Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Mac mini och Mac OS X

Tråden skapades och har fått 38 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 13:43

Hejhej!
jag har rätt många frågor ...kul å va här iaf ^^
okej, jag funderar på att köpa mig en mac mini som första mac dator...
har aldrig använt en mac innan så ja kan ungefär ingenting om det xD

Så jag vill veta vad det finns för begränsningar i både datorn och operativsystemet för det jag vill göra:

Lyssna på musik, titta på filmer, ladda ner rätt mycket, allmänt internet (rätt många fönster samtidigt, msn osv.).
jag tänkte köpa den bättre mac minin med minst 512mb ram.

För tillfället har jag en dator med 2Ghz intel processor och 512 ram, kommer jag känna av någon skillnad i hastighet?

tacksam för svar
hejdå!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 14:06

Mac mini är perfekt till det du ska göra!

2 GHz Intel kommer antagligen att motsvara 1,25 GHz PPC, så där kommer kanske ingen skillnad att märkas rent prestandamässigt på pappret. Sen hur du upplever kvickheten kan vara annorlunda. Kanske känns det segare, men du kommer säkert att tycka att själva uppgifterna är smidigare att genomföra med Mac.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-18 16:13
Ursprungligen av Rajje:

Mac mini är perfekt till det du ska göra!

2 GHz Intel kommer antagligen att motsvara 1,25 GHz PPC, så där kommer kanske ingen skillnad att märkas rent prestandamässigt på pappret. Sen hur du upplever kvickheten kan vara annorlunda. Kanske känns det segare, men du kommer säkert att tycka att själva uppgifterna är smidigare att genomföra med Mac.

Beror helt på vad du gör spelar du så kommer den inte att vara som en 2 Ghz PC. Kör du fler en ett program åt gången kommer Macen kännas rappare men är inte snabbare för det inte.

• Medlem
  • Harestad
  • 2005-01-18 14:31

Jag sitter hemma med en iMac G4 på 800Mhz och gör allt det du talar om.

- Musik, Internet och filmer löser du med de medföljande programmen, t.ex. iTunes, Safari och iMovie.

- Som MSN-klient rekommenderar jag Adium X (adiumx.com) framför Microsofts MSN på grund av att Adium är mycket snyggare.

På t.ex. versiontracker.com hittar du mängder med program för Mac OS X. Jag gissar på att du kommer att älska Mac mini och hälsar dig välkommen till den ljusa sidan

Inlägget redigerat pga av hänvisning (till sajt med piratkoperat material), vilket som bryter mot forumreglerna.

/Christofer

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 15:16

ojoj, det var mig snabba svar här! tackar ^^ keep'em coming!
några frågor till, (kanske lite offtopic, förlåt)

hur upplever ni apples bluetooth tangentbord och mus? för jag har lite beslutsångest angående tillbehören...har begränsad budget om man säger så =P

och en sak till, skärm..jag har en nu men jag tänkte att en "platt" skärm skulle passa bättre och eftersom jag aldrig har sett filmer på någon sådan undrar jag hur bra bildkvaliteten är på dessa?
och kan man hitta en bra 19 tums platt skärm för mina behov för runt 3000 kr?

igen, sorry för min offtopicness...

tack igen!
hejdå

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 15:23
Ursprungligen av Kaveh:

hur upplever ni apples bluetooth tangentbord och mus? för jag har lite beslutsångest angående tillbehören...har begränsad budget om man säger så =P

och en sak till, skärm..jag har en nu men jag tänkte att en "platt" skärm skulle passa bättre och eftersom jag aldrig har sett filmer på någon sådan undrar jag hur bra bildkvaliteten är på dessa?

tack igen!
hejdå

De trådlösa svarar exakt lika snabbt som de trådbundna och ser likadana ut, så det är ingen skillnad på det sättet.
Är man inte "allergisk" mot sladdar på bordet och använder ingen bärbar dator som det vore smidigt att slippa koppla ur och i tangentbordet till hela tiden, så finns det ingen anledning att köpa bluetoothvarianterna.
Men varför köpa nytt tgb öht om du har dåligt med pengar (om man bortser från att Apples egna är snyggare ...)?

