Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Förbaskade fonter! Strul strul, strul...

Tråden skapades och har fått 52 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-11 16:38

Finns det nån som är en hävert på att organisera sina fonter och som orkar ge en lektion i hur man gör det på smidigaste sättet?

Jag har ett par tusen fonter och brukade använda Extensis Suitcase. Men så upptäckte jag att programmet inte ville importera en del snitt. Jag försökte på alla möjliga vis, att "lägga till", att dra in i fönstren, osv. Inte funkade det.

Då tänkte jag testa FontBook på allvar. Det programmet ville ta med fonterna (som ju ligger på femtielva ställen. Eller 5-7 platser i alla fall). Men det går ju så innihelvete trögt!!!! Det tar ju 5-10 minuter för att starta, badbollar snurrar, hårddisken tuggar o knäpper...

När jag till slut stängt av alla snitt som jag inte tänker använda dagligen, utom 20-30 stycken som jag tänkte ha som "grund" om jag kör utan FontBook, så öppnade jag Photoshop och fick i alla fall 2-300 fonter i menyn. Arghh....

Kan nåt på allvar reda ut detta: Enklaste sättet att jobba, hur organisera fonterna, hur använda programmen, etc. Jag lovar att scanna en back öl och skicka över. Bästa sorten.

Danne

Så här gör jag:

För enkelhetens skull beskriver jag det från installationen av Mac OS X. Svensk i detta fall.

• När jag installerar väljer jag att inte installera några extra typsnitt.
• Efter installationen skapar jag mappen /~user/Dokument/Arkiv.
• Jag ser till att mappen /~user/Bibliotek/Fonts är tom.
• Mappen /Bibliotek/Fonts/ kopierar jag till ovan nämnda Arkiv-mapp och döper den så att jag vet var typsnitten kommer ifrån. Därefter tömmer jag originalmappen.
• Jag gör likadant med mappen /System/Bibliotek/Fonts med den skillnaden att jag behåller följande typsnitt: Courier, Geneva, Helvetica, LastResort, LucidaGrande, Monaco, Symbol, Times och ZapfDingbats. Dessa används på ett eller annat sätt av systemet. För att få slänga typsnitt i denna mapp måste du autenticera dig som administratör.

Nu har jag ett fräscht system färdigt för nästa steg (mot den perfekta grafiska arbetsmiljön). Du nämner Photoshop så jag nedna kommer en beskrivning hur man ska/bör/kan hantera Adobe CS.

• Installera som vanligt.
• Kopiera mappen /Bibliotek/Application Support/Adobe/Fonts/ till Arkiv enligt tidigare. ta sedan bort allt i originalmappen utom mappen Reqrd. Den används av Adobes program.
• Installationen lägger även ett typsnitt, Warnock pro, i /Bibliotek/Fonts/ ... kopiera det till Arkiv.

Så där. Rent o fint som en barnarumpa

Hur ska du nu hantera typsnitten?

• Gör en genväg till /~user/Bibliotek/Fonts/ i Finder-fönstrets sidofält.
• Skapa mappen /~user/Dokument/Typsnitt och skapa en genväg enligt ovan.
• Släng in alla typsnitt du har/använder/kommer att använda i mappen Typsnitt.
• Nu när du behöver använda ett typsnitt öppnar du mappen Typsnitt, lokaliserar det snitt (mappen) du behöver och dra den till Fonts i sidofältet. Voila - nu aktiveras det i alla program.
• Deaktivera det genom omvänt förfarande.

Detta system använder jag och mina kollegor för produktion av 7 st månadstidningar. hur smidigt som helst. Suitcase åkte ut för länge sedan. Font Book är skrattretande.

Lycka till!

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-11 17:40

Utmärkt!

Jag har faktiskt redan satt igång med städningen/flyttning.
Men jag behöver ändå Suitcase eller FontBook eller nåt för att kunna katalogisera fonterna. Som gammal typografibög vill jag ha sorterat efter:

Giralder
Didoner
Linjärer
Mekaner
Extremer
Skripter
Åsså en mapp med särskilt aktuella fonter.

Hur hittar du/soerterar du om du inte använder når font-program?

Ursprungligen av Danne V:

Utmärkt!

