Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ideella föreningen Macregistret

Tråden skapades och har fått 42 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Täby
  • 2005-01-09 17:59
Ursprungligen av Björnström:

Aha, då får vi väl registrera både datorer, iPods och bildskärmar?

Sweet

Antar att detta enbart kommer att gälla apple produkter dock?
Inte för att jag har så mycket mer att registrera

Låter som en bra idé. Jag jobbar som konsult åt ett par skolor och vet att detta är något som är av intresse. Det enda problem jag ser med ett sådant register är att folk i allmänhet är glömska och lata och att det kan bli en mängd ouppdaterad information pga det.

Apple påstod sig ha en liknande tjänst enligt irland-supporten.
Jag har "flaggat" ett par datorer (ett 10-tal från en skola förra året) som stulna hos Apple. Om de skulle dyka upp på service-ärenden så skulle Apple kontakta mig.
Sedan testade jag Apple genom att ringa ett halvår senare och säga att jag (med fingerat namn) hade en trasig ibook som behövde lagas. Jag angav ett utav serienumren som jag "flaggat" och det var inga problem alls att få service på den.
Sedan ringde jag upp Apple igen (efter att de hade skickat en servicelåda) för att kolla om inte deras skärmar hade börjat blinka rött eller nåt när jag angav serienumret. Inte då, det fanns ingenting angivet om att en dator med det serienumret skulle vara anmäld stulen till dem. Så bra fungerade det.
Så ett välfungerande alternativ skulle vara mycket intressant.

Jag kan tillägga att ni inte ska snacka om det här utanför Plusforumet (såg någon som tog upp det på ett annat forum).

Om/när vi rullar igång kommer det ta ett bra tag innan det är i drift, kan tänka mig att avtal, tillstånd och registrering tar 3 månader...

Vi måste ju hitta någon begränsning, Appleprodukter är speciellt lämpliga eftersom vi talar om en liten tätt sammansluten målgrupp där serienumret inte går att ändra. På en PC kan man ju byta moderkort, lite knepigare med en mac där moderkortet kostar mer som reservdel än en ny dator...

Superbra idé!
Detta behövs verkligen.

Allt med serienummer ska kunna registreras.

Skapa sedan ett litet billigt paket som kan säljas med varje dator som garanterar att den är reggad i systemet. Detta ska alla ÅF använda!

Tror Apple välkomnar det också.

Jag är med på allt! Hjälp etc etc.

Senast redigerat 2005-01-09 19:18

Ingen dum idé att deala med återförsäljare. Skapa ett koncept liknande "Apple Care" som man kan köpa till för en 100-lapp eller nåt? Ärligt talat, om man köper en dator för x-tusen kronor hos en återförsäljare och får frågan "För 100-kronor läggs du in i en databas som underlättar eftersökningsarbetet ifall din dator blir stulen", då skulle i alla fall inte jag tveka en sekund.

Ursprungligen av Martin Pettersson:

Ingen dum idé att deala med återförsäljare. Skapa ett koncept liknande "Apple Care" som man kan köpa till för en 100-lapp eller nåt? Ärligt talat, om man köper en dator för x-tusen kronor hos en återförsäljare och får frågan "För 100-kronor läggs du in i en databas som underlättar eftersökningsarbetet ifall din dator blir stulen", då skulle i alla fall inte jag tveka en sekund.

Nu verkar det som om jag tar på mig rollen av Herr Negativ, men jag tycker att det är ett riktigt bra projekt att få i rullning och skulle med största sannolikhet vara tidig att registrera mig när det blir klart. så till kritiken: För att det ska fungera bra att spåra stulna datorer över nätet så var de flesta ju överens om att MAC-adressen var tvungen att finnas med i registret, vad jag vet så står inte den adressen på kartongen (rätta mig om jag har fel) och därmed måste ÅF antingen öppna kartongen och starta datorn eller överlåta arbetet att registrera datorn i registret åt köparen. Är det fallet så missas chansen att enkelt kunna anmäla sig när man väl handlar datorn, sen tar ju lättja lätt vid.

