Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill spela in några låtar från vinyl på min iBook.

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-16 10:50

Hej, det har säkert skrivits miljoner inlägg om det här men jag är lite för lat för att skumma igenom alla trådar så jag skapar en ny här och ser om jag kan få någon hjälp.
Det jag behöver är ett enkelt snabbt icke avancerat program för att spela in ett par låtar på min dator som finns på vinyl-skiva. Någon som kan rekommendera?? Sen är det väl bara att koppla in in ljudsladd och köra eller?

//John

Jepp, och demoversionen av SoundStudio från http://felttip.com/ funkar fint.

Det är inte så mycket att ta reda på om du vill göra en enkel inspelning.

Det går bra att ta ljudet från din stereoanläggnings hörlursutgång, men stäng av din EQ eller ställ den på "flat".

Plugga in sladdarna, kolla nivåerna, spela in, trimma början och slutet... enkelt.

Senast redigerat 2005-01-16 14:46
  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-01-16 11:09
Ursprungligen av bobrov:

Hej, det har säkert skrivits miljoner inlägg om det här men jag är lite för lat för att skumma igenom alla trådar så jag skapar en ny här och ser om jag kan få någon hjälp.

Ja, du har alldeles rätt i att du är för lat. Det finns sökfunktioner här (på nästan samma sätt som din favoritsökmotor på nätet). Med den kan du hitta de trådar som behandlar vinyl. Annars riskerar du att bara få en massa länkar i kommentarerna. Bra sökord är "vinyl", "lp till cd" etc. Sök på!

Enklare att tanka ner låtarna från nätet, för bökigt att spela in vinyl.

CD-spindoctor som medföljer Toast är utmärkt annars.
Tänk på att att utgången bör vara Tape Out på din förstärkare..
Blev tråkigt efter 3 CD-skivor.. :rolleyes:

Ursprungligen av Pocahontas:

Ljudet kan skilja mycket beroende på pressning. Mycket finns inte på CD eller MP3.

Ursprungligen av Pocahontas:

Enklare, men det tar längre tid och du får låtarna i olika kvalitet, olika bithastighet, olika nivåer, med lite okontrollerade fel här och var... och så fattas en låt på slutet. Det är inte nödvändigtvis bättre.

Jag har också ambitionen att sampla in mina vinyler. Många av dem finns varken på CD-utgåvor eller ute på nätet, inte ens på ITMS. Frågan är bara vilken skivspelare, men man får väl ta vad man har.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Enklare, men det tar längre tid och du får låtarna i olika kvalitet, olika bithastighet, olika nivåer, med lite okontrollerade fel här och var... och så fattas en låt på slutet. Det är inte nödvändigtvis bättre.

Jag har också ambitionen att sampla in mina vinyler. Många av dem finns varken på CD-utgåvor eller ute på nätet, inte ens på ITMS. Frågan är bara vilken skivspelare, men man får väl ta vad man har.

Vad använder du för skitprogram när du laddar ner. Det jag laddar ner brukar hålla hög kvalitét.

Du har rätt i att mycket inte finns, men finns det så finns ingen anledning att krångla i timmar för att spela av Vinylskivorna.

Ursprungligen av Laseranders:

Vad använder du för skitprogram när du laddar ner. Det jag laddar ner brukar hålla hög kvalitét.

Du har rätt i att mycket inte finns, men finns det så finns ingen anledning att krångla i timmar för att spela av Vinylskivorna.

Mycket av det som ges ut idag är ofta remastrade och/eller komprimerade versioner. Det är inte ovanligt att originalutgåvor, som ofta återfinns på vinyl, låter bättre trots brus och knaster.

Hur många timmar tar det att samla ihop ett album? Längre tid än vad det tar att spela av en skiva skulle jag säga. Du måste kolla varje låt att det är rätt låt. En del är trasiga, en del är från fel skiva, liveinspelningar, rentav med fel artist (faktiskt ganska vanligt). Inte så ofta kanske men ofta nog.