Jag har faktiskt redan satt igång med städningen/flyttning.
Men jag behöver ändå Suitcase eller FontBook eller nåt för att kunna katalogisera fonterna. Som gammal typografibög vill jag ha sorterat efter:

Giralder
Didoner
Linjärer
Mekaner
Extremer
Skripter
Åsså en mapp med särskilt aktuella fonter.

Hur hittar du/soerterar du om du inte använder når font-program?

Just sorteringen är väl den största bristen med min metod. Det är inte klockrent, men du kan ju skapa mappar med namnen ovan. I mappen Typsnitt då. Själv ändrar jag inte typsnittsuppsättningen så ofta så jag klarar mig, men visst hade det varit kanon om möjligheten fanns. Jag är i första hand ute efter ett stabilt system. Jag är typografinerd OCH pedant i samma person

...Men jag behöver ändå Suitcase eller FontBook eller nåt för att kunna katalogisera fonterna. Som gammal typografibög vill jag ha sorterat efter:

Giralder
Didoner
Linjärer
Mekaner
Extremer
Skripter
...

Gör den här sorteringen en gång för alla på hårddisken - inte inne i Suitcase. Bränn sedan en backup med hela mappstrukturen. Varför då? Den dagen Suitcase ger upp så får man annars kasta prefsfilerna och börja på ny kula. Om du iställer har mappsorteringen på hårddisken så kastar du Suitcase prefs-filer och droppar sen in mapparna i det övre vänstra fönstret så är du tillbaka på Gå på några minuter.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 10:03
Ursprungligen av Anders Täpp:

Gör den här sorteringen en gång för alla på hårddisken - inte inne i Suitcase. Bränn sedan en backup med hela mappstrukturen. Varför då? Den dagen Suitcase ger upp så får man annars kasta prefsfilerna och börja på ny kula. Om du iställer har mappsorteringen på hårddisken så kastar du Suitcase prefs-filer och droppar sen in mapparna i det övre vänstra fönstret så är du tillbaka på Gå på några minuter.

Jo, jag borde göra nåt sånt.
Borde t.o.m. printa ut varje still till en egen stilprovsbok.
Borde även äta mindre fet mat, lägga mig tidigare på kvällarna och använda tandtråd varje dag....<suck>
Vi får väl se om det finns tid nån gpng...

Jo, jag borde göra nåt sånt.
Borde t.o.m. printa ut varje still till en egen stilprovsbok.
Borde även äta mindre fet mat, lägga mig tidigare på kvällarna och använda tandtråd varje dag....<suck>
Vi får väl se om det finns tid nån gpng...

Utskrivna stilar i en pärm kan du ta bort direkt. Man sitter vid skärmen och jobbar och den hjälp man kan få via sökningar i Suitcase överträffar vida bläddrande i en pärm med 200 sidor.

Fet mat... läste igår att forskarna har ett piller på gång. De har fått laboratoriemöss att skapa muskler istället för fett helt utan arbete. Så här gäller det bara att härda ut något år tills produkten finns på marknaden.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,587166,00.html

Tandtråd har jag haft som ett ok över mig de senaste åren. Tandläkaren har sagt att jag måste börja med detta men varje gång jag försökte tog det mig 30 min och 5 meter tråd att göra rent de lättåtkomliga tänderna, så jag hade gett upp. Hittade nyligen en 15 cm lång klyka med tråd på Hemköp. När man vill komma åt i de bakre regionerna så kan man bita ner på klykan lite försiktigt. Jag gör nu rent med tråd i hela käften på 2 minuter.

Vill du lägga dig tidigare på kvällarna ska du skaffa hund. De vill ut å bajsa tidigt som sjutton så då orkar man inte hålla nattsuddet igång.

Har du fler problem?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 12:54

Utskrivna stilar i en pärm kan du ta bort direkt. Man sitter vid skärmen och jobbar och den hjälp man kan få via sökningar i Suitcase överträffar vida bläddrande i en pärm med 200 sidor.

Njaee...Det är fortfarande överlägset att kunna lägga ut ett dussing stilprov på ett bord och jämföra. Alldeles särskilt om du inte är ensam, t.ex. med kund eller medarbetare. Det är nåt visst med papper ändå. Men det lär inte bli av...

