Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Teknisk nivå på Mac

Tråden skapades och har fått 33 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-22 10:58

Nej, man ska inte underskatta okunskapen. Folk borde försöka använda huvudet till att tänka med och inte bara som en lämplig förvaringsplats för mössor och hattar.

Apple borde kanske sätta dit en blaffig grön knapp med texten Start i fetstil, döpa om hårddisken till Den här datorn och peta dit hjälpsamma popuper och animerade hundar överallt.

Men vänta... Det finns ju redan sånt att köpa.

Idiotnivå

Att sänka sig till idiotnivå är nog en del i Ms framgångsrecept (plus monopol förstås). Att OsX är synnerligen smidigt att använda har Apple skändligen misslyckats med att basunera ut. I verkligheten är ju XP och annat ganska mossigt, men, som sagt, det är vanliga användare lyckligt ovetande om.

• Medlem
  • Kristianstad
  • 2005-01-22 14:41

Att kommentera folk men namn som har svårt att hänga med i datanördsamhället är lite magstarkt.
Om man är tekniker el dyl så ligger det i uppgiften att hjälpa till och kunna känna empati.
Nog om detta.

Eftersom jag har användare som både använder Windos och MacOS så har jag märkt att det är lättare att komma igång med Windoset för tillfället. Startknappen gör det lättare för användaren i början.
På MacOS:et lägger jag upp alias för användarna. Så att det kan komma igång fort. Sedan efter ett tag kommer de på egna sätt att sköta detta.
Innan var ju Macen betydligt enklare än Doset för nybörjare/osäker användare, men nu är det inte så säker längre.
När man väl har fått igång MacOS och hittat alla bra funktiner, alias, tilläggsprogram så flyter det på ordentligt bra, faktisk bättre än XP. Framför allt sökfunktionen är mycket bättre. Den är bedrövlig på XP.
Att lägga upp alias, framför allt program och mapp alias, känns bättre. Kan läggas i docken, i fönterlisten ovan eller sidan. Så blir inte skrivbordet överbelastat.
Det finns många fler fördelar, och även XP har sina.

• Oregistrerad
  • 2005-01-22 15:30
Ursprungligen av Sten_n:

På MacOS:et lägger jag upp alias för användarna. Så att det kan komma igång fort. Sedan efter ett tag kommer de på egna sätt att sköta detta.

Vad för sorts alias? Med dockan och sidofältet behöver man knappast göra alias mera. Men det är kanske det du menar?

Jag tycker att Macens fönsterhantering är överlägsen Windows. Men för de ovana blir det oftast små fönster som ligger någonstans i mitten på skärmen, eftersom de är ovana. Nu har jag gjort ett Applescript som lägger upp ett eller två finderfönster av rätta storlekar och rätta placeringar som jag skall sprida ut på alla datorer på min arbetsplats.

Bevaka tråden