Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

MWSF05: Mac mini är här

Tråden skapades och har fått 365 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 13:13

En liten miss: Jag tror att de flesta potentiella switchers har PS/2-kontakter på mus och tangentbord (läs: halvgammal PC). Alltså måste dom köpa nytt.

Om man nu inte får med adapter, eller funkar det?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-13 13:42
Ursprungligen av tobot:

En liten miss: Jag tror att de flesta potentiella switchers har PS/2-kontakter på mus och tangentbord (läs: halvgammal PC). Alltså måste dom köpa nytt.

Om man nu inte får med adapter, eller funkar det?

Med i princip alla paket med "desktops" (mus+tgb) från Microsoft och Logitech får man med USB adapter. Samma med alla MS och Logitech möss, dom har oftast USB som standard.

Annrs kostar en 2xPS/2 -> 1xUSB ca 80-100kr och fungerar alldeles utmärkt.

även om det finns "hinder" - som gamla PS/2-kontakter etc - så fyller mac mini fortfarande ett stort hål i apples "produktmatris". klart att apple måste ha en billig - liten huvudlös mac. nu har dom det...sen är det upp till konsumenten att välja enligt dennes behov och profil.

personligen passar iMac 20" G5 mig perfekt. skulle jag köpa säg mac mini 1.42, 20" cinema display, tangentbord, mus etc så är det inte såå stor skillnad.

apple har sänkt priserna på sina tangentbord och möss...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 14:47

Har länge suktat efter en iMac 20 G5 (standardutförande: 17 995:-)
Nu VET jag att jag ska ha en Mac mini + Aluminum 20 + wired keyboard och mus för 14 840:-

Det största i denna omvärdering är att jag kan utnyttja den sköna skärmen när jag
byter dator. Denna investering försvinner om jag köper en iMac.

Jag är lite snurrig av endorfin just nu ...

  • Medlem
  • 2005-01-13 15:35

Lyrisk!!

Jag är helt lyrisk över denna lilla vackra skapelse! För mig som inte är någon minnes-slukare eller Utrymmesslukare är den perfekt! Minnet räcker gott till det jag använder min dator till.. Det absolut bästa med den är att man ju faktiskt får en "bärbar dator". Jag slipper stå ut med äckliga pc när jag vill jobba någon annanstans! Bara att plocka med lilla lådan och koppla till skärmen! Så brilliant!!! Jag har länge varit allergisk mot stationära datorer just för att de är så äckligt stora och groteska, nu slipper jag den allergin!!
Så synd att jag är kär i min Ibook, annars hade jag utan tvekan köpt en mac-mini direkt!

Jag kan ju tillägga att min man, som inte är någon mac-fan, tycker att den ser ut som en Tupperware burk.. *S* Vi får väl hoppas att inte alltför många PC användare tycker så.. Annars tror jag att det här kan vara Apples chans att sno åt sig en och annan marknadsandel!

Ursprungligen av stiko:

Jag kan ju tillägga att min man, som inte är någon mac-fan, tycker att den ser ut som en Tupperware burk.. *S* Vi får väl hoppas att inte alltför många PC användare tycker så..

Vad tycker han att de så fantastiskt designade PC-maskinerna ser ut som då?

Jag har några exempel annars:
Plastigt kylskåp med smäckig sjutdörr. (Tänker på en Fujitsu-PC hemma hos mina föräldrar. Fläkten i den datorn har för övrigt börjat föra ett jäkla väsen emellanåt.)

Fyrkantig box, med faktiskt hel ok design, men med ljudnivå som en Boeing 747. (Tänker på min kompis Shuttle-dator. Fattar inte att det kan låta så mycket från en sån liten sak...).

  • Medlem
  • 2005-01-14 13:10
Ursprungligen av star-affinity:

Vad tycker han att de så fantastiskt designade PC-maskinerna ser ut som då?

Jag har några exempel annars:
Plastigt kylskåp med smäckig sjutdörr. (Tänker på en Fujitsu-PC hemma hos mina föräldrar. Fläkten i den datorn har för övrigt börjat föra ett jäkla väsen emellanåt.)

Fyrkantig box, med faktiskt hel ok design, men med ljudnivå som en Boeing 747. (Tänker på min kompis Shuttle-dator. Fattar inte att det kan låta så mycket från en sån liten sak...).

Tja, han anser att det är den vita färgen som anser att de ser ut som Tupperware produkter. *S* Men han muttrar ilskt över att min Ibook är så tyst, han avskyr nämligen fläktljud och vill helst inte erkänna att mac är mycket bättre på att vara tyst än pc. *hehe*
Men jag ska nog lyckas få honom att se det vackra i mac´s vita färg! Enligt mig är den fullkomligt underbar!!

