Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

VCD?

Tråden skapades och har fått 56 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Vad kommer Mpeg4 stödet i Quicktime 6 att kunna erbjuda som inte Sorenson 3 kan och vice versa?

Är det lönt att investera i Sorenson 3 Pro eller skall man vänta på QT 6 och se om det räcker?

  • Medlem
  • 2002-02-18 00:10
Citat:

Skapades ursprungligen av: Tomas Björklund:
Vad kommer Mpeg4 stödet i Quicktime 6 att kunna erbjuda som inte Sorenson 3 kan och vice versa?

Mpeg 4 kommer att erbjuda allt som Video 3 erbjuder, men det är svårt att utala sig om Apple´s codec när ingen har sett denn ännu...

i jämmförelse med Sorenson mpeg 4 och Sorenson Video 3 . så ger video 3 något bättre bild och något mindre filer.. Video 3 är alltså bättre än Mpeg 4, men mpeg4 kan bli en stor standard som mp3 om inte Mpegla messar till det med idiotiska licensregler..

MPEG4 är dessutom inte bara en video codec. Utan det finns olika typer att koda ljud även. Samt att MPEG4 är ett spårbaserat format (eftersom filformatet är baserat på QuickTimes filformat) vilket innebär att specifikationen innehåller förrutom audio/video 3D (via OpenGL), VR, kryptering, m.m

Det är en standard. Som Apple visade på QTLive. Streama en film till datorer, settopboxar och mobiltelefoner..

Det kommer du inte kunna göra med Sorenson Video.

Hur fungerar licensen för Sorenson? Betalar man per nedladad film eller ett enhetspris?

  • Medlem
  • 2002-02-18 14:03

Du köper pro-codecen för $499 http://sorenson.com/store/catalog.asp sedan kan du koda bäst du vill, och göra vad du vill med filmerna.. Alltså inga ytterligare licenskrav!!

Sedan kan du behöva ett "kompressorprogram" som tex Cleaner, Squeeze eller hipflick.. rekomenderar forfarande Cleaner http://www.discreet.com/products/cleaner/

  • Medlem
  • 2002-02-19 23:54

Ginza säljer vcd filmer dem verkar vara lagliga.

  • Medlem
  • 2002-02-20 13:39

Med programmet VLC kan man spela upp SVCD och förmodligen också VCD direkt i OS X. Freeware.

hela argumentet om sorensen codec eller 3ivx eller vad som, skulle vara bättre än divx är helt onödigt och ger ingeting. vad det hela handlar om är att mac os x inte kan spela upp de filmer som pirat världen idag pumpar ut. i och med att de utvecklar allt för windows ligger mac os x bakom och pustar i backen som en svensk i os, det går inte bra. personligen tycker jag att en riktigt sbc divx med ac3 ljud och vobsubs är tusen gånger bättre än en sorensen film någonsin skulle kunna bli, oavsett storlek. men tyvärr kan man inte se sådana filmer med mac os x (eller mac os överlag) och det är där det intressanta ligger, i utvecklingen för dom programen till mac os. det skulle vara kung att ha en divx spelare till mac os som klarade av ac3, vobsub, och klarar av att visa sbc divx på riktigt. sen kan vi börja utvecka nandub och resten till mac...

personligen tycker jag att sorensen och 3ivx är bara dåliga ursäkter till att man inte har lyckas utveckla divx programen till mac.

men men, vad vet jag.

  • Medlem
  • 2002-02-20 20:26
Citat:

Skapades ursprungligen av: slapping pythagoras:
personligen tycker jag att sorensen och 3ivx är bara dåliga ursäkter till att man inte har lyckas utveckla divx programen till mac.

men men, vad vet jag.

"men men, vad vet jag."

Du vet ingenting.. Du har för låg kunnskapsnivå för att jag överhuvudtaget skall orka gå i polemik med dig...

men kort.. Både os 9 och OSX kan spela Divx, med föjande fourcc koder DIV3,MP43,DIV4 vilket torde vara 95%(om inte 100%) av divx-filmerna..

