Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ideella föreningen Macregistret

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Den ideella föreningen Macregistret har som uppgift att agera central resurs för förebyggande brottsbekämpning. Föreningen vänder sig till Svenska Macanvändare och bör ha en styrelse bestående av människor ifrån Apple, återförsäljare, serviceorganisationen, försäkringsbolag, ineternetoperatörer, annonstorg och/eller macsajter.

Föreningen driver en central databas där alla macanvändare får registrera sina datorer med serienummer och MAC-adress kostnadfritt. Mot en mindre kostnad kan man bli medlem i föreningen och få ett regelbundet nyhetsbrev samt dekaler som monteras på datorer etc. Nyhetsbrevet tar upp tips och förslag på hur man kan minska stöldriskerna och aktuella säkerhetsprodukter etc.

Finansieringen av föreningen sker genom medlemskap, frivilliga bidrag, stöd ifrån Apple och försäkringsbolag. Dessutom tar man ut en avgift i samband med stöldanmälan som försäkringsbolaget täcker plus en hittelön på 10% vid upphittat gods genom systemet. Pengarna går till att förbättra systemet och marknadsföra registret.

Centralt system för serienummer
Serienummer-databasen är tillgänglig via internet. Som macanvändare fyller du i dina personuppgifter och kontaktuppgifter. Därefter matar du in dom datorer du vill skydda med serienummer och MAC-adress. Du får ett lösenord som du sparar på ett säkert ställe.

Lösenordet används för att uppdatera kontaktuppgifterna samt för att markera en dator "för försäljning" (mer om detta senare). Om datorn blir stulen görs en stöldanmälan till polisen och en kopia på stöldanmälan bifogas per brev eller fax till föreningen som omedelbart stöldmärker datorn i systemet.

Kontrollnummer vid sökning
Vem som helst har möjlighet att söka efter serienummer via internet. Vid varje sökning får man ett kontrollnummer som anger att man sökt efter ett visst serienummer vid ett visst tillfälle. Kontrollnumret skall alltid bifogas säljesannonser på macsidor eller radannonssajter.
Med hjälp av upprepad marknadsföring skall kontrollnumret bli standard vid hantering av begagnade datorer.

Köparen kan genom kontrollnumret dubbelkolla att datorn verkligen inte finns med i stöldregistret. Efter sökningen får man en möjlighet att registrera kontaktuppgifter. Om då datorn blir stöldanmäld efter att en sökning är gjord får man veta vem som blivit erbjuden den stulna datorn och när/var/hur. Om datorn finns registrerad men "ej för försäljning" finns det möjlighet att kontakta ägaren genom ett formulär. Det kan ju vara så att man missat att markera datorn som "till salu" men också vara så att man inte ens hunnit stöldanmäla den.

Alla svenska serviceställen skall integreras i systemet och ett kontrollnummer skall finnas med på varje inköp av reservdelar eller vid service av datorn. Om ett serviceställe får in en stöldanmäld dator rapporteras detta till föreningen som kontaktar polisen.

Sökning av MAC-adresser via internetoperatörerna
Jag vet ännu inte om detta är genomförbart men i teorin skulle medverkande internetoperatörer kunna scanna efter stöldanmälda MAC-adresser i sina nätverk.

Macregister-klient
En liten programvara installeras i datorn och via systeminställningar anger man sitt konto på macregistret. Därefter pingar datorn den centrala databasen varje gång datorn slås på eller ändrar IP-nummer. Om datorn är stöldanmäld i systemet kommer IP-numret omedelbart rapporteras till Polisen.

Omöjligt att sälja - omöjligt att få service - onödigt att köpa
Tanken med systemet är naturligtvis att stöldgods blir omöjligt att äga, serva eller sälja. Därmed minskar efterfrågan och stölderna.

Lite snabba tankar så här på lördagseftermiddagen. Hitta gärna svaga länkar i systemet.

Mycket smart! Jag skulle gå med direkt.

Jag tycker att det låter som en bra ide

• Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-08 16:23

Bra idé, samtidigt ger den mig dåligt samvete då jag för ett år sedan avgav ett löfte som tyvärr glömdes bort pga dödsfall inom familjen.

Tidigare diskussioner om detta (fast då mer själva applikationen):

Register för att registrera stulna datorer
Stöldregister

Kankse dags att titta på det igen...

WOW! Vilket läckert system!! *tummen upp*

När kan systemet vara igång som tidigast?

Detta är ett bra förslag! Jag är på! Ett par hundra om året kan man väl punga ut. Men det bästa hade varit att få apple att sälja detta som en tjänst (dvs. att det är de som helt och hållet står för detta, antagligen blir det väl dyrt), de har resurserna. Problemet som jag ser det är att "folk" skulel vilja kunna hacka sig in i denna databas och ändra uppgifter för att passa deras syfte.

Min tankar bara!

/mvh kellogs

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 16:40

Ett bra förslag!
Men går då Apple in och har detta som en tilläggstjänst? Min åsikt är den att detta ska man ha som en grundtanke och grundservice. Det är bara goodwill emot kunden! Då blir det att framtida kunder köper en "mac" dels för produkten och dels för säkerheten...
Som sagt mycket bra tänkt!