Apple-mus SEK 198,00
Apple-tangentbord SEK 198,00
Apple Cinema Display (platt 20-tumsskärm) SEK 6.908,00
Mac mini 1,25 GHz SEK 3.756,00

Delsumma: SEK 11.060,00
Leveransavgift: SEK 0,00
Moms: SEK 2.765,00
Totalsumma: SEK 13.825,00

ja - se man på...sexigt paket. mina priser är med studentrabatt.

frågan är ju om man inte vill ha en G5...undra när det kommer en sådan i mac mini :rolleyes:

Ursprungligen av el gringo:

Apple-mus SEK 198,00
Apple-tangentbord SEK 198,00
Apple Cinema Display (platt 20-tumsskärm) SEK 6.908,00
Mac mini 1,25 GHz SEK 3.756,00

Delsumma: SEK 11.060,00
Leveransavgift: SEK 0,00
Moms: SEK 2.765,00
Totalsumma: SEK 13.825,00

ja - se man på...sexigt paket. mina priser är med studentrabatt.

frågan är ju om man inte vill ha en G5...undra när det kommer en sådan i mac mini :rolleyes:

Mac mini 1,25 GHz SEK 3.756,00
...
Totalsumma: SEK 4.695

Sedan:
Silverfärgad 15" TFT 1995:-
Logitech Click! Optical Mouse, USB 225:-
Mini TGB 99:-

Totalsumma: 2.319

= pengar över till annat

7014 blir det...inte 2319

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 16:19

Jag har iallafall fått 3 polare,1 mor & far,1 kusin och 1 arbetskompis att beställa en 1.42GHz:are var.
Det bådar gott.

ojj! du borde få provision - 50 kronor/mini i alla fall

Ursprungligen av Dalachriser:

Jag har iallafall fått 3 polare,1 mor & far,1 kusin och 1 arbetskompis att beställa en 1.42GHz:are var.
Det bådar gott.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 16:33

Jag får i form av att slippa åka över till dem när deras PC strular.

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-13 16:51
Ursprungligen av Dalachriser:

Jag får i form av att slippa åka över till dem när deras PC strular.

Precis! Jag har infört nolltolerans vad gäller support vid PC-inköp sedan ca ett år tillbaka. Den kompis eller släkting som köper PC trots att jag bett dem köpa en Mac får ingen hjälp med sin dator. De vänner som skaffat Mac hör bara av sig och vill ha tips om hur de ska göra saker, aldrig hjälp med nåt strul. De som trots allt skaffat PC skrattar jag bara åt och säger - "Vad var det jag sa!" när de ringer och vill ha hjäp med sina oanvändbara virus- och spywarenedlusade surrburkar. Rätt åt dem. Nästa gång de köper en dator blir det en iBook eller Mac mini, de har lärt sig en dyr läxa

  • Medlem
  • 2005-01-13 17:14
Ursprungligen av akesson:

Precis! Jag har infört nolltolerans vad gäller support vid PC-inköp sedan ca ett år tillbaka. Den kompis eller släkting som köper PC trots att jag bett dem köpa en Mac får ingen hjälp med sin dator. De vänner som skaffat Mac hör bara av sig och vill ha tips om hur de ska göra saker, aldrig hjälp med nåt strul. De som trots allt skaffat PC skrattar jag bara åt och säger - "Vad var det jag sa!" när de ringer och vill ha hjäp med sina oanvändbara virus- och spywarenedlusade surrburkar. Rätt åt dem. Nästa gång de köper en dator blir det en iBook eller Mac mini, de har lärt sig en dyr läxa

Hehe..
Jag har också börjat använda mig av den principen...:D

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2005-01-13 17:29
Ursprungligen av Henke:

Hehe..
Jag har också börjat använda mig av den principen...:D

Trevligt att man inte är ensam!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-13 18:02
Ursprungligen av akesson:

Precis! Jag har infört nolltolerans vad gäller support vid PC-inköp sedan ca ett år tillbaka. Den kompis eller släkting som köper PC trots att jag bett dem köpa en Mac får ingen hjälp med sin dator. De vänner som skaffat Mac hör bara av sig och vill ha tips om hur de ska göra saker, aldrig hjälp med nåt strul. De som trots allt skaffat PC skrattar jag bara åt och säger - "Vad var det jag sa!" när de ringer och vill ha hjäp med sina oanvändbara virus- och spywarenedlusade surrburkar. Rätt åt dem. Nästa gång de köper en dator blir det en iBook eller Mac mini, de har lärt sig en dyr läxa

Precis vad jag skulle sagt när jag misslyckades med att övertala en kompis... Och vad händer, för en vecka sedan fick jag komma över och rensa bort all spy/ad-ware-skit som han lyckats dra på sig.

jag är bara helt uppriktig och säger att jag glömt bort hur man gör.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-13 17:39
Ursprungligen av sugplopp:

jag är bara helt uppriktig och säger att jag glömt bort hur man gör.

Hahaha,Samma här,hehe.

  • Medlem
  • 2005-01-14 00:24

Fart och minnesbyte

Jag är lite nyfiken på hur den här maskinen kommer att hantera Final Cut Express och stora Final Cut Pro. Det skulle även vara intressant att få veta hur Garageband 2 och Logic Express samt Logic Pro går på maskinen? Vad jämför vi den närmaste med? En lite hottad iBook?

