Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En mini åt farsan? (fundering om skrivare, safari, m fl)

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 00:40

Det här har säkert tagits upp flera gånger tidigare, men jag ville delvis ha "färska" åsikter och delvis kanske skapa en diskussion om ämnet.

Morsan och farsan har idag en stationär gammal PC-häck hemma. Det är i princip bara farsan som använder den, morsan har en bärbar, men farsan gillar av någon anledning inte bärbara så han håller kvar vid gamlingen, en celeron 300nåt som får allt svårare att hänga med.

Nu när Mac Mini kom ut så blev jag givetvis intresserad, delvis för att en mac är sgs "underhållsfri" men delvis också för att jag själv vill smaka på äpplet i lugn och ro. Kommer troligen att bosätta mig hemma under helgerna om dom köper en... har själv dreglat på en ibook i många år men fegade ur sist och köpte en PC istället. G3 var inte så het, 1.8 Ghz Pentium 4 var ett trevligare alternativ på den tiden. Dagens ibook är ju dock mycket mer intressant...

Den första frågan gäller safari. Farsan är skeptisk mot firefox så det krävs säkert lite övertalning för att få honom att köra safari. Hur bra är den på att renderera sidor i dagsläget? Om man ändå måste kasta in handduken och köra IE/mac för nån sida, rendererar den sidor som IE/win eller skiljer det sig mycket mellan läsarna? Personligen har jag använt IE ett ensiffrigt antal gånger på mina PC-burkar de senaste månaderna, alla sidor man testar fungerar utmärkt i Firefox. khtml har jag dock ingen erfarenhet av för jag har inte kört linux på skrivbordet på flera år.

Den stationära maskinen tjänar även som skrivarserver till husets skrivare, en nåt år gammal HP Laserjet 1200 som borde ha USB-stöd. Kommer en mac (mini) att kunna dela ut denna så morsans XP kan använda den utan problem?

Farsan har även en Nokia 6310i. Kan denna prata med iSync? Hur lätt är det att isynca? Kan man automatisera? Nu tänker jag snarast på att det är ett smidigt sätt att köra backup på telefonboken med, men det borde helst ske automatiskt när telefonen är i närheten.

Tacksam för svar!
mvh

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 01:01
Ursprungligen av Perc:

Den första frågan gäller safari. Farsan är skeptisk mot firefox så det krävs säkert lite övertalning för att få honom att köra safari. Hur bra är den på att renderera sidor i dagsläget? Om man ändå måste kasta in handduken och köra IE/mac för nån sida, rendererar den sidor som IE/win eller skiljer det sig mycket mellan läsarna? Personligen har jag använt IE ett ensiffrigt antal gånger på mina PC-burkar de senaste månaderna, alla sidor man testar fungerar utmärkt i Firefox. khtml har jag dock ingen erfarenhet av för jag har inte kört linux på skrivbordet på flera år.

Jag har upplevt att Firefox klarar av fler sidor bättre än Safari. Dessutom har Safari lite dumheter för sig - exempelvis går det inte att ångra inmatningar i olika webformulär. Det är nog ganska vanligt att folk inte använder Safari alls utan kör Firefox istället.

IE/Mac ska du inte ens fundera på. Utvecklingen stannade på 5.5 och redan innan Microsoft slutade fixa saker på den funkade den inte som den skulle. Den hade inte ens samma fel som IE/Win. Dessutom går den i ultrarapid känns det som. Som jag upplever det funkar Firefox mycket bättre på alla sidor som dryper av fel men som funkar så länge man surfar med IE/Win...

Så störst utsikter är det nog om du konverterar honom till Firefox, som renderar sidor mycket bra. Det gör för övrigt nästan alla läsare, utom just IE. Problemet är bara alla webmasters, som inte kan koda. Det kanske är lite väl mycket begärt att alla alternativa webläsare ska drypa av buggar och oimplementerade funktioner på samma sätt som IE... För övrigt är det fler och fler, även av de som kör Windows, som byter webläsare. Förhoppningsvis inser alla webmasters det förr eller senare...

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 01:11

Tack för svaret!

Är mycket väl medveten om att det inte är firefoxs/safaris fel att sidor inte rendereras som dom ska, och jag har själv upplevt att antalet "trasiga" sidor bara minskar och minskar hela tiden... är det webnielsar runt om i världen som fått upp ögonen eller kanske det är mozilla som har börjat tolerera sidor bättre? Kan iaf inte minnas sist jag faktiskt var TVUNGEN att starta IE för att titta på en idiotiskt kodad sida.

Jag vet också att IE:mac är en dynghög som borde tas bakom ladan och befrias från sitt lidande, men förr eller senare ramlar man ju på en sida som bara är testad i och stödd av IE/win och då vore det ju bra om IE:mac klarade av den.

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 10:30
Ursprungligen av Perc:

Jag vet också att IE:mac är en dynghög som borde tas bakom ladan och befrias från sitt lidande, men förr eller senare ramlar man ju på en sida som bara är testad i och stödd av IE/win och då vore det ju bra om IE:mac klarade av den.