Läs Cristophers inlägg ovan varför DivX inte kan konkurera med Sorenson Video 3

*bada bing*

jag snackar då helt och håller om divx scenen som den ser ut idag, där divx 3.11 är den enda accepterade och sbc den enda accepterade tekniken, om du vill så kan jag klistra in tdx reglerna för dig så du kan läsa upp.
http://isonews.com/misc/divx.rules-final.txt

viserligen börjar dom bli gamla och har omgjorts och dom flesta grupper som är med finns inte längre osv, men detta är endå grunden till divx scenen. och när du är så på att mac os x kan spela divx som det ska vara så kan du berätta vilken spelare kör divx med ac3 och vobsub stöd?

sorensen är bättre än divx 3.11, säkert, jag tror dig, men det är ganska obetydligt, vad jag snackar om är program som kan spela upp de riktigt rellarna, inte herr svenssons dvdrip av star wars ep1.

:rolleyes:

  • Medlem
  • 2002-02-20 21:00

VLC för Mac OS X
http://www.videolan.org/vlc/macosx.html
Spelar upp SVCD-filer liggandes på hårddisken.

  • Medlem
  • 2002-02-21 02:21
Citat:

Skapades ursprungligen av: slapping pythagoras:
*bada bing*

jag snackar då helt och håller om divx scenen som den ser ut idag, där divx 3.11 är den enda accepterade och sbc den enda accepterade tekniken, om du vill så kan jag klistra in tdx reglerna för dig så du kan läsa upp.
http://isonews.com/misc/divx.rules-final.txt

Okej, vi snackar olika saker, du snackar om en filmpirat subkultur för folk som hellre laddar ner en film i flera timmar än hyr en DVD för 60:-

Jag snackar en industrilösning som kan användas i single/multicast miljöer samt multimedia...

Som det är nu får du reencoda om AC3 till mp3, tills Quicktime 6 är släppt, då den har fullt stöd för codning/decodning av AC3(QT 6 är klar, men går igenom en licensieringsprocess)

Att däremot påstå att man inte kan se på DivX på Mac är en lögn....

haha "flera timmar", "subcultur"... ja jag lägger ner mitt fall. du har ju tydligtvis ingen anning om hur divx scenen ser ut.

ac3 i quicktime 6 är intressant och vi får se hur det blir.

Vad ska du ha det till? Subs? Använder QT Text tracks. Mycket smidigare. Eller dubbningar på ett spår och låter användaren själv via en meny i filmen välja språk och textning. AC3? Well, visst hur många DivX filmer är det som använder AC3? Har inte stött på någon. Men om jag ska streama en film så är inte DivX ett alternativ av den enkla anledningen att den inte klarar av det speciellt bra.
Då jag jobbar med just streaming så försvinner DivX fetbort.

Eller vad tycker du Svante?

[ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Ta en exempel film som är kodad i Sorenson. 1 timme och trettiominuter
väger i detta filmklipp 550 MB. (Klippet är på 11 MB)
Fellowship of the... Clip

Du råkar inte ha hela filmen i den kvalitén?

  • Oregistrerad
  • 2002-02-23 16:10

VLC för Mac OS X http://www.videolan.org/vlc/macosx.html
Spelar upp SVCD-filer liggandes på hårddisken.
------------------------------------------------------------------------
& hur får man den att funka ?

Citat:

Skapades ursprungligen av: Carolus Rex:
Du råkar inte ha hela filmen i den kvalitén?

Nja, köp DVDn istället när den kommer ut
Eller gå se den på bio igen. Det gör jag

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Vad ska du ha det till? Subs? Använder QT Text tracks. Mycket smidigare. Eller dubbningar på ett spår och låter användaren själv via en meny i filmen välja språk och textning. AC3? Well, visst hur många DivX filmer är det som använder AC3? Har inte stött på någon. Men om jag ska streama en film så är inte DivX ett alternativ av den enkla anledningen att den inte klarar av det speciellt bra. Då jag jobbar med just streaming så försvinner DivX fetbort. [ 23 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

varför skulle divx försvinna för att någon kommer med en streamad version? folk vill ha filmerna localt, på cd eller hd. jag kan inte säga en exact hur gånga percent av alla divx filmer som kommer ut kommer med ac3 ljud, men jag skulle tippa på 10-15%. men, vad allt handlar om är utbud, när det kommer 10-15 divx filmer om dagen (http://www.isonews.com/releases.php3?section=...), och när folk kan ladda ner en film på trekvart (i 250kb/s bostream, har man ju), så är streamning av film ganska ointressant. bara situationer som företag ska försöka rädda film branchen med, hah, ja jag slutar med ett skönt quote:

"One of the movies pirated was "Harry Potter And The Sorcercer´s Stone." When Warner Brothers was informed that Potter had been pirated, a spokesmen said, "Oh, that´s why it´s only made 219 million dollars in 3 weeks. We had been worrying."

