Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ta fram slängda filer - vilka bra program finns?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,

min käre fader har lyckat slänga en mapp med ett hundratal livsviktiga dokument som jag försöker plocka fram igen. Datorn har sedan det inträffade (igår) stått orörd så att inga av filerna ska skrivs över med ny info.

Jag vet att Norton Utilities har en funktion som heter "Unereas". Nu har vi bara version 7-CD, vilken inte innehåller X-system. Datorn är för ny för att kunna starta upp i Mac OS 9.

Hur löser jag detta (utan att tvinga skaffa Norton Utilities 8 alt Norton SystemWorks 3)?
Vilka andra proram kan man tänkas använda? Vi äger DW 3.01 men det programmet tycks inte vara till nå´n nytta.

Tack allihop!

Ingen som vet nå´t?

• Medlem
  • 2004-12-26 22:45

Råkade precis ut för ett liknande problem efter att jag kraschat partitionsinformationen på en 250 GB hårddisk (NTFS / FAT-32) så jag har kollat runt lite.

På macen finns följande program som kan fungera:
Data rescue (tillverkarens information)
Det finns en demo-version så du kan kolla om den hittar filen innan du köper produkten.
Vad jag förstår har inte Diskwarrior eller Disk 10 några liknande funktioner.
Eventuellt finns fler produkter men det verkar som om Versiontracker inte är kommunikationsbar just nu (sök på undelete eller unerase).

På PC sidan finns det fler varianter att använda men jag antar att detta inte är aktuellt för just dig.
EasyRecover, R-studio och Restorer 2000 verkar kunna hitta mina filer även fast hela filstrukturen är förstörd på min disk (vilket inte Data Rescue klarar eftersom den inte kan hitta disken).

Skapa en bootbar CD-skiva med den applikationen som du ska använda (starta INTE om från boot-disken) och hoppas att det verktyg du väljer kan hitta filen.

Lycka till...

• Medlem
  • 2004-12-26 23:33

Tech tool Pro har funktionen. Men det kostar en del.

Jag har plockat fram slängda filer med Norton Utilities. Gick bra, även om man i övrigt kan varna lite för Norton, men filräddningen funkar.

Tack för alla tips!

Nu har pappa och jag fått fart på "programansvarige" på hans jobb.

Jag sitter nu med Teck Tools Deluxe 3 i min hand.

* På versiontracker hittade jag ett program som heter Data Recycle, vilket verkar vara mycket bra att comments att dömma. Tyvärr inget demo där.

* Har också hittat Data Rescue X på nätet i demo version.

Återkommer snart,,,

• Medlem
  • Stockholm
  • 2004-12-29 00:30

Hur gick det?
Har exakt samma problem. Hela användaridentiteten (Entourage, OSX) är raderad, så är på desperat jakt efter sätt att få tillbaka mail och adressregister.

Data Rescue verkar inte fixa ("Will not recover deleted files in OS X")
P.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 11:17

Ett tips för att ha så stor chans som möjligt är att inte använda disken som filerna låg på, speciellt inte om det är lite utrymme kvar på den. Försök använda återställningsprogrammen från en annan disk eller cd. Ju fler gånger du skriver något till disken, desto fler gånger finns chansen att du skriver över de filerna du försöker återfå. Jag ser att du redan nämnt det iJohannes, men det är värt att nämna igen.

• Medlem
  • Nacka
  • 2004-12-29 11:31

Virtual Lab
Norton Utilities
Guide hos Symantec för att återfå raderade filer
Allmänt om Symantec's produkter
Photo Rescueue

Ultimate Guide to
Mac OS Forensics

Intressant info om 10.3 vad gäller filsäkerhet och borttagna filer
Another security feature of Mac OS X 10.3 is Secure Empty Trash, which overwrites the space previously used by the files you are deleting and prevents utilities like Norton UnErase from recovering the contents of the files later.

Ursprungligen av Arvid:

Virtual Lab
Norton Utilities
Guide hos Symantec för att återfå raderade filer
Allmänt om Symantec's produkter
Photo Rescueue

Ultimate Guide to
Mac OS Forensics

Intressant info om 10.3 vad gäller filsäkerhet och borttagna filer
Another security feature of Mac OS X 10.3 is Secure Empty Trash, which overwrites the space previously used by the files you are deleting and prevents utilities like Norton UnErase from recovering the contents of the files later.

Om det där stämmer vad ska man då me massa verktyg till som inte kan göra vad de påstår???

Ursprungligen av ill_chrill:

Om det där stämmer vad ska man då me massa verktyg till som inte kan göra vad de påstår???

Det beror ju på om man tömmer papperskorgen på vanligt vis eller hela tiden använder sig av "säker" tömning. Se de olika valen under Finder-menyn.

Ursprungligen av Christofer:

Det beror ju på om man tömmer papperskorgen på vanligt vis eller hela tiden använder sig av "säker" tömning. Se de olika valen under Finder-menyn.

Frågan om vad som görs vid en "replacement" när en mapp/fil med samma namn som en annan ersätts på skrivbordet (det vad det pappa lyckades med) - "säker tömning" eller motsvarande "vanlig tömning"?

Tack för alla tips!

Nu har jag kommit så längt att jag installerat Mac OS X.3.7 på min iPod Mini. På detta har jag tjatat mig till Norton 8 av IT-ansvarig på pappas jobb som är installerat och klart.

Problem kvarstår dock - hjälp iJohannes med uppstartningsproblemen med iPod:en

1
Bevaka tråden