En 19" TFT-skärm kan du tyvärr inte få för 3000 vad jag vet. 17"-skärmar för det priset finns det dock gott om. Jag rekommenderar Samsung SyncMaster 710T (kolla på pricerunner.se).
Ofta så har 19"-skärmar samma upplösning som 17"-skärmarna och då spelar det ju heller ingen roll.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 15:30
Ursprungligen av Rajje:

De trådlösa svarar exakt lika snabbt som de trådbundna och ser likadana ut, så det är ingen skillnad på det sättet.
Är man inte "allergisk" mot sladdar på bordet och använder ingen bärbar dator som det vore smidigt att slippa koppla ur och i tangentbordet till hela tiden, så finns det ingen anledning att köpa bluetoothvarianterna.
Men varför köpa nytt tgb öht om du har dåligt med pengar (om man bortser från att Apples egna är snyggare ...)?

En 19" TFT-skärm kan du tyvärr inte få för 3000 vad jag vet. 17"-skärmar för det priset finns det dock gott om. Jag rekommenderar Samsung SyncMaster 710T (kolla på pricerunner.se).
Ofta så har 19"-skärmar samma upplösning som 17"-skärmarna och då spelar det ju heller ingen roll.

jadu, bra fråga..men mitt nuvarande tangentbord och mus är inte usb, så jag kommer tvingas köpa nytt ändå, och allergisk mot sladdar är jag ju inte (har en PC ^^)
borde jag skaffa inbyggt bluetooth ifall jag får för mig att köpa BT tang/mus i framtiden?

förslag på billigt/bra/snyggt tangentbord och mus som passar till? (med eller utan sladd)
apples egna kanske?

tack igen

Ursprungligen av Kaveh:

Du kan hitta 19" TFT för runt 3.000 inkl. moms men filmer ser nästan alltid bättre ut på CRT skärmar. CRT skärmar är snabbare och passar bättre för rörliga bilder.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:13

Vad gäller Apples bluetoothtangentbord så är det bra (tom. krypterad förbindelse). Däremot så suger Apples mus (både usb och bluetooth) och jag rek. dig att köpa en trådlös logitech eller microsoftmus istället.

Det är klart att du kan få en platt skärm för 3000 (dock ej 19"), men den är troligen ingen bra. Du får nog räkna med 1-2 tusen till om du ska ha något bra.

Jag har sett en LG TFT 19 L1915S SILVER 12MS för 4600 SEK i och för sig.

Du kanske ska satsa på en crt istället då det blir billigare.

Ursprungligen av Kaveh:

tack igen!
hejdå

• Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 15:38

Hej och välkommen!

Datorn kommer definitivt att räcka till det du beskriver. Jag har en iBook G4 1 GHz och den flyter på mycket bra, jag spelat tom Call of Duty på den.

Apples tangentbord är bra tycker jag, men det är en smaksak. Knapparna är lite mindre "spetsiga" jämfört med vanliga PC-tangentbord. Apples möss är, enligt mig och många andra, inget att satsa på. Köp hellre en Logitech-mus.

Jag har en 17" Samsung Syncmaster 172B hemma som jag är väldigt nöjd med.

Jag kör mest Illustrator, Photoshop och en del Flash på min dator (surfning, musik och film också såklart)

Lycka till!

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 15:44
Ursprungligen av tobot:

Hej och välkommen!

Datorn kommer definitivt att räcka till det du beskriver. Jag har en iBook G4 1 GHz och den flyter på mycket bra, jag spelat tom Call of Duty på den.

Apples tangentbord är bra tycker jag, men det är en smaksak. Knapparna är lite mindre "spetsiga" jämfört med vanliga PC-tangentbord. Apples möss är, enligt mig och många andra, inget att satsa på. Köp hellre en Logitech-mus.

