Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknisk nivå på Mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Mycket diskussioner om Mac eller PC ska användas inom företagen. Men, hur hög teknisk standard har egentligen kombinationen G5/OsX, enligt experter på operativsystem/hårdvara, inte löst tyckande. Tycker själv att G5/OsX vs. PC är som mellan Boeing 747 och Airbus A380, men det är som sagt "löst tyckande" från en vanlig dödlig.

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 13:17
Ursprungligen av bruksarn:

Mycket diskussioner om Mac eller PC ska användas inom företagen. Men, hur hög teknisk standard har egentligen kombinationen G5/OsX, enligt experter på operativsystem/hårdvara, inte löst tyckande. Tycker själv att G5/OsX vs. PC är som mellan Boeing 747 och Airbus A380, men det är som sagt "löst tyckande" från en vanlig dödlig.

Vilket system är 747 och vilket A380 tycker du?

Ursprungligen av rhesus:

Vilket system är 747 och vilket A380 tycker du?

Tja, 747:an anses gammal och beprövad, men kanske lite föråldrad, den är konstruerad i slutet på 1960-talet, A380 är ny har inte ens flugit än, men är ändå bokad för ca. 150 plan, hypermodern. Boeing är omåkt flera gånger om, verkar vara den allmänna åsikten bland flygkunniga.
Vilket Os som motsvarar vilket flygplan får forumläsarna själva lista ut...

Jag skulle nog vända på vissa saker i så fall
OS X med bsd i botten (med anor sedan 70-talet) är väl om något beprövad teknik.

Ursprungligen av Kristofer:

Jag skulle nog vända på vissa saker i så fall
OS X med bsd i botten (med anor sedan 70-talet) är väl om något beprövad teknik.

Ok, lite haltande jämförelse kanske, men X känns då modernare för det mesta. (Utom när man måste skapa programgenvägar själv, kan nog vara en rejäl stötesten för "switchers" som är vana vid att ett installationsprogram sköter allt sånt, man ska inte underskatta betydelsen av sånt här som är "a piece of cake" för en van användare).

• Medlem
  • 2005-01-21 13:56

Ok, lite haltande jämförelse kanske, men X känns då modernare för det mesta. (Utom när man måste skapa programgenvägar själv, kan nog vara en rejäl stötesten för "switchers" som är vana vid att ett installationsprogram sköter allt sånt, man ska inte underskatta betydelsen av sånt här som är "a piece of cake" för en van användare).

Det finns en del grundläggande skillnader mellan Windows och Mac. Det du nämner är en av dem. Apple, tror jag, anser att automatiska länkar inte är bättre än att starta från originalfilerna. Om man har lika många länkar som program, så är det ju inte lättare att använda dem än att starta programmen på normalt vis. Apple tänker normalt "ett steg till".

Jag rekommenderar att du laddar ned Quicksilver, så är det problemet löst tills Tiger kommer.

• Medlem
  • 2005-01-21 13:57

Det är väl ofta installeraren frågar om man vill ha alias i dockan? Så var det redan i OS9 (fast inte i dockan då förstås).

Ursprungligen av Baron:

Det är väl ofta installeraren frågar om man vill ha alias i dockan? Så var det redan i OS9 (fast inte i dockan då förstås).

Det här är inget problem för mig, men graden av tafatthet inför datorer, och okunskapen ska nog inte underskattas. Fö är det enda program som har frågat om att göra genvägar i dockan Ms Office 2004.
Men, för en nybörjare gäller det ju att helt enkelt HITTA programmappen, enkelt för oss kunniga, men för en nybörjare?

• Medlem
  • 2005-01-21 14:09

Det här är inget problem för mig, men graden av tafatthet inför datorer, och okunskapen ska nog inte underskattas. Fö är det enda program som har frågat om att göra genvägar i dockan Ms Office 2004.
Men, för en nybörjare gäller det ju att helt enkelt HITTA programmappen, enkelt för oss kunniga, men för en nybörjare?

Jag kommer på LimeWire och Graphic Converter utan att ens fundera på det, men visst...
Den som aldrig har suttit vid en pc har nog lika svårt att hitta programmen där som en fräsch macare har på en mac. Det är visserligen en klen tröst för switchers. Men när man väl har hittat dit är det ju inte svårt att hitta tillbaka.

