Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF: iPod Shuffle

Tråden skapades och har fått 200 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-15 02:29

Kan någon förklara vad som är så fantastiskt med iPod Shuffle?

(förutom att den är billig )

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-15 02:38
Ursprungligen av tobot:

Kan någon förklara vad som är så fantastiskt med iPod Shuffle?

Priset såklart! Den stilrena designen utan en massa knappar och jox som finns på alla andra flashspelarna. Storleken.

Sist men inte minst integreringen med iTunes och där tillhörande "Autofill" i synnerhet. Ovärderlig funktion för mig, helt klart!

Något av argumenten du köper?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 12:31
Ursprungligen av akesson:

Sist men inte minst integreringen med iTunes och där tillhörande "Autofill" i synnerhet. Ovärderlig funktion för mig, helt klart!

Är "Autofill"-funktionen bara för iPod shuttle eller kan den användas för de andra iPod modellerna?

Dra av 10% från de vanliga AppleStore priserna bara.

Eller är det undantag från Mini Mac?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 16:38

Har beställt en 512:a idag + en laddare - min första iPod

Verkar som den kommer senast den 7/2 vilket är perfa då jag fyller år den 8/2

Ursprungligen av Calle Sandlund:

Har beställt en 512:a idag + en laddare - min första iPod

Verkar som den kommer senast den 7/2 vilket är perfa då jag fyller år den 8/2

Perfekt sätt att fira födelsedagen på! Grattis...

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 21:12

Creative chef dissar iPod shuffle

Creative CEO Sim Wong Hoo has offered some harsh words for Apple's new iPod shuffle. "Actually, to me it's a big let-down: we're expecting a good fight but they're coming out with something that's five generations older," Wong Hoo said. "It's our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature). We had that--that's a four-year-old product."

"So I think the whole industry will just laugh at it, because the flash people--it's worse than the cheapest Chinese player," he added. "Even the cheap, cheap Chinese brand today has display and has FM. They don't have this kind of thing, and they expect to come out with a fight; I think it's a non-starter to begin with."

Läs här

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 22:09

Oj det var hårda ord.
Tror han är rädd för den eller så har han missat hela poängen. Dessutom har den väl sålt otroligt bra sen keynoten?

Ursprungligen av nr3:

Oj det var hårda ord.
Tror han är rädd för den eller så har han missat hela poängen. Dessutom har den väl sålt otroligt bra sen keynoten?

Har den?

Ursprungligen av xplane:

Har den?

Engadget skriver: "We had nothing to worry about, Apple had planned for the high demand. Not that there’ll be any left by tomorrow or anything, because while we just bought.two each (one for ourselves, one for a special someone), others were buying.six to.10 of them..."

Men summa summarum: Borde nog vara bäst att vänta en månad eller två innan vi dra några stora slutsatser.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 22:41
Ursprungligen av Fredric:

Creative CEO Sim Wong Hoo has offered some harsh words for Apple's new iPod shuffle.

Sim Wong Who?

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 23:06
Ursprungligen av Fredric:

Creative chef dissar iPod shuffle

Creative CEO Sim Wong Hoo has offered some harsh words for Apple's new iPod shuffle. "Actually, to me it's a big let-down: we're expecting a good fight but they're coming out with something that's five generations older," Wong Hoo said. "It's our first generation MuVo One product feature, without display, just have a (shuffle feature). We had that--that's a four-year-old product."

"So I think the whole industry will just laugh at it, because the flash people--it's worse than the cheapest Chinese player," he added. "Even the cheap, cheap Chinese brand today has display and has FM. They don't have this kind of thing, and they expect to come out with a fight; I think it's a non-starter to begin with."

Läs här

Det tragiska/komiska är att det han säger stämmer, men iPod Shuffle kommer ändå att sno marknadsandelar av dem...

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 23:15

Att han har rätt är väl fel att säga. Fem generationer är mycket och visst har dom haft shuffle tidigare, det har ipodsarna också och alla andra mp3spelare. Att den inte har en display gör inte mig något, har aldrig tittat på min display på min rio500, eller jo i början för jag tyckte den lös så vackert i blått
Hela iden med ipod shuffle är väl ändå att man inte ska behöva bry sig om att titta på vilken låt som spelas eftersom det alltid kommer i olika ordning (om man nu inte stänger av shuffle). Sen har vi det där med generationer igen. Inte bara det utanpå som gör en mp3spelare. Det viktigaste är ju elektroniken och hörlurarna. Och jag tror inte elektroniken är fem generationer bak iaf. Den är nog väldigt ny och bra. Har aldrig lyssnat i ett par apple hörlurar men vad jag har förstått så är dom väl bra. Men det ska bli spännande att se hur den låter när jag skaffat mig en. Men vad är det andra spelare har förutom en display och usla equalizers som inte hjälper ett dugg?. Radio har vissa men jag känner också att har man den musiken man vill lyssna på på mp3spelaren så behövs ingen radio. För det spelas ju ändå bara skit där Sen har väl vissa röstinspelning också. Det skulle ifs vara trevligt men å andra sidan finns mobiltelefoner, papper och penna, PDAs och sist men inte minst en hjärna
Så iPod Shuffle är helt enkelt det det är och inget mer. Vilket gör den både billig, liten och smidig.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:16
Ursprungligen av tjogin:

Det tragiska/komiska är att det han säger stämmer, men iPod Shuffle kommer ändå att sno marknadsandelar av dem...

Tvärtom, snubben är ju helt lost. Deras sketna MuVo är ju likadan som för 3-4 år sen. Lite minne, ful som stryk. Creative är ett riktigt junkföretag, oskönare produkter får man leta länge efter. Att han öppnar munnen bevisar detta.

