Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Mac mini

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 16:06
Ursprungligen av Pär:

Gå du förbi på kungsgatan och kolla. Jag tror det är något på G där...

OOOh, tack Pär, ska kolla imörn. Macforum, hur kunde jag tvivla..?

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 16:13
Ursprungligen av canestrini:

OOOh, tack Pär, ska kolla imörn. Macforum, hur kunde jag tvivla..?

Kolla på lördag, och jag vet inte utan tror bara

Nu har jag beställt en Mac mini! Hoppas leveransen inte tar mer än två månader i allafall...

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 16:34

När ni nämner att man kan köra mac mini som server undrar jag om det är något speciellt OS eller vanlig macOSX ? Vad är det för webserverprogram? Apache ??

Enligt Björnströms nyhet, så verkar de flesta butiker ha Mac mini på lördag. Oklart om de kommer ha några att sälja dock.

Ursprungligen av haron:

När ni nämner att man kan köra mac mini som server undrar jag om det är något speciellt OS eller vanlig macOSX ? Vad är det för webserverprogram? Apache ??

"Vanliga" OS X är det. I 10.3.7 är det Apache 1.3.33 som är installerad.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 19:53
Ursprungligen av Mattias Hedman:

"Vanliga" OS X är det. I 10.3.7 är det Apache 1.3.33 som är installerad.

Innebär det att man kan sätta upp en webserver med oxX utan att installera något annat? Följer php och mysql med eller måste man tanka ner det sepparat?
Någon som har förslag på länkar där man kan fördjupa sid i detta?

Beställde en Mac mini idag. "On or before 23/02/2005" står det under est. shipping date - brukar det bli då eller senare?

  • Medlem
  • Österåker
  • 2005-01-28 15:37
Ursprungligen av statemachine:

Beställde en Mac mini idag. "On or before 23/02/2005" står det under est. shipping date - brukar det bli då eller senare?

Min erfarenget av Apple store är att dom brukar skicka varan tidigare, så har det ialf varigt dom gångerna jag handlat av Apple store.

  • Oregistrerad
  • 2005-01-28 22:29

OOOH! Jag såg den genom fönstret på MacForum när personalen kärleksfullt installerade lillen (lillarna). Det är nästan mer spännande denna lördag än när de demade iMacen, skumt...

Gonatt, hoppas alla har roligt nog att inte behöva läsa detta denna fredag kväll..

Ursprungligen av Ovsing:

Min erfarenget av Apple store är att dom brukar skicka varan tidigare, så har det ialf varigt dom gångerna jag handlat av Apple store.

Det låter underbart!

Ursprungligen av statemachine:

Det låter underbart!

Min erfarenhet är dock att dom skickar senare än utsatt... Typ 5 månader eller så..

  • Oregistrerad
  • 2005-01-26 20:07

MySQL måste du installera men PHP kommer förinstallerat. Ska inte vara några problem med det.

MySQL kan du plocka ner från http://dev.mysql.com/downloads/ och få lite tips om hur php och mysql fungerar på http://www.entropy.ch/software/macosx/php/ . Där finns oxå en nyare version av php compilerad så du kan använda den om du vill använda php5 istället för php4 som kommer med MacOS X.

//Rob

Va sjutton ska man ha den till, får inte plats med en dator till i min lilla lägenhet., skulle vara om man hade den som webserver i en gaderob i så fall...

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-01-28 09:55
Ursprungligen av bstark:

Va sjutton ska man ha den till, får inte plats med en dator till i min lilla lägenhet., skulle vara om man hade den som webserver i en gaderob i så fall...

En mini, stor som 5 CD-skivor i hårdplastfodral staplade på hög får väl ALLA plats med

Ursprungligen av bstark:

Va sjutton ska man ha den till, får inte plats med en dator till i min lilla lägenhet., skulle vara om man hade den som webserver i en gaderob i så fall...

Du skulle bra våga gömma den lilla snyggingen i en garderob!

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-01-28 23:42
Ursprungligen av Björnström:

Vi har inte ens hunnit starta upp maskinen, det tänkte vi göra senare ikväll. Jag räknar med att publicera ett första test senare i veckan efter några dagars provkörning. Sedan skall det här exemplaret monteras i vårt serverrack som webbserver.

Det finns redan gott om testade Mac mini runt i världen, här hittar du några av dom:

Mac mini unpacked

Hands on with Mac mini (MacWorld US)

My Mac mini and me

Nä, nu vill vi se lite recensioner. Det finns en konkurrerande tråd i Mac Mini-forumet annars, som kan klå dig med att vara först i Sverige...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-01-29 09:39

Ja, precis... borde inte ert test komma strax? Vi är otåliga.

