Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype äger

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 00:26

Vad Skype är grymt!

Ingen nyhet kanske, men igår snackade jag med en kompis i Kalifornien, helt utan fördröjning och bättre ljud än vanlig telefon tamejfan. Kunde t.o.m. spela en låt samtidigt utan att få rundgång på iBooken. Bara att kick back och snacka. Vilket killer app alltså!

Funkar mellan peze och mac också, ojojoj vilka pengar jag sparar vid nästa utlandsvistelse. Bara att SMS:a morsan och be dem slå på datorn och så snacka hur länge man vill, gratis. Verkligen grymt.

(www.skype.com)

Jo det är verkligen lysande. Dock borde den rutinerade användaren skaffa den där skype-telefonen ( http://www.dualphone.net/ ). Det känns fortfarande lite jobbigt att sitta vid datorn och prata på något sätt.. :/

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 01:02

"Not for MAC OS use." Fis osse! Diskriminerande det här.

Ursprungligen av Per-Olof R.:

"Not for MAC OS use." Fis osse! Diskriminerande det här.

Om du menar telefonen så var den ful. Skaffa ett BT-heaset om du har BT i Macen.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 08:34

Detta verkar ju hur häftigt som helst. Men hur gör jag med en iBook G3? Där finns ju (mig veterligen) ingen ljudingång (bara utgång) och att koppla ett headset till den lilla porten lär ju inte funka. Några tips så jag kan köra igång?

  • Medlem
  • 2005-01-24 10:34
Ursprungligen av PJW:

Detta verkar ju hur häftigt som helst. Men hur gör jag med en iBook G3? Där finns ju (mig veterligen) ingen ljudingång (bara utgång) och att koppla ett headset till den lilla porten lär ju inte funka. Några tips så jag kan köra igång?

Det sitter väl en mik i locket?

Ursprungligen av PJW:

Detta verkar ju hur häftigt som helst. Men hur gör jag med en iBook G3? Där finns ju (mig veterligen) ingen ljudingång (bara utgång) och att koppla ett headset till den lilla porten lär ju inte funka. Några tips så jag kan köra igång?

Kolla det lilla hålet till höger på skärmen

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 23:50
Ursprungligen av Andersson:

Om du menar telefonen så var den ful. Skaffa ett BT-heaset om du har BT i Macen.

Vad kan BT tänkas vara för något man ev. har i Macen? Om jag nu inte skulle ha BT i Macen, någon som kan rekommendera något? Blev lurad att köpa ett headset med två mini-phono kontakter och med det får jag bara ljud in, något ljud ut i miken blir det inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-24 23:54
Ursprungligen av Jörgen U:

Vad kan BT tänkas vara för något man ev. har i Macen? Om jag nu inte skulle ha BT i Macen, någon som kan rekommendera något? Blev lurad att köpa ett headset med två mini-phono kontakter och med det får jag bara ljud in, något ljud ut i miken blir det inte.

BT står för BlueTooth. En variant på trådlös överföring. Massa mobiler som har det bl a. Beror på vad du har för mac, alla iBook G4 har iaf BT inbyggt tror jag. Om du inte har det kan du köpa en adapter som du sätter in i USB-porten. Det har jag gjort. T ex en D-link DBT-120 för 3-400 spänn.

Jag kör mycket iChat AV (video) till San Francisco och Boston och av någon anledning så får jag bättre kvalitet än Skype (fast Skype bara har ljud). Delay är märkbart till USA men, så måste man ju leva med ping tiderna. Jag iChat video chattar (?) med London också och det är bättre. Skype har jag bara fått att funka bra till kompisen i förorten ännu men min gissning är att det handlar mycket om mikrofon anpassning. iChat AV är ju liksom gjort för att använda med iSight.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:37
Ursprungligen av coach:

Beror på vad du har för mac, alla iBook G4 har iaf BT inbyggt tror jag.

Det finns inte i alla iBook G4, om man inte beställer det.

Vänligen, Ylan

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 00:35
Ursprungligen av Jörgen U:

Vad kan BT tänkas vara för något man ev. har i Macen? Om jag nu inte skulle ha BT i Macen, någon som kan rekommendera något? Blev lurad att köpa ett headset med två mini-phono kontakter och med det får jag bara ljud in, något ljud ut i miken blir det inte.

Vet inte vad du har för mac, men har du en utan ljudingång finns Griffin iMic som du kopplar till en USB-port.

Vänligen, Ylan

  • Oregistrerad
  • 2005-02-23 09:57
Ursprungligen av Per-Olof R.:

"Not for MAC OS use." Fis osse! Diskriminerande det här.

Nu vill jag inte sticka ut hakan men du kan använda dom flesta USB telefoner med Mac då dom supportar USB-Audio. Jag testar sådana prylar på mitt jobb och samtliga har funkerat som USB In och USB out ljud. (Dvs. mickrofon och högtalare).

