Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

En närmare titt på Mac mini

Tråden skapades och har fått 156 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-01 22:43
Ursprungligen av basic:

Hmm...lite skeptiskt till att man inte kan uppgradera den. Eller kan man byta grafikkortet till ett bättre och en större disk?
Nån som vet om det går in ett PCI kort eller den är som den är typ

Frågan är vad dual G5 gör som inte den gör, för oss normala användare då vill säga

För vanliga användare duger den, den går inte direkt att uppgradera... Dual G5 är en prestandaburk, det är inte minin, det är två olika typer av datorer för olika användningsområden. Finns inga kortplatser i den. Den har 1 Firewire och 2 USB-portar bara. All info om Mac mini finns på www.apple.se...

Personligen tycker jag min mini är GRYM!

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2005-02-01 22:47

Ja helt klart verkar den super, men ska man nu köpa en ny dator vill jag gärna kunna byta grafikkort o liknande. Men visst, man kan ju köra mycket på externa saker.

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-02-01 23:36
Ursprungligen av basic:

Ja helt klart verkar den super, men ska man nu köpa en ny dator vill jag gärna kunna byta grafikkort o liknande. Men visst, man kan ju köra mycket på externa saker.

Jag blir ju inte förvånad ifall Mac "snart" producerar uppgraderingskort till minimaskinerna, vilket vore toppen för de som kräver "större" grafikkort. Själv är jag nöjd med det som sitter i då det räcker gott och väl för mina behov , undantaget usb- och FW till vilket jag införskaffat hubbar

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2005-02-02 09:19
Ursprungligen av geniux:

Jag blir ju inte förvånad ifall Mac "snart" producerar uppgraderingskort till minimaskinerna, vilket vore toppen för de som kräver "större" grafikkort.

Sjäv skulle jag bli *mycket* förvånad om det kom något slags uppgradering till minin - kolla gärna bilderna av moderkortet på t ex http://www.macnews.de/gallery/thumbnails.php?album=16&page=2 Allt är fastlött direkt på kortet: processor, grafikkrets, grafikminne. Det som sitter "löst" är BT- och AirPortmodulerna, minne, HD och optisk enhet.

Bara så ingen hoppas på uppgraderingar till en Mac mini...

Ursprungligen av geniux:

Jag blir ju inte förvånad ifall Mac "snart" producerar uppgraderingskort till minimaskinerna, vilket vore toppen för de som kräver "större" grafikkort.

Komplett med lödpenna, tennsug och förstoringsglas då eller?

  • Oregistrerad
  • 2005-02-02 11:43

Nu är ju en del av poängen med Mini'n att den är billig. Att köpa alla upptänkliga tillbehör liksom förstör den tanken. Men om man nu endå är prylb*g så "Why not". Har spanat in diskar som borde passa med 7200rpm har för mig att det va hitachi diskar. Vad gäller ljud så kommer jag vänta med 5.1 tillbehör tills jag köpt 5.1 utrustning. Har liksom ingen användning för det ennu. Men jag har sett att det finns ett gäng tillbehör för just det endamålet. En nämnd tidigare i denna tråd. griffin har ju t ex sin firewave http://www.griffintechnology.com/products/firewave/index.php
Ett annat måste är en liten USB hubb. Jag längtar efter mini tillbehör som är "stackable" typ som miniskirt från plasticsmith http://www.plasticsmith.com/miniskirt
Och som jag nämnde tidigare ett litet litet tangentbord som helst ska vara blåtandsstyrt. Tänk att kunna spela Homeworld på Plasman... Kolla en DVD... Spela lite iTunes musik... Kolla Slideshows för släkten med iPhoto... Ultimat!!!

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-02-02 16:10
Ursprungligen av Samuel K:

Komplett med lödpenna, tennsug och förstoringsglas då eller?

Tror ni missförstod, heh. Jag menade ett komplett kort

Ursprungligen av geniux:

Tror ni missförstod, heh. Jag menade ett komplett kort

Haha, då är det ju en helt ny mini! Som om du menade att du tror att Apple kommer komma med en ny version av Mac mini så håller jag med dig Borde komma om 6-12 månader Jag gissar att den kommer ha lite snabbare processor, lite större hårddisk och lite bättre grafikchip. Ingen högoddsare direkt.

Om de däremot fixar digital ljudutgång och inbyggd TV-tuner också...

