Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Uppmätt prestandaskillnad 512->1.25 Mb RAM?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Det pratas om att mer minne ger så mycket mer "prestanda" pga av minneshungrigt OS. Jag skulle veta om någon har gjort någon regelrätt benchmark på en mac (själv har jag iBook 1.07 GHz/512 Mb) med exempelvis 512 Mb och 1.25 Gb RAM?

Var är det egentligen som händer när man uppgraderar minnet? Jag vet att det beror på hur mycket programmet tar upp, men finns det någon gräns? Ex, 256-512->stor prestandaökning medans 512-1250 endast marginellt?

Jag tror mer att exempelvis programvarans optimering spelar långt större roll. Safari blir betydligt snabbare om jag rensar lite då och då och stänger av Java. Kommer ex. uppgradering till "Tiger" ge en prestandaökning som är långt bättre än RAM?

T

Det stämmer att det blir mindre effekt ju mer man ökar. De pratade om detta i ett nummer av Macworld nyligen.
Det var ljudexperten Olle Niklasson som utförde testet och han kom fram till följande resultat:

Antal GarageBand spår per minnesenhet.
256 MB = 15
512 MB = 25
768 MB = 33
1024 MB / 1 GB = 36

Han använde en iMac G5 på en 1,8 GHz.

Ursprungligen av Svampisen:

Det stämmer att det blir mindre effekt ju mer man ökar. De pratade om detta i ett nummer av Macworld nyligen.
Det var ljudexperten Olle Niklasson som utförde testet och han kom fram till följande resultat:

Antal GarageBand spår per minnesenhet.
256 MB = 15
512 MB = 25
768 MB = 33
1024 MB / 1 GB = 36

Han använde en iMac G5 på en 1,8 GHz.

Det skulle innebära att just för Garageband så blir det

256->512: 66% ökning
512->768: 32%
512->1024: 44%

Om man vill upgradera från 512 till mer minne i en iBook till 768 alt, 1.25 Gb innebär det att den sista "512" MB är relativt kostnadsineffektiv. Nu är ju detta specifikt för Garageband, så jag undrar om det finns något "minnes-benchmark". Antalet page-ins/page-outs per tidsenhet? Finns det något program som kan mäta detta?

T

• Medlem
  • 2005-01-15 15:50

Har inte hastighetsskillnaden med att göra hur pass mycket virtuelltminne datorn tvingas använda sig av? Det bromsas väl av att hårddisken är långsammare än ramminnena?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 18:00

Ganska dumt grunda sitt minnesbehov på hur många spår man kan klämma ut ur garageband, om nu inte det enda man gör med sin dator är att sitta i det programmet.
Den stora vinsten med mycket minne märker man när man har ett tiotal program igång samtidigt som man växlar mellan.
Do I Need More Memory? är ett program som försöker uppskatta hur mycket minne du behöver. Dock är det inte särskilt tillförlitligt.

Ursprungligen av C-mon:

Ganska dumt grunda sitt minnesbehov på hur många spår man kan klämma ut ur garageband, om nu inte det enda man gör med sin dator är att sitta i det programmet.
Den stora vinsten med mycket minne märker man när man har ett tiotal program igång samtidigt som man växlar mellan.
Do I Need More Memory? är ett program som försöker uppskatta hur mycket minne du behöver. Dock är det inte särskilt tillförlitligt.

Annars kan man ju använda Aktivitetskontroll för att kolla minnet - man ser ju både hur mycket man har ledigt och hur många sidor som skrivits ut till hårddisken för att RAM inte räckt till.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-15 22:45
Citat:

Kommer ex. uppgradering till "Tiger" ge en prestandaökning som är långt bättre än RAM?

Nej. Så länge vi pratar om såpass små mängder minne kommer mjukvara aldrig att kunna slå en fördubbling av minnet. Det är fortfarande det faktum att du har ledigt minne som snabbar upp en genomsnittligt använd dator, inte hur effektivt operativsystemet hanterar diskaccess.

Jag installarade det lilla minnesprogrammet och lekte runt med lite olika program (iPhoto, iTunes, Safari, Mail, MacOS Classic, och lite annat).

Själva öppnandet av programmen gav inget utslag i programmet, utan det var först när man började surfa mer och öppna fler fönster i Safari, scrolla igenom några bilder i iPhoto, som minnet gick ner.

Efter 119 minuter sade programmet att jag behöver minst 6 Mb mer och 1479 pageouts. Inget utslag på själva "hastighetsmätaren" dock. Har nu 512 Mb. Så det är kanske på gränsen att ha 512 Mb med de apps jag har arbetat med. 768 kanske skulle räcka och bli över då?

När det gäller snabbhet så har det ju inte bara att göra med hur minnet används utan hur det är inplementerat. Har för mig att jag läste någonstans att kommande Safari skulle vara mkt snabbare med avseende på Java (?)

PS. När jag senare öppnade Garageband (Safari, Mail, iTunes, Förhandsvisning öppet) med en låt och började spela lite så ökade minnesbehover till minst 39 Mb mer. Så om man vill syssla med GB så motiverar det klart 768 Mb om man ska lita på programmet. DS

T

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-16 13:37

Det där programmet är i och för sig ökänt för att ge dåliga rekommendationer. Försök söka på det, har för mig det finns fler trådar på forumet...

1
Bevaka tråden