Hur klarar den värmen och finns några exempel på ifall fläkt väsnas ??? En PC-nisse på jobbet påstod sig ha läst något sådant men jag reserverar mig inför detta som kan vara 100% felinformation. - Olle

Ursprungligen av Olle@mac:

Hur klarar den värmen och finns några exempel på ifall fläkt väsnas ??? En PC-nisse på jobbet påstod sig ha läst något sådant men jag reserverar mig inför detta som kan vara 100% felinformation. - Olle

Värmen borde inte vara några problem, designen verkar mycket genomtänkt med bra luftflöde (nerifrån och upp) och ett passivt kylande aluminiumchassi som agerar värmespridare. Får man tro det ganska ingående testet på AnandTech så är den nästan löjligt tyst:

Citat:

The Mac mini is basically the quietest desktop computer that you can get with a fan.. Unless you put your ear next to the unit, you cannot hear it.. There have been reports that the 1.42GHz models are louder, but we haven't been able to confirm first hand.. From our experience, the 1.25GHz Mac mini is as close to silent as you can get with a hard drive and a fan.. We'd love to post audio clips or SPL readings, but we don't have equipment that can register something that quiet.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-29 14:22

Amerikanska PC Magazine ger Mac mini betyget "Very Good"

http://www.pcmag.com/article2/0,1759,1753962,00.asp

"Credit where credit is due" som man brukar säga.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 15:15

Mats: Var är testet? Längsta startade tråden under Testlabbet utan ett test... typ...

vet inte om ngn annan lagt in - men här kör ipod-lounge en genomgång. Titta på ram-testet!

http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=6243_0_8_0_C

det visar tydligt att det inte är "lönt" att välja 1.42an utan lägga in så att man har max ram istället på 1.25an.

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-01 16:25
Ursprungligen av el gringo:

vet inte om ngn annan lagt in - men här kör ipod-lounge en genomgång. Titta på ram-testet!

http://www.ipodlounge.com/articles_more.php?id=6243_0_8_0_C

det visar tydligt att det inte är "lönt" att välja 1.42an utan lägga in så att man har max ram istället på 1.25an.

Tja, om livet var så enkelt att två tester i Photoshop kunde avgöra snabbheten på en dator så kanske man kunde lita på det testet, men... Jag har en 1,2a iBook med 756 Mb RAM och en 1,42a Mac mini med 512 Mb RAM. Helt klart är minin snabbare än iBooken, kan ju kanske vara nåt med bussar och liknande, har inte satt mig in så mycket i det, men min slutsats är i alla fall att 1,42an ÄR snabbare än en 1,2a.. Men som sagt, reserverar mig för att det kanske skiljer något på t.ex. busshastigheterna datorerna emellan.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 21:20

Jag har bestämt mig för att mac mini ska bli min nästa "DVD" spelare till Plasman hemma. (DVD spelare ca kostnad med DVI 1500. Dra ifrån på mac mini...you get the point..) Har funderat på vilken typ av tangentbord som skulle passa. Det måste ju vara ett "mini" tangentbord. Helst med bluetooth....

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 08:57
Ursprungligen av macmicke:

Jag har bestämt mig för att mac mini ska bli min nästa "DVD" spelare till Plasman hemma. (DVD spelare ca kostnad med DVI 1500. Dra ifrån på mac mini...you get the point..) Har funderat på vilken typ av tangentbord som skulle passa. Det måste ju vara ett "mini" tangentbord. Helst med bluetooth....

Hur löser du ljudet med en mini? Finns det nåt smidigt och prisvärt alternativ för att få ut 5.1?

Ursprungligen av Mattias Malm:

Hur löser du ljudet med en mini? Finns det nåt smidigt och prisvärt alternativ för att få ut 5.1?

Har tipsats om denna mojäng innan, måste finnas liknande produkter...

http://www.falgo.net/pd856802912.htm

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 16:14
Ursprungligen av Björnström:

Foto: Mats Björnström

Vi har inte ens hunnit starta upp maskinen, det tänkte vi göra senare ikväll. Jag räknar med att publicera ett första test senare i veckan efter några dagars provkörning. Sedan skall det här exemplaret monteras i vårt serverrack som webbserver.

En vecka senare - Intressant att Ni inte hunnit packa upp den än, ska jag komma över o hjälpa till ?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-01 21:46
Ursprungligen av studiox:

En vecka senare - Intressant att Ni inte hunnit packa upp den än, ska jag komma över o hjälpa till ?

Jag kan också hjälpa till, bara testet landar nån gång! Blir besviken om det inte blir dubbelt så många bilder som "förhandstitten".

Har hunnit göra mitt egna lilla test på MacForum, hmmm, ju längre tiden går desto färre läsare kommer ert test att få(r) (ville rimma.. jeflarns)

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-01 22:36

Hmm...lite skeptiskt till att man inte kan uppgradera den. Eller kan man byta grafikkortet till ett bättre och en större disk?
Nån som vet om det går in ett PCI kort eller den är som den är typ

Frågan är vad dual G5 gör som inte den gör, för oss normala användare då vill säga

Bevaka tråden