Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Cocoa: Att greppa sammanhanget

Tråden skapades och har fått 10 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Hej,
Jag har i ett par månaders tid läst en hel del om Cocoa, både på Internet och i diverse böcker. Jag har inte svårt att förstå varje enskild teknisk detalj, varken när det gäller själva Cocoa eller när det gäller Objective-C, som jag aldrig sysslat med förrän nu. Men vad jag har märkt är att ingen text jag någonsin läst förklarar själva sammanhanget, det vill säga enkla sammanhang för hur ett program skrivs. Tänk enkla beskrivningar av hur man skapar ett fönster, hur man styr detta, hur man i fönstret skapar en knapp, och vad som ska hända när man trycker på knappen, och så vidare. Väldigt konkreta sammanhang. Detta är saker jag nu har lärt mig till viss del, men Det behövs mer. Jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar. Här är t.ex. dokumentationen i REALbasic ett föredöme. Jag anser helt enkelt att Cocoa/Objective-C har en alldeles för hög inlärningströskel.

Min fråga är därför helt enkelt: Vet någon var man kan läsa denna typ av texter/tutorials/dokumentationer etc. för Cocoa? Något som inte ger de tekniska detaljerna, utan snarare den praktiska informationen.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-23 07:15
Ursprungligen av alimony:

Hej,
Jag har i ett par månaders tid läst en hel del om Cocoa, både på Internet och i diverse böcker. Jag har inte svårt att förstå varje enskild teknisk detalj, varken när det gäller själva Cocoa eller när det gäller Objective-C, som jag aldrig sysslat med förrän nu. Men vad jag har märkt är att ingen text jag någonsin läst förklarar själva sammanhanget, det vill säga enkla sammanhang för hur ett program skrivs. Tänk enkla beskrivningar av hur man skapar ett fönster, hur man styr detta, hur man i fönstret skapar en knapp, och vad som ska hända när man trycker på knappen, och så vidare. Väldigt konkreta sammanhang. Detta är saker jag nu har lärt mig till viss del, men Det behövs mer. Jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar. Här är t.ex. dokumentationen i REALbasic ett föredöme. Jag anser helt enkelt att Cocoa/Objective-C har en alldeles för hög inlärningströskel.

Min fråga är därför helt enkelt: Vet någon var man kan läsa denna typ av texter/tutorials/dokumentationer etc. för Cocoa? Något som inte ger de tekniska detaljerna, utan snarare den praktiska informationen.

Du behöver kunna MVC-paradigmet, ett designpattern som man tillämpar i OOP som Cocoa är.

Du behöver också ha AppKiDo för att på ett lätt och struktuerat sätt ta del av dokumentation. Vad gäller exempelkod så ska du ta dig en titt i din developer-mapp där Apple har skickat med en del exempel.

Några tutorials som kan vara värda att köra är:

http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/ObjCTutorial/index.html?http://developer.apple.com/documentation/Cocoa/Conceptual/ObjCTutorial/chapter04/chapter_4_section_1.html

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/04/06/cocoa_intro.html

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/04/20/cocoa.html

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/05/04/cocoa.html

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/05/18/cocoa.html

http://www.macdevcenter.com/pub/a/mac/2001/07/27/cocoa.html

Lycka till!

Tack för informationen. Men lite av problemet för mig är just att få sammahanget i allt detta. Jag har koll på MVC-paradigmet, på OOP i allmänhet, minneshanteringen och på programvaran och så vidare. Dessutom har jag en bakgrund inom C++-kodande och liknande, men ändå uppfattar jag Cocoa/Objective-C som ytterst icke-intuitivt till skillnad från vad alla andra säger och tycker. Jag kanske bara måste tugga kod i några veckor i sträck?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-28 04:26
Ursprungligen av alimony:

Tack för informationen. Men lite av problemet för mig är just att få sammahanget i allt detta. Jag har koll på MVC-paradigmet, på OOP i allmänhet, minneshanteringen och på programvaran och så vidare. Dessutom har jag en bakgrund inom C++-kodande och liknande, men ändå uppfattar jag Cocoa/Objective-C som ytterst icke-intuitivt till skillnad från vad alla andra säger och tycker. Jag kanske bara måste tugga kod i några veckor i sträck?

Vad är det som du vill greppa. Obj-C? Dokumentationen av ramverket?

För att få ett juste sammanhang av Obj-C så rekommenderar jag följande böcker:
Learning Cocoa With Objective-C
Objective-C Pocket Reference
Programming In Objective C

Apple erbjuder också några .PDF-dokument om Obj-C som finns här:
The Objective-C Programming Language
Objective-C Runtime Reference
Coding Guidelines (HTML)

Samt ta en titt på denna sida.

Dokumentationen av ramverket får du bäst koll med att läsa och läsa den.
Cocoa Documentation
Samt programmet: AppKiDo

Samt som du själv skriver, man måste tillämpa Cocoa och Obj-C för att få sammanhanget. Prova med att leka och testa de olika API:ern som du läser om i dokumentationen.