• Medlem
  • 2005-01-21 14:11

Det är nog ett större problem för någon med viss Windows-vana, än för en total novis. Visst kan det bli lite problem, men man kan ju inte ändra något till det sämre bara för att följa "industristandard". Inte i det här fallet i alla fall, jag vill inte ha länkar genererade automatisk på tre ställen (skrivbordet, startmenyn samt snabbstartmenyn). Windows har alltid både hängslen och livrem, vilket leder till ett litet kaos ibland.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 00:28

Om man inte hittar programmmappen i Mac OS X, en mapp som märkligt nog heter just Program, ska man nog inte ha dator över huvudtaget.

Tafatthet...

Ursprungligen av Mondo:

Om man inte hittar programmmappen i Mac OS X, en mapp som märkligt nog heter just Program, ska man nog inte ha dator över huvudtaget.

När jag har jobbat som PC/iT/nätverkstekniker har jag hjälpt människor med icke fungerande datorer där nätsladden har glidit ur, förklarat för folk varför man inte kan öppna en fil när man har tagit fram "spara som"-dialogen, förklarat varför man inte kan skriva ut när skrivaren är frånslagen etc. etc. Så underskatta inte okunskapen...

• Oregistrerad
  • 2005-01-22 10:43

När jag har jobbat som PC/iT/nätverkstekniker har jag hjälpt människor med icke fungerande datorer där nätsladden har glidit ur, förklarat för folk varför man inte kan öppna en fil när man har tagit fram "spara som"-dialogen, förklarat varför man inte kan skriva ut när skrivaren är frånslagen etc. etc. Så underskatta inte okunskapen...

Dedär "användarfelen" tydet inte okunskap utan snarare på antingen ointresse eller på cognitive overload(*) och ett stinkande system…

[Font="times"](*) man har så mycket att hålla ordning på så man missar de tydligaste hintar…
…paradexemplet när det gäller mig: Ett program säger något i en dialogruta, jag ser det och lägger det på minnet samt klickar OK. Därefter så hänger sig nätet lite (Item not responding) och under tiden gör jag något för att få tiden att gå. Inte en chans att jag minns vad det stod i dialogrutan när serverdelen på applikationen svarar igen någon halvminut senare… …kan vara hur lätt som helst att veta vad man skall göra, men systemet motarbetar så mycket det bara kan. (En liten Winreflexion ) [/Font]

• Medlem
  • International user
  • 2005-01-21 16:36

Jag har inte då skapat program genvägar sen Mac OS 8.6 (inte använt 9 aktivt). Nu sitter jag med 10.3.7

Nu förstod ja kanske inte, eller så är ja inte så flygplansintresserad som ja borde vara.

Men ur min synvinkel så säger du flygplan som flygplan.. O att de då skulle vara dator som dator o att dom är väldigt lika..

Kanske går att hitta en bättre liknelse om ja nu inte fattade rätt o du inte tycker att de e nån skillnad mellan de 2.

Ursprungligen av Johan S:

Nu förstod ja kanske inte, eller så är ja inte så flygplansintresserad som ja borde vara.

Men ur min synvinkel så säger du flygplan som flygplan.. O att de då skulle vara dator som dator o att dom är väldigt lika..

Kanske går att hitta en bättre liknelse om ja nu inte fattade rätt o du inte tycker att de e nån skillnad mellan de 2.

A380, världens största passagerarplan, lanserades i för några dagar sedan -- http://www.aeronautics.hut.fi/images/A380.jpg

747, även kallad jubojet, stor men inte alls lika stor som 380 -- http://i.boomtown.net/pics/5/0/6/41605/602x339.jpg

Hur man sedan kan likna operativsystem med flygplan och få ut något vettigt ur det är en annan sak.

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 13:46

Sicken fråga...

Teknisk standard med avseende på vad? Modern? G5 är väl hyfsad och OS X är ju en blandning av väl fungerande gammal och lite hyfsat fungerande nytt.

Jämföra med en peze? Eftersom en peze likt en katt kan se ut hur som helst (i mörkret är alla peze grå...) och Windows till delar anpassas efter hårdvaran så är det ju lite svårt (och vilken Windows? finns ju massor. OS X och OS X server är ju nästan samma sak...)

Det som räddar mig är att jag inte är expert, så jag får inte ens svara

Amatörer

Ok, bjuder även in "amatörer" att svara, men nån länk till en teknisk utvärdering skulle inte skada...