Fet mat... läste igår att forskarna har ett piller på gång. De har fått laboratoriemöss att skapa muskler istället för fett helt utan arbete. Så här gäller det bara att härda ut något år tills produkten finns på marknaden.
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,587166,00.html

Tandtråd har jag haft som ett ok över mig de senaste åren. Tandläkaren har sagt att jag måste börja med detta men varje gång jag försökte tog det mig 30 min och 5 meter tråd att göra rent de lättåtkomliga tänderna, så jag hade gett upp. Hittade nyligen en 15 cm lång klyka med tråd på Hemköp. När man vill komma åt i de bakre regionerna så kan man bita ner på klykan lite försiktigt. Jag gör nu rent med tråd i hela käften på 2 minuter.

Vill du lägga dig tidigare på kvällarna ska du skaffa hund. De vill ut å bajsa tidigt som sjutton så då orkar man inte hålla nattsuddet igång.

Har du fler problem?

Jag ska prova med tryckluft istället för tandtråd.
Åsså köpte jag en träningscykel förra veckan.
Årets duktighetsindex är redan uppnått.

Burp ... McChicken är inte bra.

Anledningen till att jag gör som jag gör med mina typsnitt är att jag vill ha benhård koll på vad som händer. Sitter i ett underbemannat flöde som kräver att allt funkar, hela tiden Upplevede en del strul med Suitcase och bestämde då att fimpa det. Har inte enorma mängder av obekanta typsnitt som jag måste aktivera fram o tillbaka.

En bra regel är att efter varje programinstallation kolla igenom alla Fonts-mappar och rensa bort de man inte vill ha. MS Office dumpar in enorma mängder skräp.

Om man nu bara kan få kollegorna att inte pilla på sånt de inte ska pilla på

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-11 19:36

Jag har nu flyttat över de flesta fonter till en särskild mapp. Det blev 1.500 stycken med varianter = 3.500 snitt. Men lika phan så finns det ju en hoper font mappar här och där till bl.a. Microsoft, i Classic, osv och jag törs inte flytta runt allihop...

Så jag startade Suitcase och skulle importera fonterna (skulle jag ta bort de som finns i Suitcase först?). men programmer kroknade och kraschade. Köörde då FontDoctor och tog bort en del dubletter ockh skadade fonter. Suitcase kraschade ändå.

Då provade jag med FontBook. Badboll, badboll, badbol och inget annat.

Då tänkte jag färsöka med Suitcase ännu en gång: Den startar inte längre - även om den finns med i Findder och en triangel vid ikonen i dockan.

Och trots att det bara finns ett tjugotal fonter i systemfontmappen, och att alla fonter är borta från Adobes fontmapp i Application Support, så kommer det upp ett par hundra fonter i Photoshop. Och det verkar som om hela datorn segat till sig...

Detta är ju alldeles förbannat. Nu är jag riktigt grinig...Tips och hjälp emottages med STOR tacksamhet.

HerreGud!
Vad pysslar du med¿?¿
Ta bort alla typsnitt som systemet inte behöver från biblioteket.
Aktivera de typsnitt du behöver för tillfället med Suitcase, eller gör olika uppsättningar där för olika ändamål.
I den där mappen där du ar dina 3.500 typsnitt kan du ju sortera som du vill efter typ eller what ever.
Trassala inte tillet i onödan.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-11 20:03
Ursprungligen av Nurell:

HerreGud!
Vad pysslar du med¿?¿
Ta bort alla typsnitt som systemet inte behöver från biblioteket.
Aktivera de typsnitt du behöver för tillfället med Suitcase, eller gör olika uppsättningar där för olika ändamål.
I den där mappen där du ar dina 3.500 typsnitt kan du ju sortera som du vill efter typ eller what ever.
Trassala inte tillet i onödan.

Herre Gud själv du.
Ett bra knep är att läsa ett inlägg innan man postar syrliga svar.
Så slipper man stå med byxorna nere själv.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-11 22:24

Uppdatering:

Det blev en rejäl städning eftersom hela systemet verkade ha fått sig en riktig duvning efter all flyttning av fonter.

Slängde ut allt som hade med Extensis att göra, la in fonter exakt som dom ligger i ett jungfrueligt system. körde permissions och t.o.m. en vända med DiskWarrior. Installerade sedan Suitcase igen - och nu startade det i alla fall.

Eftersom programmet kroknade när jag försökte lägga in hela foldern med dom 3.500 fonterna, så håller jag som bäst på att dra in 10-12 i taget. Puh. Men ibland kraschar Suitcase ändå av trycket, så det verkar funka om man själv stänger av och låter det hämta sig några sekunder innan man trycker in nya fonter.

