Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype äger

Tråden skapades och har fått 100 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Ringer man gratis ibland, och ibland inte. Vad gäller?

  • Medlem
  • 2005-01-24 16:33

Som jag förstått det är det alltid gratis mellan två datorer men man får betala för att ringa från sin dator till en vanlig telefon.

Märkligt då. Jag har testat Skype mot två olika användare och i bägge fallen var det bara att lägga ner eftersom det var omöjligt att uppfatta vad personen sa.

Kör säkert Skype 3 timmar per dag. Inom Sverige och till USA.

Skype och mic

Jag har installerat Skype och testat lite. Funkar bra på min burk, men hur får man micen att funka ? jag har en G4/450 (1Ghz) jag jackade in ett headset och ljud ut funkar hur bra som helst, men inget hör ett ljud vad jag säger. Petade igång en gammal PC och ringde upp en polare, allt funkade klockrent. Är det någon som vet något om detta ?

Faxa med Skype

Är det någon där ute som vet om det går att faxa med Skype.
Har problem med Fransmännen som envisas med att vilja ha dokument via Fax.

B

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-25 14:47

Med högtalare (inbyggada eller lösa) och inbyggd mic i powerbook blev det eko för den andre. Personen jag pratade med fick alltså eko av sin egen röst. Med hörlurar blev man av med det. Något som slipper eko med högtalare och mic?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 08:09
Ursprungligen av Oloff:

Med högtalare (inbyggada eller lösa) och inbyggd mic i powerbook blev det eko för den andre. Personen jag pratade med fick alltså eko av sin egen röst. Med hörlurar blev man av med det. Något som slipper eko med högtalare och mic?

Jag har inga problem med det på min iBook och inga problem "åt andra hållet" heller.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-25 15:51

Min erfarenhet är densamma som din Oloff. Jag snackade med min bror som har en PC med linux. Sålänge vi båda hade hörlurar / högtalare placerade en bit från inbyggd mic fungerade det utmärkt. Så fort någon av oss körde interna högtalare fick den andre höra sig själv med liten fördröjning. Omöjligt att föra en konversation på det sättet.

Jag skulle vilja testa med BT-headset, men har inget än...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2005-02-28 13:44
Ursprungligen av Mattias Malm:

Min erfarenhet är densamma som din Oloff. Jag snackade med min bror som har en PC med linux. Sålänge vi båda hade hörlurar / högtalare placerade en bit från inbyggd mic fungerade det utmärkt. Så fort någon av oss körde interna högtalare fick den andre höra sig själv med liten fördröjning. Omöjligt att föra en konversation på det sättet.

Jag skulle vilja testa med BT-headset, men har inget än...

Ni har då testat att stänga av eko för medhörning i inställningarna, antar jag.

  • Oregistrerad
  • 2005-03-01 07:30
Ursprungligen av pichia:

Ni har då testat att stänga av eko för medhörning i inställningarna, antar jag.

Japp, Echo cancellation är förkryssat. Jag har provat både med och utan, men märker ingen skillnad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 08:44

Jag gissar att iBooken har en fördel gentemot PowerBooken i detta fall. Micen sitter ju precis bredvid en högtalare i PB medan iBookens mic placerats en bit bort i skärmen.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 10:18
Ursprungligen av Mattias Malm:

Jag gissar att iBooken har en fördel gentemot PowerBooken i detta fall. Micen sitter ju precis bredvid en högtalare i PB medan iBookens mic placerats en bit bort i skärmen.

Låter rimligt. Men ett headset räddar ju upp det. Blir bekvämare talställning då också.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 02:26

Vet vi vad som gäller på Spywarefronten? Finns det spyware i skype; som ju ändå är tillverkat av företaget bakom KaZaA?

Dessutom; vad tror vi om krypteringen? Är det nåt vettigt eller kan USA fortfarande avlyssna alltihop?

Andra säkerhetstankar kring Skype?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:52

Inge spyware vad jag förstår. Limewire har ju lagt av med det också, de hade ju det i sina gratisversioner förut.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:53

Läste att den skarpa versionen för OS X och Linux är ute. Har inte testat än dock.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:55

Jag drog ned den igår och det funkar som förut.

Ett underbart program, det enda som stör mig är att det saknas micingång på min G5a...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 20:17

Vilket är samma problem som Per Selander upplever. Det finns ingen mic-ingång på macar. Det är en line-ingång...

Jag använde enbart inbyggda micken och högtalarna i min powerbook för att snacka med skype. Köpte i helgen ett Jabra BT-200 bluetooth headset för att använda både med skype och med mobilen.