Det mesta man hittar t.ex. på Gnutella är av hyfsad kvalitet, men problemet är att du inte får *samma* kvalitet. Nivåer och bithastigheter varierar. Nivåerna är värsta problemet, det stör verkligen.

En LP spelar jag av på 40 minuter, klipper i några minuter till och sedan är det klart. Det är faktiskt snabbare i många fall, och i många fall enda sättet, som sagt.

Med ett hyfsat ljudkort eller bra ljudingång så får man ju in vad man vill av sina gamla vinylskivor - sånt som det är rätt osannolikt att hitta på nätet i de flesta fall.

Och jag menar inte BT utan ett annat onämnbart men "förgiftat" program som är kanonbra.

Att hitta nya hits på nätet eller ta in gamla rariteter är två helt olika saker.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:31

Ingen verkar ha tipsat om Audacity, så då gör jag det. Den enda (?) vettiga ljudeditorn till OS X som är helt gratis.

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 12:59

Som de säger; du kan inte koppla direkt från LP:n till macens linjeingång. Det är för svag signal...

(Fast om vi snackar typ micnivår förresten, borde inte macens micförstärkare kunna köra upp signalen då?)

Ursprungligen av JonesH:

Som de säger; du kan inte koppla direkt från LP:n till macens linjeingång. Det är för svag signal...

(Fast om vi snackar typ micnivår förresten, borde inte macens micförstärkare kunna köra upp signalen då?)

Signalen måste RIAA-förstärkas, annars lutar frekvenskurvan "bakåt". Det kanske kan finnas en sån förstäkningskurva att ladda ner någonstans? (Har inte kollat - kör via stereoförstärkaren.)

• Oregistrerad
  • 2005-01-16 13:20

iBook har ingen ljudingång, så du måste skaffa ett USB-tillbehör. Griffin iMic kostar runt 500 kr.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2005-01-16 14:58

En M-Audio Transit + Amadeus II (ny betaversion ute med massor av nya LP/78-varvs-EQs inkl RIAA korrektion naturligtvis).

Ursprungligen av Thomas_A:

En M-Audio Transit + Amadeus II (ny betaversion ute med massor av nya LP/78-varvs-EQs inkl RIAA korrektion naturligtvis).

Var hittar man RIAA-korrektionen i Amadeus? (Är inne på att köpa en ny stereoförstärkare - utan phonoingång)
MVH

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-14 13:43
Citat:

Har någon provat det här ljudkortet från biltema? (169:-)

Ja, jag undrar också. Är det någon som har provat om den passar Mac? Går det att digitalisera vinyl med den?

/Mikael

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-14 14:08

Länken till Biltema är i skrivande stund halvdöd ("bild kommer" är sidans budskap). Kan vi få en fungerande länk?

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-14 15:12

Sorry
www.biltema.se/index.asp sök på 23-300 som är prylens art.nr.

/Mikael

• Medlem
  • Malmö
  • 2005-03-14 15:25

Ok, här har vi länken. Huruvida den funkar med Mac eller inte är ju fortfarande frågan. Jag laddade hem informationsmanualen i pdf och man blev inte riktigt klokare med den. Den hittar vi här.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-14 16:55

Detta tycker jag mig kunna utläsa av "tekniska specificationer" ur manualen: Den har två ingångskanaler (stereo), ingångarna är av typ linjeingång (kondensatormikrofon) den är anpasssad för USB 1.1. Så långt är det väl väl. Men vad krävs mer för att den ska fungera mot Mac. Kommer den ex.vis att visas i inställningsprogrammet Ljud som det står att iMic gör? Jämfört med iMic så har denna en omkopplare för mic/line. iMic har alltså en extra förförstärkare för dynamisk mikrofon som Biltemas saknar. Men iMic är inte fullt kompatibel (om än nästan) med pc-världen heller. Vissa PC-program är inte "USB audio aware".

/Mikael

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2005-03-14 17:13

Biltemas pryl funkar men jag har inte haft tid att bedöma kvaliteten. Tänkte använda den för IP-telefoni med Skype tillsammans med en MiniMAc.