Har kommit ner t.o.m fonter som börjar på C. Resten imorron....

Danne

Har du aktiverat funktionen i Suitcase som letar efter skadade typsnitt? Om du har 3500 typsnitt som du samlat på dig genom åren bör du ännu hellre köra dom ett varv genom FontDoctor X. Städa bort alla skräpstilar som kanske ser kul ut när du typograferar men som strular till hela systemet för att de är skadade.

Det Massebasse gör manuellt kan Suitcase göra åt dig. Gäller även flytt av systemstilarna man inte vill ha med. Du kan helt enkelt aktivera funktionen som ger Suitcase rättigheter att stänga av och på systemstilarna. "Manage System Fonts..." heter det.

Jag brukar städa bort de asiatiska stilarna som läggs in (trots att man kör anpassad installation). För övrigt är det Suitcase som gäller.

Vad man har behov av styrs en hel del av vilken typ av grafiskt arbete man utför också. Sitter man på en tidning med 50 bestämda stilar att hålla sig till funkar det ju på ett sätt. På reklambyrå vill man kunna plocka upp ett två år gammalt jobb och ta en titt och få typsnitten autoladdade. Det går bara med Suitcase och liknande verktyg. Att sitta och handpilledutta vore helt otänkbart som vi jobbar.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 10:01

Har du aktiverat funktionen i Suitcase som letar efter skadade typsnitt? Om du har 3500 typsnitt som du samlat på dig genom åren bör du ännu hellre köra dom ett varv genom FontDoctor X. Städa bort alla skräpstilar som kanske ser kul ut när du typograferar men som strular till hela systemet för att de är skadade.

Det Massebasse gör manuellt kan Suitcase göra åt dig. Gäller även flytt av systemstilarna man inte vill ha med. Du kan helt enkelt aktivera funktionen som ger Suitcase rättigheter att stänga av och på systemstilarna. "Manage System Fonts..." heter det.

Jag brukar städa bort de asiatiska stilarna som läggs in (trots att man kör anpassad installation). För övrigt är det Suitcase som gäller.

Vad man har behov av styrs en hel del av vilken typ av grafiskt arbete man utför också. Sitter man på en tidning med 50 bestämda stilar att hålla sig till funkar det ju på ett sätt. På reklambyrå vill man kunna plocka upp ett två år gammalt jobb och ta en titt och få typsnitten autoladdade. Det går bara med Suitcase och liknande verktyg. Att sitta och handpilledutta vore helt otänkbart som vi jobbar.

Anders,

Tack, tack.

Körde Doktorn innan jag började installera. Ska kolla detta med systemfonterna åxå.
Jo, man har samlat på sig, och dilemmat är inte bara när man ska göra om gamla jobb, utan när man ska leta fram nån passande still för nya jobb. Man måste helt enkelt kunna se dom.

Men efter diverse systemreparationer, ominstallation, svordomar (och tre pilsner) så börjar det se riktigt bra ut.

Men jag är INTE imponerad av Mac OSX's fonthanteringssystem...

Ja just ja... Office

I Office programmapp finns en mapp med typsnitt. Om inte Office hittar dessa stilar installerade i systemet så lägger den in dom. Om man gömmer typsnitten för Office på annan plats så installeras inte stilarna. Det hjälper alltså inte att städa bort stilarna i Fonts-mapparna. Nästa gång Office går igång läggs dom tillbaka.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 13:33

Lite läsvärt i ämnet hittar ni här:

http://images.apple.com/pro/pdf/L303878B_Font_TT_v4.pdf

Ursprungligen av jhansen:

Lite läsvärt i ämnet hittar ni här:

http://images.apple.com/pro/pdf/L303878B_Font_TT_v4.pdf

Bra!

Sid 23 och framåt beskriver vilka typsnitt man kan ta bort och vilka som måste vara kvar. Skönt att äntligen få detta beskrivet från källan.

Glöm inte att OS X inte tar emot typsnitt äldre än 1991 heller.
Men det kanske alla visste.

Men interssant läsning! Jag har intellerat båda lösningar.

Har en STOR kund som kör med FontBook och är nöjd. Det kräver dock RAM minne... deras maskiner har 2 Gb i alla maskiner.

