk som tog bort fläkthuset och tejpade fläkten vid processorn med värmetålig grå tejp... det tydligen funkade och det var helt tyst efteråt.
Boven är altså fläkthuset som är felkonstruerat...
Jag undrar hur är det med dom nya 17'' inköpta inom dom sista 3 månader - någon som vet av egna erfarenheter...supporten hjälper oss inte, det vet jag säkert...

  • Oregistrerad
  • 2005-08-17 20:25

Pc folk undrar om datorn är på?

Jag kan tvinga fram ljudet med att göra onaturliga grejer i Photoshop. Dvs fläckten går i gång och den kan låta en del när den går som mest. Ljudet från CD kan därimot vara högt.
Men reationen från Kompisar som har nya PC:n undrar om datorn är påslagen överhuvudtaget då de inte tycker den hörs alls. Så jag vet inte om man är bortskämd.

Man behöver inte leta länge på nätet för att hitta besvikna Imac-ägare. Här har vi en som precis som jag råkat köpa en "Dammsugar-Mac":
http://homepage.mac.com/jephro/Personal60.html

Hans slutsats är en smula nedslående: "...the old Imac G5 17' are useless, the new ones are OK. If you have an old model, you're stuck, because they can't change it."

  • Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-08-18 21:54
Ursprungligen av Flipper 2:

Jag undrar hur är det med dom nya 17'' inköpta inom dom sista 3 månader - någon som vet av egna erfarenheter...supporten hjälper oss inte, det vet jag säkert...

Fick min 17 tummare(1GB RAM) för knappt en månad sedan och jag är inte så säker på om jag har det ökända ljudet eftersom jag just bytt upp mig ifrån min iMac Rev.A som jag haft sedan -98 så tro mig när jag säger att den kan väsnas. Men där är något brummande ljud som går upp och ner ibland om man busar lite mycket med den nya datorn.
Det jag mest funderar på är om detta ljud kommer ge upphov till någon form av mekansikt-slitage?

Ursprungligen av armkreuz:

Fick min 17 tummare(1GB RAM) för knappt en månad sedan och jag är inte så säker på om jag har det ökända ljudet eftersom jag just bytt upp mig ifrån min iMac Rev.A som jag haft sedan -98 så tro mig när jag säger att den kan väsnas. Men där är något brummande ljud som går upp och ner ibland om man busar lite mycket med den nya datorn.
Det jag mest funderar på är om detta ljud kommer ge upphov till någon form av mekansikt-slitage?

Mina föräldrar fick sin iMac 17" 1.8 GHz igår och den låter lite grand, men tror absolut inte att det är något fel. Så länge ljudet låter "rent", dvs. som en snurrande fläkt och inget annat ska man nog inte klaga. Har bara att jämföra med min PB som är tyst och snäll.

Har aldrig fått något oväsen från min tre månader gamla 20". Frågade i butiken innan jag köpte och då berättade han att det var första (kanske ävan andra) generationens iMac G5 som hade det "moppeljudet" (Kullander & Kullander Malmö). Är iaf supernöjd med min. Helt knäpptyst

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-08-18 19:35

Aldrig hört en iMac som låter såhär: http://web.telia.com/~u32003969/ljud/nilsdt2.wav

Ursprungligen av JohanK:

Aldrig hört en iMac som låter såhär: http://web.telia.com/~u32003969/ljud/nilsdt2.wav

Men det var bra drag i moppen!
Sitter just nu med min sprillans 20" och är hur nöjd som helst. Jämfört med min förra QS 867 så är den mycket tyst. Svagt ljud från fläktarna som endast hörs om det i övrigt är helt tyst i rummet.

Jag får en känsla av att det mest är 17-tummarna som drabbas av oljudet.
De 20-tummare jag lyssnat på har varit tystare.

Bevaka tråden