Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

OS X sv leveransklar!?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-11 20:54

Tittade in på Macotekets hemsida. Svensk os x för omgående leverans.
1595:- inkl.
Pratade med pc express idag. De får in kartongerna imorgon? 1495:-inkl.
Pratade med Apple store idag, de trodde att os x svensk kan komma under månaden? Stämmer det att underleverantörer får in kartongerna före Apple store tro? Bara undrar.

Ptja. uppenbarligen... alla våra kunder som förbeställt får sina kartonger imorrn. Det är MacOS X 10.0.3 som ligger med! och naturligtvis MacOS 9.1 också!

Vilka språkversioner kommer med i den "svenska" versionen? Kommer alla språk med eller bara huvudspråken (engelska, tyska, franska, spanska, osv) tillsammans med de nordiska?

OS X-cd:n är ju redan rätt full (565 MB), finns det verkligen plats för mer?

Som jag har förstått det så är språkdelen i MacOS X ytterst avskiljd från resten av operativsystemet och är egentligen bara ett par filer skrivna i XML.

På MacOS X seminariet i Lund förra veckan presenterades hur man lätt kan lokalanpassa sina progran under MacOS X. Detta görs just genom att man skapar en undermapp där flera filer lägges skrivna i XML, rätt fil hämtas sedan därifrån beroende på språkinställningarna i finder.

Mycket snygg lösning tycker jag och det gör att olika användare kan få olika språkinställningar på samma dator utan att man behöver lägga in två versioner av varken OS eller applikationer.

Försök att lösa detta på ett operatinsystem med tre nollor.....

Jag fick mitt svenska OSX levererat från Apple Store i torsdags (7/6). 100 spänn billigare än Macoteket: och fraktfritt å hemkört därtill. Världsklass!

/Anders

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-12 09:15

Kanon. Lyckost.
Jag blir lite konfys när apple själv inte kan ge mer precis leverans.

• Oregistrerad
  • 2001-06-18 17:24

Är det fungerande korrekta svenska tecken i Terminalen också? Hur ställer man isåfall in det? Jag ssh:ar ju mycket och det är enormt irriterande att inte kunna skriva rätt bokstäver på grund av att det sker någon slags tolkning mellan tangentbordet -> Terminalen -> ssh.

Jag fick min OS X-skiva igår och av en märklig sammanträffande händelse har mitt gamla 9.1-system kukat ur idag. Behöver jag alltså inte ha ett intakt 9.1-system installerat innan jag installerar OS X? Funderar på att blåsa om hårddisken rejält nämligen och om 9.1:an finns med på OS X cd:n skulle jag slippa leta rätt 9.0:an och sen tanka ner uppgraderingen till 9.1 igen (jag kastade visst den efter att jag brännt den på en CD som ligger hemma nu).

Nej du måste inte ha ett OS9 för att köra OSX, men det blir ju smidigare med tillgång till classic-programmen.

Och det är att föredra att installera OS9 först. På så sätt kan du rensa bort allting i systemmappen och på hårddisken innan OS X:s ~23000 filer tar över...

5 down. 95 to go - Steve Jobs

• Medlem
  • Kalmar
  • 2001-06-19 17:15

Tänk på att om du har en Pb ex. Ti. Så kan du inte använda den 9.1 skivan som följde X-kartongen.

Halloj i sommarvärmen!
Kanske en dum fråga... men måste man ha MacOS 9.1 för att installera X?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2001-06-26 17:04
Citat:

Skapades ursprungligen av: Robban:
Halloj i sommarvärmen!
Kanske en dum fråga... men måste man ha MacOS 9.1 för att installera X?

Nej. Du kan installera men inte köra Classic applikationer...

• Oregistrerad
  • 2001-06-26 17:41

Något som jag upplevt synnerligen frustrerande är att man inte kan uppdatera systemet (os 9.x) med engelska uppdateringar, har detta lösts med os x eller måste man vänta på översättningarna? Finns den engelska versionen med på samma skiva som den svenska eller måste man köpa den engelska utgåvan?

1
Bevaka tråden