Jag har en 17" Samsung Syncmaster 172B hemma som jag är väldigt nöjd med.

Jag kör mest Illustrator, Photoshop och en del Flash på min dator (surfning, musik och film också såklart)

Lycka till!

tackar
jag glömde nämna att jag programmerar rätt mycket i java också..kommer det att bli ett problem?

Ursprungligen av Kaveh:

tackar
jag glömde nämna att jag programmerar rätt mycket i java också..kommer det att bli ett problem?

Java funkar nog bra, det följer med ett program som heter Xcode alldeles gratis, är nånting i stil med Visual Studio från MS. När man ska skapa ett nytt projekt finns det en massa varianter på Java-projekt.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 15:50
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-18 15:54

Förresten... Apple har precis sänkt priset på tangenbordet med sladd till 275:-.

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 16:01

oo, kul
då beställer jag ett sånt, men angående musen..borde jag köpa från nån annan än apple? och i så fall kommer jag behöva bluetooth?

hmm, för om jag beställer nu, kan man skicka den nånstans om jag nån gång i framtiden vill ha t.ex. inbyggd bluetooth eller airport?

• Medlem
  • 2005-01-18 16:49
Ursprungligen av Kaveh:

oo, kul
då beställer jag ett sånt, men angående musen..borde jag köpa från nån annan än apple? och i så fall kommer jag behöva bluetooth?

hmm, för om jag beställer nu, kan man skicka den nånstans om jag nån gång i framtiden vill ha t.ex. inbyggd bluetooth eller airport?

Släng med bluetooth och Airport, du kommer ångra dig senare annars. Apples egna möss saknar extraknappar och scrollhjul, eftersom du kommer från PC-sidan så kommer du inte vara nöjd med den. Köp en tredjeparts!

Ursprungligen av eQ:

Släng med bluetooth och Airport, du kommer ångra dig senare annars. Apples egna möss saknar extraknappar och scrollhjul, eftersom du kommer från PC-sidan så kommer du inte vara nöjd med den. Köp en tredjeparts!

Kolla in den här tvåknappsmusen med scrollhjul
http://www.dvforge.com/themousebt.shtml

finns på www.macoteket.se

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-18 20:28

ehm... Var 99mac ner för ett tag sedan? Kunde iaf inte skicka posten... Försöker igen...

Ok välkommen in i Mac världen!
1. Köp Blutetooth! Eftersom det inte är så fruktansvärt dyrt så är det värt det särskilt eftersom du inte kan köpa inbyggd bluetooth efteråt!

2. Själv har jag både ett trådlöst tangentbord och mus. Jag tycker att de är jätte bra men du förlorar de båda USB portarna i tangentbordet (Men du vinner ju också en eftersom det är trådlöst). Om jag ska vara ärlig så spelar det egentligen ingen roll vilken typ av tangentbord du har eftersom den lilla sladden som går under skärmen knappt syns...

3. Skärmen. Du ska vara mycket försiktig när du köper platta skärmar eftersom kvalitén kan variera kraftigt. Det är inget kul med en skärm som musen sackar efter... Apple skärmar är dyra men mycket bra. Dessutom finns det två USB 2.0 portar och två FireWire portar inbyggda i skärmen. Försök också hålla dig till 12, 15, 17, 20, 23 och 30 tums skärmar eftersom tex 19 tums skärmar ofta använder samma upplösning som 17 tums skärmar... Det är bättre att ha en något mindre skärm än att ha en pixlig skärm.

4. Mac minin kommer antagligen att funka till allt det du vill använda den till. Den borde även klara lite spel på åtminstone Medium-High....