• Oregistrerad
  • 2005-01-12 14:34

Kan bara säga att OS X är mycket mera specifik när det gäller vilka fonter den tillåter eller inte att fungera.

Vi hade 5000 fonter som vi trodde var ok men blev misstänksamma när vissa program tex. Indesign tog evigheter att köra igång, Quark krashade hela tiden i classic och det var allmänt kaos.

Körde alla fonterna i Fontdoctor, ATM Deluxe (classic) och sedan kollade jag dem igen i Suitcase (check fonts).

Det visade sig att det var över 200 fonter som hade allvarliga problem och ytterliggare fonter hade mindre problem (typ saknade postscript osv.) När väl dessa blivit placerade i en separat folder var det inga som helst problem att lägga in alla fonterna i Suitcase.

Nämnas också var att jag i början inte kunde slänga ut vissa fonter ur Suitcase. De var så skadade att jag var tvungen att slänga Suitcase inställningarna.

Allt rullar på mycket bättre efteråt.
Hur många problem som fonterna skapat i OS 9 och som man skyllt på andra saker är nog en annan diskussion.

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 15:25
Ursprungligen av Tobias:

Kan bara säga att OS X är mycket mera specifik när det gäller vilka fonter den tillåter eller inte att fungera.

Än vad? En osthyvel?
Allvarligt talat: Fonthanteringen är ju fullkomligt värdelös, och man undrar hur långt upp i dajmkrysset dom haft huvudena, dom hos Apple och andra programföretag som står bakom fiaskot. Jag har f.n. inte mindre är 11 fontmappar som skapats av program och system. Visst fattar jag att t.ex. Adobe vill att man använder just deras fonter när deras program körs, men det måste dom väl ha kunnat fixa bättre.
<fortfarande sur>

Än vad? En osthyvel?
Allvarligt talat: Fonthanteringen är ju fullkomligt värdelös, och man undrar hur långt upp i dajmkrysset dom haft huvudena, dom hos Apple och andra programföretag som står bakom fiaskot. Jag har f.n. inte mindre är 11 fontmappar som skapats av program och system. Visst fattar jag att t.ex. Adobe vill att man använder just deras fonter när deras program körs, men det måste dom väl ha kunnat fixa bättre.
<fortfarande sur>

Nu tycker jag att du är en smula orättvis. Mac OS X fonthantering är på det stora hela mycket bra. Det man kan kritisera är att Apple är lite dåliga på att berätta om hur saker och ting fungerar och att de ibland bestämmer lite väl mycket åt användaren.

Jag håller delvis med. Jag gillar den logiska strukturen men gillar inte att man tvingas ha ett helt gäng stilar kvar i typsnittslistan.

Fick jag ändra på något så skulle inte mappen /System/Fonts synas i typsnittsmenyerna. Där kunde de lägga allt som kan behövas någongång utifallatt men låt mig slippa se dessa stilar. System och program skulle hitta stilarna där när de krävs men jag skulle slippa se dom när jag bläddrar inne i ett layoutprogram. Den som vill ha med LucidaGrande som ett alternativ vid designarbete fick då dra en kopia till sin egen Fonts-mapp.

Jag kallar detta system OS TäppX.

Jag kan ju också tänka mig en lösning där Adobe bygger in gamla hederliga ATM i sina program så att man kan styra vilka typsnitt som visas i respektive program. Jag jobbar 85% i InDesign, 10% i Photoshop, 5% i övrigt och 5% i Quarken så om Adobe löser det blir jag glad.

Detta kanske man ska testa ...

Insider Software today released FontAgent Pro 3, "the only" Mac OS X native application that provides integrated font management, diagnostics, optimization and repair. Version 3 adds live searching and fast filtering of font metadata, user-configurable startup sets, a new setup wizard, a new interface design with drag & drop support for library and font set creation, multiple WYSIWYG font views, font and set locking, improved performance, better font-checking, and more. It runs on Mac OS X 10.2 or later and is available for $90 (upgrades are $50). The workgroup edition with server-less font sharing is $130 (upgrades are $65).

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 16:38

Massebasse:

"Orättvis"? Nä du.

Om du som jobbar med fonter dagligen har koll på läget, så är det en sak. Men för en vanlig användare så är detta fullkomligt år helvete och orsakar enorma problem den dagen han behöver ändra snitten.