Lycka Till!

Jag anar att det som saknas är vana med kodande i Cocoa/Obj-C. Du säger dels att du vill greppa ett sammanhang(vilket jag uppfattar som; i det stora hela taget) men tar skapande av konkreta detaljer som fönster som exempel!? Jag har i princip inte hållit på med programering tidigare och ville testa lite Cocoa. Jag tog rekomendationen att lära mig lite C först och när jag kommit till funktioner i C greppade jag hur metod-idén funkade.

Jag uppfattar vanlig C som bra mycket svårare att på kortast tid lära sig göra något med substans. När jag kommit över lite väsentligheter som, Interface Builders grunder, Objekt-orientering med Obj-C, med mera så har jag snarare svårighter med detaljer än med helheten. Just möjligheten att kunna ganska snabbt få ihop ett GUI med knappar, text views med mera känns för mig som ett helhets-grepp. När jag senare ska implementera mina ideér fastnar jag i detaljer som jag ofta tycker är svåra att få till en snabbfix på. Jag hittar inte den dokumentation jag önskar och får leta och testa hit och dit. Ibland eller till och med ofta löser det sig utan att jag lärt mig riktigt vad felet berodde på och hur jag ska göra i framtiden vid samma eller liknande situation.

Jag vill understryka att jag inte är en programerarkunning som lärt mig Cocoa utan snarare att Cocoa, förutom den uppvärmande kursen i C, är det första riktiga jag lärt mig inom programmering och att jag har väldigt mycket kvar att lära. Just helhetsbilden tycker jag dock att jag har hygglig koll på. Detaljer och givetvis klasser med mera som jag inte använt mig av ännu är det som jag fastnar i. Jag fastnar faktiskt med objekt som jag använder ideligen. Bindings har jag försökt lära mig via Apples dokumentation men har fått ge upp. Jag har varit isolerad från omvärlden(ingen uppkoppling) under den tid jag petat med detta och inte haft möjlighet att fråga er eller andra.

Jag tror att du gör bäst i att nöta på med detaljerna(genom exempel-kod och genom egna ideér) och när dessa sedan sitter så kommer du säkert på att det inte fanns så mycket mer mellan detaljer och Cocoas helhetsstuk. Jag köpte boken Learning Cocoa With Obj-C och har gjort det mesta i den.

Ursprungligen av John Stalberg:

Jag anar att det som saknas är vana med kodande i Cocoa/Obj-C. Du säger dels att du vill greppa ett sammanhang(vilket jag uppfattar som; i det stora hela taget) men tar skapande av konkreta detaljer som fönster som exempel!? Jag har i princip inte hållit på med programering tidigare och ville testa lite Cocoa. Jag tog rekomendationen att lära mig lite C först och när jag kommit till funktioner i C greppade jag hur metod-idén funkade.

Jag har hittills inte läst något om själva skapandet av program, utan endast om de olika beståndsdelarna och teknikerna. Det är lite det jag menar. T.ex. Apples dokumentation innehåller ju nästan bara definitioner och listningar av strukturen hos de olika klasserna och så vidare. Oftast ges inga exempel på hur man kan använda de enskilda objekten/funktionerna etc.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 10:29
Ursprungligen av alimony:

Jag har hittills inte läst något om själva skapandet av program, utan endast om de olika beståndsdelarna och teknikerna. Det är lite det jag menar. T.ex. Apples dokumentation innehåller ju nästan bara definitioner och listningar av strukturen hos de olika klasserna och så vidare. Oftast ges inga exempel på hur man kan använda de enskilda objekten/funktionerna etc.

Dessa brukar demonstreras med den exempelkod som skepas med xcode samt på Apples hemsida: http://developer.apple.com/samplecode/Cocoa/index.html

Apple har en cocoalista där man kan få mycket hjälp också.
http://lists.apple.com/

Du kan även söka i apples cocoalista efter klasser och metoder för att se om din fråga har ställts innan. Där finns det hur mycket kunskap som helst som man bara vill ta till sig

http://cocoa.mamasam.com/
http://haoli.dnsalias.com/forums/

Lycka Till!

Senast redigerat 2005-02-01 10:48

OK, tack så jättemycket för all information jag fått, det ska nog hjälpa en hel del tror jag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 18:06
Ursprungligen av alimony:

OK, tack så jättemycket för all information jag fått, det ska nog hjälpa en hel del tror jag.

varsågod!

Och glöm inte... övning ger färdighet

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-01 20:52
Ursprungligen av Cypher:

varsågod!

Och glöm inte... övning ger färdighet

Eller som det det gamla djungelordspråket:

"Programmerare programmerar".

Kan vara nåt att tänka på

/Kalle

Tack för en helt fantastisk tråd. Jag var precis på väg att starta en likadan då jag hittade denna. Med alla länkar borde den här tråden vara klistrad.

1
Bevaka tråden