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 13:50

Skillnaden är nog att "Sir Isac" inte drabbar OS X lika ofta som Win XP.

I ett företag, om man har en kostnadsintresserad VD, bör man nog kontrollera tillgängligheten och livstidskostnaden för maskinerna. Frågan är om man faktiskt kan räkna hem windows maskiner.

Sedan måste man värdera rädslan hos sin VD för att inte köra Win som "alla andra" gör.

• Oregistrerad
  • 2005-01-21 14:08

Gud vilken konstig fråga. Vad betyder "hög teknisk standard"?
Ska man mäta antalet standarder som stöds, antalet "features", prestanda eller mjukvaruutbud?
Kanske säkerhet, stabilitet eller användarvänlighet?
Om systemet är i slutet eller början på sin livscykel?
Kanske du ska ta en till på www.xvsxp.com

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 14:48

Vad menar du med teknisk standard?
"nörd"; minnes skydd, busshastigheter och annat på bit nivå...
"integrering"; hur standardiserade gränssnitten är mot andra backend system / administration...
"power"; Vad man igentligen kan göra...
"lemming"; Hur många chatt program kan jag köra...

Och hur vill du ha svaren? Forumbefolkningens egna åsikter eller länkar till olika källor?

vad menas

tja, grafikhantering, minneshantering, säkerhet, processorer och sånt. Länkar till utvärderingar vore intressant, men även allmän diskussion vore skoj...

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 16:50

Jag har 140 program installerade. Hade det varit bra om alla automatiskt lagt sig i Dock eller är det bättre att jag lägger de jag använder mest där bara, om jag nu vill det och att jag enkelt kan titta i programmappen om jag vill se alla andra program?

Ja, jag skulle nog vilja påstå att Mac OS X är mer avancerat än Windows, eftersom det bygger på Unix, som är extremt avancerat. Sen är avancerat inte samma sak som komplicerat, för om man vill att X ska vara lätt och bara göra det man vill, så är det då. Det är det som är så bra med systemet.

Ursprungligen av Rajje:

Jag har 140 program installerade. Hade det varit bra om alla automatiskt lagt sig i Dock eller är det bättre att jag lägger de jag använder mest där bara, om jag nu vill det och att jag enkelt kan titta i programmappen om jag vill se alla andra program?

Good point! Jag brukade ha Programmappen liggande i dockan. Klicka på den och flyg dit. Högerklicka och få upp nåt som liknar windows startmeny.

Skriver "brukade" eftersom jag inte har nån mac nu (jo en powermac 5400 eller vad den svarta allt-i-etten nu heter...). Men laptopen är såld. På måndag beställs en iBook!

Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Good point! Jag brukade ha Programmappen liggande i dockan. Klicka på den och flyg dit. Högerklicka och få upp nåt som liknar windows startmeny.

Det hade jag också tills jag installerade Quicksilver, vilket program!

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-21 19:53
Ursprungligen av Carl Bjerkert:

Skriver "brukade" eftersom jag inte har nån mac nu (jo en powermac 5400 eller vad den svarta allt-i-etten nu heter...). Men laptopen är såld. På måndag beställs en iBook!

Ja, Programmappen i Dock har jag också! Väldigt smidigt - klarar mig inte utan det och förstår inte varför den inte sitter där som standard - då hade det blivit väldigt enkelt för nybörjare.

Quicksilver?

Quicksilver? Har aldrig fattat vad det programmet är till för, har iofs. inte testat så mycket heller...

• Medlem
  • 2005-01-21 23:24

Quicksilver? Har aldrig fattat vad det programmet är till för, har iofs. inte testat så mycket heller...

Trycker jag cmd-space-p och enter så startar Photoshop på min dator. Trycker jag cmd-space-i så startar iPhoto. Om jag vill kan jag starta tio program på tio sekunder. Interaktion nästan helt utan gränssnitt.

Ursprungligen av stfm:

Trycker jag cmd-space-p och enter så startar Photoshop på min dator. Trycker jag cmd-space-i så startar iPhoto. Om jag vill kan jag starta tio program på tio sekunder. Interaktion nästan helt utan gränssnitt.

Jag tror jag hajar.
Ska tanka hem den senaste som kom häromdan, såg jag.

Quicksilver har jag inte riktigt begripit mig på ännu. Sökte här men hittade inget matnyttigt. Kan någon tipsa lite¿?

Bevaka tråden