Att kommentera folk men namn som har svårt att hänga med i datanördsamhället är lite magstarkt.
Om man är tekniker el dyl så ligger det i uppgiften att hjälpa till och kunna känna empati.
Nog om detta.
Eftersom jag har användare som både använder Windos och MacOS så har jag märkt att det är lättare att komma igång med Windoset för tillfället. Startknappen gör det lättare för användaren i början.
På MacOS:et lägger jag upp alias för användarna. Så att det kan komma igång fort. Sedan efter ett tag kommer de på egna sätt att sköta detta.
Innan var ju Macen betydligt enklare än Doset för nybörjare/osäker användare, men nu är det inte så säker längre.
När man väl har fått igång MacOS och hittat alla bra funktiner, alias, tilläggsprogram så flyter det på ordentligt bra, faktisk bättre än XP. Framför allt sökfunktionen är mycket bättre. Den är bedrövlig på XP.
Att lägga upp alias, framför allt program och mapp alias, känns bättre. Kan läggas i docken, i fönterlisten ovan eller sidan. Så blir inte skrivbordet överbelastat.
Det finns många fler fördelar, och även XP har sina.