Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OT: Less på allt fjäsk

Tråden skapades och har fått 22 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2005-01-27 11:38

Måste skriva av mig lite. Det här har triggats av ett antal trådar som kommit upp här senaste tiden. Det är inget särskilt inlägg eller så som fått mig att vilja skriva detta, utan mer en generell tendens.

Jag är så dödligt less på att allt ska vara så politiskt korrekt (hädanefter "PK") i Sverige idag. Oavsett var debatten förs - TV, radio, tidningar, t.o.m. muntligt, så finns det en tendens att allt ska vara så jävla putsat och fint och tillrättalagt. Det finns inte längre någon som s.a.s. inte väger alla ord på guldvåg.

Det kanske har att göra med en ökad mediemedvetenhet hos folk i stort men det verkar numera finnas så många subgrupper i samhället att "ta hänsyn" till att man snart inte kan säga nånting utan att trampa någon på tårna, någon som sen ska "rasa" och gråta ut all over the place. Dock är det inte något riktigt allvar utan bara något slags självpåtaget, låtsat. Alla debatter som drivs efter att en politiker råkat säga "neger" eller "bög" eller någon annan, vemsomhelst, råkat tilltala någon grupp med en generaliserande term är så förbannat låtsade, så töntiga, så ytliga att de inte liknar nåt annat än ett kollektivt dövande av samvetet. Jag är så otroligt less på att man ska trippa fram på tå så fort man ska skriva eller prata, som om folk inte längre tål nånting.

Det har sagts förut och i detta sammanhang tål det att sägas igen - lite stryk får dom faktiskt tåla. Oavsett vem man är och hur man är och var man bor måste man väl för bövelen kunna tåla litegrann utan att bli "kränkt". Det verkar plötsligt som folk inte längre kan prata utan att "kränka" någon annan.

Även i inlägg på forum som detta kan man skönja tendenserna. Folk skriver runt saker, de använder tio ord istället för ett för att det tvunget ska tassas på tå kring bögar, kristna, svarta, vita eller vad det nu är. Men vad spelar det för roll om man gör omskrivningar?! Alla fattar ju ändå vad man menar, så varför inte vara lite ärlig och lite bufflig och säga som ni verkligen tycker.

Folk är ju mänskliga. Alla är bara människor, oavsett om man är politiker, verkstadsarbetare, konstnär eller nåt annat. Alla människor VET att man kan ha en dålig dag, de VET att man kan vara trött, de VET att Jens Orback inte menar ordagrant var han sa i den där "debatten" som pågick för några veckor sen, de VET att kungen inte menade det han sa men ändå ska det ältas, ändå ska det tas upp och så ska vi låtsas vara upprörda, vi ska föra en låtsasdebatt som bara är ett spel för galleriet för att...ja....för vad faan då egentligen?

Sluta vara så politiskt korrekta hela tiden. Alla kan inte ha perfekta åsikter om allting, faktum är att ingen kan det, och det är helt okej. Jag respekterar människor ändå för jag vet att även jag tycker saker som kanske inte är så rumsrena alla gånger. Kan vi inte alla bara enas om att man kan skriva rakt på sak, man kan kalla folk vid generaliserande termer utan att de ska "rasa", kort sagt man kan vara mänsklig utan att det behöver bli nåt tjafs om det?

En människa som säger det som "comes to mind" är fan så mycket ärligare än en som ska tänka en timma innan den kan säga nåt, bara för att försäkra sig om att det är "rätt" tanke.

Sådär. Nu är demonerna borta ur skallen för idag. Skönt.

• Medlem
  • 2005-01-27 11:43

Om du vill utveckla är du välkommen till 99mac ostyriga lillasyster offtopic.se

Fast vi gillar inte när man snackar nedsättande om bögar, svarta, judar mm.
(OBS! Jag antyder inte att du gör det heller!)

Baron
OT-admin

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 11:50
Ursprungligen av Baron:

Fast vi gillar inte när man snackar nedsättande om bögar, svarta, judar mm.
(OBS! Jag antyder inte att du gör det heller!)

Baron
OT-admin

Nej, självklart. Men det ska ju alltid fjäskas med minoriteter - be it sexuella, etniska eller politiska eller vadsomhelst. Gör man inte det, är man böghatare och nazist, typ.

Ursprungligen av Baron:

a.k.a. "ryggdunkar-klubben"

• Medlem
  • 2005-01-27 16:15
Ursprungligen av Andersson:

a.k.a. "ryggdunkar-klubben"

Du får gärna komma till OT och klaga.

• Avstängd
  • Stockholm
  • 2005-01-27 19:45

Det är skillnad på tal och skrift - så har det varit sedan begynnelsen. Inser man - och djupt förstår - denna skillnad mellan tal och skrift - då får man mindre kommunikationsproblem...och man ägnar sig mer åt ämnet än hur ämnet framförs.

För mig finns bara en sak som är mera tröttsamt och förutsägbart än den politiska korrektheten - det är att dom som klagar mest på den alltid har en dold agenda som på ett eller annat sätt handlar om invandrare. Gäsp.