  • Medlem
  • Arvika
  • 2005-02-02 17:57
Ursprungligen av capojava:

Haha, då är det ju en helt ny mini! Som om du menade att du tror att Apple kommer komma med en ny version av Mac mini så håller jag med dig Borde komma om 6-12 månader Jag gissar att den kommer ha lite snabbare processor, lite större hårddisk och lite bättre grafikchip. Ingen högoddsare direkt.

Om de däremot fixar digital ljudutgång och inbyggd TV-tuner också...

Det var lite mer vad jag menade , ska nog formulera mig bättre framöver

  • Medlem
  • Solna
  • 2005-02-02 03:11
Ursprungligen av basic:

Hmm...lite skeptiskt till att man inte kan uppgradera den. Eller kan man byta grafikkortet till ett bättre och en större disk?
Nån som vet om det går in ett PCI kort eller den är som den är typ

Frågan är vad dual G5 gör som inte den gör, för oss normala användare då vill säga

Det du kan tänkas uppgradera som slutanvändare är minnet, och möjligtvis hårddisken. Allt annat får kopplas antingen via USB eller FireWire, är det tänkt.

Ursprungligen av basic:

Hmm...lite skeptiskt till att man inte kan uppgradera den. Eller kan man byta grafikkortet till ett bättre och en större disk?
Nån som vet om det går in ett PCI kort eller den är som den är typ

Frågan är vad dual G5 gör som inte den gör, för oss normala användare då vill säga

Så länge det inte behövs "tyngre" graffa till att nätsurfa, IM chat och att kolla på en film då och då räcker säkerligen det som sitter på moderkortet till de allra flesta. Enklare spel bör också funka, till tyngre grejer (i spelväg) bör man nog överväga en PC eller Xbox

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-02 23:22

sen behöver problemen med att Mac Mini inte klarar av höga upplösningar lösas..

Höga upplösningar

Ursprungligen av molia:

sen behöver problemen med att Mac Mini inte klarar av höga upplösningar lösas..

Vadan detta, hur högt hänger minin med? klarar den 1280*1024?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 08:17
Ursprungligen av bruksarn:

Vadan detta, hur högt hänger minin med? klarar den 1280*1024?

Den verkar ha problem över 1152x870 om man kör DVI, det är inte helt bekräftat ännu, men på min skärm går det inte, och det var någon mer som hade problem med det, se denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65466

Är det bara skryt som står i specen för minin på Apples hemsida?

"Video
DVI-videoutgång för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter, som stöder bildskärmarna 20-tums Apple Cinema Display och 23-tums Apple"

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 09:19
Ursprungligen av Skummi:

Är det bara skryt som står i specen för minin på Apples hemsida?

"Video
DVI-videoutgång för digitala upplösningar upp till 1920 x 1200 bildpunkter, som stöder bildskärmarna 20-tums Apple Cinema Display och 23-tums Apple"

Nej, det _verkar_ som om det finns en ny(?) DVI-standard som Apple's skärmar stödjer, men som sagt, det är inte bekräftat om det funkar på en Apple-skärm än och varför det inte gör det på en PC-skärm. Förhoppningsvis får vi klarhet i detta snart när någon vänlig själ testar eller vet hur det ligger till och meddelar detta här på forumet.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 10:05
Ursprungligen av nubi:

Nej, det _verkar_ som om det finns en ny(?) DVI-standard som Apple's skärmar stödjer, men som sagt, det är inte bekräftat om det funkar på en Apple-skärm än och varför det inte gör det på en PC-skärm. Förhoppningsvis får vi klarhet i detta snart när någon vänlig själ testar eller vet hur det ligger till och meddelar detta här på forumet.

På MacForum i Gbg står två st Mac mini 1.25, 256, 40 kopplade via DVI till en ACD 20 i full upplösning och en ACD 23 i full upplösning. Inga problem där inte. De pinnar på bra trots de höga upplösningarna och det finns inga tecken på störningar.

Ursprungligen av nubi:

Den verkar ha problem över 1152x870 om man kör DVI, det är inte helt bekräftat ännu, men på min skärm går det inte, och det var någon mer som hade problem med det, se denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65466

Hur funkar det om man kör en VGA-skärm då?

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 11:05
Ursprungligen av bruksarn:

Hur funkar det om man kör en VGA-skärm då?