Jag tror inte själva systemet är nyckeln till framgång utan det gäller att rätt personer engagerar sig i projektet. Får vi med några nyckelpersoner som kan bestämma att ingen service får göras på Macar utan ett kontrollnummer ifrån systemet - då är vi i hamn.

Min erfarenhet är att det är bäst att göra allt själv och sedan informera dom tunga grabbarna, dom får så många förslag på ofärdiga projekt att dom inte hinner med. Har man en färdig produkt blir det lättare ett JA.

Själva startfinansieringen kan nog 99mac/Mantaray göra så att vi får igång systemet. När det väl etablerat är det ovärderligt för användarna - medlemmarna.

Jag har redan nämnt hur jag tror systemet ska finansieras ovan, största intäkterna kommer nog ifrån en avgift vid stöldanmälan samt hittelön vid återfunnet gods.

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 16:54

Nu kanske jag är helt ute i blåsväder...
Men hur är det med att lagra personuppgifter och sedan göra en sökning och se om en dator är stulen eller ej?! kommer man att se vem som äger datorn eller ska man bara skicka ett formulär?
Som sagt jag kan inte detta!

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 17:00

Ett regiter är ett mycket bra initiativ, speciellt om "man" och polisen kan kika i det…

Dock finns det två problem:
* Det är ju bara de nyaste Mac:arna detta funkar 100%-igt på (säg sedan tre år).
* Datorer om varit i holland på service kan tappa funktionen för serienummer.

En irriterande sak kan ju vara att säljare är mindre intresserade av att avregistrera sig på ett serienummer/MAC, och om köpare kan knappa i ändå så lär det bli kaos… Ja det kan bli mycket problem med säljare som struntar i det hela så fort affären är över (dvs. nye ägaren kan aldrig använda registret).

Små program som skickar IP vid tidpunkter/händelser finns redan, det handlar väl mest om en server med log… …och eftersom man bara behöver de senaste fem ip:na (något) så blir det ju inte så stora loggar heller…

Att vägra service på oregistrerade är ju otänkbart, men är det lätt använt så är det ju så smidigt att kolla så det torde ske vid service ändå…

Men bra idé
(Som varit på tal tidigare, flera gånger. Men inte så seriöst ).

Ursprungligen av Pär:

Ett regiter är ett mycket bra initiativ, speciellt om "man" och polisen kan kika i det…

Dock finns det två problem:
* Det är ju bara de nyaste Mac:arna detta funkar 100%-igt på (säg sedan tre år).
* Datorer om varit i holland på service kan tappa funktionen för serienummer.

En irriterande sak kan ju vara att säljare är mindre intresserade av att avregistrera sig på ett serienummer/MAC, och om köpare kan knappa i ändå så lär det bli kaos… Ja det kan bli mycket problem med säljare som struntar i det hela så fort affären är över (dvs. nye ägaren kan aldrig använda registret).

Att vägra service på oregistrerade är ju otänkbart, men är det lätt använt så är det ju så smidigt att kolla så det torde ske vid service ändå…

- Alla datorer sedan 80-talet har unika serienummer
- Ingen dator tappar sitt serienummer, däremot kan det ändras om logikkortet är utbytt.
- Man får skapa en rutin för att överlåta datorer, jag tror inte det är ett stort problem.

- Ingen ska vägras service. Men alla datorer som lämnas in för service loggas i registret, dvs en sökning skall göras på alla datorer för att se att den inte är stulen. Eftersom servicefirman också har uppgifter på vem som lämnat in datorn för service blir det spårbart.

• Oregistrerad
  • 2005-01-08 17:11
Ursprungligen av Björnström:

- Alla datorer sedan 80-talet har unika serienummer

Jo, men på äldre är det svårt att hitta…

- Ingen dator tappar sitt serienummer, däremot kan det ändras om logikkortet är utbytt.

Finns info på apple om hur man kan försöka få datorn att visa det om den inte vill, men det hjälper bara ibland…

- Man får skapa en rutin för att överlåta datorer, jag tror inte det är ett stort problem.

Tänkte mest på hur man haterar det när rutinen klickar, så det inte blir tungrott… (för då kommer det knasa…)

- Ingen ska vägras service. Men alla datorer som lämnas in för service loggas i registret, dvs en sökning skall göras på alla datorer för att se att den inte är stulen. Eftersom servicefirman också har uppgifter på vem som lämnat in datorn för service blir det spårbart.

Låter bra…

Sen är ju problemet med hur säkert registret är, så det inte blir som med vissa mailadresser på 99 eller som med dom misstankar det finns om kundregister…
Bara så man hjälper och inte själper

Ursprungligen av Pär:

Ja det kan bli mycket problem med säljare som struntar i det hela så fort affären är över (dvs. nye ägaren kan aldrig använda registret).