Sen..att langa in mer minne: Vare sig 512 eller 256 *skratt* i minne låte inte upphetsande alls. Läste som sagt sista fotnoten där det STÅR att minnet MÅSTE bytas hos en Apple Service Provider. Vad innebär detta egentligen? Har någon sett någon info om hur minnet sitter?

/Fredrik

Senast redigerat 2005-01-14 00:37
Ursprungligen av Nifo:

Vad jämför vi den närmaste med? En lite hottad iBook?

Ja, det borde vara en bra jämförelse. Mac mini är i mångt och mycket en iBook utan skärm fast med DV-kontakt. Även hårddisken (4200 rpm 2,5 tum) är samma.

Ursprungligen av Nifo:

Läste som sagt sista fotnoten där det STÅR att minnet MÅSTE bytas hos en Apple Service Provider. Vad innebär detta egentligen? Har någon sett någon info om hur minnet sitter?

Det har diskuterats i någon annan tråd nyligt. Att byta minnet själv är inte överdrivet krångligt och det rekommenderas att man gör det hos en ASP men det verkar inte vara ett krav. Om du klarar av att göra det utan att klanta till det så har du kvar garantin efteråt, om jag minns rätt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-14 01:31

512 MB minne borde räcka till en normal "surf"-switcher. Kanske tom 256 MB.

Tyvärr blir ju Mac Min i lite små dyr...Om man tar med i ekvationen:
Tangentbord och mus (om man inte har det redan), Skärm (om man inte har det), Minne, Airport, Installation av Airport och minne. För man MÅSTE vända sig till auktoriserad verkstad för att sätta in minnen och AirPort på Mac Mini, annars RYKER garantin.. Vilket det inte gör på någon annan av Apples datorer. Bra Apple. Bra...

ja - men tanken är att mac mini skall ge dem som har allt det där ett billigt instegsalternativ. men visst - skall man specificera mac mini...med skärm, tgb, mus etc så blir det en dyrare historia. och då är en iMac G5 ett intressant alternativ.

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tyvärr blir ju Mac Min i lite små dyr...Om man tar med i ekvationen:
Tangentbord och mus (om man inte har det redan), Skärm (om man inte har det), Minne, Airport, Installation av Airport och minne. För man MÅSTE vända sig till auktoriserad verkstad för att sätta in minnen och AirPort på Mac Mini, annars RYKER garantin.. Vilket det inte gör på någon annan av Apples datorer. Bra Apple. Bra...

Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tyvärr blir ju Mac Min i lite små dyr...Om man tar med i ekvationen:
Tangentbord och mus (om man inte har det redan), Skärm (om man inte har det), Minne, Airport, Installation av Airport och minne. För man MÅSTE vända sig till auktoriserad verkstad för att sätta in minnen och AirPort på Mac Mini, annars RYKER garantin.. Vilket det inte gör på någon annan av Apples datorer. Bra Apple. Bra...

Man FÅR sätta i minne själv. Apple REKOMMENDERAR att man lämnar in den. Så länge man inte förstör något är ju garantin intakt.

Från http://www.macintouch.com/mwsf2005notebook.html ...

Citat:

Apple "does not recommend" that users upgrade the memory themselves - you're supposed to have a service provider do it if you want to add more after purchase - but doing it yourself does not void the warranty unless you damage something. A booth person told me the memory slot is easily accessible once you get the case open.

Oj va trevligt det skulle vara om apple släppte en 17 TFT i samma finish för typ 3000 kr. Fast det kanske skulle slå hårt mot ALU display försäljningen trots lägre upplösning? Den skulle sälja i drivor. Hur många ibook/powerbook användare skulle inte bli sugna på en sån? I reklamen så visas minin ju med ALU display men då är det ju inte så jäkla budget längre.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-14 11:38
Ursprungligen av KG 16:e bernadotte:

Oj va trevligt det skulle vara om apple släppte en 17 TFT i samma finish för typ 3000 kr. Fast det kanske skulle slå hårt mot ALU display försäljningen trots lägre upplösning? Den skulle sälja i drivor. Hur många ibook/powerbook användare skulle inte bli sugna på en sån? I reklamen så visas minin ju med ALU display men då är det ju inte så jäkla budget längre.

Köp en skärm från SAMSUNG.
Skrapa bort bokstäverna SA, SU och G.
Fyll i med I på två ställen.
Vad står det nu?

M I N I

  • Medlem
  • 2005-01-14 13:31
Ursprungligen av Christopher Anderton:

Tyvärr blir ju Mac Min i lite små dyr...Om man tar med i ekvationen:
Tangentbord och mus (om man inte har det redan), Skärm (om man inte har det), Minne, Airport, Installation av Airport och minne. För man MÅSTE vända sig till auktoriserad verkstad för att sätta in minnen och AirPort på Mac Mini, annars RYKER garantin.. Vilket det inte gör på någon annan av Apples datorer. Bra Apple. Bra...

På sidan
http://99mac.se/forum/showthread.php?t=63008&page=3

kommenterade jag just det, den är inte dyr, PCs är dyrare i det segemtet.

/hpe

Bevaka tråden