- Gäst
- Oregistrerad ●
Jag förstår inte denna rabiata inställning om att det blir "krångligare" med att ha med ett Mac-alternativ. När jag jobbade på Ericsson så skyllde man på att man bland annat inte kunde förhandla fram speciellt bra priser - va f-n, jag kan gå ner i MHz (eller vad man nu får dra ned på) bara jag får min Mac.
Hemma har jag investerat tusentals kronor i mjukvara som jag vill använda!!!
Tack och lov har jag nu en mycket bra arbetsgivare som kör enligt principen - "köp vad du vill och kom sen med kvittot" - alla är glada och nöjda!
Håller med dig!
Jag har mailat Osmo Westin på HKV men ännu inte fått något svar. Har även tagit kontakt med Macoteket för att se vad som skulle kunna erbjudas.
Vet inte om vi är för få som vill ha Mac inom FM? Macoteket har inget minimantal så det borde inte vara något problem.
Så maila Osmo du också så kanske vi kan få till något i ett sent läge.
Håller med dig!
Jag har mailat Osmo Westin på HKV men ännu inte fått något svar. Har även tagit kontakt med Macoteket för att se vad som skulle kunna erbjudas.
Vet inte om vi är för få som vill ha Mac inom FM? Macoteket har inget minimantal så det borde inte vara något problem.
Så maila Osmo du också så kanske vi kan få till något i ett sent läge.
Har redan mailat honom. Enligt uppgift (inte Osmo) så var det "för få" som beställde mac förra gången. Med i beräkningen bör man då ta (tycker jag) att de flesta mac-entusiaster troligtvis beställde paketet 02-04. Förra paketet var det ganska få som nyttjade i största allmänhet.
Har redan mailat honom. Enligt uppgift (inte Osmo) så var det "för få" som beställde mac förra gången. Med i beräkningen bör man då ta (tycker jag) att de flesta mac-entusiaster troligtvis beställde paketet 02-04. Förra paketet var det ganska få som nyttjade i största allmänhet.
Jag har nästan misstänkt det. Jag köpte själv iBook:en i avtalet´01 så möjligheten fanns inte senast trots att jag ville. Den G3a jag fick i första paketet ´98 var daterad redan innan leverans så jag såg fram emot en G5a senast, tji fick jag.
Till filuren; IT avdelningar i FM har som regel ingen aning om vad OSX är för något (knappt Apple heller för den delen). Till yttermera visso har IT-skolan i Halmstad varit inblandade i den upphandling som gjorts vad gäller FM ITsystem och på frågan om man undersökt vilket OS man verkligen ville ha fick jag svaret " vad jag förstår nere på IT skolan så var det de lite mer avancerade användarna som valde Macen" varför något annat än Windos inte var att tänka på för FM. Under samma samtal fick jag av C ITsäk veta att HKV ansåg denna kille vara lite utav en guru på datorer.
Vi kör WinNT på mitt jobb så det känns skönt o komma hem till riktiga datorer.
Till filuren; IT avdelningar i FM har som regel ingen aning om vad OSX är för något (knappt Apple heller för den delen). Till yttermera visso har IT-skolan i Halmstad varit inblandade i den upphandling som gjorts vad gäller FM ITsystem och på frågan om man undersökt vilket OS man verkligen ville ha fick jag svaret " vad jag förstår nere på IT skolan så var det de lite mer avancerade användarna som valde Macen" varför något annat än Windos inte var att tänka på för FM. Under samma samtal fick jag av C ITsäk veta att HKV ansåg denna kille vara lite utav en guru på datorer.
Vi kör WinNT på mitt jobb så det känns skönt o komma hem till riktiga datorer.
Jag kan bara säga att jag tycker det är jättetråkigt då trångsynthet och okunskap är orsaken till denna operativsystemsdiskriminering. Särskillt då argumenten talar emot sig själva. IT-avdelningarna har ju inget med dessa hem-datorer att göra. Det är ju datorer för personalen, och dessa ska användas hemma. Och eventuell support fixas av återförsäljaren.
Kort och gott: Hem-pc ska inte handhas av IT-avdelningen, utan av personalavdelningen.
Jag kan bara säga att jag tycker det är jättetråkigt då trångsynthet och okunskap är orsaken till denna operativsystemsdiskriminering. Särskillt då argumenten talar emot sig själva. IT-avdelningarna har ju inget med dessa hem-datorer att göra. Det är ju datorer för personalen, och dessa ska användas hemma. Och eventuell support fixas av återförsäljaren.