Betalar man för tjänsten per dator så lär man inte vilja betala för en dator man inte äger. Klicka i en ruta när den är såld och inte betala längre för den datorn är kanske en lösning? Och då kan den nye ägaren registrera samma mac adress som inte längre finns i registret därför att den gamle ägaren sålt sin dator. Endast en idé - hur det egentligen ska funka vet jag ej.

Ursprungligen av Pär:

men att vägra service på registrerade stulna datorer är väl tanken från början?

---
Själv tycker jag det är en super-idé om alla parter är med på den till 100%.
---

Ursprungligen av abens:

Betalar man för tjänsten per dator så lär man inte vilja betala för en dator man inte äger. Klicka i en ruta när den är såld och inte betala längre för den datorn är kanske en lösning? Och då kan den nye ägaren registrera samma mac adress som inte längre finns i registret därför att den gamle ägaren sålt sin dator. Endast en idé - hur det egentligen ska funka vet jag ej.

men att vägra service på registrerade stulna datorer är väl tanken från början?

- Jag vill återigen säga att registreringen av datorer bör vara helt kostnadsfri. Därför blir inte det där ett problem. Även sökningar i registret ska vara kostnadsfritt.

Däremot kanske det kostar femhundra kronor att stöldanmäla datorn som betalas av försäkringsbolaget (+10% hittelön om datorn hittas via registret). Det kanske inte ens behövs, det kan ju finnas företag som är beredda att finansiera lösningen?

Det är klart att den som lämnar in en stulen dator måste förklara för polisen hur han/hon fått tag på datorn.

Den som söker får inte se någonting utöver om datorn är stöldanmäld eller står som "till salu".

Du kan inte se vem som äger en viss dator.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-08 17:02

Apple?????
Det här är ju Martins idé!
Kör Martin och ta en abonnemangsavgift/år.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Apple?????
Det här är ju Martins idé!
Kör Martin och ta en abonnemangsavgift/år.

Jag vill inte tjäna pengar på andras olycka. För det här ska fungera måste vi få brett stöd ifrån hela branschen på alla nivåer. Apple, serviceföretagen, försäkringsbolagen, polisen, återförsäljare, annonstorg och macsajter skall finnas representerade i styrelsen.

Intäkterna går till brottsförebyggande åtgärder, ideell förening i grunden (dvs icke-vinstdrivande).

Så fort någon tjänar på det innebär det problem tror jag.

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-08 17:29

Jag vill inte tjäna pengar på andras olycka.

Å, det är det så många som gör utan skrupler - ta bara privatiseringen av sjukhusen tex.

För det här ska fungera måste vi få brett stöd ifrån hela branschen på alla nivåer. Apple, serviceföretagen, försäkringsbolagen, polisen, återförsäljare, annonstorg och macsajter skall finnas representerade i styrelsen.

Intäkterna går till brottsförebyggande åtgärder, ideell förening i grunden (dvs icke-vinstdrivande).
.

Så fort någon tjänar på det innebär det problem tror jag.

Kanske, men inte nödvändigtvis.

Dum fråga, serienumret vet jag, men var finner jag MAC-adressen?

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-08 17:05

Kör på jag är med om det inte ska kosta skjortan!
Bara jag kan ändra namn och adress vid eventuellt överlåtelse av min ibook!

Ursprungligen av Danielo:

Kör på jag är med om det inte ska kosta skjortan!
Bara jag kan ändra namn och adress vid eventuellt överlåtelse av min ibook!

Jag tycker registrering skall vara helt gratis. Och såklart ska du kunna överlåta din dator, annars har man ju resonerat lite konstigt när man byggde systemet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-08 17:11

låter som en lovande en ide, jag skulle regga mina macar rakt av och hoppas att man får en bra "bredd" på användare

Såvitt jag vet har man kunnat se serienumret i "system profiler" sedan åtminstonde början på 90-talet. Det finns ju dessutom på baksidan av datorn som en etikett.

Vad gäller kundregistrets säkerhet är det naturligtvis så att föreningen får se till att sköta detta professionellt. Det tar säkert tid att få alla nödvändiga tillstånd innan driftstart men målen helgar medlen, säger man så?

• Medlem
  • Orranäs
  • 2005-01-08 17:40

Öppna programmet systeminformation och leta upp Nätverk.

Ursprungligen av Tobbe Hj:

Öppna programmet systeminformation och leta upp Nätverk.

Är det min IP-adress som avses ???

som jag tidigare nämnde i "den stulna powerbook tråden": Jag lämnar min laptop obevakad för ofta och en sådan här tjänst skulle vara ovärderlig för mig!! Jag kommer garanterat stödja detta projekt! TACK! TACK! TACK! för ett utmärkt initiativ!

Nej det är nätverkskortets fysiska adress typ 00:ff:88:99:dd

• Medlem
  • Täby
  • 2005-01-08 19:22

Jag skulle anmäla mig med en gång... iPods har ju serienr också... skulle vara bra att kunna registrera dessa också

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-08 19:26

Bra idé, spåna vidare och utveckla.

Aha, då får vi väl registrera både datorer, iPods och bildskärmar?

Bevaka tråden