HAHA känn dig lurad!
du valde ju rätt stad att bo i för att slippa allt PK!

/en till som också bor i Umeå (Vegan capital of the world)

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 12:06
Ursprungligen av C.Matsson:

HAHA känn dig lurad!
du valde ju rätt stad att bo i för att slippa allt PK!

/en till som också bor i Umeå (Vegan capital of the world)

Jo, man kan bli vansinnig på sånt där i Umeå...

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 18:25
Ursprungligen av C.Matsson:

(Vegan capital of the world)

För att parafrsera trådens rubrik
OT: Less på allt fläsk

• Medlem
  • Stockholm
  • 2005-01-27 12:14

Applåderar inlägget. Finstämt det där. Upphör aldrig att förvånas över forumdebatter där någon blir arg för att någon annan råkade skriva något som gjorde någon upprörd. Skitsaker.

Jag kan inte annat än hålla med. Jag lever mitt liv och blir mer än irriterad på när folk lägger sig i när andra "gör fel". Att jag äter kött ska veganerna skita i, jag säger ju inget om deras val av mat! Låt mig rösta på det parti jag vill, jag klagar inte på deras åsikter. Helt enkelt, låt mig vara i fred! Människan är gjord för att tänka fritt!

Jag har sedan länge slutat läsa tidningar och se på nyheter på tv. Nåt som irriterar mig så fruktansvärt är folk som utnyttjar publiciteten för att påverka redan tagna beslut. Ta exemplen alla invandrare som har fått ett utvisningsbeslut. Dom går ut i tidningar och tv och gråter ut, kanske har en dotter "rymt" för hon mår så dåligt. Tidnigarna publicerar mer än gärna detta och nån lurad svensk tycker synd om dom och myndigheterna måste låta dom stanna kvar. Värsta exemplet är tjejjen som hade fel på synen, i ett halvår-år ältades det och till slut fick hon stanna kvar. Snacka om respekt för dom som sitter och fattar dessa svåra beslut, att bli överkörd av trycket från tidnigarnas försök att öka sina upplagor (för i ärlighetens namn så är det det dom är ute efter, inte att hjälpa).

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 12:51

Kul att du nämnde det, för precis ett sånt fall togs upp i den lokala tidningen här igår.

Ursprungligen av DeeJam:

Jag kan inte annat än hålla med. Jag lever mitt liv och blir mer än irriterad på när folk lägger sig i när andra "gör fel". Att jag äter kött ska veganerna skita i, jag säger ju inget om deras val av mat! Låt mig rösta på det parti jag vill, jag klagar inte på deras åsikter. Helt enkelt, låt mig vara i fred! Människan är gjord för att tänka fritt!

Jag har sedan länge slutat läsa tidningar och se på nyheter på tv. Nåt som irriterar mig så fruktansvärt är folk som utnyttjar publiciteten för att påverka redan tagna beslut. Ta exemplen alla invandrare som har fått ett utvisningsbeslut. Dom går ut i tidningar och tv och gråter ut, kanske har en dotter "rymt" för hon mår så dåligt. Tidnigarna publicerar mer än gärna detta och nån lurad svensk tycker synd om dom och myndigheterna måste låta dom stanna kvar. Värsta exemplet är tjejjen som hade fel på synen, i ett halvår-år ältades det och till slut fick hon stanna kvar. Snacka om respekt för dom som sitter och fattar dessa svåra beslut, att bli överkörd av trycket från tidnigarnas försök att öka sina upplagor (för i ärlighetens namn så är det det dom är ute efter, inte att hjälpa).

• Medlem
  • Gävle
  • 2005-01-27 12:50

Jag håller med, "omkringskrivelser" är bara dryga och fåniga. Lika fånigt är det att om man gör en generalisering så ska nån pajas alltid behöva få det förtydligat för sig att man gjorde en generalisering, att man inte menade precis exakt alla X som inbegrips av generaliseringen, utan att det var frågan om en generalisering, en överslagsräkning, ett ungefärligt mått, något som stämmer överlag men som alldeles uppenbarligen inte gäller alla/allt.

I varannan diskussion så ska nån mouthbreather sätta sig på tvären och politiskt korrekt upplysa om att "det gäller inte alla X i hela världen". Av någon anledning så svartnar det för ögonen och ringer i öronen så fort en svensk ser en generalisering, och tar därefter på sig den tunga med ack så otroligt viktiga uppgiften att berätta för omvärlden att generaliseringen var en generalisering.

"Man ska inte generalisera", säger man. Det ska man visst det. Men man ska begripa att en generalisering är en generalisering, vilket ju uppenbarligen alla redan gör -- eftersom de ofta och gärna påpekar det.

Om du på menar det du skriver är du onormalt naiv. Det är klart att du som vit, heterosexuell man kanske inte inser att samhället håller på att förändras och att du förmodligen inte kommer att inse det på något annat sätt än att du kommer att tjata om den gamla goda tiden tills du dör. Som tur är så finns det andra som uppskattar mångfald och som lyckas röra sig fysiskt och verbalt genom samhället utan att kliva folk på tårna.