5. Ram! Skaffa ram! Macen älskar verkligen ram och du kommer att känna stora förbättringar!

6. Möss. Samma sak där. Se till att du skaffar en bra mus! Håll dig borta från möss som macmice (En apple pro mouse kopia med två knappar+skroll). Apples mus har bra kvalité och är skön att arbeta med. Tyvärr blir bristen på knappar och skroll allt för stor när man ska göra lite mer avancerade saker. Har själv en Logitech Mx 1000 och är väldigt nöjd med den. Tyvärr tror jag att den är mest anpassad för spel och liknande... [Länk]

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 20:59
Ursprungligen av Rayden:

ehm... Var 99mac ner för ett tag sedan? Kunde iaf inte skicka posten... Försöker igen...

Ok välkommen in i Mac världen!
1. Köp Blutetooth! Eftersom det inte är så fruktansvärt dyrt så är det värt det särskilt eftersom du inte kan köpa inbyggd bluetooth efteråt!

2. Själv har jag både ett trådlöst tangentbord och mus. Jag tycker att de är jätte bra men du förlorar de båda USB portarna i tangentbordet (Men du vinner ju också en eftersom det är trådlöst). Om jag ska vara ärlig så spelar det egentligen ingen roll vilken typ av tangentbord du har eftersom den lilla sladden som går under skärmen knappt syns...

3. Skärmen. Du ska vara mycket försiktig när du köper platta skärmar eftersom kvalitén kan variera kraftigt. Det är inget kul med en skärm som musen sackar efter... Apple skärmar är dyra men mycket bra. Dessutom finns det två USB 2.0 portar och två FireWire portar inbyggda i skärmen. Försök också hålla dig till 12, 15, 17, 20, 23 och 30 tums skärmar eftersom tex 19 tums skärmar ofta använder samma upplösning som 17 tums skärmar... Det är bättre att ha en något mindre skärm än att ha en pixlig skärm.

4. Mac minin kommer antagligen att funka till allt det du vill använda den till. Den borde även klara lite spel på åtminstone Medium-High....

5. Ram! Skaffa ram! Macen älskar verkligen ram och du kommer att känna stora förbättringar!

6. Möss. Samma sak där. Se till att du skaffar en bra mus! Håll dig borta från möss som macmice (En apple pro mouse kopia med två knappar+skroll). Apples mus har bra kvalité och är skön att arbeta med. Tyvärr blir bristen på knappar och skroll allt för stor när man ska göra lite mer avancerade saker. Har själv en Logitech Mx 1000 och är väldigt nöjd med den. Tyvärr tror jag att den är mest anpassad för spel och liknande... [Länk]

tackar! xD
oo, mycket info här..tack igen

1. jag har för mig att jag läste här på forumet för bara en kvart sen att man kunde få inbyggd BT senare om man skickade tillbaka den. kanske missuppfattade...

2. har tangentbordet med sladd extra portar? humms, jag måste läsa tydligare på sidan för jag måste a missat det..det var ju goda nyheter!

3. okej, jag får testa med min nuvarande "tjocka" skärm sålänge..kanske hitta en begagnad platt fast av bättre kvalitet?

6. ojoj, den där rymdfarkosten till mus du har tror jag är över-avancerad för mig =P
jag vill ha en enkel mus (med eller utan sladd)..gärna en som liknar apples originalmus fast med två knappar och ett scrollhjul..finns den? ^^

tack igen!
bye

• Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-18 21:29

Om du vill ha en enklare mus så skulle jag föreslå MX 310 [Länk] , en "nergradering" av den jag har. Den är något mindre slimmad och har lite färre knappar men till ett betydligt billigare pris. Den är inte dålig på något sätt, den funkar nog faktiskt bättre som allt i allo mus än MX 1000 eftersom den är mindre och lättare... Den har två musknappar, två "thumb buttons" (Perfekt för att navigera genom hemsidor) och klickbar skroll. Alla knapparna är programmerbara så du kan sätta vad du vill på dem (tex reglera exposé eller ljudet)

• Medlem
  • Halmstad
  • 2005-01-18 21:37
Ursprungligen av Rayden:

Om du vill ha en enklare mus så skulle jag föreslå MX 310 [Länk] , en "nergradering" av den jag har. Den är något mindre slimmad och har lite färre knappar men till ett betydligt billigare pris. Den är inte dålig på något sätt, den funkar nog faktiskt bättre som allt i allo mus än MX 1000 eftersom den är mindre och lättare... Den har två musknappar, två "thumb buttons" (Perfekt för att navigera genom hemsidor) och klickbar skroll. Alla knapparna är programmerbara så du kan sätta vad du vill på dem (tex reglera exposé eller ljudet)

helskön..billig nog..