Det hade varit bra. Nu är det tyvärr så att kodbasen i IE/Win inte är riktigt samma som i IE/Mac. Kort sagt är IE/Mac en värre dynghög än till och med IE/Win. Visst, du får med den, och det kan väl inte skada att testa, men jag har nog startat den typ två gånger sedan jag köpte min iBook, och konstaterat att den inte gjorde något ett dugg bättre...

Att fler och fler sidor funkar som de ska har nog att göra med att IE:s marknadsandel sjunker rätt rejält nu. De flesta bedömningar säger runt 90%, på väg neråt. Att IE haft mindre än 90% av marknaden har inte hänt på åratal...

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 10:41
Ursprungligen av TERdON:

Dessutom har Safari lite dumheter för sig - exempelvis går det inte att ångra inmatningar i olika webformulär.

Ursäkta trådkapningen, men vadåförnågotsägerdu?

• Medlem
  • Solna
  • 2005-01-19 16:31
Ursprungligen av Pär:

Ursäkta trådkapningen, men vadåförnågotsägerdu?

Prova följande dels med Safari, dels med Firefox.
På valfritt webforum (till exempel detta), gå in och börja skriv ett inlägg. "Råka" trycka shift+uppil och därefter backsteg, så att sista raden försvinner. Tryck sedan Kommando+Z. Notera skillnaden i beteende mellan webläsarna...

Ursprungligen av dala:

odokumenterade funktioner?

Det också. Kort sagt, MS har aldrig varit glada i att följa standarder...

• Oregistrerad
  • 2005-01-19 16:52
Ursprungligen av TERdON:

Prova följande dels med Safari, dels med Firefox.
Tryck sedan Kommando+Z. Notera skillnaden i beteende mellan webläsarna...

Aha, då är jag med
Jo, det är lite irriterande
(speciellt på de gamla små färggranna tangentborden, och bärbara, där piltangent och vagnretur låg nära varandra…)

• Medlem
  • Lerum
  • 2005-01-25 10:30

ett litet inlägg om IE i debatten..

i senaste datormagazin så visades det att just IE (i PC miljö) var den webbläsare som just nu var sämst på att följa WC3:s standarder. Den klarar t.ex inte CSS alls lika bra som firefox mfl.

Själv har jag dumpat IE/outlook express för länge sedan på PC och hos farsgubben tvingade jag in Netscape (detta var innan mozilla var speciellt stabilt) för att slippa åka hem en gång i veckan och röja bort eventuella virus och annat skräp som den släpper igenom som ett såll. Med andra ord, det finns en riktigt bra anledning att mota in gubbjäveln i ett hörn och tvinga honom använda firefox redan nu på PC och det är säkerhet.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2005-01-19 11:17
Ursprungligen av TERdON:

...oimplementerade funktioner...

odokumenterade funktioner?

• Medlem
  • Täby
  • 2005-01-19 10:37

Jag kör safari på min powerbook o firefox på min pc.. firefox e betydligt bättre än IE men föredrar safari på mac:en

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-19 12:50
Ursprungligen av Perc:

Farsan har även en Nokia 6310i. Kan denna prata med iSync? Hur lätt är det att isynca? Kan man automatisera? Nu tänker jag snarast på att det är ett smidigt sätt att köra backup på telefonboken med, men det borde helst ske automatiskt när telefonen är i närheten.

Tacksam för svar!
mvh

http://www.apple.com/isync/devices.html kan du se vilka telefoner som stöds av iSync. Jag kan inte se någon 6310 på den tyvvär. Men farsgubben kanske behöver en nyare telefon också?

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2005-02-06 20:50
Ursprungligen av rhesus:

http://www.apple.com/isync/devices.html kan du se vilka telefoner som stöds av iSync. Jag kan inte se någon 6310 på den tyvvär. Men farsgubben kanske behöver en nyare telefon också?

Och jag kan ge en kort summering på en mycket lång historia om 6310i och blåtand: det fungerar inte och kommer aldrig att fungera. Den långa versionen: Initialt så skulle Communicator och 6310 få SyncML-stöd. Dessvärre slutade det med att endast Communicator fick och 6310 fick bita i gräset. Jag lyckades spåra en av utvecklarna/projektledarna för certifieringen av 6310 och fick bekräftat avsaknaden av SyncML-stöd. Jag bytte telefon...

• Medlem
  • Vellinge
  • 2005-02-06 21:10

Jag kör Firefox på PC och är hyfsat nöjd. Vissa saker gör IE bättre - men problemet är ju virus och alla dessa eviga spionprogram som drabbar en när man minst anar det. Firefox är ju då bättre - det tråkiga är när man bara "måste" använda IE, men Firefox sprider ju sig som löpelden just nu... så att det kommer nog att vara ordnat relativt snart.

Visst ska farsan ha en Mac! Det är ju liksom inget att be för.

1
Bevaka tråden