Edit:
Den syns i Systeminställningar Ljud. Det är bara att byta ljud in och ut till det man vill ha.
Biltema har också ett billigt headset som passar.

Man ska inte vara så knusslig. Låter det bra så är det bra. Huvudsaken är ju att det rockar

Jag använder Bittorrent så då får man hela albumet på en gång och jag har aldrig varit med om dålig kvalitet eller felaktiga filer.

Det tar ett tag, men det är passivt så det är bara att vänta och man kan ladda ner flera samtidigt.

(jo, en gång, men då var en fil på 8 meg korrupt av drygt 10 gig. Så små mappar som album rensas ut om de inte håller måttet)

Sen är det förstås så att det hänger delvis på er om det finns att ladda ner

Jag använder Bittorrent så då får man hela albumet på en gång och jag har aldrig varit med om dålig kvalitet eller felaktiga filer.

Det tar ett tag, men det är passivt så det är bara att vänta och man kan ladda ner flera samtidigt.

Det är ganska passivt att sampla en LP också, men man får ju nöja sig med en i taget.

Men det är en kul gråzon, att hämta album som man redan har. Piratar man eller ej? Jag får ju kopiera skivan för eget bruk, men får jag kopiera någon annans skiva när jag har en egen?

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Det är ganska passivt att sampla en LP också, men man får ju nöja sig med en i taget.

Men det är en kul gråzon, att hämta album som man redan har. Piratar man eller ej? Jag får ju kopiera skivan för eget bruk, men får jag kopiera någon annans skiva när jag har en egen?

Faktum är att du än så länge får ladda ner även skivor som du inte äger. Det är inte ens en gråzon. Det är fullt lagligt att kopiera för enskilt bruk. Det olagliga ligger i att dela ut det.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 22:10

Faktum är att du än så länge får ladda ner även skivor som du inte äger. Det är inte ens en gråzon. Det är fullt lagligt att kopiera för enskilt bruk. Det olagliga ligger i att dela ut det.

Sedan när är det tillåtet att kopiera det man inte äger ens för enskilt bruk??? Det tror jag inte ett ögonblick på, men du får gärna övertyga mig, genom att hänvisa till den källa du har fått din uppgift från.

Ursprungligen av Jörgen U:

Sedan när är det tillåtet att kopiera det man inte äger ens för enskilt bruk??? Det tror jag inte ett ögonblick på, men du får gärna övertyga mig, genom att hänvisa till den källa du har fått din uppgift från.

Jag anser att Laseranders har rätt. Om någon publicerar ett verk så är det inte mitt ansvar som mottagare att kontrollera att den som publicerar har rätt att göra det, precis som att jag inte har ansvar för att dagstidningen jag läser har rätt till bilderna de publicerar. Man kan inte heller påstå att det är självklart att en mp3 är olagligt publicerad bara för att den finns i en fildelningstjänst. I många fall är det uppenbart så helt enkelt beroende på vad det är för artist, men det är från fall till fall.

Flera TV-kanaler har länge använt musik de inte har rätt till. Detta är allmänt känt (någorlunda i alla fall). Är det då olagligt att titta på dessa kanaler? Måste jag hålla reda på när de betalar sina avgifter?

Så man kan möjligen komma åt en Michael Jackson-hit, för att den som laddar ner inte rimligtvis kan anta att filen är lagligt publicerad, men inte en folkvisa med Östersunds Allmänna Barnkör eller en hejaklackslåt för Hemgårdarnas BK med lokala dansbandet Sören-Kurts. Inte heller mer kända "I want my music on Napster", för jag vet inte om den låten är kommersiell även om den är kul. Det måste finnas anledning att tro att det är olagligt. Nu får vi väl se hur de tänker skärpa till lagarna, men jag anser att det borde finnas en punkt om just att man inser att filen är olagligt utlagd, annars riskerar den nya lagen att göra all mediakonsumtion olaglig.

om du använder Bittorrent så delar du ju ut allt du laddar ner - det är Bittorrents vits!

Bevaka tråden