Däremot kan du inte använda knapparna, eller andra roliga funktioner på telefon. Jag misstänker att det SDK (Software Development Kit) som skype släpt för plugins bara funkar till Windows än, därav inget macplugin, fast det lär nog komma. Skype verkar gilla mac

Lite TOI så är det inte Skyp som ska ha äran över att ljudet är så bra, det är en CODEC som dom använder som är grymt bra (Utvecklat av ett Svenskt företag). Utan den Codec'en så hade skype haft samma kvalité som alla andra skräpiga Internet-Telefoni-grejjisar - Men jag håller med om att ljudet är GRYMT bra.

  • Medlem
  • 2005-01-24 10:40

Precis! Ett litet hål uppe i högra hörnet vid sidan om skärmen...

Edit: sen som vanligt...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 11:10
Ursprungligen av cilla:

Precis! Ett litet hål uppe i högra hörnet vid sidan om skärmen...

Edit: sen som vanligt...

Jag som trodde att det lilla hålet på skärmen var en skönhetsmiss... :rolleyes: Jag gissar att vi snackar om en (skönhets-)mic? Jag tackar och bugar.

BT Headset och Skype fungerar hur bra som helst ihop.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-01-24 11:13
Ursprungligen av Mattias Hedman:

BT Headset och Skype fungerar hur bra som helst ihop.

Något speciellt märke som funkar extra bra, eller nåt som inte funkar alls?

  • Medlem
  • Lund
  • 2005-01-24 14:59

Nån annan som upplever problem med att köpa "kredits" på skype?

Jag försökte flera gånger men det gick inte. Sen kollade jag på banken.. OJ! massa resaverade belopp på totalt lite över 1100:- som jag inte kan nå.. blev lite svettig ett tag..

fick ringa till banken och fick då veta att efter 5 dagar så får man pengarna tillbaka om de på skype inte drar dem.

kan fortfarande inte köpa några kredits

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 15:02
Ursprungligen av petsematary:

Vad Skype är grymt!

Ingen nyhet kanske, men igår snackade jag med en kompis i Kalifornien, helt utan fördröjning och bättre ljud än vanlig telefon tamejfan. Kunde t.o.m. spela en låt samtidigt utan att få rundgång på iBooken. Bara att kick back och snacka. Vilket killer app alltså!

Körde du då med inbyggd Mic och högtalare? har inte testat Skype ännu. Trodde det blev kass ljud utan headset.

Ursprungligen av Oloff:

Körde du då med inbyggd Mic och högtalare? har inte testat Skype ännu. Trodde det blev kass ljud utan headset.

Snackade med Pepsi här på 99mac över Skype via inbyggd mic+högtalare (även om jag sen bytte till hörlurar för att inte väcka flickvännen). Funkar [kah-neown]

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 15:31

Jag har nu testat Skype och snackat med en PC-ägare. Jag använde mig av den inbyggda micken i min iBook och det gick finfint. Vilket underbart program!

skype rockar .. filöverföringen är super. ljudet är super .. även till förtappade stackars pc-själar.

synd att skype inte har video..

~^froynlaven

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-24 17:42
Ursprungligen av froynlaven:

synd att skype inte har video..

... men det är på väg!

Saxat från Skypes FAQ:
"I have a webcam. Can I use Skype to make video calls as well?

Our current focus is to make the best voice-application on the planet. But we will be adding many new and exciting features in the future and video-calling is high up on the wish list."

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-25 08:39

Är det någon annan som har problem med skype? Jag kan inte få det att fungera till varken via chat eller it telefon...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-24 15:36
Ursprungligen av Oloff:

Körde du då med inbyggd Mic och högtalare? har inte testat Skype ännu. Trodde det blev kass ljud utan headset.

Körde med inbyggda miken som sitter i locket. Hur bra som helst, kunde luta mig tillbaka och snacka på, ljudet blev hur bra som helst.

Ljudet har laggat nåt enormt och varje ord klipps efter en stavelse när jag testat Skype. Beror det på att jag kör AirPort?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-24 15:38
Ursprungligen av TZW:

Ljudet har laggat nåt enormt och varje ord klipps efter en stavelse när jag testat Skype. Beror det på att jag kör AirPort?

Märkligt, jag har svårt att tänka mig det då även jag kör över wlan för tillfället (vid testet) och det gick hur bra som helst.

  • Medlem
  • 2005-01-24 16:25
Ursprungligen av TZW:

Ljudet har laggat nåt enormt och varje ord klipps efter en stavelse när jag testat Skype. Beror det på att jag kör AirPort?

Det borde det inte göra. Jag använder inbyggd mic och airport och det funkar utan problem.

Ursprungligen av TZW:

Ljudet har laggat nåt enormt och varje ord klipps efter en stavelse när jag testat Skype. Beror det på att jag kör AirPort?

Det gjorde stor skillnad med senaste versionen märkte jag. Nu funkar det perfekt, jag använder också AirPort.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2005-01-24 15:50

jo skype är guld värt, stabilt och bra 5/5

Edit: funkar även perfekt över wlan

Bevaka tråden