Du kan väl inte på allvar mena att det är helt OK att jag har elva olika fontmappar? Skulle du tycka det är finemang med elva automatiskt skapade bildmappar runtom på hårddisken? Eller musikmappar? Å andra sidan kanske du har dina pennor och papper undangömda på elva olika ställen på runtom på jobbet och är van att springa runt och leta...

Anders,

Låter vettigt. Faktum är att ALLT låter vettigare än Macens nuvarande typsnittsvansinne.....

• Oregistrerad
  • 2005-10-25 20:20

Det var ett tag sen där diskussionen var igång men den är fortfarande aktuell.

Jag har följt Massebasses råd och allllt funkar än så länge som tänkt. MEN. Och det är stort men, Microsoft Office 2004 envisas med att kopiera tillbaka fonterna till user/bibliotek/fonts. Och sen står man där med en fontlista i InDesign som är långs som ett regnväder i april (elller var det oktober).

Jag har Suitcase X1 men har inte velat installera det ännu eftersom jag villl bringa lite grundordning bland fonterna först.

Hur ska jag slippa alla (eller de flesta) av fonterna från Office-paketet? Jag kan gå med på att en del fonter krävs av system och vissa program men sen vill jag bara att de jag aktiverat ska synas.

Hur kan du komma upp i 11 fontmappar? En "vanlig" användare behöver egentligen bara bry som en 1, nämligen /~user/Bibliotek/Fonts

En "vanlig" användare har nog inte 3500 fonter utan betydligt färre och accepterar kanske mängden som visas i typsnittsväljarmenyn. Eller vad tror du?

• Medlem
  • Karlstad
  • 2005-01-12 16:58
Ursprungligen av Massebasse:

Hur kan du komma upp i 11 fontmappar? En "vanlig" användare behöver egentligen bara bry som en 1, nämligen /~user/Bibliotek/Fonts

En "vanlig" användare har nog inte 3500 fonter utan betydligt färre och accepterar kanske mängden som visas i typsnittsväljarmenyn. Eller vad tror du?

Det handlar ju inte om mångder fonter, utan om mängden fontmappar (förresten visade det sig att det var flera hundra dubletter som skapats automatiskt utan att jag haft en aning om det när jag installerat och flyttat runt dom. Kanonbra.)

Förresten hade jag fel. Det är inte elva mappar - utan tolv:

Acrobat Reader -> Resource -> Font
Library -> Font collections (fan vet var dom kommer ifrån)
Application support -> DVD Studio Pro -> Fonts
Application support -> Adobe -> Fonts
Application support -> Adobe ->PDFL -> 6.0 -> Fonts
User -> Library -> Fonts
Adobe InDesign CS -> Fonts
Library -> Fonts
MS Office -> Fonts
MS Office X -> Fonts
Library -> Application support -> Adobe -> Fonts
Application support -> Microsoft -> Old fonts

Ingen har jag installerat själv.

Nu har jag inte tid med detta utan ska lägga mina fakturor på tolv olika ställen, sen ska jag göra samma sak med kom-ihåg-lappar och allt annat. Det är skitbra!

Det handlar ju inte om mångder fonter, utan om mängden fontmappar (förresten visade det sig att det var flera hundra dubletter som skapats automatiskt utan att jag haft en aning om det när jag installerat och flyttat runt dom. Kanonbra.)

Förresten hade jag fel. Det är inte elva mappar - utan tolv:

Acrobat Reader -> Resource -> Font
Library -> Font collections (fan vet var dom kommer ifrån)
Application support -> DVD Studio Pro -> Fonts
Application support -> Adobe -> Fonts
Application support -> Adobe ->PDFL -> 6.0 -> Fonts
User -> Library -> Fonts
Adobe InDesign CS -> Fonts
Library -> Fonts
MS Office -> Fonts
MS Office X -> Fonts
Library -> Application support -> Adobe -> Fonts
Application support -> Microsoft -> Old fonts

Ingen har jag installerat själv.

Nu har jag inte tid med detta utan ska lägga mina fakturor på tolv olika ställen, sen ska jag göra samma sak med kom-ihåg-lappar och allt annat. Det är skitbra!

Ett flertal av ovanstående mappar ska du inte bry dig om alls. De innehåller essentiella filer för de olika programmen - inte typsnitt som dyker upp i din typsnittsmeny.

Bevaka tråden