Kort och gott: Hem-pc ska inte handhas av IT-avdelningen, utan av personalavdelningen.
Å sant så sant. HKV har som regel inte sakkunskap i många ärenden så förbanden och skolorna (som i detta fallet) får agera remissinstans. Detta är givetvis logiskt och även nödvändigt men leder i såna fall till att de faller i händerna på okunskap. Hade det varit nån ruter i Huvudkvarterert skulle de begärt in en fullödig rapport, vilket de inte gjort. Man skulle nästan kunna misstänka att upphandlingen inte gått rätt till, nästan. :rolleyes:
Ja. MEN, hem-pc är en satsning från Staten för att höja befolkningens datavana för att göra dem till bättre arbetsmyror. Det gör att eftersom de flesta av olika anledningar tvingas använda Win på jobbet tjänar både företaget och dess IT-avdelning på att du köper en Win burk som hem-PC. I alla fall de kortsynta som inte kan se de generella datorkunskapen och snöar in på Win-kunskap.
/hpe
För få, vad är det för trams. Man kan ju ha en anställd om så vill och ändå erbjuda en hem-Mac (såklart). Enligt min inskränkta modell, så handlar det endast om inkompetens och inskränkthet. Inget mer, inget mindre.
Min arbetsgivare har inte erbjudigt någon typ av hempc under alla åren jag jobbat. De säger att det är för få som är intredserade. ska man behöva ha fel jobb för att bli blåst på sånt fint erbjudande hempc medför? Har man någon rättighet till att få hempc? kan man skaffa hempc själv genom att kontakta dataföretagens hempc avdelning och sen får ekonomi avdelningen här fixa det?
nån som vet mer?
Att det är få Mac-intresserade inom Fm är ju inte så konstigt med det kompakta Macmotstånd som finns inom IT-avdelningarna.
Men om det nu är några få så borde det väl vara lätt att fatta beslut om att snabbt teckna avtal med en macleverantör. Borde ju inte bli några problem med offentlig upphandling etc, eller...
Något borde vi väl ha att säga till om, det är ju trots allt vi som betalar.
Skall försöka ringa Osmo, får se hur det går...
Att det är få Mac-intresserade inom Fm är ju inte så konstigt med det kompakta Macmotstånd som finns inom IT-avdelningarna.
Vad har IT-avdelningen med saken att göra? Hem-datorn ska användas hemma, och får inte användas i arbetet.
Min arbetsgivare har inte erbjudigt någon typ av hempc under alla åren jag jobbat. De säger att det är för få som är intredserade. ska man behöva ha fel jobb för att bli blåst på sånt fint erbjudande hempc medför?
Det var det dummaste jag hört! Det är ju återförsäljaren som gör jobbet med att fixa avtal och sånt. Arbetsgivarens arbetsinsats är minimal.
Har man någon rättighet till att få hempc? kan man skaffa hempc själv genom att kontakta dataföretagens hempc avdelning och sen får ekonomi avdelningen här fixa det?
nån som vet mer?
Någon rättighet finns tyvärr inte. Den enda regeln är att erbjudande om Hem-pc måste erbjudas samtliga anställda.
I mitt fall var det enkelt, eftersom jag har en bra arbetsgivare. Jag frågade helt enkelt, och arbetsgivaren sa: "visst.. varför inte". Vi var två (av tio) som nappade. Vi valde helt själva våra paket, och efter några veckor kom min PB 15" med trådlös netgear och Apple Care. Extra minne köpte jag själv, eftersom det totala priset enligt regelverket ej får överstiga 30.000 kr. Min kollega valde iMac G5.
Efter detta köp har nu personalstyrkan ökat med tre-fyra pers, och de kommer troligtvis också få samma erbjudande.
Har lämnat meddelande på Osmos mobilsvar så han är på språng. Det är väl hela havet stormar inne på HKV.
Återkommer när jag vet mer.
Vore intressant att veta hur många som är intresserade av en ny Mac inom FM.
Det faktum att de leker hela havet stormar på HKV är väl tyvärr inget nytt. Det gör de väl alltid. Finns ju t.o.m. en avdelning för det: Pers Bem. Nåväl, får se om det blir någon uppslutning.