Men det blev en retur av headsetet, ljudkvaliteten var långt ifrån det man får med ett trådbundet headset eller med inbyggda mic/högtalare. Jag trodde det skulle fungera bra med ett JABRA headset men blev rätt besviken på kvaliteten på ljudet. Så nu går jag i funderingar på att testa Logitechs BT headset. Någon som testat dessa?

Jag har SonyE HBH-600. Mycket bra.

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc/

  • Oregistrerad
  • 2005-02-16 23:25
Ursprungligen av Stefan Swales:

Jag har SonyE HBH-600. Mycket bra.
/Stefan Swales

Har också en HBH-600. Har problem att para den med min G5a. Saknar stöd för hårdvaran (dvs headsetet) säger inställningsassistenten för Bluetooth.

Ursprungligen av Stefan Andersson:

Har också en HBH-600. Har problem att para den med min G5a. Saknar stöd för hårdvaran (dvs headsetet) säger inställningsassistenten för Bluetooth.

Funkar alla andra Bluetooth-grejer med din dator? Har du 10.3.8?

/Stefan Swales
http://www.framtiden.cc

  • Oregistrerad
  • 2005-02-17 08:53
Ursprungligen av Stefan Swales:

Funkar alla andra Bluetooth-grejer med din dator? Har du 10.3.8?

Funkar med mobilen. Kan kanske bero på att jag inte har inbyggd BT utan en D-link DBT-120 BT-adapter?

Edit:
Testade med en G5a med inbyggd BT. Fungerade utmärkt. Problemet ÄR Bluetooth-adaptern.

Senast redigerat 2005-02-21 19:05
Ursprungligen av Mattias Malm:

Vilket är samma problem som Per Selander upplever. Det finns ingen mic-ingång på macar. Det är en line-ingång...

Snart är problemen över , har beställt en logitech USB-mick.
Lånade hem en från jobbet för att säkra att det funkade innan jag beställde. OS X hittar den utan problem. Notan slutade på 310:- inkl frakt . Köpte den från PCaction på webben.
En mycket bra mic som går att använda utan att det blir problem med rundgång och dylikt.

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-17 09:32
Ursprungligen av Per Selander:

Snart är problemen över , har beställt en logitech USB-mick.
Lånade hem en från jobbet för att säkra att det funkade innan jag beställde. OS X hittar den utan problem. Notan slutade på 310:- inkl frakt . Köpte den från PCaction på webben.
En mycket bra mic som går att använda utan att det blir problem med rundgång och dylikt.

Bra pris! Vilken modell var det? Jag har sneglat på Logitech USB 20 men den kostar 450 på samma ställe...

Ursprungligen av Wiberg:

Bra pris! Vilken modell var det? Jag har sneglat på Logitech USB 20 men den kostar 450 på samma ställe...

ArtNr: 36052
Känslighet -47 dBV/Pascal
Typ av produkt Mikrofon
Mikrofon Mikrofon - extern
Operativt läge för mikrofon Mono
Lokalisering Engelska / Europa
Produktbeskrivning Logitech USB Desktop Microphone - mikrofon
Tillverkarens garanti 2 års garanti
Rekommenderad användning PC-multimedia

  • Oregistrerad
  • 2005-02-21 09:13

Wow...provade en ny grej igår.

Laddade hem ett program som heter SubEthaEdit som går ut på att man kan jobba på samma dokument på två eller fler personer. Satt med det programmet och Skype samtidigt, och jobbade lite med en vän i England. Så sjukt coolt - ingen fördröjning av rösterna och vi satt och skrev på samma "papper". "Vad tycker du om det här?..." och så kluddade man lite "Nja, kanske lite mer såhär?" och så kluddade han lite... helhäftigt. SubEthaEdit ska tydligen funka över Rendezvous också men vi körde med AIM. Det var som att sitta i samma rum och skriva på samma ark...nästan då.

Det är så här det ska vara!

  • Medlem
  • Nacka
  • 2005-02-21 16:47

aha - mic only - den verkar ju fräck men jag behöver lur oxå...

  • Oregistrerad
  • 2005-02-22 12:00

när jag byte till X-et på en imac DV400 därhemma så slutade den interna micen att fungera,
kan det finnas någon enkel lösning på problemet eller kan det bara vara så att micen fysiskt har pajat?
Inbillade mig ett tag att det kanske var ett inställnings problem, kanske den inte funkar med X ??
En gamal Apple PlainTalk ( tror den kallades så..) mic i mic ingången fungerar däremot utmärkt med Skype.

Bevaka tråden