Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VCD?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-09 16:19

Finns det något VCD-program för MacOS X?
I OS 9 kan man öppna filerna i Quicktime, men det går inte i OS X. :-/
Jag skulle uppskatta tips om VCD-program.

  • Medlem
  • 2002-02-09 16:57

X är inte White Book compliant (i.e. den har inte stöd för VCD:er så som de är brända, kan inte läsa skivorna ordenligt liksom). Så svaret är tyvärr nej för tillfället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-09 17:05

Tråkigt, vet du om det finns några planer på att införa det?

Kolla in MacVCD, har inte testat programmet än men skulle gärna vilja veta om det är något att ha.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-09 22:22

Njaä, det är tyvärr inge vidare. :-/

Har kanske inte med saken att göra men ville bara tipsa om ett
program för OS 9.

VCD Player

Finns att hämta på:
http://www.johnnylee.com/

Programet finns som sagt inte för OS X ännu.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-12 14:42

Går det att köra det eller något annat OS9 VCD-program i classic-läget?

  • Medlem
  • 2002-02-12 17:06

Nej nope och icke. OS X kan inte läsa (S)VCD skivor eftersom det inte stödjer delar avformatet så infon måste av plattan oavsett classic. Enklast sköts detta med Toast eller dylikt (såvida ni inte kör Astarte CD-Copy i classic) och sedan rippa datan med VCDGear eller (S)VCD Jelly och lira med VLC eller QuickTime. Tyvärr är detta inte så tillfredställande utan omboot i classic är den vanligast lösningen.

Mireth har ett alternativ. Kika in på:http://www.mireth.com/pub/mxme.html#Anchor-Does-49575

Du måste dock göra om dina VCD skivor till Macformat. Efter det skall det tydligen fungera. Har aldrig provat själv så vet inte huruvida resultatet blir.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-12 22:39

Det är en väldigt omständig procedur, som dessutom kräver att man bränner filmen på en ny CD.
Då föredrar jag att öppna *.DAT filen i MacOS 9s QT spelare och bara spara den på hårddisken som QT fil, om jag nu måste se den i OS X, för när jag ändå är i OS 9 så skulle jag juh ändå kunna se filmen där.
Måtte OS X få VCD-stöd.

VCD är ju tydligen inte lika populärt i USA som här i Europa och i Asien.
Ganska lätt att räkna ut varför detta inte har fått en prioritering......

  • Medlem
  • 2002-02-13 10:22

Det är nog en sanning med modifikation dock är det lagliga intresset begränsat. Men det är det iofs alltid med VCD´er tror jag har en som är licensierat original, det finns knappt sådana =).

En av många saker som förvånade mig när jag bodde i asien (Hong Kong) var att det såldes vcd skivor på samma sätt som dvd säljs i Sverige. Motsvarigheten till Mega Skivakademin i HK, HMV, hade en gigantisk vcd avdelning och nya filmer kostade runt 50 kr och uppåt. De sålde också dvd men man hittade väldigt sällan vhs kassetter.
Så det lagliga intresset i Sverige må vara begränsat, men sett över hela världen är det en annan femma.

Nej, det är bara i Asien det i princip säljs lagliga SVCDs.

SVCD är en standard som uppfanns av Kina för att ha ett alternativ till DVD som ansågs vara för dyrt och ett "lyx" format.

SVCD kör MPEG2 fyi.

VCD skapades däremot för längesedan som ett sätt för att distrubera filmer digital istället för att ha VHS. VCD skapades också för den asiatiska marknaden varav det är mest i asien formatet är populärt.

Är verkligen VCD så vanligt?

Jag minns CD-i och CD32 med digitalvideotillsats, samt nöjet att vända på skivan efter 72 minuter. Jag har fått uppfattningen att Video-CD var en ren föregångare till DVD och som ersattes då det sistnämnda lanserades. Finns det VCD-filmer som inte finns på DVD?

Om det gör det, var kan man köpa VCD-skivor idag (jag har hittat sådana i Tyskland 1995, men sedan har de "försvunnit" när DVD kom)?

Det är mycket vanligt med VCDer i Asien, det går även att köpa på en del affärer här i Sverige.

Här i Umeå har Åkerbloms akademibokhandel en avdelning för importerade VCDer från Asien.

I kina kostar VCDs 10 kronor styck och DVD 25, jag tror dock inte att de är speciellt lagliga för de har fruktansvärt många felstavningar och kvalitén varierar oerhört, trevligt är det dock.

  • Medlem
  • 2002-02-13 19:03
Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
I kina kostar VCDs 10 kronor styck och DVD 25, jag tror dock inte att de är speciellt lagliga för de har fruktansvärt många felstavningar och kvalitén varierar oerhört, trevligt är det dock.

Det lustiga i Kina, Peking, är att allt kostar tio kronor. Musik-CD, VCD datorprogram och skor, skjortor och byxor. Tio spänn. När jag var där såg jag inget som var lagligt, det gick inte att få tag på tror jag.

VCD är för övrigt för riktiga snåljåpar. Det är så otroligt dålig kvalité. En DivX på 700mb däremot kan jämföras, i princip, rakt av med DVD. Det borde de sälja på CD, och lita på att folk inte kopierar...

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Nej, det är bara i Asien det i princip säljs lagliga SVCDs.

SVCD är en standard som uppfanns av Kina för att ha ett alternativ till DVD som ansågs vara för dyrt och ett "lyx" format.

SVCD kör MPEG2 fyi.

VCD skapades däremot för längesedan som ett sätt för att distrubera filmer digital istället för att ha VHS. VCD skapades också för den asiatiska marknaden varav det är mest i asien formatet är populärt.