Ursprungligen av Kaveh:

1. jag har för mig att jag läste här på forumet för bara en kvart sen att man kunde få inbyggd BT senare om man skickade tillbaka den. kanske missuppfattade...

Det stämmer. Mac mini är första datorn från Apple du kan komplettera med inbyggd bluetooth i efterhand.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 21:53
Ursprungligen av Kaveh:

tackar! xD
oo, mycket info här..tack igen

Jupp, det går. Samt det går även att sätta dit mer minne och Airport också.

Ursprungligen av Kaveh:

2. har tangentbordet med sladd extra portar? humms, jag måste läsa tydligare på sidan för jag måste a missat det..det var ju goda nyheter!

Nej det har den inte utan snarre en vänster och höger hub-port för att koppla in en mus (beroende på om du är höger eller vänsterhänt). Dessa finns inte på BT-tangentbordet.

Ursprungligen av Kaveh:

3. okej, jag får testa med min nuvarande "tjocka" skärm sålänge..kanske hitta en begagnad platt fast av bättre kvalitet?

inget fel på CRT och det går ju alltid att köpe en bättre senare.

Ursprungligen av Kaveh:

6. ojoj, den där rymdfarkosten till mus du har tror jag är över-avancerad för mig =P
jag vill ha en enkel mus (med eller utan sladd)..gärna en som liknar apples originalmus fast med två knappar och ett scrollhjul..finns den? ^^

tack igen!
bye

Jag har en Logitech 310 MX som kostade mig 300 SEK och som jag grymt nöjd med. Den är inte trådlös men den är optisk samt den har ett gäng knappar och skrollhjul.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:18
Ursprungligen av Cypher:

Nej det har den inte utan snarre en vänster och höger hub-port för att koppla in en mus (beroende på om du är höger eller vänsterhänt). Dessa finns inte på BT-tangentbordet.

Jag använder ett uttag till kamera, skrivare eller andra temporära USBtillbehör så jag tycker man kan kalla det för extra uttag.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 22:32
Ursprungligen av Earth:

Jag använder ett uttag till kamera, skrivare eller andra temporära USBtillbehör så jag tycker man kan kalla det för extra uttag.

Du får kalla det för vad du vill.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 23:03
Ursprungligen av Cypher:

Du får kalla det för vad du vill.

Vad bra, då slipper jag skaffa en USB-hub...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 00:14
Ursprungligen av Earth:

Vad bra, då slipper jag skaffa en USB-hub...

What's your malfunction?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 00:55
Ursprungligen av Kaveh:

Ja det har som Rayden sa, två stycken.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-19 04:02
Ursprungligen av Earth:

Ja det har som Rayden sa, två stycken.

Good for you.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-18 20:44
Ursprungligen av Torbjörn Olsson:

Kolla in den här tvåknappsmusen med scrollhjul
http://www.dvforge.com/themousebt.shtml

finns på www.macoteket.se

Nej! Köp INTE The Mouse!

Den är väldigt snygg, men den är fruktansvärt oergonomisk, plastig, högljudd, sladdrig etc - ger en stark känsla av billighet.

Microsofots möss rekommenderar jag starkt. Även Logitech är bra.

Vad gäller RAM, så är det mycket bättre om du köper till det efteråt. Kolla på Pricerunner.com efter Kingston-minnen i rätt typ och du kommer säkert att hitta dem till mindre än hälften av AppleStores priser + du får ju behålla det 256 MB-minne som sitter i från början och kan sälja det så att du i längden betala ännu mindre.

Bevaka tråden