Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Jag vill spela in några låtar från vinyl på min iBook.

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

PS: Möjligen kan man bygga en lag på den nya lagen om stöldgods. Man är ju skyldig att återlämna saker som man köpt av hälare, inom någon slags ramar. (Stämmer det?) Jag tror det gäller om man hade anledning att misstänka att det var stulet. Gör man en variant av det om media så blir man väl betalningsskyldig för låtar av kända artister i alla fall. Men... då kommer ju frågan vad som händer om man äger en LP med samma låt. Då har man ju betalat.

"Jag vill spela in några låtar från vinyl på min iBook" heter visst den här tråden....... :rolleyes:

Ursprungligen av Svante S:

"Jag vill spela in några låtar från vinyl på min iBook" heter visst den här tråden....... :rolleyes:

Sant, det har varken med rättigheter eller Bittorrent att göra. Och jag letade nyss efter en lämplig kabel att koppla mellan stereon och min Pismo. Men det problemet är så enkelt att det inte är mycket mer att säga.

Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Sant, det har varken med rättigheter eller Bittorrent att göra. Och jag letade nyss efter en lämplig kabel att koppla mellan stereon och min Pismo. Men det problemet är så enkelt att det inte är mycket mer att säga.

Nej, det är ju lätt. Jag ska dock byta min kabel till en med galvanisk avskiljare - för säkerhets skull. (Vore trist att sabba ljudkortet.)

Nu har jag kommit igång med att sampla in LP. Jag kopplade ljudsladd mellan förstärkaren och min Pismo (som lyckligtvis har ljudingång), ställde in rätt ingång, startade SoundEdit och skivan och spelade in. Kanonbra!

Enda problemet var att en skiva har ett hack mitt i en låt som får den att hoppa över ett varv. Det var lite pyssel att fixa, men det gick.

Naturligtvis samplar Pismon bara i 16 bitar, men det räcker bra för LP.

Jag vet att det finns program som bryter upp ljudfilerna automatiskt, men hur pålitligt är det?

16 bitar och 44,1 i sampling räcker gott. Kvalitén på A/D-omvandlaren avgör om det blir "plåtigt" ljud eller inte, förhoppningsvis inte i ditt fall.

Jag vet att det finns program som bryter upp ljudfilerna automatiskt, men hur pålitligt är det?

Så länge skivorna inte är alltför repiga och att det är hyfsat tyst i pausen mellan låtarna så sköter t ex Spin Doctor det momentet mycket bra.

Ursprungligen av Nurell:

Så länge skivorna inte är alltför repiga och att det är hyfsat tyst i pausen mellan låtarna så sköter t ex Spin Doctor det momentet mycket bra.

Jag är lite orolig för att den ska klippa lite här och var när det är lugna partier, eller när någon pratar. Mina Martin Ljung-skivor tror jag det är bäst att jag klipper själv. "Man får stjäla fyra takter ifrån en annan bit", "skönt med egen kupé" och annat odödligt.

Jag är lite orolig för att den ska klippa lite här och var när det är lugna partier, eller när någon pratar. Mina Martin Ljung-skivor tror jag det är bäst att jag klipper själv. "Man får stjäla fyra takter ifrån en annan bit", "skönt med egen kupé" och annat odödligt.

Martin Ljung finns på CD för lågpris, jag har ett par stycken.

Ursprungligen av Nurell:

Martin Ljung finns på CD för lågpris, jag har ett par stycken.

Jodå, fast knappast allt jag har, och Ljung är inte heller den enda som har tysta luckor i ljudet ibland.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-13 12:22

Har någon provat det här ljudkortet från biltema? (169:-)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=50354

Saxat ur "bruksanvisningen":

