Jag vet inte om jag ens har valt rätt program, och jag är rätt n00b på Excel. Men efter en ytlig kurs jag gick för några år sedan, så tror jag att Excel skulle kunna fixa det här rätt bra.
Jag vill ha en kalender som kan skrivas ut på en A4, och som har en markering som säger "Städa" var fjortonde dag. Av ren envishet, och för nyfikenhetens skull, tänker jag inte skriva in datumen manuellt i exempelvis Word, eller något annat som jag behärskar någorlunda. Inget program jag kan passar för uppgiften.
Jag förstår hur jag ska få Excel att automatiskt visa datumen i en kolumn. Så nu har jag i kolumnen "A" alla datum till och med 2007 genom att markera och dra. Bra.
Sedan fyller jag i "Städa" i kolumn B var annan lördag, dvs för datumen 01-01, 01-15, 02-05. Sedan markerar jag cellerna i kolumn A och B, och drar nedåt, scrollande, för att fylla i "Städa" var annan lördag. Rimlig användarvänlighet borde då fylla i "städa" varannan lördag automatiskt. Men det händer ju inte! Vad spökar? Mitt resultat ses på skärmdumpen. Vad är detta för logik? Finns det system i vansinnet?
Jag gör säkert ett ganska trivialt fel som inte får Excel att fylla i cellerna som jag vill. Samtidigt som jag lägger skulden på min okunskap, så undrar jag hur *¬Æ«Ü??º‡* illa Microsoft har tänkt. Det enda intuitiva vore ju att ordet "Städa" fylls i var annan vecka.
Hur gör jag nu? Finns det andra program som enkelt fixar ett schema för "Städa" var annan vecka, eller kan jag fixa det smidigt med Excel? Jag vill helst kunna formatera schemat så att det gå in på en A4-sida!
Alla förslag är välkomna!