Det här har säkert tagits upp flera gånger tidigare, men jag ville delvis ha "färska" åsikter och delvis kanske skapa en diskussion om ämnet.
Morsan och farsan har idag en stationär gammal PC-häck hemma. Det är i princip bara farsan som använder den, morsan har en bärbar, men farsan gillar av någon anledning inte bärbara så han håller kvar vid gamlingen, en celeron 300nåt som får allt svårare att hänga med.
Nu när Mac Mini kom ut så blev jag givetvis intresserad, delvis för att en mac är sgs "underhållsfri" men delvis också för att jag själv vill smaka på äpplet i lugn och ro. Kommer troligen att bosätta mig hemma under helgerna om dom köper en... har själv dreglat på en ibook i många år men fegade ur sist och köpte en PC istället. G3 var inte så het, 1.8 Ghz Pentium 4 var ett trevligare alternativ på den tiden. Dagens ibook är ju dock mycket mer intressant...
Den första frågan gäller safari. Farsan är skeptisk mot firefox så det krävs säkert lite övertalning för att få honom att köra safari. Hur bra är den på att renderera sidor i dagsläget? Om man ändå måste kasta in handduken och köra IE/mac för nån sida, rendererar den sidor som IE/win eller skiljer det sig mycket mellan läsarna? Personligen har jag använt IE ett ensiffrigt antal gånger på mina PC-burkar de senaste månaderna, alla sidor man testar fungerar utmärkt i Firefox. khtml har jag dock ingen erfarenhet av för jag har inte kört linux på skrivbordet på flera år.
Den stationära maskinen tjänar även som skrivarserver till husets skrivare, en nåt år gammal HP Laserjet 1200 som borde ha USB-stöd. Kommer en mac (mini) att kunna dela ut denna så morsans XP kan använda den utan problem?
Farsan har även en Nokia 6310i. Kan denna prata med iSync? Hur lätt är det att isynca? Kan man automatisera? Nu tänker jag snarast på att det är ett smidigt sätt att köra backup på telefonboken med, men det borde helst ske automatiskt när telefonen är i närheten.
Tacksam för svar!
mvh