• Medlem
  • Munkedal
  • 2005-01-09 20:49
Ursprungligen av Niklas Brunberg:

Nu verkar det som om jag tar på mig rollen av Herr Negativ, men jag tycker att det är ett riktigt bra projekt att få i rullning och skulle med största sannolikhet vara tidig att registrera mig när det blir klart. så till kritiken: För att det ska fungera bra att spåra stulna datorer över nätet så var de flesta ju överens om att MAC-adressen var tvungen att finnas med i registret, vad jag vet så står inte den adressen på kartongen (rätta mig om jag har fel) och därmed måste ÅF antingen öppna kartongen och starta datorn eller överlåta arbetet att registrera datorn i registret åt köparen. Är det fallet så missas chansen att enkelt kunna anmäla sig när man väl handlar datorn, sen tar ju lättja lätt vid.

På min iMacG5 kartong står den under Ethernet id på samma klisterlapp som serienummret mm.

Tycker för övrigt att förslaget med ett macregister är ett mycket bra.

Senast redigerat 2005-01-10 18:18

Låt reggningen kosta en slant, låt säga 100 kr det är ingen stor summa för att skydda sin dator mot stöld. Gratis är självklart bättre men samtidigt så kommer detta innebära vissa kostnader.
Låt säga att vi även skapar en "SWAT Squad" som när väl tjuven är framme så kan dessa göra allt de kan för att spåra maskinen.
Det viktiga är att vi får en kontakt mailadress till alla Auktoriserade Apple Service Providers, så att uppgifter om stulna datorer snabbt kan gå ut till dessa.

Ursprungligen av Mattias Hedman:

Låt reggningen kosta en slant, låt säga 100 kr det är ingen stor summa för att skydda sin dator mot stöld. Gratis är självklart bättre men samtidigt så kommer detta innebära vissa kostnader.
Låt säga att vi även skapar en "SWAT Squad" som när väl tjuven är framme så kan dessa göra allt de kan för att spåra maskinen.
Det viktiga är att vi får en kontakt mailadress till alla Auktoriserade Apple Service Providers, så att uppgifter om stulna datorer snabbt kan gå ut till dessa.

Kan man inte kalla det "S.I.T.S." Speciellt Internet-Tränad Spårstyrka?

Skämt åsido... Kommer gruppen att arbeta tydligt (då menar jag att dom måste arbeta enligt lagar och fastställda regler för föreningen) kommer det bli lätt för hälare att upptäcka dem och ta sig förbi på ett sätt eller annat. Vill bara göra er medvetna om det.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-09 19:43

Ruskigt bra idé. Centrala register brukar inte vara något jag hoppar högt av glädje över, men när det är frivilligt att gå med och syftet är att skapa ett verktyg mot folk som inte klarar av att skilja på ditt och mitt... then count me in.

Utan att ha tänkt på några detaljer....
Återförsäljaren skulle kunna fylla i ett papper med serienummer och annan tillgänglig info samt att man får med ett kuvert med adress (till föreningen) och färdigbetalt porto på så minimerar man i alla fall risken att köparen är för slö för att anmäla sig. Trots allt är det frivilligt och glömmer man får man skylla sig själv litegrann. (om man nu har betalat 100 kronor för det hela)

På samma papper kan man skicka med tydliga instruktioner hur man får fram MAC-adress och eventuell annan info som är otillgänglig innan lådöppning.
Dessutom så måste det ju finnas någon form av verifikation (kvitto) på att köparen har betalt (mao, äger) sin dator.

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-09 22:00

Bra idé! Jag tror att det finns en hel del svårigheter att komma igång; säkerhet, få med alla service ställen + apple själva osv. Med får man väl igång det så låter det svinbra! Kanske finns här eldsjälar nog att få upp det på banan? Mr Bjornstrom verkar ha en bra bild över vad som krävs och vilka parter som måste vara med för att det ska fungera. Det handlar ju mer om samarbetets former än hur en teknisk lösning kan fungera.

Jag håller tummarna!

Bevaka tråden