Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

DVD skivor

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2004-12-18 22:27

Hej

Jag köpte en bundel med skivor idag och nä jag stoppar in dom så står det att jag bara kan bränna dom i 1x:( det känns lite segt...

Jag udnrar ifall det finns något sätt att tvinga skivorna att bränna i 2x som brännaren klarar av har brännt i det tidigare med andra skivor.

Kan man göra någonting med Toast kanske?

Tack så mycket för hjälpen

Det är säkert så att skivan bara klarar 1x. Går det snabbare kommer det säkert bara bli fel ändå. Köp snabbare skivor!

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 22:49

Dom är speccade för 8x och kan få det på min PC men vill bränna på macen för iDVD mm.

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 23:08

Funkar det att stoppa in denna i en mac QS867 http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&targe... ??

Mvh

Förövringt en DVR-107 Kommer den att funka i iDVD etc.

Ursprungligen av adamsen87:

Funkar det att stoppa in denna i en mac QS867 http://www.jmedata.se/start.asp?store=I&targe... ??

Mvh

Förövringt en DVR-107 Kommer den att funka i iDVD etc.

Läs om den här på xlr8yourmac.com.

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 23:14

Det finns inget till den där länken:s

Häpp. (Inte i din heller, förresten )

Nej, men gå till www.xlr8yourmac.com och gå i menyn Database till drive compatibility och skriv in uppgifterna för dvd-brännaren. Då får du upp en massa recensioner om den. Det verkar funka bra.

Nu då?

• Oregistrerad
  • 2004-12-18 23:31

Men finns det inget program som kan tbinga något att bränna snabbare än vad den står när det är speccad för 8x

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 00:23

Men jag har ju brännt i 2x förut har förövrigt Firmware 1.90:confused:

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 00:44

DVR 107 funkar perfekt i Mac och om specarna säger x8 kan den bränna så snabbt. Om skivorna också fungerar för den hastigheten är det nånting annat än brännarens firmware det handlar om. Ge mera info om skivfabrikat, DVD+ eller DVD-, programversion av Toast, vad du gör och vad som blir fel. Du kan bränna i iDVD men bara med DVD-R.

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 12:29

Det är en DVR-103 med Firmware

Platinum DVD-R 4.7GB Speed 8x

Toast ver 6.0.3

Ursprungligen av adamsen87:

Det är en DVR-103 med Firmware

Platinum DVD-R 4.7GB Speed 8x

Toast ver 6.0.3

Jag skulle gissa på att det inte finns stöd för att bränna Platinum DVD-R i x2 i din brännares Firmware...eller så är det något i Toast som strular men det verkar mindre troligt.

Att det inte går att uppdatera firmwaren i OSX som någon nämnde tidigare är fel, finns en fungerande "OSX flash utility" här

Platinum anses som ett mindre bra val av media...köp istället kvalitetsmedia typ Taiyo Yuden, Verbatim, Maxell etc. (Made In Japan) Bra media ger färre fel i bränningen samt längre livstid.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-19 12:52

Här är Pioneers sida för uppdatering av dvr 103 med instruktioner (ska installeras i OS 9). Här är Apples instruktion och mjukvara för uppdatering av superdrive (den säger ifrån om du redan har den senaste).

• Oregistrerad
  • 2004-12-19 12:56

Jag har redan den där Apple Superdrive Update och ifall jag startar den nu så står det att den redan är uppdaterad

jag har haft problem med just 8x skivor inte vill brännas i 2x i en 2x brännare - utan tvingar mig till 1x. detta även med 4x skivor. men 2x skivor funkar fin fint i 2x brännare i samma hastighet. men var får man tag i 2x skivor idag?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-20 00:43

Du ska inte länka till firmware som inte stöds av tillverkaren eller Apple utan en ordentlig beskrivning eller varning för vad som händer om det är fel eller om man gör fel! Din read-me file går inte att öppna och flashen säger inte vilken modell som gäller eller hur man går till väga.

Klart man kan flasha en spelare i OS X, ingen har sagt annorlunda, men Pioneers firmware är gjord för OS 9 (This firmware updater is supported under a G4 Macintosh with native OS 9.2.2 Note: This firmware updater will not work in classic mode from within OS X. Other Macintosh systems (hardware and OS) are not guaranteed at this time. ). Och som sagt ska man ändra firmware ska man veta vad man gör utan risk att förstöra spelaren/brännaren!

Fö tror jag det handlar om just DVD- och DVD+ som du är inne på. Även om Pioneerbrännarna stödjer båda formaten kan det skilja i brännarhastighet mellan dem.

Edit: Nu ser jag vad som står i read-me filen. Var hittade du den och vad gör den? Saker jag definitivt skulle vilja veta innan jag kör en flash.

Senast redigerat 2004-12-20 01:02
1
Bevaka tråden