****
Ja, jag tror mig minnas att jag ägde en VCD spelare förut.
Synd att man inte har kvar spelaren nu. (kuriosa)
Nackdelen med den var dock att skivorna var stora som vanliga LP skivor (skivspelare).
:rolleyes:

Citat:

Skapades ursprungligen av: stfm:
VCD är för övrigt för riktiga snåljåpar. Det är så otroligt dålig kvalité. En DivX på 700mb däremot kan jämföras, i princip, rakt av med DVD. Det borde de sälja på CD, och lita på att folk inte kopierar...[/B]

Hmmm... lita på? En ganska ödmjuk tankegång eller?

DivX är skräp. Tacka jag vet en Sorenson encodad film. Som dessutom kan streamas. DivX klarar bara av progressive download. Vilket suger.

*hint*
Har på hrm.. helt lagligt (nåja) väg en kopia av Sagan om ringen som är kodad med Sorenson 3.1 mosar DivX i allt. Filstorlek, kvalité allt.

Så det så

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-14 00:43

Hur stor blir Sagan om ringen i Sorenson?

  • Medlem
  • 2002-02-14 13:38
Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
DivX är skräp. Tacka jag vet en Sorenson encodad film. Som dessutom kan streamas. DivX klarar bara av progressive download. Vilket suger.

*hint*
Har på hrm.. helt lagligt (nåja) väg en kopia av Sagan om ringen som är kodad med Sorenson 3.1 mosar DivX i allt. Filstorlek, kvalité allt.

Så det så

Det låter ju bra. Har du en länk, så man kan jämföra?

Att divX är skräp, bara för att Sorenson är bättre håller jag inte med om. Är mp3 skräp, bara för att WMA är "bättre"?

deeway: Jag tror att du menar laser disk spelare, dessa hade en LP stor skina, jäkligt häftigt faktiskt. VCD använder ju vanliga CD skivor.

Är det någon stor skillnad mellan Sorenson 3 och 3.1??

  • Medlem
  • 2002-02-14 14:00
Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
deeway: Jag tror att du menar laser disk spelare, dessa hade en LP stor skina, jäkligt häftigt faktiskt. VCD använder ju vanliga CD skivor.

Det finns VCD-spelare. I Kina har många vanliga stereosystem en TV-utgång, och kan spela upp VCD. Det finns ju lite vanliga CD som stöder någon slags bilder som kan visas med musiken också, men den standarden fick inte riktigt fäste.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
deeway: Jag tror att du menar laser disk spelare, dessa hade en LP stor skina, jäkligt häftigt faktiskt. VCD använder ju vanliga CD skivor.

Javisst dom var rätt så häftiga.
Men vad var formatet på dessa laserdiscs?
Dom var vändbara också.
Har för mig att den även kunde läsa mindre skivor.
Men jag kan ha fel det var en evighet sedan jag ägde den.
Närmare bestämt någon gånge mellan 1987 & 1990 har jag för mig

[ 14 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: deeway ]

Alltså DivX kanske inte är skräp, men i jämnförelse med andra codecs så har den inte mycket att komma med.

För det första så klarar den inte att RTP/RTPS streaming. Då den bara klarar progressive download.

Den har ingen Skip protection.

Sen är den inte bakåt kompatibel då DivX 3.x baserades på ASF och DivX 4.11 baseras löst på MPEG4 (den är inte kompatibel med ISO MPEG4)

Support för alpha channel/chroma nycklar
Color "watermarks"
Automatic keyframes through scene change detection
Bi-directional prediction
Support for two-pass Variable Bit Rate (VBR) compression
Block refresh for packet loss correction
Media key support through secure encryption
Compression time packetization for error resiliency to packet loss

Sorenson rockar p.g.a att den har bra kvalité på låg bandbredd. (sorenson rekomenderar H x W x fps/48000 vilket ger 40K/sec på 240 x 320 i 25fps)..

Sorenson kan förlora mycket paket på vägen men ändå ha mycketbra kvalité . Sorenson ger en jämn dataström. Sorenson gör filerna så stor som du anger att dom skall vara.. Inte som on2Vp3, om man anger 50K/sec på vp3 så kan det bli allt mellan 40-110K/sec..

DivX har färgblödningar och färgstick pga hård färgsubsampling(color sub samples) iof är video 2 värre där, ojämn data ström.. tung att avkoda, mm..

DivX är inte streambar, för den handhar inte lossy bit´s och packages.
OpenDivX är inte ens släkt med DivX (FYI)

T.e.x ta en test-rip av en DVD (för streaming) på ca 1 och halvtimme som du har gjort på laglig väg tillsammans med någon stor hollywood producent)

Sorenson 3.1 Pro

- 67% quality,
- 25fps (ta alltid best annars blir ljudet osynkat,
- 640*352, keyframe varje 50 frames

- bidirectional predicion on for playback scalability,
- automatic keyframes på 72,
- minimum quality på 22%
- VBR (1-pass eller 2 pass om du har möjlighet)

Som vanligt spelar källmaterialets kvalité in när du kodar.
Hinta filmen och du kan streama den i fullskärm. (med c.a 200kb sek)

Ta en exempel film som är kodad i Sorenson. 1 timme och trettiominuter
väger i detta filmklipp 550 MB. (Klippet är på 11 MB)
Fellowship of the... Clip

Ingen jag vet som jobbar dagligen med video skulle ens tänka sig att använda DivX.

Men visst, det är ett populär codec som cirkulerar runt på nätet...
Men själv skulle jag inte koda något med DivX.

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

[ 15 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Cred till Nixon btw

Kom igen... Lite frågor då???? *vill lära ut Quicktimes överlägsenhet*

Bevaka tråden