Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Kopiera VHS till DVD via DV blir svartvit

Tråden skapades och har fått 9 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag vill kopiera en videokassett jag köpt (Looney Tunes samling till DVD, och tog min Panasonic GV50 DV kamera och kopplade in min video till enligt den något bristfälligt språkkollade manualen.

Men jag får enbart svartvitt, både då videokassetten spelas upp och då enbart TV visas via videon. Någon som råkat på något liknande?

/CX

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-11 00:54

Låter som det är en NTSC-kassett i en bandspelare som inte klarar av det. Det kan också uppstå vid överföring via S-VHS...

I övrigt kan jag säga att du förlorar en massa kvalitet på att gå via DV till mpeg2 (DVD) så jag skulle behålla VHS:en tills jag hittade orginalDVDn, också för ljudets skull.

Ursprungligen av Earth:

Låter som det är en NTSC-kassett i en bandspelare som inte klarar av det. Det kan också uppstå vid överföring via S-VHS...

I övrigt kan jag säga att du förlorar en massa kvalitet på att gå via DV till mpeg2 (DVD) så jag skulle behålla VHS:en tills jag hittade orginalDVDn, också för ljudets skull.

Men om jag lyckas spela kassetten i VHSn och visa den i färg på TVn, borde det inte innebära att den isåfall klarar NTSC?

Av det jag såg på datorn av den svartvita så var det inte speciellt bra, nej. Senast jag sökte på Looney Tunes DVDer så fanns det inte speciellt mycket av dom - när jag kollar Amazon nu så verkar det finnas en hel del, så jag lutar åt att blåsa av det hela och köpa DVDer istället.

/CX

Hej.
Det beror på 2 olika orsaker.
1) Original kasetten kan vara kodad i Macrovision. Många orginal har kopierings skydd.
2) Att det är en NTSC kasset. Är väldigt imponerat på din kamera om den klarar att grabba NTSC även om det blir svartvitt då signalen är i en annan vågfrekvens.

Ursprungligen av shompa:

Hej.
Det beror på 2 olika orsaker.
1) Original kasetten kan vara kodad i Macrovision. Många orginal har kopierings skydd.
2) Att det är en NTSC kasset. Är väldigt imponerat på din kamera om den klarar att grabba NTSC även om det blir svartvitt då signalen är i en annan vågfrekvens.

Kollade kassetten - där står att det är en PAL kassett, så då återstår Macrovision kodningen. Verkar dock inte vara någon märking på kassetten som indikerar något kopieringsskydd.

Det intressanta är iofs att även *TV-signalen* som går via videon till DV kameran är svartvit; hade detta varit ett uppspelningsproblem eller ett kopieringsskydd så borde väl inte det inverka på TV signalen?

/CX

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-11 16:57

kan vara en tredje grej:

s-vhs (en rund kontakt med flera stift) koppling vs. komposit (RCA-kontakt) eller liknande.

Ursprungligen av henil:

kan vara en tredje grej:

s-vhs (en rund kontakt med flera stift) koppling vs. komposit (RCA-kontakt) eller liknande.

Med DV kameran följde en SCART med ett antal utgångar:
1. S-VHS utgång
2. Video
3. R/L audio

Enligt instruktionsbokens bristfälliga engelska så skall alla dessa kopplas in i kameran; alla kablar är färgkodade, så det borde inte gå att förväxla dom. Låter det rimligt att både video och S-VHS skall kopplas in i kameran?

/CX

eMac till TV

eMac till TV

Tja ba, allt funkar i färg, bra bild mm, det ända som blir svartvitt är iTunes Visualizer, någon som vet varför?

MVh/Peter

PS det blir samma med s-vhs & rca

• Medlem
  • Härnösand
  • 2005-01-12 12:29

Prova (kanske du har gjort redan) att bara koppla in en av video-kontakterna och testa.

Hmmm. Skall göra det när jag kommer hem...

/CX

1
Bevaka tråden