Tekniska specifikationer
- Strömindikering (LED lysdiod)
- USB audio encode/decode
- Linjeutgång (för multimedia högtalarsystem): 3,5 mm stereokontakt
- Mikrofoningång: 3,5 mm stereokontakt
- Hörlursutgång: 3,5 mm stereokontakt
- Inbyggd förstärkare för hörlurar
- Anpassad till USB specifikationerna v1.1 (version)
- Mått: 79,2 x 36 x 18,6 mm
- Total Harmonic Distortion (T.H.D.): < 1 %
- Frekvens återgivning: 50 Hz ~ 18 kHz
- Linjeutgång signalspänning: 500 mV ±100 mV
- Linjeutgång impedans: 10 K ± 2 K Ohm
- Hörlurar uteffekt: Normal: 50 mW Max: 80 mW vid 32 Ohm
- Mikrofoningång: använd endast kondensatormikrofon

Går den öht att använda för att digitalisera vinyl? Vad menas med:
- Mikrofoningång: använd endast kondensatormikrofon?

Är verkligen imic (500:-) (http://www.griffintechnology.com/products/imic/techspecs.php)
så mycket bättre?

Ursprungligen av Kambei:

Har någon provat det här ljudkortet från biltema? (169:-)
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=50354

Saxat ur "bruksanvisningen":

Tekniska specifikationer
- Strömindikering (LED lysdiod)
- USB audio encode/decode
- Linjeutgång (för multimedia högtalarsystem): 3,5 mm stereokontakt
- Mikrofoningång: 3,5 mm stereokontakt
- Hörlursutgång: 3,5 mm stereokontakt
- Inbyggd förstärkare för hörlurar
- Anpassad till USB specifikationerna v1.1 (version)
- Mått: 79,2 x 36 x 18,6 mm
- Total Harmonic Distortion (T.H.D.): < 1 %
- Frekvens återgivning: 50 Hz ~ 18 kHz
- Linjeutgång signalspänning: 500 mV ±100 mV
- Linjeutgång impedans: 10 K ± 2 K Ohm
- Hörlurar uteffekt: Normal: 50 mW Max: 80 mW vid 32 Ohm
- Mikrofoningång: använd endast kondensatormikrofon

Går den öht att använda för att digitalisera vinyl? Vad menas med:
- Mikrofoningång: använd endast kondensatormikrofon?

Är verkligen imic (500:-) (http://www.griffintechnology.com/products/imic/techspecs.php)
så mycket bättre?

Rent allmänt så är det kvaliteten på de elektroniska komponenterna som avgör. Bra A/D-omvandling är det mest avgörande. jag tror inte 169.- är lika bra som ett kort från M-audio för dryga 1000-lappen.

Biltema-prylen lär ju inte konkurrera med en seriös burk med XLR-kontakter och fantommatning, men om den bara är Mac-kompatibel (är den det?) så är det inte helt otänkbart att den är ett bra alternativ till lilla iMic.

Notera att Biltemas bara fungerar med kondensatormikar. Man kan alltså inte plugga in en liten dynamisk mik i den, utan måste ha den betydligt dyrare sorten med eget batteri. Vad klarar iMic?

Som ljudingång för vinylinspelning borde det väl gå, för kravet på kondensatormik är väl samma sak som att säga att den har "line in" men inte "mik in"? Stämmer det?

Biltemas pryl funkar säkert lika bra som iMic som är betydlgt dyrare. I de här sammanhangen snackar vi ändå inte om äkta Hi-Fi så det kan kvitta. Huvudsaken är väl att man får in signalen i Macen. Jag kör med en skitsladd från OnOff från stereon till mic-ingången på PowerBooken och spelar in vinylen på HD med Spin Doctor. Funkar tillräckligt bra. Riktigt bra t o m.

• Medlem
  • Linköping
  • 2005-03-17 08:57

Jag köpte Biltemas USB-adapter den funkar inte att spela in stereoljud med! Mikrofoningången har bara en kanal! Det står visserligen att det är 3.5 mm stereokontakt i bruksanvisningen men internt i burken finns bara en kanal. Line ut och hörlur ut är dock med två kanaler. Den funkar säkert till IP-telefoni, men att föra över LP-skivor till CD som jag hade tänkt duger den inte till (om man inte nöjer sig med mono alltså).
Så den får dom tillbaka igen. Det blir det att köpa den dyrare iMic istället.

/Mikael

Bevaka tråden