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 23:27

Nejdå, Creative kan göra ruskigt bra produkter också. Lite blandat, tex är deras ljudkort riktigt bra och vissa av deras högtalare är ruskigt bra dom också. När det gäller desgin får man nog leta efter finare PCI-ljudkort
SEn att dom inte kan göra annat är en annan femma, deras mp3spelare har jag ingen erfarenhet av men visst ser dom lika ut. Men det är ju ett designval, precis som att ipodsarna ser väldigt lika ut.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 23:33
Ursprungligen av nr3:

Nejdå, Creative kan göra ruskigt bra produkter också. Lite blandat, tex är deras ljudkort riktigt bra och vissa av deras högtalare är ruskigt bra dom också. När det gäller desgin får man nog leta efter finare PCI-ljudkort

Du måste skoja. Creative's ljudkort & drivrutiner (för Mac) är ju ökända!

Det ska bli intressant att se försäljnings statistiken för iPod shuffle, det är många som är kritiska till den. Lika många positiva men de som är negativa är VÄLDIGT kritiska och många skrikeri högan sky om hur dålig den är.

iPod shuffle är inte för alla precis som iPod photo inte är för alla. De är på olika sidor om på en skala. Nu finns det en iPod för alla.

/Stefan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 22:47

Största felet på den är att den kommer ifrån Apple..

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-16 23:28

Jag undrar hur länge flashspelarna kommer att existera, borde inte ALLA mobiler ha motsvarade funktioner inom nått/några år

instämmer! jag vill egentligen invänta på vad motorola skall släppa. släpper dom en telefon med utbytbart minne - typ SD så blir det nog en sådan för min del. hur man än vrider och vänder på det är det smidigare att ha en pryl i fickan...än två :rolleyes:

Ursprungligen av Fredric:

Jag undrar hur länge flashspelarna kommer att existera, borde inte ALLA mobiler ha motsvarade funktioner inom nått/några år

Ursprungligen av el gringo:

instämmer! jag vill egentligen invänta på vad motorola skall släppa. släpper dom en telefon med utbytbart minne - typ SD så blir det nog en sådan för min del. hur man än vrider och vänder på det är det smidigare att ha en pryl i fickan...än två :rolleyes:

Den lär suga, motorola har aldrig gjort bra system till sina mobiler, och iTunes på mobilen, usch.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-17 12:57
Ursprungligen av el gringo:

instämmer! jag vill egentligen invänta på vad motorola skall släppa. släpper dom en telefon med utbytbart minne - typ SD så blir det nog en sådan för min del. hur man än vrider och vänder på det är det smidigare att ha en pryl i fickan...än två :rolleyes:

Jag har funderat på en ipod mini fram och tillbaka men det har inte blivit något köp just för att det blir ännu en pryl som man ska komma ihåg (och kånka runt). Nycklar, snus, mobil, plånbok - alltid är det nåt man glömmer. Just därför har jag blivit väldigt sugen på en shuffle - man kan låta den hänga runt halsen för jämnan, den väger ju... nada! Och snart kommer säkert en mass balla tillbehör... Nyckelficka, snushållare, reservkondom, microplunta, rävsvans...

Och plötsligt väger shufflen kanske 3 hekto kom jag just på... Och då glömmer man allt hemma... Nåja, det blir en shuffle ändå...

Problem löst

Jag ringde apple idag angående att jag fick betala frakt för min ipod shuffle, visst inga pengar men rätt ska vara rätt.. Den engelsktalande tjejen i luren sa att det var fel i systemet första dagarna men att det är korrigerat så slutordern ligger på rätt summa, med free shipping. perfekt!

Ursprungligen av rk:

den väger ju... nada! Och snart kommer säkert en mass balla tillbehör... Nyckelficka, snushållare, reservkondom, microplunta, rävsvans...

Och plötsligt väger shufflen kanske 3 hekto kom jag just på... Och då glömmer man allt hemma... Nåja, det blir en shuffle ändå...

Haha det var det roligaste jag läst på länge! Rävsvans hehe kommer att bli en kioskvältare!

/Stefan

Ja, jag har beställt en iPod Shuffle! Tror Creative-chefen har missat att det är själva integrationen med iTunes som gör iPod Shuffle så klockren!

En släkting till mig kom hemdragandes med en liten flashbaserad mp3-spelare med display. Den liksom alla andra små mp3-spelare med display tycker jag lider av samma problem. Displayen medför inget väsentligt till användarevänligheten. I det avseendet är jag är mer benägen att hålla med Steve. Det finns knappt någon mening med att ha en display, om man inte har plats nog att presentera ett klockrent användarinterface.
Men sen får man ju se hur bra Shufflen funkar. Jag är i alla fall hoppfull, även om jag själv kan tycka att engiggaren (om den endast skall användas för musik) kanske erbjuder lite väl många låtar att shuffla runt för att man skall känna sig bekväm. Men som kombinerad USB-minne och musikspelare tycker jag den rockar!

/Jont Olof

  • Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-16 23:56

DAPhox. Visste inte att dom gjorde för mac. Pratade om PC-ljudkort. Har aldrig varit missnöjd med dom.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-17 00:37
Ursprungligen av TZW:

Funderade lite på de skulle lösa Hold men man får ju svaret här. Den har som bekant ingen display men dock en lysdiod som verkar kunna lysa/blinka i tre(?) färger och signalera en massa saker.

Väntar, väntar otåligt... Kan den inte dyka upp i en butik i närheten snart...? Vill ha!

Den kommer att sälja mycket. Pappa har köpt en och då har det gått långt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-17 02:31

Jag hörde att Karl Lagerfelt har köpt 437st och sytt ett par kalsonger utav dom,,

men det som sagt bara vad jag har hört..

Bevaka tråden