Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Darwin

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Är det någon här på 99mac.com som kör Darwin?

Antar att du menar Darwin fristående då, och inte den som ingår i OS X.

Annars bör vi ju vara några stycken. Någon som provat Darwin på Intel. Och hur ställer sig folk här till Mac OS X på Intel. (Jag är medveten om att det är en väldigt hypotetisk fråga men ändå.)

  • Oregistrerad
  • 2001-06-17 18:34

odlund: Var finner man darwin för intel och vilket gui får man då?

Här bör du kunna hitta det. Jag vet inte om XFree86 följer med, men det går att köra det på Darwin iaf. Vet inte alls huruvida bra det funkar, (Darwin på Intel alltså)

Mitt första inlägg/fråga var kanske i kortaste laget. Det jag egentligen undrar är om Darwin är användbart som operativ för seriösa tillämpningar. Som en webbserver till exempel. Eller om det ska betraktas som ett "utvecklingsoperativ" ...

Jag har inga problem med att installera tex Apache/mysql/php etc under Mac OS X, men det lilla jag testat av Darwin känns annorlunda ...

Jag skulle kalla Darwin för 100% seriöst. Problemet med all nya operativsystem är som alltid brist på mjukvara. Då Darwin är baserat på FreeBSD som enligt många är ett mycket säkert OS så borde användningsområdet webbserver vara optimalt. Många Unix/Linux-webbverktyg börjar dyka upp, också för Darwin. Släktskapet med BSD underlättar här en hel del.

XFree levereras inte med darwin vad jag vet (rätta mig någon om jag har fel) men möjligheten till nedladdning finns ju. Hur man installerar olika linux/unix-program står oftast beskrivet på resp. hemsida.

En bra svensk sida för Open Source-progran är gnuheter.com. Man kan även finna en hel del på sourceforge.net.

OS X på Intel? Bara som serveroperativsystem på PC-hårdvara som Apple tillverkar (annars dödar man själv PowerPC-plattformen) och/eller OS X "light" dvs Cocoa-delen som terninalsystem på hårdvara som bootas från OS X server (jmfr OS X Server 1.2 och NetBoot).

Ett fullt OS X kommer inte att lanseras (om någonsin?) förrän classic och carbondelen är helt borta från OS X, och det dröjer. Titta på hur många 68k och FAT-program det finns, 10 år efter det att Apple växlade till PowerPC.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

OS X Intel blir knepigt. De maste komma pa en valdigt speciellt losning om inte deras hela forsaljning (och intakter) ska rasa samman.

Sjalv tror jag att vi aldrig kommer se Apple introducera OS X for x86, om nu inte Apple tvingas tanka om deras verksamhet helt.

Läste just på MaCNN - OS X att det nu finns 2000 portade program till Darwin.

Mer information finns här: The GNU-Darwin Distribution.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

Darwin med OSX-utseende på PC vore ju nice...

Darwin med OS X-utseende vore ju i stort sett OS X, att porta Quartz till x86 är lönlöst om du inte portar resten också, vilket förmodligen inte kommer att hända.

Och med Xfree86 har du ju snabbt tillgång till Afterstep, Windowmaker och de andra fönsterhanterarna.

5 down. 95 to go -Steve Jobs

Finns det nagon hemsida dar de berattar om hur det gar till och hur resultatet ser ut?

Ja, finns det, hittar dock inte länken...

I övrigt finns det en hel del info:

Här finns mycket godis för Darwin. Afterstep hittar du här, windowmaker här och till sist info över Darwin OS.

5 down. 95 to go - Steve Jobs

  • Medlem
  • 2001-06-20 02:53

Tråkiga med Darwin för x86 är att hårdvarustödet sträcker sig till något intel chip som jag inte har på min AMD av någon underlig anledning. X får man tanka ner sepparat men det finns ävenn någon slags stöd för Aqua gui:t

1
Bevaka tråden