Jag har pratat med Osmo. Enligt honom så är anledningen att det inte finns något Mac alternativ just nu att det inte finns någon återförsäljare som har något "xxxxavtal" (kommer inte ihåg vad avtalet heter just nu men har det nedskrivet på jobbet). Enligt honom så är det inget problem att göra ett Hem-PC erbjudande för Mac om detta avtal kommer till stånd. För att citera honom " Det är lika mycket jobb att förhandla ett kontrakt för 150 datorer som för 7000 men vi gör det gärna". Nu undersöker han möjligheterna att FM hakar på FOI och om detta skulle gå så skulle det ev gå för oss att beställa den vägen. Jag har även kontaktat Inlife, Macoteket och Svenska Applestore om vad som är problemet. De enda som visade något intresse att undersöka möjligheterna att skaffa ett "xxxavtal" var Inlife. Stora delar av Inlife var ju tidigare Core, som levererade åt oss förra gången.
Det borde ju vara högintressant för dem att få sälja ca 150 Maccar på ett bräde. De fick även Osmos nummer för att kontakta honom.
T-son
... Enligt honom så är det inget problem att göra ett Hem-PC erbjudande för Mac om detta avtal kommer till stånd. För att citera honom " Det är lika mycket jobb att förhandla ett kontrakt för 150 datorer som för 7000 men vi gör det gärna". Nu undersöker han möjligheterna att FM hakar på FOI och om detta skulle gå så skulle det ev gå för oss att beställa den vägen...
Ett ljus i tunneln. Tycker det låter mycket hoppfullt att herr (va han nu har för grad) Westin i alla fall låter som han vill få till ett så bra avtal som möjligt, för alla parter. Vi kan bara hoppas att så blir fallet.
I övrigt kan jag tyvärr bara instämma med övriga talare - det finns en stor brist på kunskap som sträcker sig utöver PC. Detta faktum, tillsammans med låg efterfrågan, är förmodligen det största skälet till det kompakta motstånd man ibland kan möta.
Att Macen väljs bort pga. avsaknad av diskettstation låter konstigt, dock inte osannolikt. Får en att vilja citera en viss reklam innehållande fetvadd och Finska Vinterkriget...
PS. Om man är statsanställd och tycker om utredningar och avtal så tipsar jag om FMV:s sida via FMIP. Där finns en ca 50 sidor tjock lunta som bearbetar en fruktbeställning. Bevisar tesen att ett litet arbete, rätt administrerat, kan ta mycket lång tid och sysselsätta många människor. DS.
Vad har IT-avdelningen med saken att göra? Hem-datorn ska användas hemma, och får inte användas i arbetet.
Vad jag menade var att det finns ytterst få som använder Mac i tjänsten inom FM. Därför finns det en stor okunskap om fördelarna med Mac och därför var det få som valde Mac i de tidigare Hemdatorerbjudandena.
Vad jag menade var att det finns ytterst få som använder Mac i tjänsten inom FM. Därför finns det en stor okunskap om fördelarna med Mac och därför var det få som valde Mac i de tidigare Hemdatorerbjudandena.
Jo iofs.. men de som har "stor okunskap" av Mac, kommer väl att välja PC? :rolleyes:
Apple har t ex ramavtal med staten.
Finns det verkligen ett ramavtal med staten?
Jag är nämligen statligt anställd och fick i dagarna ut ett nytt hem-pc erbjudande och inte heller denna gång fanns det någon Mac att välja på. Så här står det i broschyren:
Varför finns det inga Mac-alternativ?
Anledningen är att vi har valt att avropa HemPC från leverantörer
som finns med på Statskontorets ramavtal för datorer, skärmar och
skrivare. I dessa avtal finns inte Apple med som leverantör och kan därmed
inte leverera HemPC till oss.
Varför finns det inga Mac-alternativ?
Anledningen är att vi har valt att avropa HemPC från leverantörer
som finns med på Statskontorets ramavtal för datorer, skärmar och
skrivare. I dessa avtal finns inte Apple med som leverantör och kan därmed
inte leverera HemPC till oss.
Notera min "Bold"-markering... På vilka grunder har man "valt" att göra såhär?
Är det så att man inte är tvungen....?
Igår när jag skrev "xxxavtal" var det just stadskontorsavtal jag menade. Även enligt Osmo W så har ingen Apple återförsäljare detta vilket gör att FM inte kan förhadla fram ett paket för Mac användare. Detta borde ju ligga i någon återförsäljares intresse att få sälja ca 150 Maccar (antalet som levererades 2001) och skaffa ett sådant avtal. Jag har absolut ingen aning om vad som krävs. Men kan Dell så borde ju även Apple lyckas med detta kan man tycka.
T-son