Inga störningar om du ansluter DVI->VGA-adaptern och sedan monitorn till det. Men man förlorar ju lite skärpa om man inte kör DVI så... Gissningsvis kommer en fix på detta från Apple förr eller senare, jag kör nog med VGA-sladden tills vidare.

  • Oregistrerad
  • 2005-02-05 10:25
Ursprungligen av nubi:

Den verkar ha problem över 1152x870 om man kör DVI, det är inte helt bekräftat ännu, men på min skärm går det inte, och det var någon mer som hade problem med det, se denna tråd: http://99mac.se/forum/showthread.php?t=65466

Har sett det där, men tror inte att det är något genrellt problem. Jag fick min Mac Mini igår. Kör DVI i 1280x1024 på min 18.1" NEC MultiSync 1860NX utan problem, och den skärmen är ändå från slutet av 2001.

mvh
FrrH

den här killen verkar ju helsnurrig:

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

(recension av Mac mini)

Ursprungligen av el gringo:

den här killen verkar ju helsnurrig:

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

(recension av Mac mini)

Kanon länk
Snubben behöver nog inte bara lite hjälp

Släng upp den här länken i en ny tråd så att diskutionerna får flöda!!

Ursprungligen av EricBradley:

Kanon länk
Snubben behöver nog inte bara lite hjälp

Släng upp den här länken i en ny tråd så att diskutionerna får flöda!!

Ta det med en nypa salt, killen har helt enkelt humor!

"Nor is there a Mac version of helpful web and email enhancers like Hotbar. Or any equivalent of the DealHelper software I use to keep track of my passwords."

Det kallar jag humor!

  • Oregistrerad
  • 2005-02-03 11:16

HA HA HA HA läs detta: "So is the mini a maxi value?. For me, clearly, no.. When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time." Ja varför köpa en dator som inte har Ad-Aware och Windows update???

Kanske för att dom inte behövs...

Eller den här:"My Office 2003 CD would not install, despite claims I had heard from Mac fanboys that OS X is compatible with Office.. Heck, the Internet Explorer icon isn’t even out on the taskbar by default, it’s buried in the c:\applications folder.. " Och han är Chief Software Reviewer at Divisiontwo.com's Technology Insider.

Hur clueless får man lov att vara om man gör tekniska recensioner en mer om man är "Chief Software Reviewer"...

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

jag skrev fatiskt ett mail till honom. läste inte hela artikeln - men - haloj...det låter som om han är ironisk...men tragiskt nog är han nog inte det att det finns folk som inte fattar bättre :rolleyes:

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 11:33
Ursprungligen av el gringo:

jag skrev fatiskt ett mail till honom. läste inte hela artikeln - men - haloj...det låter som om han är ironisk...men tragiskt nog är han nog inte det att det finns folk som inte fattar bättre :rolleyes:

Gjorde jag med, killen är ju GALEN! Han har verkligen INGEN koll... Mailade till själva divisiontwo med... HOPPAS jag får svar, skulle va kul o höra vad han/dom säger...

Ursprungligen av nubi:

Gjorde jag med, killen är ju GALEN! Han har verkligen INGEN koll... Mailade till själva divisiontwo med... HOPPAS jag får svar, skulle va kul o höra vad han/dom säger...

Vad pinsamt!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2005-02-03 13:06
Ursprungligen av Laseranders:

Vad pinsamt!

:eek: :eek: :eek: Kan man väl säga Bjussar dom på mitt mail, dom har väl kanske lika kul som jag hade...

Haha, den var ganska skojig faktiskt!

Detta parti är ju klart bäst:

"This is where the first noticeable problem with Apple design arises. While there is a Mac-style “donnnnggggg” when the Mini is first turned on, during normal operation the unit makes no sound whatsoever. This could make it very difficult for a novice user to know whether or not the computer is on. In fact, it took our techs about fifteen minutes before we realized the unit itself was operating normally and it was the monitor that was not plugged in properly."

  • Medlem
  • Malmö
  • 2005-02-03 23:48

Jag måste fråga om upplösningsproblemet... Jag har en Samsung 19TFT, den ska köras med upplösningen 1280x1024. Kommer jag att få problem om jag kör den med sin tillhörande DVI-d kabel? Jag kan inte på något sätt tänka mig att köra en TFT-skärm på någon annan upplösning än den högsta (optimala). Samt en följdfråga, märker jag någon (påtaglig) skillnad analog kabel vs. DVI?

Bevaka tråden