Citat:

Skapades ursprungligen av: slapping pythagoras:
varför skulle divx försvinna för att någon kommer med en streamad version? folk vill ha filmerna localt, på cd eller hd. jag kan inte säga en exact hur gånga percent av alla divx filmer quote:

"One of the movies pirated was "Harry Potter And The Sorcercer´s Stone." When Warner Brothers was informed that Potter had been pirated, a spokesmen said, "Oh, that´s why it´s only made 219 million dollars in 3 weeks. We had been worrying."

Svante, av den enkla anledningen att jag jobbar med streaming. Därför försvinner DivX fetbort. Om jag vill se en film så ser jag det på bio, DVD, eller på något annat sätt. Om det än är DivX eller Svantes Vantes piratkopierade VHS. Fast jag föredrar fortfarande att se filmen via Bio eller DVD.

Citat:

och när folk kan ladda ner en film på trekvart (i 250kb/s bostream, har man ju), så är streamning av film ganska ointressant. b

Nja, det är väl klart att det alltid kommer att vara en stor piratmarknad. Ungefär som med spel, program, musik o.s.v.

Fast det innebär ju inte att ingen tittar på TV, hyr filmer, köper musik-cds, går på bio o.s.v

Jag laddar också ner filmer lokalt. Det ena utesluter inte det andra.

Citat:

Skapades ursprungligen av: Christopher:
Svante, av den enkla anledningen att jag jobbar med streaming. Därför försvinner DivX fetbort. Om jag vill se en film så ser jag det på bio, DVD, eller på något annat sätt. Om det än är DivX eller Svantes Vantes piratkopierade VHS. Fast jag föredrar fortfarande att se filmen via Bio eller DVD.

hur kommer vhs in i divx referensen?
personligen kör jag hällre med svcd, bara att bränna och sätta i dvd spelaren och avnjuta, men tv-ut kort och en riktigt encodad divx är inte långt bakom.

Jaha vad kul för dig då... Som sagt, jag örsökte förklara att det ena utesluter inte det andra. Eftersom du inte har råd att köpa några film så är det fullt förståligt att du endast ser på filmer via DivX eller SVCD. Det är ju dit val.. Och personligen så bryr jag mig inte nämnvärt.

Jag nämde inte VHS i DivX referensen. Vilket du fattar om du läser vad som står.

hur har det med pengar att göra? ingeting. för att jag laddar ner dvdrip av mulholland drive eller the man who wasn´t there gör jag det för att dom inte ens har kommit upp på bian i sverige, men när dom väl kommer ut på dvd så köper man dom. låter tufft att kritisera andra människors sätt att göra saker på, gör tuffheten dig smart? det hela handlar om riktiga spelare för vcd, svcd och divx till mac os x och inte om vilket codec är bäst eller om hur mycket pengar jag eller du tjänar. pfft.

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: slapping pythagoras ]

Läs igen. Om det är så svårt.
Du ger lätt intrycket att du BARA laddar ner DivX, SVCDs o.s.v

Sen ang streaming. Varför ska man wastea massor med utrymme när det inte behövs? Och hur skulle du lösa direktsändningar?

[ 26 Februari 2002: Meddelandet ändrat av: Christopher ]

nah, jag har pengar att köpa mig en stor hd.
streaming av filmer är ett helt annat ämne.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2002-02-26 14:30
Citat:

Skapades ursprungligen av: slapping pythagoras:
nah, jag har pengar att köpa mig en stor hd.
streaming av filmer är ett helt annat ämne.

Varför skall du ha två format av filmen. En för nerladdning och en för streaming? Vore det inte bekvämt att ha båda? Speciellt när det är en standard som MPEG 4 som med all säkerhet kommer att vara i framtida dvd spelare...

/glemme

Jag kanske inte förstår riktigt vad ni pratar om men hittade ett program som kanske kan vara till nytta?

GNU vcdtoolsX  -  1.0b
VcdImager GUI bundle for mastering VCDs & SVCDs

GREAT!!!! the First app to sVCDs on MacOS X!!! ....and FREE!!!!!!!!!!!  
 
awesome!! the first GUI tool to author SVCDs on mac  

Bevaka tråden