Ta dina inskränkta åsikter och dina elefantfötter och begrav dem på din djurkyrkogård.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:08
Ursprungligen av thevil:

Om du på menar det du skriver är du onormalt naiv. Det är klart att du som vit, heterosexuell man kanske inte inser att samhället håller på att förändras och att du förmodligen inte kommer att inse det på något annat sätt än att du kommer att tjata om den gamla goda tiden tills du dör. Som tur är så finns det andra som uppskattar mångfald och som lyckas röra sig fysiskt och verbalt genom samhället utan att kliva folk på tårna.

Ta dina inskränkta åsikter och dina elefantfötter och begrav dem på din djurkyrkogård.

Det var åtminstone inte omskrivningar.

Ursprungligen av thevil:

Skönt sagt. Men framförallt: Den här diskussionen har med mac att göra? Följ gärna rekommendationerna att dra vidare till offtopic med dylika ämnen. Där kommer det att bli mer liv i debatten.

Naturligtvis ska man undvika nedlåtande ordval om folkgrupper, men jag har lite svårt att se problemet med att i neutrala ordalag notera att en person är neger eller bög. Varför måste det vara "person med mycket hudpigment" eller "homosexuell man"? Kan man inte bara definiera att en bög är en homosexuell så man får ett kort och bra ord? "Neger" betyder "svart", det tycker jag inte är mer nedsättande än "vit". Så länge man inte haka på nedsättande ord (som att haka på -jävel) så är det bara ett ord för att av någon anledning beskriva en egenskap.
Tyvärr tillskrivs många bra ord emotionella undertoner som de från början inte innehåller. Det är synd, och förstör språket. Nu undviker man att ens antyda att en svart är mörkhyad, för att inte riskera att säga något dumt. Är det bra? "Jo, du ska prata med en kille som är ne... jag menar en person som är sva... eh, hans hud är... Han är solbränd... Hm, nej... Vänta ska jag fundera på vad han har för färg på jackan!" Jättepraktiskt.

Än så länge får man konstigt nog säga "vit" men det är väl bara en tidsfråga innan vi är "lågpigmenterade" eller nåt annat dumt.

• Oregistrerad
  • 2005-01-27 15:42
Ursprungligen av Ingemar Ragnemalm:

Naturligtvis ska man undvika nedlåtande ordval om folkgrupper, men jag har lite svårt att se problemet med att i neutrala ordalag notera att en person är neger eller bög. Varför måste det vara "person med mycket hudpigment" eller "homosexuell man"? Kan man inte bara definiera att en bög är en homosexuell så man får ett kort och bra ord? "Neger" betyder "svart", det tycker jag inte är mer nedsättande än "vit". Så länge man inte haka på nedsättande ord (som att haka på -jävel) så är det bara ett ord för att av någon anledning beskriva en egenskap.
Tyvärr tillskrivs många bra ord emotionella undertoner som de från början inte innehåller. Det är synd, och förstör språket. Nu undviker man att ens antyda att en svart är mörkhyad, för att inte riskera att säga något dumt. Är det bra? "Jo, du ska prata med en kille som är ne... jag menar en person som är sva... eh, hans hud är... Han är solbränd... Hm, nej... Vänta ska jag fundera på vad han har för färg på jackan!" Jättepraktiskt.

Än så länge får man konstigt nog säga "vit" men det är väl bara en tidsfråga innan vi är "lågpigmenterade" eller nåt annat dumt.

Jag känner många som inte är blonda, blåögda och vita i skinnet.
Det som är jobbigt för alla de här människorna är just den där beteckningen som får dem att känna sig avvikande. Om man nu är svart blir man jäkligt less till slut på att höra sådant som negerjävel, etc. Även en till synes oskyldig beteckning som neger/svart eller det fortfarande använda svartskalle om en person som är mörkhårig men kanske i övrigt inte så mörk i skinnet används för att betona att personen inte är vit, ljushårig och blåögd. Varför såra folk i onödan? Alla har väl ett namn?

fint. hylla de som vågar vara cyniska. bert. ian. le pen. de vågar ju stå för sina åsikter utan omskrivningar...

think different?

offtopic.se

:rolleyes:

• Medlem
  • 2005-01-27 16:28

Jag vet inte hur offtopic.se kom att förknippas med ryggdunkare och cynism. Det jag menade var att ot-inlägg av den typ trådens första är av är vad offtopic handlar om. Inte innehållsmässigt, utan just att man kan få krafsa ner vad man tycker utan att nån tycker att det är offtopic.

jag menade inte så baron, jag menade precis som du.

Att uttala sig offentligt utan att väga sina ord är lika omdömeslöst som att släppa sig eller rapa ljudligt vid en finare middag. Det kan hända den bäste, men att tro att omgivningen ska applådera det är minst sagt lite tramsigt.

Den som ofta uttrycker sig som ett arsle riskerar att så småningom också uppfattas som ett sånt. Inte så sällan beror det väl på att vederbörande också är ett.

Stänger tråden. Som det påpekats tidigare i tråden passar denna diskussion bättre på offtopic.se då det inte är Mac-relaterat.

1
Bevaka tråden